اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رونق کسب و کارهای اینترنتی و گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی سبب شده که هر از چند گاهی اصطلاحات جدید با تبلیغات فراوان پیدا شوند. ارز دیجیتال که بیشتر در بین مردم با بیت کویین شناخته می‌شود، یکی از همین موارد است که این روزها باب شده و عنوان می‌شود که با توجه به قیمت بالا و رو به رشد ارز در کشور شغلی پردرآمد و زود بازده است. اما به راستی منظور از ارز دیجیتال چیست و انواع آن کدام هستند و چگونه در ایران کار می‌کند؟ برای یافتن جواب این سوالات ادامه مطلب را از دست ندهید.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال که با نام‌های ارز رمزنگاری شده، ارز مجازی و یا کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) نیز مشهور است، در واقع همان پول مجازی و اینترنتی بوده که تمام خصوصیات پول واقعی را به جز فیزیکی و قابل مشاهده بودن دارد و توسط تکنولوژی کریپتوگرافی رمزگذاری می‌شوند تا تراکنش‌های صورت گرفته از امنیت کافی برخوردار باشد.

کاربرد ارز دیجیتال دقیقا مشابه ارز واقعی بوده و می‌توان با شیوه‌های مخصوص به خود با ارز دیجیتال خرید و فروش، تبادل ارزی، تراکنش و امثال این را انجام داد. کارکرد ارز دیجیتال به صورت همتا‌ به‌ همتا بوده و هیچ واسطه‌ای وجود ندارد و تنها تبادلات بر روی یک شبکه مرکزی غیرمتمرکز که به بلاکچین معروف است، باید انجام شود. به معنای دیگر ارز دیجیتال توسط خود کاربران اداره شده و حق دستکاری و هر گونه عملیات دیگر با توافق طرفین صورت می‌گیرد.

انواع ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال این روزها تنوع زیادی پیدا کرده‌اند و کشورهای مختلف از جمله ایران در پی افتتاح ارز دیجیتال خود هستند. به طوری‌که در سایت coinmarketcap (مرجع دریافت اطلاعات ارزی) بیش از 1500 ارز دیجیتال وجود دارد. در ادامه مهم‌ترین و معتبرترین ارزهای دیجیتال مختصرا معرفی شده‌اند.

1. بیت کوین (BTC)

بیت کوین (Bitcoin) را باید پرچمدار ارزهای دیجیتال نامید. طلای دیجیتال که با ورود خود در سال 2009 و پیشرفت روزافزون تا سال 2017 تحولی بزرگ در این عرصه به وجود آورد به طوری‌که ارزهای دیگر را بر مبنای آن ارزیابی می‌کنند و نیز ارزهای دیجیتال نوینی بر پایه آن ساخته می‌شود که به فورک‌کوین یا انشعابات کوین مشهور هستند. برای وارد شدن به بازار بیت کوین نیازی به سرمایه نیست و هر شخص تنها با داشتن یک کامپیوتر قادر به خرید و فروش بیت‌کوین است.

2. اتریوم (ETC)

اتریوم (Ethereum) رقیب جدی بیت‌کویین که دومین ارز دیجیتال پرطرفدار و محبوب در دنیا است. شبکه‌ای در جهت توسعه و ایجاد اپلیکیشن‌ها که ارز استخراج شده از آن‌ها، توسط کاربران به اتر (Ether) نامیده می‌شود. از سال 2016 به بعد اتریوم به دو دسته اتریوم کلاسیک (ETC) و اتریوم ETH تقسیم شد.

3. کش (BCH)

بیت کوین‌کش (Bitcoin Cash) یکی از فورک‌های بیت‌کوین است که از روی آن با ساختار و قوانین جدیدی پدید آمد.

4. پیرکوین (Perecoin)

از قدیمی‌ترین ارزهای دیجیتال که با هدف صرفه‌جویی در انرژی توسط گروهی با نام مستعار (sunny king) به همراه پرایم‌کوین در سال 2012 وارد بازار شد. پیرکوین نیز بر پایه بلاکچین و ساختاری مشابه بیت‌کوین دارد.

5. ریپل (XRP)

ریپل یکی دیگر از ارزهای دیجیتال قدرتمند که تا رتبه دوم ارزهای پرطرفدار صعود کرده است اما چندی بعد تنزل پیدا کرد. ریپل شبکه‌ای متمرکز برای بانک‌ها به منظور انتقال پول است. در فرایند انتقال پول ابتدا به توکن (XRP) که همان ارز دیجیتال است، مبدل گشته و در بانک مقصد به صورت پول در می‌آید.

6. تتر ( Tether)

این ارز که با نماد (USDT) و سکه پایدار شناخته می‌شود. تتر از دلار آمریکا پشتیبانی کرده و به صورت همتا به همتا بدون هیچ محدودیتی انجام می‌شود.

7. زی کش (Zcach)

از مهم‌ترین و امن‌ترین ارزهای دیجیتال در جهان است که مانند بیت‌کوین و اتریوم بر پایه بلاک چین بوده و اوپن سورس است. زی کش را به خاطر امنیت بالای آن می‌شناسند.

8. دش (Dash)

ارز دش در سال 2014 در ابتدا با نام Xcoin عرضه شد ولی چندی بعد Darkcoin و امروزه دش نامیده می‌شود. این ارز نیز فورک بیت‌کوین بوده اما سرعت و حفظ حریم شخصی پایین‌تر از آن دارد.

9. لایت کوین (LTC)

عملکردی مشابه بیت‌کوین داشته و به برادر کوچک‌تر آن و به نقره دیجیتال معروف است. ارزی همتا به همتا که در سال 2011 به وجود آمد و از سرعت تراکنش بالاتری نسبت به بیت‌کوین برخوردار است اما محدودیت عرضه داشته و در حدود 84 میلیون تومان است.

10. ارز EOS

این نوع ارز مشابه اتریوم و در اصل جهت رقابت با آن وارد بازار شد. پلتفرم بلاکچینی که شبکه‌ای با سرعت بالاتر از اتریوم برای پشتیبانی از اینترنت اشیا (IOT) به وجود می‌آورد. EOS توسط Dan Larimer در یک ICO به بازار ارزهای دیجیتال وارد شده است قدرت پشتیبانی از 50 هزار تراکنش در هر ثانیه را دارد.

11. کاردانو (ADA)

یکی دیگر از پلتفرم‌های مشابه اتروم که با هدف دریافت و ارسال پول توسط چارلز هاپکینسون (موسس اتروم) در سال 2015 به وجود آمده و حدود 95 درصد از شرکت‌های ژاپنی از آن پشتبانی می‌کنند از این رو به اتریوم ژاپن مشهور است.

12. استلار ( XLM)

یکی دیگر از ارزهای معتبر و موفق بوده به طوری که در سال 2017 رشد چشمگیر 29000 درصدی را داشته است. استلار پس از اختلاف نظر دو تن از موسسان ریپل با دیگر اعضا، به وجود آمد که برخلاف ریپل اوپن سورس بوده اما مشابه آن برای تراکنش هاس سریع و انتقال پول است.

13. ارز NEO

این پلتفرم تا حدود زیادی شبیه اتروم بوده و پلتفرم شبکه‌ای جهت انتقال و توسعه قراردادهای هوشمند است که به گفته کارشناسان حوزه بلاکچین، در آینده و بر اقتصاد نوین و هوشمند بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

14. آیوتا (IOTA)

آیوتا در واقع یک دفتر توزیع عمومی یا public distributed ledger بوده که هر تراکنش اتفاق افتاده در شبکه خود را به اسم Tangle در ساختار جدیدی به نام (Directed Acyclic Graph) که اختصارا DAG گفته می‌شود، نگهداری کرده و با حذف انرژی برای استخراج، کارمزد را به صفر رسانده است.

مزایای ارز دیجیتال

  • حذف واسطه‌ها و دلالان در معاملات ارزی.
  •  پنهان کردن هویت اشخاص طرف معامله.
  •  کارمزد کم و در حد صفر تراکنش‌ها.
  •  سرعت بالای تراکنش.
  •  انتشار ارز بدون پشتوانه مالی.
  • امنیت بالای ارز.
  • غیرقابل هک بودن ارز.
  •  امکان انتقال پول به بانک‌ها بدون درنظر گرفتن قوانین کشورها.

معایب ارز دیجیتال

  • غیر قابل کنترل بودن توسط قوانین داخلی و مصوبات دولت ها
  • غیر قابل برگشت بودن تراکنش.
  •  عدم امکان پیگیری از نهاد مشخص.
  •  نوسانات زیاد قیمت‌ها.
  •  امکان هک شدن اطلاعات صرافی‌ها.
  •  ریسک از دست دادن پول در صورت عدم محافظت از اطلاعات.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>