اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

لوله پلی پروپیلن

لوله های پلی پروپیلن را می ­توان در شبکه­ های لوله کشی تحت فشار نیز به کار برد، ولی دامنه کاربرد آن منحصر به خطوط فشار پایین است. امروزه از این لوله ها در انتقال مواد شیمیایی و سیستم فاضلاب نیز استفاده فراوان می ­گردد.

این لوله ها در سه دسته PP-H و P-B و PP-R طبقه بندی می­ شوند. این لوله ها دارای کم ترین چگالی درمیان همه لوله های گرمانرم است. ساختار سمولکولی انواع لوله های پلی پروپیلن سبب گردیده که مقاومت آن­ها در برابر سیال­ ها به شدت وابسته به نوع سیال اعم از بازی و یا اسیدی بودن و میزان سختی سیال و همچنین مقدار دما و شرایط محیطی باشد. این لوله ها به دلیل مقاومت بالایی که در شرایط گرمایی دارند برای حمل سیالات مختلف با دمای خاص کاربرد فراوانی پیدا کرده­ اند.

آنچه طبق استانداردهای مربوطه اهمیت دارد محاسبه عمر مفید لوله های پلی پروپیلنی در سیستم ­های گرمایش است که در این جا برای یک دوره کاری 50 ساله توضیح داده می ­شود. در یک دوره 50 ساله عملاً 14 سال از این دوره آب درون این لوله ها با دمایی حدود 20 درجه سانتی­گراد عبور می­ کند چرا که قطعاً 5/3 ماه ازسال سیستم گرمایی خاموش است و تهیه آبگرم برای آن معنایی ندارد و این به معنی 14 سال از 50 سال است.

در همین دوره 50 ساله ذکر شده، حداکثر 25 سال آب درون لوله ها با دمای 60 درجه سانتی­گراد عبور می­ کند که جهت آب موجود برای مصرف استحمام است. در حداکثر 10 سال از دوره 50 ساله آب با دمای 80 درجه سانتی­گراد عبور می­ کند. در نهایت در دوره 50 ساله، به مدت یک سال به صورت دایمی می توان آبی با دمای 90 درجه سانتی گراد را عبور داد و در همین دوره 100 ساعت آب 100 درجه سانتی­گراد می تواند عبور کند.

مزایای لوله های پلی پروپیلن

  • عدم پوسیدگی از داخل و خارج: این لوله ها با قرارگیری در معرض رطوبت و مواد خورنده­ای همچون گچ، آهک و دیگر مواد ساختمانی دچار خوردگی نمی­ شوند.
  • وزن کم: وزن این لوله ها با توجه به پلیمری بودن جنس آن­ها، بسیار کم تر از لوله های فلزی است بنابراین حمل و نقل و عملیات لوله­ کشی با این لوله ها راحت ­تر است.
  • پایین بودن ضریب هدایت حرارتی: این لوله ها ضریب هدایت حرارتی پایین ­تری نسبت به لوله های فلزی دارند. بنابراین هنگامی که از این لوله ها برای انتقال آب گرم یا سرد استفاده شود، نسبت به لوله های فلزی انرژی کم تری در خلال حرکت سیال هدر می رود.
  • افت فشار و رسوب پذیری پایین: به دلیل کم تر بودن زبری سطح داخلی این لوله ها نسبت به لوله های فلزی، افت فشار و رسوب پذیری کم تری دارند.
  • نصب سریع و آسان: وزن کم و خط نشان در این لوله ها و زوایای مختلف اتصالات، نصب این لوله ها را سریع کرده ­است.

با وجود مزایای نسبی این لوله ها نسبت به لوله های فلزی، این لوله ها به دلیل ساختار فیزیکی و شیمیایی دارایمحدودیت­ هایی نیز هستند که از جمله، موارد زیر را می توان برشمرد:

  • عدم تحمل دما و فشار زیاد: این لوله ها توان تحمل حرارت مداوم 65 درجه سانتی­گراد با فشار 20 بار برای عمر 50 سال را دارند. بنابراین این لوله ها فقط جهت لوله­ کشی آب گرم و آب سرد بهداشتی (مصرفی) مورد استفاده قرار می­گیرند و برای لوله­ کشی سیستم­های گرمایشی استفاده از آن­ها محدود است.
  • ضریب انبساط طولی زیاد: ضریب انبساط طولی لوله های پلی پروپیلن در مقایسه با ضریب انبساط طولی لوله های فلزی بیشتر است. لذا برای لوله­ کشی در مسیرهای مستقیم با طول زیاد لازم است از وسایل کنترل انبساط استفاده شود.
  • امکان عبور نور و مشکلات بهداشتی: چون نور از این لوله ها عبور می­ کند پس از مدتی جلبک­ ها در سطح داخلی آن­ها رشد می­ کنند و باعث می­ شود که طعم و بوی آب عوض شود.
  • نفوذ اکسیژن: بر خلاف فلزات که دارای ساختمانی فشرده و غیر قابل نفوذ در مقابل گازها هستند، مواد پلیمری مانند پلی­ اتیلن، پلی­ پروپیلن، پلی­ بوتیلن و PEX تک لایه، سد خوبی در برابر عبور اکسیژن نیستند. نفوذ اکسیژن به داخل لوله سبب تشدید خوردگی در تجهیزات سیستم­های بسته حرارتی می­ شود که در این صورت سرعت پوسیدگی در سیستم ­های فلزی از قبیل شوفاژ، پمپ­ها، شیر­آلات، مخازن فلزی و منبع تولید آب گرم که به چنین لوله هایی متصل هستند زیاد خواهد بود.
  • عدم شکل پذیری: این لوله ها خشک هستند و به علت ساختار مولکولی خاصی که این لوله ها دارند در صورتی­ که خم شوند ترک برمی­ دارند.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>