اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اجرای سازه فلزی

دیوارهای برشی بتنی نوعی مهار جانبی جهت کنترل نیروهای وارد بر ساختمان می باشد که درصورت عدم رعایت نکات فنی و جزئیات اجرایی در حین ساخت اسکلت ساختمان می تواند خسارات جبران ناپذیری را درپی داشته باشد.

به طور کلی طراحی و اجرای دیوارهای برشی بتنی در ساختمان های با اسکلت فلزی جهت کنترل نمودن بارهای جانبی وارد بر ساختمان می باشد. لذا موقعیت دیوارهای برشی در پلان ساختمان، همانند بادبندها باید به گونه ای جانمایی شود که، تاحد امکان مرکز جرم هر طبقه بر مرکز سختی آن طبقه منطبق گردد. در حقیقت دیوارهای برشی به دلیل تحمل قسمت عمده بارهای برشی ناشی از بارهای جانبی با این نام شناخته می شود.

انواع دیوار برشی

دیوارهای برشی را براساس نوع طراحی صورت گرفته می توان به وسیله مصالح متفاوت مانند فولاد، بتن مصلح، مصالح بنایی و یا حتی مصالح مرکب اجرا نمود. این دیوارها از نظر شکل ظاهری مقطع نیز به صورت مستطیلی با آرماتور یکنواخت، مستطیلی با آرماتور متمرکز در دو انتهای دهانه، دمبلی شکل و یا I شکل طراحی و اجرا می گردد که ما در اینجا، تنها به بررسی دیوارهای برشی بتنی در اسکلت های فلزی خواهیم پرداخت که عموما آرماتورهای آن در مقاطع مستطیلی به صورت یکنواخت و گاهی به همراه آرماتورهای متمرکز بسته می شوند.

مراحل اجرای دیوار برشی بتنی

آرماتوربندی دیوار برشی

آرماتورهای عمودی دیوارهای برشی در هنگام اجرای آرماتوربندی فونداسیون در محل مشخص شده در پلان، قرار داده می شود. آرماتور دیوارهای برشی، عموما به صورت یک سر خم و با فواصل مشخص شده در نقشه، در محل خود جای گذاری می شود. آرماتورهای عمودی که جهت اجرای دیوارهای برشی داخل فونداسیون قرار می گیرد، با نام آرماتور ریشه نیز شناخته می شود. یکی از نکاتی که در هنگام قراردادن آرماتور ریشه دیوار بتنی باید به آن دقت نمود، عدم قرارگیری آرماتورها در محل نصب صفحه ستون ها می باشد.

پس از بستن آرماتورهای ریشه و جهت جلوگیری از جابه جایی آنها قبل از بتن ریزی فونداسیون، آنها را به وسیله یک یا دو عدد آرماتور افقی به یکدیگر می بندند. لازم به ذکر است حداقل طول آرماتورهای ریشه به اندازه ای است که بتواند ضوابط همپوشانی آرماتور را تامین نماید.

در مرحله بعد و پس از اتمام بتن ریزی فونداسیون و نصب ستونهای فلزی، آرماتورهای اصلی عمودی به ریشه ها متصل شده و پس از آن مطابق نقشه های اجرایی، آرماتوربندی افقی و بستن سنجاقک های مورد نیاز صورت می گیرد. آرماتورهای افقی و عمودی باید به صورت منظم و با فواصل دقیق به نحوی به وسیله سیم آرماتوربندی به یکدیگر بسته شوند که تا پایان مرحله بتن ریزی از محل خود جابجا نشده و در عین حال امکان عبور بتن از لابلای آن ها به آسانی صورت پذیرد.

این نکته را نیز نباید فراموش کرد که، در محل برخورد آرماتورهای افقی به ستون، در صورت بزرگ تر بودن عرض دیوار از ابعاد ستون های فلزی، میلگردها باید به صورت کامل از روی ستون عبور نماید و در غیر این صورت، باید با خم کردن آرماتورهای افقی مطابق جزئیات نقشه های اجرایی، در پشت ستون، درگیری مورد نیاز میلگرد و بتن را فراهم نمود.با تکمیل شدن آرماتوربندی و کنترل صحت اجرای آن توسط مهندسین ناظر، قطعات فاصله انداز (Spacer) روی آرماتورها نصب می شود تا قالبها به آرماتور نچسبد و کاور بتنی مورد نیاز روی شبکه آرماتور تامین گردد.

قالب بندی دیوار برشی

پس از پایان مرحله آرماتوربندی، مرحله قالب بندی را آغاز می شود. ولی به چند نکته اساسی خصوصا در اسکلت های فلزی که تیرها و یا ستونها داخل بتن قرار می گیرد و یا با بتن درگیر خواهد شد، قبل از این مرحله باید توجه نمود. یکی از این نکات، عبور صحیح و کامل (بدون قطع میلگرد) از دوطرف تیرهای فلزی مدفون در بتن می باشد.

ناگفته نماند که در صورت وجود چنین تیرهایی جهت درگیری کامل بتن با تیر فلزی حتما باید روی هردو بال تیر برشگیرهایی را جوش داد. کنترل وجود فضای مناسب در محل قرارگیری تیر فلزی از داخل دیوار بتنی، جهت عبور مناسب و راحت بتن نیز از مواردی است که نباید از آن به سادگی گذشت، زیرا می تواند موجب کرمو شدن بتن در آن قسمت از دیوار بتنی شود.

با تکمیل فرایند کنترل های مورد نیاز پیش از قالب بندی، نصب صفحه های قالب به وسیله پین و گوه به یکدیگر و برروی آرماتورهای بسته شده آغاز شده و همزمان با اجرای آن، عملیات محکم کردن قالبها برروی دیوار جهت جلوگیری از خروج قالبها از حالت شاقولی و محل خود و همچنین شکم دادن آنها در مرحله بتن ریزی، به کمک جکهای قالب بندی، لوله های با مقاومت کافی و بستهای خروسکی، چهارتراش های چوبی و پروفیلهای فلزی و همچنین سولجرها و براکت های ویژه قالب بندی دیواربتنی و یا ابزارهای دیگر صورت می پذیرد. پس از پایان قالب بندی و قبل از بتن ریزی دیوار، حتما باید از استحکام قالب ها و پشت بند آنها اطمینان حاصل نمود. زیرا می تواند خطرات و خسارات سنگین مالی را به همراه داشته باشد.

بتن ریزی دیوار برشی

در این مرحله می توان پس از تکمیل شدن قالب بندی و کنترل های لازم، حجم بتن مورد نیاز را برآورد کرده و مطابق با مقاومت مورد نظر اعلام شده، از طرف مهندس محاسب اقدام به سفارش بتن می نماییم. کنترل محل عبور لوله های بتن ریزی، محل استقرار پمپ بتن و یا حتی پمپ دکل جهت بتن ریزی و نیز وجود دستگاه های ویبره سالم به تعداد لازم و تجهیزات مورد نیاز و لوازم ایمنی پیمانکار، از مواردی است که قبل از سفارش بتن باید بررسی گردد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>