اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نحوه اجرای بتن

یکی از روش های نازک کاری کف هاو یا به عبارتی کفسازی ها، به خصوص در اماکن پر تردد و همچنین محل عبور وسایل نقلیه سبک و سنگین، مانند پارکینگ ها و سالن کارخانه ها و سوله ها و ورزشگاه ها، استفاده از بتن های سخت و یا بتن های پوشیده شده به وسیله رزین و یا اپوکسی، می باشد.

این نوع کفسازی که به کفسازی بتنی هم مشهور می باشد دارای ظرافت ها و نکات اجرایی خاصی می باشد که در صورت عدم رعایت این موارد، موجبات بروز ترک، تراز نبودن، دارای اعوجاج شدن بتن و غیره فراهم می گردد.

اجرای نازک کاری کف به وسیله بتن

روش اجرای این نوع کفسازی ها بسیار دارای اهمیت می باشد زیرا در صورت بروز اشتباهات اجرایی، ممکن است در بلند مدت اثرات آن مشخص گردد. به عنوان مثال درصورت استفاده از بتن و یا مواد سخت کننده نامرغوب، امکان ترک خوردن بتن پس از گذشت چند ماه وجود خواهد داشت. لذا در حین اجرای آن باید کنترلهای اجرایی نیز به دقت صورت پذیرد تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری بعمل آید.

اجرای بتن ریزی با ماله پروانه ای

قبل از آغاز بحث بهتر است با ماله پروانه ای بیشتر آشنا شویم. ماله پروانه ای، دستگاهی است که به وسیله موتورهای بنزینی و یا برقی به حرکت در آمده و موجب چرخش پروانه های آن که به شکل ماله هستند می شود. سرعت حرکت دوار دستگاه را به کمک اهرمی که در فرمان آن تعبیه شده می توان کم یا زیاد نمود.

حرکت دادن به سمت جلو و یا عقب در این دستگاه ها به دو شکل انجام پذیر است. نوع معمولی آن توسط نیروی انسانی اپراتور به سمت جلو و عقب حرکت نموده و مدل دو موتوره آن به وسیله نیروی محرکه خود دستگاه حرکت می نماید.

نکات مهم در هنگام کفسازی به وسیله بتن

یکی از نکات بسیار مهم در هنگام کفسازی به وسیله بتن، در نظر گرفتن وزن سربار وارد شده به سقف طبقات تحتانی در اثر بتن ریزی و همچنین احتمال نشست خاک زیر بتن کف می باشد. در صورت بتن ریزی با ضخامت پایین امکان ایجاد ترک های عمقی در آن بعد از گذشت زمانی نچندان طولانی، وجود خواهد داشت.

جهت جلوگیری از ترک خوردن بتن به خصوص در مسیرهای پر تردد و همچنین مکانهایی که مقدار بار وارده به آن زیاد است، باید از بتن آرمه استفاده نمود که معمولا با ضخامت کمتر از 6 سانتیمتر قابل اجرا نیست.کنترل محاسباتی بار وارده به کف بتنی پس از بهره برداری نیز باید صورت پذیرد تا ضخامت بتن مورد نیاز و مقدار آرماتور جهت مسلح نمودن بتن، مشخص گردد. در صورت بتن ریزی روی خاک پیشنهاد می گردد، ضمن بالا بردن تراکم خاک، اقدامی صورت پذیرد تا از تماس مستقیم بتن با خاک جلوگیری بعمل آید.

بعضی از مواقع، دیده شده روی سطح بتن نیز ترکهای ریز به وجود می آید که این مساله را نیز با اضافه کردن الیاف های ویژه و یا حتی در صورت لزوم، چسب ها و افزودنی های بتن می توان برطرف نمود. بسیاری از این افزودنی ها نه تنها می تواند موجب افزایش مقاومت سطحی بتن گردد، بلکه باعث بالا رفتن مقاومت فشاری بتن نیز خواهند شد.

مواد سخت کننده بتن، معمولا به صورت پودری در بازار موجود می باشد که پس از انجام بتن ریزی و در حین عملیات تسطیح روی سطح بتن اضامه می گردد. به همین دلیل، می توان هنگام استفاده از آن از پودرهای رنگی نیز جهت رنگ نمودن سطح بتن استفاده نمود.

در حین بتن ریزی تسطیح اولیه بتن انجام می شود و بعد از مدت زمان کوتاهی که جای پا به صورت کامل روی بتن باقی نماند و یا اصطلاحا بتن آب انداخته باشد، به وسیله ماله پروانه و توسط قطعه ای بنام سینی که به پروانه های ماله پروانه متصل می شود، سطح بتن را سینی می زنند. این امر باعث می شود بتن کاملا کوبیده و سطح آن کاملا نیز صاف می شود.

در صورت نیاز به اجرای بتن رنگی، در همین مرحله پودر رنگ نیز به کف افزوده می شود. بعد از اینکه بتن مقداری خود را گرفت، جهت رسیدن به یک سطح کاملا صیقلی، ماله زنی اینبار توسط، تیغه های ماله پروانه صورت می گیرد. این مرحله امکان دارد زمان زیادی بطول انجامد.برای ایجاد سطح سخت در بتن کفسازی ها دو روش خشک و تر وجود دارد. در روش خشک بعد از تراز نمودن بتن ماده سخت کننده بتن را که به صورت پودر می باشد بر روی سطح بتن به صورت یکنواخت می پاشند و سپس اقدام به ماله زنی می کنند تا سطح بتن با توجه به کیفیت مورد نیاز صیقلی گردد.

در روش تر ابتدا یک ملات با درصد اختلاط مشخص از هاردنر توسط بتونیر ساخته می شود و این ملات آماده را به صورت یکنواخت و با ضخامت های از پیش مشخص شده یک الی چند سانتی متری بر روی سطح بتن مرطوب که چند ساعتی از اجرای آن نگذشته باشد اجرا می کنند و سپس سطح آن را با توجه به مشخصات فنی مورد نیاز توسط ماله پروانه ای تا رسیدن به کیفیت مورد نظر صیقلی می کنند.

پس از پایان عملیات بتن ریزی باید، اقدامات لازم جهت عمل آوری بتن صورت پذیرد تا بتن به مقاومت نهایی خود برسد. جهت جلوگیری از ایجاد ترک در بتن ریخته شده در اثر تغییرات دمایی و انقباض و انبساط، باید درزهایی را در بتن ایجاد نمود و بتن را به قطعات مساوی تقسیم کرد. این عملیات توسط دستگاه های کاتر با تیغه های الماسه صورت می پذیرد.

درصورت نیاز به اجرای پوشش های اپوکسی، معمولا مقداری سطح بتن ریخته شده وسیله دستگاه های ویژه زبر می کنند (عموما در این مرحله از ساب با تیغه های درشت تر استفاده می شود) و زیرسازی های مورد نیاز و بتونه کاری را صورت می دهند. در نهایت با پخش کردن لایه های اپوکسی و رنگ مورد نیاز، نازک کاری روی کفسازی بتنی به پایان خواهد رسید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>