اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دستگاه ونتیلاتور ventilator چیست؟
شاید سالیان قبل تصور اینکه شخصی بتواند با استفاده از دستگاه کمک تنفسی ونتیلاتور در منزل به زندگی خود ادامه بدهد غیر ممکن بود

و تصور عموم مردم از این دستگاه ها این بود که حتما باید مهارت خاصی برای کار با آن داشت یا جزئی از کادر درمان بود.اما با گذشت زمان و افزایش دانش مردم و اطلاعات کافی از این دستگاه خصوصا

برای بیماران ضایع نخاعی که مجبور به استفاده طولانی مدت از ventilator بودند و یا بستری طولانی مدت برای آنها در بیمارستان مهیا نبود ای تفکر را که استفاده از این دستگاه به مهارت خاصی نیاز دارد را تغییر داند

دستگاه

خانواده بیمارانی که مجبور به بستری طولانی مدت در خانه بودند کم کم به سراغ یادگرفتن و آموزش استفاده از دستگاه ventilator رفتد.

دستگاه ونتیلاتور یا تهویه مکانیکی یا تهویه مصنوعی یک دستگاه کمک تنفسی است که عمل تنفس را برای بیمارانی که به طور موقت یا دائم دچار مشکلات تنفسی هستند و نمی توانند خود به خود عمل تنفس را انجام دهند را انجام می دهد

دستگاه ونتیلاتورها در چه موقعی و به چه دلایلی استفاده می شوند؟

دو دلیل اصلی برای استفاده ازدستگاه ونتیلاتورها وجود دارد.

☝️. برای جراحی

✌️. زمانی که فرد به حدی بیمار می شود که نمی تواند به طور عادی نفس بکشد.

همچنین در بیشتر جراحی ها وبیهوشی های عمومی نیز از ونتیلاتور استفاده می شود.

چون در این گونه موارد فرد در خواب کامل(بیهوشی) به سرمی برد بنابراین ذهنیتی از این دستگاه در این شرایط ندارد.

در واقع ونتیلاتور تنفس بیمار را در طی عمل جراحی فراهم می کند.

ولی پس از عمل ودر اتاق ریکاوری بیمار می تواند تنفس عادی خود را داشته باشد.

در برخی موارد شخص تنها می تواند با کمک ونتیلاتور نفس بکشد و بدون ان تنفس نرمالی ندارد.

و ممکن است پس از عمل بیمار تا مدت زیادی به دستگاه نیاز داشته باش که این مورد در عمل های جراحی سخت مانند عمل های قلب و ریه پیش می اید.

در برخی موارد که فرد دچار التهاب ریه می شود در صورتی که بیماری او شدید باشد احتمال دارد که نتواند بخودی خود نفس بکشد. ونتیلاتور در این زمان به یاری بیمار می اید.

لوله های پلاستیکی تنفسی در ونتیلاتورها می تواند از طریق دهان یا بینی بیمار وارد شود. در اغلب مواقع راهی برای دانستن این مطلب که بیماربرای چه مدتی به ونتیلاتور نیازدارد وجود ندارد.

کار ونتیلاتور چیست ؟
کار ونتیلاتور وارد کردن هوا به درون ششها با استفاده از یک سری محاسبات که میزان ترکیب اندازه های مختلف فشار و اکسیژن را در هوای ورودی به شش ها تنظیم می کند.

هم چنین می توان سرعت تنفس حجم و مقدار مواد مصرفی را تغییر داد.

پس از این کارها ماشین هوا را وارد لوله های ونتیلاتور می کند تا به وسیله ی لوله ها هوا را وارد ریه ها کند.

هر کس چه مدت می تواند از ونتیلاتور استفاده کند؟

بیمار می تواند از ونتیلاتور برای ساعت های زیادی وحتی چندین سال استفاده کند. معمولآ اگر شخص برای بیش از2هفته به ونتیلاتور نیاز داشته باشد. این امکان وجود دارد که لوله های ونتیلاتور به گردن بیمار وصل شود.

مانورهای فشاری بر روی ونتیلاتور
فشار مثبت انتهای بازدم PEEP(Positive End Expiratory Pressure)

فشار مثبت مداوم بر راههای هوایی CPAP(Contineous Positive Airway Pressure)

دستگاه

PEEP یا پیپ در ونتیلاتور چیست ؟
بازدم در حالت طبیعی پاسیو بوده و فشار راههای هوایی در انتهای بازدم به حد صفر تنزل خواهد یافت.

اعمال فشار مثبت بر روی راههای هوایی در انتهای بازدم، peep و به peep در ونتیلاتور مشهور می باشد که از تخلیه کامل هوای بازدمی جلوگیری می کند.

استعمال peep موجب افزایش حجمهای ریوی در انتهای بازدم و در نتیجه افزایش ظرفیت باقیمانده عملی (FRC) و کمپلیانس ریه می شود.

تریگر در ونتیلاتور چیست ؟
برای تمام کسانی که با ونتیلاتور کار می کنند، تنظیم کردن تریگر همیشه یک چالش پیچیده بوده است.

متأسفانه در بسیاری از مواقع کاربران ونتیلاتور بدون توجه به شرایط بیمار یا چگونگی کارکرد آن در دستگاههای مختلف، از روتین بخش پیروی کرده و عدد ثابتی را برای همه بیماران تنظیم می کنند.

تنظیم تریگر در ونتیلاتور مشخص می­کند که میزان تلاش تنفسی بیمار به چه میزان باشد تا اینکه ونتیلاتور آن را تشخیص داده و فاز دم را آغاز نماید.

Trigger Sensitivityرا می­توان هم به صورت حساسیت نسبت به تغییر حجم یا جریان(Flow Triggering) و هم به صورت حساسیت نسبت به تغییر فشار (Pressure Triggering) تنظیم کرد.

البته ترجیحاً بهتر است این پارامتر به صورت Flow Triggering تنظیم شود، زیرا در این حالت بیمار برای تحریک ونتیلاتور به تلاش کمتری نیاز دارد.

ریسک های ونتیلاتور چه هستند؟

برخی از ریسکهای ونتیلاتور مربوط به زمانی است که لوله های ونتیلاتور در دهان یا بینی بیمار قرار می گیرد این فرایند لوله گذاری نامیده می شود.

درطی ان دندانها ممکن است صدمه ببیندوخون ریزی وعفونت هم ممکن است پیش بیاید ولی صدمه دیدن دیگر ساختمان ها بسیار بعید است.

برخی افراد نمی توانند باور کنند که برای تمام طول عمرشان به این دستگاه(ونتیلاتور) نیازمند هستند و بدن انها توانایی ادامه حیات بدون وجود ونتیلاتور را ندارد. این مسئله برای بیمار و خانواده ی او بسیار سخت و دردآور است. در این گونه موارد گفتگو با پزشک معالج وتصمیم گیری در مورد نحوه ی استفاده از ونتیلاتور بسیار حائز اهمیت است و نتیجه ی بهتری را برای بیمارو سالمند به همراه خواهد داشت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>