اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نخ پنبه کشی

برترین تولیدکنندگان نخ پنبه کشی:
برترین تولید کنندگان نخ پنبه کشی به طور کلی در ایران و برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه هستند. امروزه با توجه به خواص شگفت انگیز و فوق العاده ای که نخ پنبه های کشی دارند، میزان محبوبیت آنها نیز افزایش یافته و به همین دلیل نقش مهمی در اقتصاد دنیا ایفا می کنند.

آیا می دانید نخ پنبه کشی چیست؟
آیا می دانید نخ پنبه کشی چیست؟ برای اینکه اطلاعاتتان درباره این نوع از نخ افزایش یابد بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه شوید. نخ پنبه کشی یکی از مرغوب ترین انواع نخ های تولیدی در ایران و جهان می‌باشد. البته باید گفت نخ مرغوب همواره از الیاف پنبه تولید می شود و بهترین نوع نخ نیز از همین جنس پنبه می باشد.

الیاف:
نخ پنبه از خواص فیزیکی و مشخصه های مختلف کیفی برخوردار هستند که در رفتار فرایندی، راندمان تولید و بالاخره نخ و پارچه تأثیر بسزایی می گذارند. علاوه بر این تغییرات مهم نخ مانند استحکام، افزایش طول و عیوب نخ مخصوصا برای نخ های بریده شده حتمی است.

این تغییرات در ویژگی های نخ در طول جریان تولید و هم بعد از تولید خیلی دشوار بوده؛ بنابراین ارتباط بین
این مشخصات به طور واضح معلوم گردد تا بروز مسائل احتمالی جلوگیری شود.

به طور کلی می توان اظهار داشت که قسمت اعظم رشد الیاف پنبه در همان بیست روز اول است مابقی آن در 40 الی 50 روز بعد رشد می کند.بعد از آن در کارخانجات پاک کردن پنبه که در آن محل الیاف پنبه را از پنبه دانه جدا می کنند. البته این کار در ایران رواج بیشتری داشته و در دو منطقه گرگان و گنبد کاووس بیشتر این کار صورت دارد.

در این کارخانه ها از الیاف نخ پنبه ای درست کرده که از این نخ استفاده های گوناگونی می‌توان داشت. برای مثال می توان از آن برای قالی و گلیم و زیلو استفاده نمود.

در واقع الیاف پنبه ای که از سلولز تشکیل شده اند، دارای نقش بسیار مهمی در اقتصادی بوده به طوری که به آن طلای سفید هم گفته می شود. کیفیت و مرغوبیت این الیاف نخ پنبه به شرایط اقلیمی و محیط پرورش آن ها هم بستگی دارد. بر این اساس با توجه به نظر کارشناسان این حوزه می توان گفت بهترین و مرغوبترین نوع پنبه به رنگ سفید است.

درخشش پارچه های تولید شده از نخ پنبه کشی:
در حال حاضر در تمام بازار شاهد درخشش نخ پنبه کشی هستیم. در واقع با توجه به کیفیت بسیار بالای این نخ و همچنین راحتی بدن در هنگام پوشیدن لباس های تولید شده از آن، این نخ از میزان محبوبیت زیادی برخوردار شده است.

نخ پنبه مصارف زیادی دارد که یکی از این مصارف کاربرد آن در فرش می باشد. به بیان دیگر در نخ چله و پود فرش از این نوع استفاده فراوانی می شود. البته همان طور که می دانید نخ پنبه های کشی بیشتر برای استفاده در تولیدیهای پوشاک مورد استفاده هستند.

این الیاف به طور کلی از استحکام خوبی برخوردار بوده و در برابر حرارت و مواد قلیایی مقاومت زیاد و پایداری خوبی داشته و تنها اسیدهای غلیظ و قوی هستند که می توانند این الیاف را تجزیه نمایند. از عوامل مهم تعیین کننده کیفیت پنبه، می توان به طول، ظرافت و رنگ آن اشاره نمود. برای مثال الیاف مرغوب به طور
معمولی بین1/5/7 سانتیمتر طول و بین 7/15 میکرون قطر دارند. هرچه طول الیاف بلندتر و بیشتر باشد و قطر آنها نازک تر باشد الیاف پنبه بهتر و مرغوب هستند.

به طور کلی طول این الیاف به پنج قسمت به شرح زیر تقسیم می شوند:

  • الیاف کوتاه.
  • الیاف متوسط.
  • الیاف بلند متوسط.
  • الیاف بلند.
  • الیاف بسیار بلند.

خاصیت ارتجاعی نخ پنبه کشی چگونه است؟
خاصیت ارتجاعی نخ پنبه سبب شده تا میزان مقاومت و استحکام این نخ تا حد بسیار زیادی افزایش یابد. به طور کلی این نوع نخ با توجه به طبیعی بودن آن برای تولید بسیاری از لباس ها مورد استفاده بوده که ضمن برخورداری از زیبایی بالا، کاملا مطابق با محیط زیست و سازگار با پوست بدن شما می باشد.

به طور کلی نخ پنبه دارای کاربردهای فراوانی بوده که در اینجا به برخی از آنها به صورت مختصر اشاره می شود:

  • استفاده درمانی؛ مقداری از پنبه به صورت پنبه ی تصفیه شده در کمک های اولیه مانند پانسمان به کار می‌رود.
  • استفاده در صنایع تولید کاغذ؛ اگر الیاف پنبه با الیاف چوب، مخلوط شوند، کاغذ ظریف، ولی محکمی به دست می آید.
  • استفاده به عنوان خوراک دام و گوسفندان و گاوها.
  • استفاده در مبلمان خانه ها و اتوموبیل ها.
  • استفاده در صنایع حوله بافی؛ حوله هم از پنبه ساخته می شود.
  • الیاف پنبه‌ای، آب را خیلی خوب جذب می‌کنند، بنابراین از آن‌ها برای این محصولات نیز استفاده می‌شود.

صادرات نخ پنبه، پول سازترین محصول به شمار می رود:
صادرات نخ پنبه به عنوان یکی از پول سازترین محصول های تولید در ایران می باشد. در واقع از آن جایی که این نوع نخ از میزان بالایی از مرغوبیت برخوردار بوده، توانسته بسیاری ازا استاندارد های جهانی را به دست آورده و به همین دلیل نیز از به بسیاری از کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی صادر می شود.

لازم به ذکر است که با توجه به شرایط تحریمی حاکم بر کشور، این صادرات تا حد بسیار زیادی برای کشور ارز آوری خواهد داشت. همچنین بازار پر رونقی که این محصول یافته است نیز سبب افزایش اشتغال در کشور شده و همچنین میزان سرمایه های در گردش را هم افزایش خواهد داد.

امروزه بزرگ ترین کشورهای تولید کننده و صادرکننده نخ پنبه و الیاف بیشتر نخ و الیاف تولیدی های خود را از ایران وارد می کنند. به بیانی می توان گفت تعداد زیادی از پارچه ها از نخ پنبه تولید شده، حتی
بسیاری از الیاف دیگر را با الیاف پنبه در هم می آمیزند که در نتیجه نخ های تازه ای را تولید می کنند.

برای مثال می توان به مخلوط ابریشم مصنوعی با الیاف پنبه یا مخلوط پلی استر با نخ پنبه و نخ کشیده شده اشاره کرده که ترکیب آنها سبب می شود تا لباس های جین و حالت کش دار تولید شوند و از آن در فصل سرما استفاده کرد.

نکته بسیار جالب دیگر این است که در کل دنیا، پنبه های بسیار زیادی برای تولید پارچه و لباس به کار می‌رود. اگر همه این پنبه ها را که در کشورهای مختلف به دست می آید، یک جا و در کنار
هم جمع کنیم، توده ای به وزن 20 میلیون تن جمع آوری خواهد شد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>