اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نمای خشک

در این مقاله نماهای اجرا شده به وسیله مصالحی نظیر سنگ و سرامیک بدون استفاده از ملات و همچنین نماهای اجرا شده به وسیله چوب و لووورهای آلومینیومی را به عنوان نمای خشک معرفی و بیان می نماییم. این در حالی است که تصور و تعریف عامیانه از نماهای خشک، تنها اجرای نماهای سنگی و سرامیکی بدون استفاده از ملات است.

روش نمای خشک چگونه ابداع شد؟

با توجه به میزان وزنی که اجرای نماهای سنتی برروی سازه یک ساختمان وارد می نماید و همچنین مشکلات متداولی نظیر جدا شدن سنگاز نما و یا حتی ترک برداشتن مصالح آن که پس از اجرای آنها دیده می شود، مهندسین در پی پیدا نمودن راهکارهای اجرایی برای برطرف نمودن این مشکلات، دست به ابتکاراتی زدند که در دهه هفتاد میلادی منجر به نصب سنگ بر روی نما، بدون استفاده از ملات در آمریکا و اروپا گردید.

با بررسی های اجرایی و مشخص شدن مشکلات موجود در این نوع روش اجرا، مهندسان توانستند تجهیزات متنوعی را برای نصب سنگ و سرامیک برروی نما پیدا کنند و این تجهیزات را به شکل امروزی درآورند.جهت اجرای نماهای خشک چهار مرحله اجرای اصلی وجود دارد که شامل اجرای عایق حرارتی، چهارچوب نگهدارنده یا شاسی کشی زیرکار، زیرسازی متناسب با نوع مصالح نازک کاری و در نهایت اجرای مصالح نما با اتصالات مناسب است.

اجرای نمای خشک سنگی و سرامیکی

در این روش جهت نصب سنگ و یا سرامیک بر روی دیوار، ابتدا زیرسازی لازم در صورت نیاز به وسیله شاسی کشی اجرا می شود. سپس پروفیلهای آلومینیومی به صورت عمودی نصب شده و پس از آن عایق های حرارتی را به کمک چسب و یا گیره های ویژه روی دیوار نصب می کنند. پروفیلهای عمودی زیرکار معمولا به صورت L شکل می باشد ولی با توجه به نوع گیره های سنگ و روش نصب، می تواند متفاوت نیز باشد.

پس از نصب پروفیلهای عمودی، پروفیلهای افقی را که در حقیقت نگهدارنده اصلی سنگ و یا سرامیک می باشد، به وسیله پیچ و یا پرچ روی پروفیلهای عمودی نصب می کنند. این قطعات نیز، با توجه به نوع اتصال سنگ و سرامیک متفاوت خواهد بود.در برخی از مواقع گیره های نگهدارنده مصالح نما، پس از پایان کار نمایان و در برخی دیگر به صورت مخفی خواهد بود. در نهایت، مصالح مورد نظر را روی زیرسازی متصل می نمایند و در صورت نیاز به استفاده از درزگیر، با توجه به میزان فاصله مابین صفحات سنگی و سرامیکی، این مرحله را نیز انجام خواهند داد.

اجرای نمای خشک چوبی

جهت زیرسازی نماهای چوبی روی سطوح صافی که سفت کاری آن آجر، بلوک و یا مصالح مشابه باشد، می توان با اندود کردن توسط ملات ماسه و سیمان به صورت کاملا تراز و شاقول، به ضخامت حداقل 5 سانتی متر زیرسازی کاملاً مناسبی برای نصب چوب ایجاد کرد. در بیشتر مواقع جهت نصب چوب برروی نما، نمی توان از ملات های ماسه سیمان استفاده نمود.

زیرا به دلیل عدم دقت در اجرای آن و همچنین احتمال جدا شدن ملات، نمای اجرا شده چوبی دارای ظاهر نازیبایی خواهد بود. به همین علت پیشنهاد می گردد جهت زیرسازی نماهای چوبی با استفاده از قوطی های فلزی 40*40 میلی متر با فاصله های متناسب با نوع نازک کاری اقدام به نصب زیر سازی فلزی گردد.

پس از اتمام زیرسازی فلزی، به دو روش می توان ترمووود را به زیرسازی متصل نمود. در روش اول با استفاده از گیره های مخصوص که زبانه چوب نما در داخل آن قرار می گیرد می توان عملیات نازک کاری نهایی را اجرا نمود و در روش دیگر می توان با استفاده از پروفیلهای چوبی و یا آلومینیومی و عمود بر جهت ترمووود نما، بستر مناسب جهت نصب چوب نما را فراهم آورد. پس از اتمام زیرسازی، قطعات ترمووود به وسیله پیچ روی سطح مورد نظر نصب می گردد.

اجرای نمای خشک شیدر و لوورهای آلومینیومی

یکی از مباحثی که در طراحی نظر معماران را به خود جلب کرده است، بحث اتلاف انرژی در ساختمان های مدرن که از سطوح شیشه ای گسترده ای برخوردار می باشند. امروزه این مهم توسط اجرای لوور آلومینیومی و شیدر آلومینیومی تامین شده است. شیدر دوکی آلومینیومی، با توجه به قابلیت نصب در زوایای مختلف، کمک شایانی در مبحث اتلاف انرژی در کنار زیبایی بخشیدن به نمای ساختمان نموده است.

این شیدرها در سایزهای مختلف بر اساس نیاز و طراحی نمای ساختمان قابل اجرا می باشد. لوور آلومینیومی با مقطع مستطیلی قابلیت نصب و اجرا در طول های بلند بدون دستگاه های نگهدارنده و در زاویه های مختلف را دارا است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>