اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نخ پنبه

صادرات عمده نخ پنبه مرسریزه شده:
نخ ها انواع مختلفی دارند که یکی از آنها نخ پنبه مرسریزه شده می باشد و به نخی گفته می شود که درخشندگی بیشتر و الیاف محکم تری دارد و این موضوع به خاطر عملیاتی است که روی نخ انجام می شود.

منظور از مرسریزه کردن نخ پنبه چیست؟
مرسریزاسیون نخ پنبه در واقع قرار دادن نخ یا پارچه های پنبه ای در محلول های قوی قلیایی مثل سود (سدیم هیدروکسید)، هیدروکسید لیتیوم، آمونیاک و پتاس است و اولین بار توسط جان مرسر کشف شد که به افتخار او این عمل به اسم خودش نام گذاری شد وی به طور اتفاقی متوجه شد که هنگام عبور دادن محلول سود از پارچه پنبه‌ای غلظت این محلول کاهش می یابد و پارچه نیز به طور قابل توجهی جمع می‌شود بعدها فردی به نام هوراس لو در حین عبور محلول از پارچه، آن را تحت کشش قرار داد تا از جمع شدن پارچه جلوگیری کند و متوجه شد که شفافیت پارچه به طور قابل توجهی افزایش یافته است و همین عمل مبنای مرسریزاسیون قرار گرفت.

پس تا این جا متوجه شدید که انواع مرسریزاسیون شامل مرسریزه با کشش و بی کشش می باشد در مرسریزه با کشش استقامت و استحکام نخ بیشتر شده، رنگ و رطوبت بیشتری جذب می کند اما در نوع بی کشش فقط جذب رنگ، درخشندگی و ماندگاری نخ بهبود پیدا می کند.

مراحل مرسریزه کردن نخ پنبه:

  •  خیس کردن نخ پنبه در آب با دمای بالا و به کارگیری نفوذ دهنده.
  • تماس با محلول سود کاستیک 32 درجه بومه.
  •  شستشوی نخ با اسید رقیق به منظور خنثی سازی.

در مرسریزه کردن بدون کشش 100 میلی لیتر سود سوزآور را تهیه و دمای آن را در 15 درجه سانتی گراد تنظیم می کنند و نخ را که از قبل در آب خیس شده بود و آب اضافه آن گرفته شده بود در این محلول قرار می‌دهند و بعد از یک دقیقه از محلول خارج می کنند سپس عمل آبکش کردن با یک دستکش پلاستیکی انجام می شود.

در مرسریزه کردن تحت کشش نخ یا پارچه باید در معرض کشش باشد برای این کار نخ را خیس کرده و آب اضافی آن را می گیرند سپس در حالی که نخ ها را با دست تحت کشش قرار می دهند بر روی قابی از جنس آهن، آلومینیوم یا چوب قرار داده به طوری که در اطراف آن سوزن های نوک تیزی به فاصله 0/5 تا 1 سانتی متر باشد بعد از آن محلول سود به همراه 2 درصد خیس کننده را آماده کرده و قاب را درون محلول قرار می دهند به طوری که کاملا نخ یا پارچه را بپوشاند و به مدت 1 دقیقه در محلول قرار گیرد در ضمن دمای محلول باید 15 درجه سانتی گراد باشد.

عوامل مؤثر در مرسریزاسیون نخ:

  •  غلظت محلول سود یا قلیای دیگر.
  •  درجه حرارت.
  •  میزان کشش.
  •  مدت زمان عملیات.
  •  نفوذ دهنده مناسب.

غلظت سود با توجه به درجه الیاف پنبه، نوع بافت و نمره نخ از 17 درجه بومه تا 25 درجه بومه می تواند باشد.

واکنش سود با الیاف سلولز گرمازا می باشد و در درجه حرارت پایین میزان شفافیت نخ افزایش می یابد هم چنین با افزایش حرارت مرسریزاسیون کاهش یافته و اگر دما بالا برود آسیب الیاف پنبه در غلظت بالای محلول سود بیشتر می شود در ضمن بهترین دما برای عملیات 30 - 18 درجه سانتی گراد است.

زمان مناسب برای مرسریزه کردن بین 2 تا 5 دقیقه می باشد پس از آن باید نخ خنثی گردد تا وارد مرحله پخت و سفیدگری شود.

با استفاده از ماشین آلات مرسریزاسیون کشش به پارچه وارد می شود که به دو شکل زیر انجام می شود:

  • با استفاده از سیستم زنجیری که تنش کم تری به پارچه و نخ وارد می شود.
  • با استفاده از سیستم سیلندر که طی آن از غلطک های سیلندری استفاده شده و با عبور نخ یا پارچه از سیلندرها تحت کشش طولی قرار می گیرند.

استفاده از نفوذ دهنده مناسب و مقاوم در محلول قلیایی باعث می شود تا نفوذ قلیا سریعتر و کاملتر انجام شده و عملیات مرسریزاسیون موفق باشد.

نخ پلی استر سرمایه گذاری بسیار مناسب برای تاجران:
نخ پلی استر سرمایه گذاری مناسبی برای تاجران می باشد چرا که به سبب کیفیت بالا، قیمت پایین و قابل بازیافت بودن از جمله نخ های پرمصرف در صنعت نساجی است تا جایی که حدود 50 درصد از بازار الیاف طبیعی و مصنوعی تولید شده در جهان را تشکیل می دهد و در صنایع پوشاک، فرش، مبلمان، خودروسازی و بهداشتی بسیار پرکاربرد است.

در سال های اخیر تقاضا برای نخ های پلی استر در سطح جهان افزایش یافته است و حدود 68 درصد از مصارف الیاف مربوط به نخ پلی استر است جالب است بدانید قاره آسیا بیشترین مصرف کنندگان این نوع نخ را در خود جای داده است و کشورهای چین و هند بیشترین مصرف نخ پلی استر را دارند.

با توجه به گسترش روزافزون مصرف الیاف پلی استر در ایران و جهان و کاربرد فراوان آن در صنایع مختلف به خصوص نساجی و حوزه های گوناگون آن سرمایه گذاری و تجارت این کالا قابل اطمینان می باشد که با گسترش تولید و رفع مشکلات در این زمینه، تنظیم بازار با کنترل واردات الیاف و منسوجات، حمایت های مالی از تولید کنندگان داخلی زمینه را برای سرمایه گذاری فراهم می آورد.

لازم به ذکر است تولید کنندگانی که قصد سرمایه گذاری در این زمینه را دارند باید به این نکته توجه داشته باشند که همواره کیفیت الیاف تولیدی خود را در سطح بالا نگه دارند و با چاره اندیشی در تلاش باشند تا قیمت تمام شده محصول خود را پایین بیاورند و با تحقیقات و مطالعه زمینه را برای ارائه محصولات جدید به مشتریان فراهم کنند هم چنین ارتباط موثر با بازارهای خارجی میزان موفقیت و ماندگاری در بازار الیاف را افزایش می دهد.

بنابراین افزایش کیفیت نخ پلی استر، قیمت مناسب و ارزان، منابع تامین مالی، شرایط و میزان فروش محصولات تولیدی و برنامه ریزی برای به دست آوردن بازارهای خارجی همه از عواملی هستند که می توانند میزان سود آوری را افزایش دهد.

برای احداث یک خط تولید نخ پلی استر شما نیاز به یک قطعه زمین با مساحت حداقل 1000 متر مربع خواهید داشت و حدود 100 کارگر و تعدادی ماشین آلات نیاز خواهید داشت تا بتوانید روزانه 30 تن الیاف پلی استر تولید کنید سرمایه لازم برای شروع این کار حدود 5/5 میلیون دلار برآورد شده است که البته می تواند با توجه به نوسانات بازار ایران این رقم متغیر باشد و اگر بتوانید در این زمینه خوب عمل کنید می توانید به کشورهای همسایه و اروپایی صادرات داشته باشید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>