اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مبرد آزمایشگاهی (کندانسور) چیست
مبرد آزمایشگاهی یکی از شیشه آلات آزمایشگاهی پر کاربرد می باشد. نام دیگر آن کندانسور نیز می باشد. از این وسیله آزمایشگاهی به منظور سرد کردن بخارات وتبدیل آنها به مایع فرایند تقطیر و برای سرد کردن بخارات حاصل از تقطیر مخلوط چند مایع به منظور جداسازی آنها استفاده می شود. مبردها در شکل های مختلف ساده، حبابدار و مارپیچ بسته به نوع کاربرد ساخته می شوند. در شکل زیر می توانید اشکال مختلف آن را مشاهده نمایید. این ابزار شیشه ای از دو لوله که با فاصله در داخل هم قرار دارند تشکیل شده است. از لوله داخلی بخار عبر کرده و از فاصله بین دو لوله نیز آب سرد عبور کرده وبا جذب حرارت بخارات آن را مایع می کند. بسته به کاربرد (ترکیبات شیمیایی که جدا شده می شوند، و دمای عملیات مورد نیاز) و مقیاس و معیار پروسه (از هر میکرولیترهای معدود تا مقیاس پروسه های دست اندرکار لیترهای بسیار) دارد و انواع مختلفی از کندانسور ها وابزار و وسایل خنک کننده استفاده شده اند.

دستگاه

مبرد دارای دو لوله است. یکی لوله داخلی و دیگری خارجی. معمولا آب را وارد لوله خارجی آن می کنند. گاز وارد لوله داخلی شده و با قرارگیری در مجاورت لوله که سرد شده است، میعان می شود. این میعانات از لوله خارج شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

مبرد ها عمدتا برای خالص سازی یا جداسازی مایعات استفاده می شوند. برای خالص سازی، مایع مورد نظر با اعمال حرارت تبخیر شده و بخار آن از درون مبرد عبور داده می شود. در حین عبور، بخار آن مجددا میعان شده اما ترکیبات اضافی و ناخالصی های آن از همان ابتدا تبخیر نشده اند که بخواهند به همراه مایع میعان شوند.

برای جداسازی دو مایع با نقطه جوش های متفاوت، به آنها به اندازه مایعی که نقطه جوش پایینتری دارد، حرارت می دهند تا مایع با نقطه جوش کمتر تبخیر شود و پس از میعان، از ماده با نقطه جوش بالاتر جدا شود.

از مبرد ممکن است برای تقطیر و خالص سازی آب نیز استفاده شود. به همین دلیل است که به آن لوله تقطیر نیز میگویند.
مبردها اغلب از جنس شیشه های بوروسیریکاتی بوده و در برابر حرارت و بخارات خورنده مقاوم هستند.
در بعضی از کندانسورها بخاری که قصد میعان آن را دارند را از لوله داخلی و در برخی دیگر نیز از لوله بیرونی عبور می دهند.

دستگاه

انواع مبردها(کندانسورها)
انواع مبردها بر اساس روش خنکسازی
مبرد ها بسته به روش خنکسازی، به دو نوع تقسیم می شوند:

خنک سازی با استفاده از هوا:
در این نوع مبردها از هوا برای سرد کردن گاز و میعان شدن آن استفاده می شود. از این مبردها اغلب برای چگالش مایعاتی با نقطه جوش بالا(معمولا بالای 100 درجه سانتی گراد) استفاده می شود.

خنک سازی با استفاده از مایع:
در این نوع مبردها از مایعات(مثلا اب سرد) برای سرد کردن گاز و میعان شدن آن استفاده می شود. معمولا به این صورت است که آب سرد وارد لوله بیرونی شده و باعث سرد شدن لوله داخلی می شود. با عبور گاز از لوله داخلی، گاز سرد شده و تبدیل به مایع می شود.

کندانسورهایی که با استفاده از مایعات اقدام به خنک کردن بخار می کنند، دارای انواع دقیقتی نیز هستند که در ادامه نام برده می شوند:

  • Liebig condenser
  • West condenser
  • Allihn condenser
  • Davies condenser
  • Graham condenser
  • Coil condenser
  • Dimroth condenser
  • Spiral condenser
  • Friedrichs condenser

دستگاه

انواع مبرد بر اساس لوله داخلی آن

1. مبرد ساده

لوله داخلی در این نوع مبرد ها، یک لوله صاف و بدون هیچ شکل خاصی است.

2. مبرد مارپیچ

لوله داخلی در این نوع مبردها به شکل مارپیج است تا گاز درون لوله، فرصت بیشتری برای میعان شدن داشته باشد.این نوع بیشترین نوع مورد استفاده در آزمایشگاه ها است.

3. مبرد حبابی

لوله داخلی این نوع کندانسورها به صورت حبابهایی است که در طول لوله وجود دارند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>