اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دستگاه مانیتور علایم حیاتی جهت نمایش سیگنال های حیاتی بیمار در بخش های مراقبت های ویژه(NICU,ICU و CCU)، اورژانس و اتاق های عمل به عنوان یکی از تجهیزات ضروری و لازم به کار می رود. این دستگاه برای نمایش علائم حیاتی بیمار به طور مستمر به کار می رود و اطلاعات مربوط به علائم حیاتی بیمار را جمع آوری کرده و آن ها را بر روی صفحه نمایش ظاهر می سازد و درشرایط نامطلوب بیمار هشدارهای لازم را به تیم پزشکی می دهد.

دستگاه

نام های دستگاه

نام های فارسی: مانیتورینگ علائم حیاتی، مانیتور بیمار، مانیتورینگ بیمار

نام های انگلیسی: Monitoring Patients Vital Signs، Patient Monitoring

انواع سیستم های مانیتورینگ

الف) از نظر نحوه اتصال

مانیتورینگ کنار تختی( BED SIDE)

مانیتورینگ سانترال

تله مانیتورینگ( Tele Monitoring)

ب) از لحاظ ماژول ها

مانیتورینگ اتاق عمل

مانیتورینگ CCU

مانیتورینگ اورژانس

مانیتورینگ فشار خون

مانیتورینگ قتد خون

هولتر مانیتورینگ

مانیتورینگ عملکرد تنفسی

رکوردر حرارتی چیست؟

معمولا مانیتورهای علایم حیاتی دارای امکان چاپ اطلاعات و سیگنال های بیمار با استفاده از رکوردرهای حرارتی هستند. در صورتی که دستگاه مانیتور دارای رکوردر حرارتی باشد می توان از آن برای چاپ سیگنال ECG خط اول همراه با پارامترهای بیمار استفاده کرد. همچنین با انتخاب گزینه مناسب می توان از طریق کابل شبکه، دستور چاپ اطلاعات را از روی مانیتور به سیستم مرکزی پرستاری ارسال نمود. در این صورت مطابق با پارامترهای تنظیم شده در سیستم مرکزی اطلاعات بیمار چاپ می شود.

معمولا بالا و پایین افتادگی قطعه ST و شیب آن در تحلیل ECG حائز اهمیت است.

بالا و پایین افتادگی قطعه ST برحسب میلی ولت و شیب قطعه ST بر حسب میلی ولت بر ثانیه برای ضربان غالب محاسبه می شود.

نقطه ST در صورتی که نرخ ضربان کمتر از 120 ضربان در دقیقه باشد، 80 میلی ثانیه پس از نقطه پایان QRS و در غیر این صورت 60 میلی ثانیه بعد از نقطه پایان QRS در نظر گرفته می شود. شیب قطعه ST برابر با زاویه ای است که خط واصل بین پایان QRS (QRS Offset) و نقطه ST با سطح افق می سازد و بر حسب میلی ولت بر ثانیه نشان داده می شود.

دستگاه

هدف اصلی استفاده از مانیتور علایم حیاتی چیست؟

مانیتور علایم حیاتی برای نظارت، نمایش، بازنگری، ذخیره، آلارم چندگانه پارامترهای فیزیولوژیکی از جمله ECG، آنالیز قطعه ST، آنالیز آریتمی، ضربان قلب( HR)، سرعت تنفس( RR)، دمای بدن( Temp)، درصد اشباع اکسیژن( SpO2)، سرعت ضربان( PR)، فشار خون غیر تهاجمی( NIBP)، فشار خون تهاجمی( IBP)، دی اکسید کربن( CO2) و گاز بیهوشی( AG) به کار می رود.

عمومی ترین پارامترهایی که یک مانیتور علایم حیاتی نمایش می دهد، چیست؟

مانیتورینگ علایم حیاتی معمولا ماژول های زیر را پشتیبانی می کنند. البته برخی از آن ها به صورت ثابت روی هر دستگاهی وجود دارد، ولی برخی دیگر در صورت درخواست مشتری بر روی دستگاه نصب می شوند و اختیاری( Optional) هستند.

ماژول ECG/Resp: برای نمایش شکل امواج سیگنال قلب( ECG) و سیگنال تنفس( Respiration) و نیز نمایش پارامترهای نرخ ضربان قلب( Heart Rate) و نرخ تنفس( Respiration Rate) به کار می رود.

ماژول SpO2: برای نمایش شکل موج پلتیسموگراف و نمایش پارامترهای نرخ ضربان نبض( Pulse Rate) و درصد اشباع اکسیژن خون( SpO2) را دارد.

ماژول NIBP: قابلیت اندازه گیری فشارهای سیستولیک، دیاستولیک و فشار میانگین بیمار به روش غیر تهاجمی و به صورت خودکار را دارد.

ماژول IBP: برای نمایش شکل موج فشار خون تهاجمی و نیز نمایش مقادیر فشارهای سیستولیک، دیاستولیک و فشار میانگین به کار رود.

ماژول Temp: برای اندازه گیری دما و نیز نمایش اختلاف دما بین دو کانال Temp به کار می رود.

ماژول CO2: برای اندازه گیری درصد دی اکسید کربن در هوای بازدم استفاده می شود. همچنین قابلیت نمایش شکل موج آن، نمایش نرخ تنفس و تشخیص حالت Apnea را دارد.

در برخی از مانیتورهای علایم حیاتی، ماژول های ECG/Resp، SpO2و NIBP به طور پایه بر روی تمام مانیتورها مورد استفاده قرار می گیرد و ماژول های IBP، Temp و CO2 به صورت اختیاری و بنا به سفارش مشتری نصب می گردد.

ارتباط بین مانیتور علایم حیاتی کنارتختی و سیستم سانترال چیست؟

معمولا در بخش های مراقبت های ویژه کنار هر تخت، مانیتور علایم حیاتی کنارتختی استفاده می گردد و تمامی مانیتورهای علایم حیاتی کنارتختی بخش، به سیستم سانترال مرکزی متصل است. کادر درمانی در ایستگاه مرکزی پرستاری از طریق دستگاه سانترال اطلاعات تمامی بیماران را مشاهده می کنند. برای اتصال به سیستم سانترال تنها کافی است کابل شبکه ای را که به ایستگاه مرکزی متصل است به سوکت شبکه در پشت مانیتور وصل کنید.

آیا کاربر می تواند شکل موج و پارامترهای مورد نظر خود را برای نمایش بر روی صفحه، انتخاب کند؟

در برخی از مانیتورهای علایم حیاتی، صفحه نمایش به صورت ثابت است و امکان تغییر شکل موج ها بر روی نمایشگر وجود ندارد اما برخی از مانیتورهای علایم حیاتی دارای انعطاف در این زمینه هستند. نرم افزار قوی به کار رفته در برخی مانیتورهای علایم حیاتی جدید امکان انتخاب پارامترها و شکل موج ها و رنگ آن ها را به راحتی توسط کاربران مجاز فراهم می آورد. ضمنا کاربر می تواند بسته به اینکه از مانیتور در چه بخشی از بیمارستان استفاده می کند آرایش کلی صفحه نمایش را تغییر دهد و یکی از حالات Default، ICU/CCU، OR و Full ECG را انتخاب کند.

تأثیر رزولوشن در کیفیت نمایش اطلاعات مانیتور علایم حیاتی چیست؟

رزولوشن بالا سبب افزایش کیفیت نمایش می گردد و از مزایای مورد توجه کاربران در هنگام انتخاب یک مانیتور علایم حیاتی است.

مانیتورینگ علایم حیاتی دارای چه آلارم هایی هستند؟

آلارم، اعلانی است که توسط مانیتور برای پرسنل پزشکی از طریق صدا و تصویر تولید می شود و نشان دهنده حالت غیر عادی فیزیولوژیکی بیمار یا یک اشکال فنی در دستگاه است. برخی از مانیتورهای علایم حیاتی تمام آلارم های صوتی و تصویری را از طریق بلندگو، LED هشدار و صفحه نمایش تولید می کند. ضمنا با توجه به ویژگی هشدار، آلارم مانیتور می تواند به سه دسته آلارم های فیزیولوژیکی، آلارم های فنی و پیام های اعلان تقسیم شود.

سیگنال ECG چگونه از مانیتورینگ دریافت می شود؟

دستگاه مانیتور تغییرات پتانسیلی را که در سطح بدن در اثر عملکرد قلب ایجاد می شود، اندازه گیری می کند و با توجه به فعالیت های الکتریکی قلب، شکل موج های کاردیوالکتریکی را ثبت و نرخ ضربان قلب را از طریق الکترودهای چندگانه که به کابل ECG متصل هستند، محاسبه می کند.

برخی از دستگاه های مانیتور علایم حیاتی می تواند امواج ECG 3 لید، 5 لید و در صورت درخواست کاربر، 12 للید را نمایش دهد و دارای قابلیت اندازه گیری قطعه ST و تحلیل آریتمی قلبی نیز است.

انتخاب کابل ECG در مانیتورینگ به چه عاملی بستگی دارد؟

معمولا دستگاه های مانیتور می توانند امواج ECG 3 لید، 5 لید و 12 لید را نمایش دهد. بسته به بیماری که تحت مراقبت است، باید لیدهای مناسبی که مورد نیاز هستند، انتخاب شود. در برخی مانیتورهای علایم حیاتی می توانید، از طریق فشار دکمه Menu روی ممبرن، گزینه ECG/Resp ECG Cable را انتخاب کنید. این کار را می توانید با چرخش ناب و فشار آن در پنجره مربوط به ECG نیز انجام دهید. حال شما می توانید 3 wire یا 5 wire را انتخاب کنید.

دستگاه

روش جایگذاری الکترودها در صورت استفاده از کابل سه رشته چیست؟

هنگامی که مانیتورینگ ECG 3 لید مد نظرتان است، از کابل های ECG 3 رشته ای استفاده کنید. با توجه به استاندارد AHA، 3 لید اندامی LL, LA, RA مطابق شکل در محل های مناسب قرار می گیرد. برقراری این اتصالات می تواند لیدهای I, II, III را به دست دهد.

روش جایگذاری الکترودها در صورت استفاده از کابل پنج رشته چیست؟

هنگامی که مانیتورینگ ECG 7 لید مد نظرتان است، از کابل های ECG 5 رشته ای استفاده کنید. با توجه به استاندارد AHA، 3 لید اندامی RA, LA,RL ,LL مطابق شکل در محل های مناسب قرار می گیرند. برقراری این اتصالات می تواند لیدهای I، II، III، aVR، aVL، aVF را به دست دهد. بسته به نیاز موجود، لید سینه ای V می تواند در هر مکان بین V1~V6 قرار گیرد که با توجه به محل جایگذاری، یکی از لیدهای V1~V6 را به دست می دهد.

روش جایگذاری الکترودها در صورت استفاده از کابل ده رشته چیست؟

هنگامی که مانیتورینگ ECG 12 لید مد نظرتان است، از کابل های ECG 10 رشته ای استفاده کنید. با توجه به استاندارد AHA، همه لیدها را مطابق شکل در محل مناسب قرار دهید. برقراری این نوع اتصالات سبب ایجاد 12 لید I, II, III, aVR, aVL, aVF, V1~V6 می شود.

برچسب و رنگ الکترودهای ECG بر طبق استاندارد AHA و IEC چگونه هستند؟

برچسب الکترودهای ECG که جهت شناسایی هر الکترود به کار می رود و رنگ مخصوص به آن در استانداردهای AHA و IEC متفاوت و طبق جدول زیر است.

نحوه تنظیم فیلتر ECG بر روی دستگاه های مانیتور علایم حیاتی

معمولا امکان تنظیم فیلتر ECG بر روی دستگاه های مانیتور علایم حیاتی وجود دارد و کاربر می تواند بسته به نیاز، حالت فیلتر را تغییر دهد. برخی از مانیتورهای علایم حیاتی دارای سه فیلتر مختلف هستند.

حالت Monitor: در شرایط عادی از این حالت استفاده می شود. پهنای باند تقویت کننده در این حالت 0.5 تا 40 هرتز است.

حالت Extended: این حالت در شرایطی به کار می رود که کیفیت تشخیصی مورد نیاز است. در این حالت شکل موج فیلتر نشده ECG نمایش داده می شود. بنابراین تغییرات شکل موج قابل مشاهده است. پهنای باند تقویت کننده در این حالت 0.05 تا 100 هرتز است.

حالت Surgery: این حالت زمانی که سیگنال توسط اختلالات فرکانس بالا یا فرکانس پایین مختل می گردد به کار می رود. در طول جراحی انتخاب این حالت می تواند نویز آرتیفکت ها و به خصوص اختلالات ناشی از دستگاه الکتروکوتر را کاهش دهد. در حالت عادی انتخاب این حالت سبب می شود که سیگنال ECG بیش از حد منکوب شده و در نتیجه آنالیز آن مختل گردد. پهنای باند تقویت کننده در این حالت 0.5 تا 20 هرتز است.

منشا نرخ ضربان در مانیتور علایم حیاتی چیست؟

نرخ ضربان از طریق شمارش تپش های شریان سرخرگی که ناشی از فعالیت مکانیکی قلب است به دست می آید. معمولا در مانیتورینگ علایم حیاتی منشا ضربان می تواند ECG یا SpO2 باشد. در برخی مانیتورهای علایم حیاتی بسته به تنظیمات انجام شده توسط کاربر، منشا ضربان می تواند از [ECG] و یا [SPO2] گرفته شود و یا در حالت [Auto] تنظیم گردد. اگر [ECG] منشا ضربان باشد، ضربان قلب( HR) منشا نمایش ضربان خواهد بود. اگر [SPO2] منشا ضربان باشد، ضربان نبض( PR) منشا نمایش ضربان است و در حالتی که توسط کاربر بر روی [Auto] تنظیم گردد، اگر ضربان قلب موجود باشد، همان نمایش داده می شود و اگر نباشد ضربان نبض نمایش داده می شود.

چه مواقعی دستگاه ماتیتورینگ هشدار می دهد؟

معمولا مانیتورینگ علایم حیاتی پیشرفته دارای امکان آلارم Lead Fail System هستند. با این امکان در حالتی که لیدها به درستی وصل نشده باشند، دستگاه مانیتور هشدار می دهد. در برخی از مانیتورهای علایم حیاتی می توان این قابلیت را در حالت ON یا OFF قرار داد اگر این گزینه در حالت فعال یا ON باشد، در هنگام قطع کردن کامل ECG عبارت Lead Fail نوشته شده و خط صاف نمایش داده می شود اگر این گزینه در حالت OFF باشد در هنگام قطع کردن کابل ECG عبارت Lead Fail نمایش داده نمی شود. به علاوه مانیتورینگ علایم حیاتی دارای Lead Fail Alarm نیز است که کاربر می تواند آن را در حالت ON یا OFF قرار داد. اگر این آلارم روشن باشد هنگام قطع کردن کابل ECG آلارم Lead Fail نواخته می شود. در این مانیتور آلارم دیگری به صورت Weak ECG Alarm تعبیه شده است که می توان آن را در حالت ON یا OFF قرار داد اگر این آلارم روشن باشد هنگام ضعیف بودن سیگنال بیمار آلارم Weak ECG نواخته می شود.

چه پارامترهایی از قطعه ST در تحلیل سیگنال ECG حایز اهمیت است؟

معمولا بالا و پایین افتادگی قطعه ST و شیب آن در تحلیل ECG حایز اهمیت است. در برخی مانیتورهای علایم حیاتی، اطلاعات پارامترهای قطعه ST، شامل بالا و پایین افتادگی قطعه ST بر حسب میلی ولت و شیب قطعه ST بر حسب میلی ولت بر ثانیه برای ضربان غالب محاسبه می شود. نقطه ST در صورتی که نرخ ضربان کمتر از 120 ضربان در دقیقه باشد، 80 میلی ثانیه پس از نقطه پایان QRS و در غیر این صورت 60 میلی ثانیه بعد از نقطه پایان QRS در نظر گرفته می شود. شیب قطعه ST برابر با زاویه ای است که خط واصل بین پایان QRS (QRS offset) و نقطه ST با سطح افق می سازد و بر حسب میلی ولت بر ثانیه نشان داده می شود.

آریتمی چیست؟

آریتمی عبارتست از هر اختلال و یا بی نظمی در رفتار قلب. برای داشتن یک خروجی کامل قلبی و در نتیجه تزریق خون کافی به تمام نقاط بدن از جمله خود قلب، پایداری رفتار قلب یک امر ضروری است. آریتمی ها باعث کاهش خروجی قلب و در نتیجه مانع از رسیدن خون کافی به اعضای بدن، مخصوصا ماهیچه قلب می شوند و زندگی بیمار را به خطر می اندازند. به همین دلیل تشخیص سریع و دقیق آریتمی ها بسیار لازم و ضروری است. معمولا مانیتورینگ علایم حیاتی پیشرفته امکان تحلیل خودکار آریتمی های قلبی را دارند. در برخی مانیتورهای علایم حیاتی، تحلیلگر خودکار آریتمی، سیگنال های ECG بیمار را به صورت بلادرنگ( Real-Time) پردازش می کند و در صورت وقوع آریتمی، اخطارهای صوتی و تصویری نمایش داده می شود. این تحلیلگر برای شناسایی QRS نیازمندی های استاندارد ANSI/AAMI EC57 را رعایت می کند.

سیگنال تنفس( Respiration) و نرخ تنفس در مانیتورینگ علایم حیاتی

شایع ترین روش برای اندازه گیری نرخ تنفس( Respiration Rate)، اندازه گیری امپدانس قفسه سینه بین دو الکترود ECG بر روی سینه بیمار است. تغییرات امپدانس ناشی از حرکت قفسه سینه در هنگام تنفس، شکل موج Resp را بر روی صفحه نمایش مانیتور تولید می کند. مانیتور چرخه های شکل موج را برای محاسبه نرخ تنفس - RR - شمارش می کند.

پوشش قلبی چیست؟

فعالیت قلبی که بر روی موج Respiration اثر می گذارد، پوشش قلبی( Cardiac Overlay) نامیده می شود. زمانی این اتفاق می افتد که الکترودهای Respiration، تغییرات امپدانسی را که در اثر جریان خون ریتمیک ایجاد می شود، تشخیص داده و نمایش می دهد. جایگذاری صحیح الکترودها می تواند این اثر را کاهش دهد. لازم است دقت شود که محدوده کبد و حوزه های قلب در خط بین دو الکترود Resp. قرار نداشته باشند. این مسئله مخصوصا در مورد نوزادان اهمیت بسیاری دارد.

چگونه Spo2 در مانیتورینگ علایم حیاتی اندازه گیری می گردد؟

در اندازه گیری میزان اشباع اکسیژن خون، شریان سرخرگی که به نام درصد اشباع اکسیژن خون یا همان SpO2 معروف است، از طیف نوری و ردیابی مقدار حجم خون سرخرگی برای به دست آوردن درصد اشباع اکسیژن آن استفاده می شود.LED موجود در پروب پالس، 2 پرتو نور با طول موج متفاوت منتشر می کند که به صورت گزینشی توسط هموگلوبین های اکسیژن دار( Oxygenated Hemoglobin) و هموگلوبین های بدون اکسیژن( Deoxyhemoglobin) جذب می شود. حسگر نوری گیرنده تغییرات شدت نور را بعد از اینکه از شبکه مویرگی عبور کرد، اندازه گیری می کند و درصد هموگلوبین های اکسیژن دار به کل هموگلوبین ها را تخمین می زند. پارامتر اندازه گیری شده، درصد اشباع عملکردی( Functional Saturation) است که به صورت زیر تعریف می شود:

تحلیل دامنه پلتیسموگراف

شکل موج SpO2 یا همان پلتیسموگراف بر روی صفحه نمایش نرمالیزه می شود، یعنی در صورتیکه دامنه سیگنال ضعیف باشد، به صورت خودکار بزرگ و درصورتی که قوی باشد به صورت خودکار کوچک می شود. بنابراین دامنه پلتیسموگراف با شدت سیگنال نبض متناسب نیست. همچنین شکل موج SpO2 و بار گراف( نمودار میله ای) نشان داده شده کنار عدد، متناسب با حجم ضربان نیست.

مانیتور علایم حیاتی برای رده های سنی مختلف

مانیتورینگ علایم حیاتی معمولا برای سه رده سنی بزرگسالان، کودکان و نوزادان به کار می رود. در انتخاب یک مانیتور علایم حیاتی باید توجه نمود که چه رده هایی را پوشش می دهد. مانیتورهای علایم حیاتی جدید برای هر سه رده سنی بزرگسالان، کودکان و نوزادان قابل استفاده است. لیکن لوازم جانبی هر رده سنی متفاوت هست.

محدودیت های اندازه گیری ماژول SpO2 چیست؟

با توجه به استفاده از فن آوری اپتیکی در تشخیص SpO2 و نیز ویژگی های خاص این کمیت، معمولا در تمام مانیتورهای علایم حیاتی عوامل زیر می تواند دقت اندازه گیری Spo2 را تحت تأثیر قرار دهد.

نور محیطی زیاد

تداخل الکترومغناطیس مانند تداخلات ناشی از دستگاه MRI

حرکت و لرزش بیش از حد بیمار

وجود برخی از رنگدانه ها در خون بیمار مانند متیلن بلو( Methylene Blue) و ایندیگو کارمین(Indigo Carmine)

هموگلوبین های غیرعادی( Dysfunctional Hemoglobine) مانندکاربوکسی هموگلوبین(Carboxyhemoglobine) (COHB) و (Methemoglobine) (MeHb)

قرار دادن پروب SpO2 به صورت نامناسب و یا کاربرد نادرست آن

افت جریان خون ناشی از شوک بیمار که باعث می شود SpO2 قابل اندازه گیری صحیح نباشد مانند کم خونی( Anemia)، دمای پایین بدن یا رگ بند( Vasoconstrictor)

در حالات Low Perfusion

هنگام کاربرد دستگاه الکتروسرجری ESU

اندازه گیری دما در مانیتورینگ علایم حیاتی

دستگاه مانیتور علایم حیاتی، دمای بدن را با استفاده از سنسورهای Temp اندازه گیری می کند و معمولا اساس کار سنسورهای Temp، تغییر سنجش میزان تغییر مقاومت بر اساس تغییر دما است. برخی مانیتورهای علایم حیاتی دارای سنسورهای Temp از سری YSI 400 است و با دو کانال اندازه گیری Temp، به طور همزمان می توانند دمای دو نقطه متفاوت بدن را اندازه گیری نمایند.

اندازه گیری NIBP در مانیتورینگ علایم حیاتی

معمولا از روش اوسیلومتریک برای اندازه گیری فشار خون به روش غیر تهاجمی NIBP( Non Invasive Blood Pressure Management) استفاده می کند. این اندازه گیری قابل انجام برای بیماران بزرگسال و همچنین نوزادان است. روش اوسیلومتریک به این گونه است که فشارهای سیستولیک و دیاستولیک درون رگ را با اندازه گیری تغییر فشار درون کاف فشار ناشی از تغییر حجم شریان سرخرگی تخمین زده و فشار متوسط را محاسبه می کند. اندازه گیری NIBP حین استفاده از دستگاه ESU و نیز هنگام اعمال شوک دفیبریلاتور قابل استفاده است. در برخی مانیتورهای علایم حیاتی نیز از روش اوسیلومتریک برای اندازه گیری فشار خون استفاده می شود.

محدودیت های اندازه گیری NIBP در مانیتورینگ علایم حیاتی

اندازه گیری NIBP در نرخ های ضربان کمتر از 40 BPM یا بیشتر از 240 BPM، یا هنگامی که بیمار زیر دستگاه قلب- ریه( Heart - Lung Machine) باشد، غیرممکن است. همچنین اندازه گیری NIBP در شرایط زیر می تواند نادرست یا غیر ممکن باشد:

  • در حضور حرکت پیوسته و بیش از حد بیمار مانند لرزش یا تشنج
  • اگر ضربان فشار سرخرگی منظم به سختی قابل تشخیص باشد
  • در حضور آریتمی های قلبی
  • در حضور تغییرات سریع فشار خون
  • پس از شوک های شدید یا کاهش دما( Hypothermia) که میزان جریان خون را کاهش می دهد
  • بیماران دارای ورم شدید( Edematous)

نمایش فشار خون بر روی مانیتور علایم حیاتی

مانیتور علایم حیاتی فشار خون سیستولیک، فشار خون دیاستولیک و فشار خون میانگین را نمایش می دهد. فشار خون میانگین به صورت زیر محاسبه می شود.

Mean Pressure = (Systolic Pressure+2×‍‍‍‍‍Diastolic Pressure) / 3

روش اندازه گیریIBP

IBP یا Invasive Blood Pressure، روشی مستقیم و یا تهاجمی( Invasive) برای اندازه گیری فشار شریان سرخرگی و یا رگ وریدی توسط سنسور فشار است و اساسا از طریق کوپلینگ مایع انجام می شود که خروجی آن به صورت منحنی پیوسته نمایش داده می شود. برخی دستگاه های مانیتور علایم حیاتی دارای دو کانال IBP است که به طور همزمان می تواند فشار دو نقطه مختلف را اندازه گیری کند و شکل موج فشار خون IBP و مقادیر فشار خون سیستولیک، دیاستولیک و فشار میانگین را به دست دهد.

تفاوت ماژول های کپنوگرافی Main Stream و Side Stream/ Micro Stream

در نوع Main Stream کل گازهای عبوری از مسیر تنفس بیمار مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. اما در نوع Side Stream/Micro Stream مقداری از این گاز نمونه برداری شده و مورد تحلیل قرار می گیرد. هر روش دارای مزایا و معایبی است ولی معمولا در دستگاه های جدید و پیشرفته از نوع Side Stream استفاده می شود. البته این ماژول ها نیاز به مواظبت و مراقبت بیشتری دارند که شاید این را تنها عیب سیستم بتوان تلقی نمود.

چاپگر مانیتورینگ علایم حیاتی

معمولا مانیتورینگ علایم حیاتی دارای امکان چاپ اطلاعات و سیگنال های بیمار با استفاده از رکوردرهای حرارتی هستند. در برخی از مانیتورهای علایم حیاتی رکوردر حرارتی بنا به سفارش کاربر بر روی دستگاه ها نصب می گردد. در صورتی که دستگاه مانیتور دارای رکوردر حرارتی باشد می توان از آن برای چاپ سیگنال ECG خط اول همراه با پارامترهای بیمار استفاده کرد. همچنین با انتخاب گزینه مناسب می توان از طریق کابل شبکه، دستور چاپ اطلاعات را از روی مانیتور به سیستم مرکزی پرستاری ارسال نمود. در این صورت مطابق با پارامترهای تنظیم شده در سیستم مرکزی اطلاعات بیمار چاپ می شود.

قابلیت Dual Bed در مانیتورینگ علایم حیاتی

معمولا در بخش های مراقبت های ویژه کنار هر تخت، مانیتور علایم حیاتی کنارتختی استفاده می گردد و تمامی مانیتورهای علایم حیاتی کنارتختی بخش، از طریق شبکه به یکدیگر و نیز به سیستم سانترال مرکزی متصل است. کادر درمانی می توانند سیگنال های هر مانیتور نه تنها بر روی سانترال قابل مشاهده است، بلکه بر روی سایر مانیتورهای کنارتختی نیز قابل مشاهده است که به این قابلیت، Dual Bed گفته می شود. در برخی مانیتورهای علایم حیاتی، صفحه Dual Bed برای مشاهده سیگنال و مقدار پارامترهای سایر مانیتورهای متصل از طریق شبکه LAN به کار می رود. هنگامی که این صفحه با کلیک برروی آیتم Dual Bed در نوار منو باز می شود، می توان به راحتی با چرخاندن دکمه چرخشی به سمت راست و چپ، مانیتورهای دیگر متصل به شبکه را بر اساس شماره تخت انتخاب و اطلاعات آن ها را مشاهده کنید.

قابلیت نمایش Trend در مانیتورینگ علایم حیاتی

مانیتورینگ علایم حیاتی نه تنها وظیفه نمایش لحظه ای( Real Time) اطلاعات بیمار را دارد بلکه قابلیت ذخیره و مرور اطلاعات جهت کادر درمانی را نیز دارد که معمولا از آن به عنوان Trend یاد می شود. برخی مانیتورهای علایم حیاتی در صفحه NIBP Trend، حداکثر 100 فشار اخیر گرفته شده به همراه اطلاعات دیگری همچون تاریخ و زمان گرفتن فشار و مقدار HR را نمایش می دهد. همچنین در صفحه Alarm Trend، آلارم های اتفاق افتاده نمایش داده می شود. در این صفحه حداکثر 100 آلارم اخیر اتفاق افتاده به همراه شرایط آن و اطلاعاتی همانند تاریخ و زمان وقوع آن، نمایش داده می شود.

کاربرد Disclosure در مانیتورینگ علایم حیاتی

Disclosure برای نمایش سیگنال های ذخیره شده به کار می رود. در برخی مانیتورهای علایم حیاتی، با کلیک بر روی این آیتم، صفحه نمایش سیگنال ECG ذخیره شده، نمایش داده می شود. در این صفحه حداکثر 96 ساعت اخیر سیگنال ECG را که ذخیره شده است، نمایش داده می شود. همچنین پله های زمانی نمایش سیگنال، برروی 20 ثانیه، 40 ثانیه، 1 دقیقه، 10 دقیقه و 30 دقیقه، 1 ساعت، 10 ساعت و 24 ساعت قابل تنظیم است. در این صفحه، درصورت نصب ماژول آریتمی آنالایزر، مهم ترین آریتمی اتفاق افتاده در هر 10 ثانیه از سیگنال نیز، روی آن نمایش داده می شود. همچنین، سیگنال غالب به همراه اطلاعات قطعه ST نیز قابل مشاهده است.

آیا در هنگام کار با کوتر می توان از مانیتور علایم حیاتی استفاده کرد؟

معمولا دستگاه های مانیتور علایم حیاتی به نحوی ساخته می شوند که بتوان در هنگام کار با کوتر نیز از این دستگاه استفاده کرد. به ویژه این که برای جلوگیری از خطر سوختگی در محل اتصال الکترودهای مانیتور در هنگام کار با الکتروکوتر، از صحت مدارات برگشتی در الکتروکوتر اطمینان حاصل کنید. درصورتی که مسیرهای برگشت الکتروکوتر به طور صحیح متصل نشده باشند، برخی از بخش های الکتروکوتر انرژی را از طریق الکترودهای ECG، سنسور SPO2، ترانسدیوسرهای فشار، سنسور کپنو یا پروب های دما برمی گردانند که موجب سوختگی در محل تماس الکترود با بدن می شود.

تله مانیتورینگ علایم حیاتی وسیله ایست برای نمایش و ثبت فعالیت های بمار که روی بدن بیمار نصب شده و از راه دور اطلاعات را به یک مرکز ارسال می کند و مود بررسی پزشک قرار می گیرد.

نحوه عیب یابی و سرویس مانیتورینگ علایم حیاتی

اولین سیستمی که باید مورد بررسی قرار گیرد و اکثرا مشکل دار می شود، سیستم تغذیه دستگاه است. برای سیستم تغذیه می تواند مشکلات زیر پیش بیاید:

الف) ممکن است اصلا سیستم شما روشن نشود، در این صورت اشکال می تواند از موارد زیر باشد:

اولین موردی که می تواند مشکل داشته باشد، کابل های دستگاه هستند.

مورد بعدی که باید بررسی شود، فیوزهای دستگاه هستند؛ آن ها را چک کنید و در صورت نیاز با فیوز مشابه جایگزین نمایید.

ب) مورد دیگر می تواند مشکل از برد پاور باشد. این برد از قطعات مختلفی( بسته به نوع و مدل دستگاه) تشکیل شده است. دراین صورت قطعات زیر را چک کنید:

یک سوکننده ها را چک کنید. اکثر مواقع مشکل دار می شوند.

خازن های نیمه قدرت را چک کنید.

در نهایت ترانس های برد را چک کنید و از سلامت آن ها اطمینان حاصل نمایید.

گاها مشاهده می شود که دستگاه spo2 بیمار را نشان نمی دهد و یا این که مقدار نمایش داده شده با آنچه به تجربه به دست آمده تفاوت داشته و یا این که مقادیر نمایش داده شده ثبات لازم را ندارند. در این موارد احتمال دو مشکل وجود دارد:

عیب از بردهای داخلی دستگاه است. در اینصورت با توجه به این که این بردها دارای قطعاتی هستند که تهیه و توزیع آن ها در انحصار شرکت های تولید کننده است، توصیه می شود که با بخش خدمات پس از فروش شرکت مربوطه تماس گرفته و از آن ها کمک بخواهید.

در اکثر موارد عیب مربوط به پروب دستگاه است. ابتدا از سلامت قسمت انگشتی پروب از نظر فنر و خوب فیکس شدن آن اطمینان حاصل کنید. حال نوبت به تست خود پروب می رسد. برای تست پروب می توانید از یک مولتی متر ساده استفاده کنید. خود پروب می تواند چند مشکل متفاوت داشته باشد.

الف) ممکن است پین های سوکت آن شکسته باشد و یا این که سیم های خارج شده از قسمت سوکت آن قطعی داشته باشد.

ب) ممکن است که سیم های خارج شده از انگشتی پروب از قسمت انتهای انگشتی شکسته باشد و دچار قطعی شده باشد.

ج) ممکن است سنسور و یا مولد IR و یا LED قرمز رنگ پروب خراب شده باشد. برای چک کردن این قسمت ابتدا مولتی متر را بر روی اهم متر می گذاریم. در صورت سلامت LED به هنگام اتصال صحیح اهم متر به آن، نور قرمز رنگی از آن ساطع می شود. مولد IR هم از یک سمت مقاومت محدود و از سمت دیگر مقاومت بالایی را نشان می دهد. سنسور نورانی نیز دارای مقاومت کمی است که با تغییر میزان نور تغییر می کند. در صورتی که تمام موارد را در مورد پروب امتحان کردید و از سلامت آن اطمینان حاصل نمودید، مشکل از دستگاه است.

مانیتورینگ علایم حیاتی دست دوم موجود در بازار

مانیتورینگ علایم حیاتی ایرانی برند سعادت

مانیتور علایم حیاتی امریکایی برند BCI

مانیتور علایک حیاتی کره ای برند BIOSYS و APOLLONE

مانیتورینگ علایم حیاتی فرانسوی برند BRUKER ODAM

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>