اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کنوکتور چیست؟

سیستم های گرمایشی زیادی برای استفاده در فضاهای مسکونی و غیرمسکونی به منظور انتخاب در دسترس هستند. کنوکتورها از جمله سیستم های گرمایشی مورد استفاده در فضاهای مختلف هستند که ساختار و کارکرد خاص خود را دارند.

کنوکتور چیست؟

کنوکتور به عنوان یک سیستم گرمایشی در واقع نوعی مدل گرمایی است. این سیستم گرمایشی بر اساس انبساط و حرکت طبیعی هوای گرم اطراف آن عمل می کند. کنوکتور با استفاده از یک منبع گرمایی یک جریان جابه جایی ایجاد می کند این جریان جابه جایی هوای گرم اطراف کنوکتور را در فضایی که می خواهیم گرم کنیم به گردش در می آورد این گردش هوا تا خاموش شدن دستگاه و یا رسیدن دمای محیط به دمای قسمت گرم کننده کنوکتور ادامه می یابد.

کنوکتور چگونه کار می کند؟

کنوکتور از یک یا چند لوله پره دار که در داخل محفظه ای قرار گرفته اند، تشکیل شده است. این دستگاه در اندازه های مختلفی از نظر طول، ارتفاع و پهنا ساخته می شود. لوله های پره دار ممکن است از نوع لوله های آهنی و یا غیر آهنی مانند لوله های مسی باشند. هوا از قسمت پایین وارد و پس از گرم شدن به روش جابه جایی از دریچه بالا خارج شده و وارد فضای موردنظر می شود. در محل خروج هوا از کنوکتور دمپری قرار گرفته که به وسیله آن می توان مقدار جریان هوا و در نتیجه قدرت حرارتی کنوکتور را تنظیم کرد.

کاربرد کنوکتور

کاربرد کنوکتور در جایی که از آب داغ و یا بخار به عنوان حامل انرژی حرارتی استفاده می شود مناسب است، زیرا به علت داشتن پوشش بر روی لوله ها امکان تماس بدن با سطوح داغ لوله ها و پره ها وجود ندارد. در شکل زیر یک نوع کنوکتور نشان داده شده است.

انواع کنوکتور بر اساس طراحی فیزیکی

به طور کلی کنوکتورها در دو نوع روکار و توکار ساخته می شوند. در نوع روکار لوله ها توسط کارخانه سازنده در داخل کابینتی نصب می گردند ولی نوع توکار آن بدون کابینت است به عبارتی فقط دارای لوله های پره دار است که در محل فرورفتگی دیوار نصب می شود و با پیش بینی دریچه ای در پایین و بالای آن برای ورود و خروج هوا، سایر قسمت های جلوی آن با مصالح ساختمانی پوشیده می شود و مانند سایر قسمت ها، نازک کاری و رنگ می شود؛ در این صورت باید پیش بینی لازم برای پیاده کردن لوله ها جهت انجام تعمیرات به عمل آید و یا این که در جلوی آن، صفحات برداشتنی فلزی و یا چوبی نصب گردد.

نکات اجرایی نصب کنوکتورها

مهم ترین نکاتی که هنگام نصب کنوکتورها باید به آن ها توجه شود در زیر آمده است.

  • کنترل دبی آب گرم عبوری از لوله های پره دار می تواند توسط شیر کنترل خودکار با فرمان از ترموستات داخل فضا و یا توسط شیر ترموستاتیک انجام گیرد.
  • اگر لوله های اصلی در زیر سقف قرار دارند و تغذیه کنوکتور از بالا انجام می گیرد، در این حالت نصب شیر هواگیری روی کنوکتور الزامی نیست و کافی است در بالاترین نقاط لوله کشی اصلی در زیر سقف شیر هواگیری پیش بینی شود.
  • در حالت اتصال لوله های تغذیه کننده کنوکتور از پایین باید روی لوله برگشت کنوکتور، شیر هواگیری دستی پیش-بینی شود. این شیر باید بدون باز کردن قاب روی کنوکتور قابل دسترسی باشد.
  • در صورت نصب شیر ترموستاتیک روی لوله رفت یا برگشت، باید شیر در تراز پایین تر از پره های گرم کننده و طوری نصب شود که در معرض جریان هوای ورودی به کنوکتور قرار گیرد.

تفاوت کنوکتور با فن کویل ها

فن کویل ها دستگاهی جهت سرمایش و گرمایش و به طور کلی تهویه مطبوع در ساختمان ها است. فن کویل حرارت و برودت مورد نیاز را تأمین می کند و هوای تازه توسط هوارسان مرکزی و به وسیله کانال های توزیع هوا در سطح محل منتشر می گردد تا تهویه مناسب در محل مورد نظر انجام گیرد. از طرفی هم کنوکتورها فقط یک نوع سیستم گرمایشی هستند.

تفاوت کنوکتور با رادیاتور

بسیاری کنوکتورها را با رادیاتورها اشتباه می گیرند و هیچ گونه درکی از تفاوت های میان دو سیستم گرمایشی ندارند. علی رغم همه شباهت های این دو سیستم، تفاوت اصلی کنوکتور و رادیاتور در نمایان یا پنهان بودن قسمت گرم کننده اصلی است، اگر وسیله گرم کننده اصلی نمایان باشد، سیستم گرمایشی را رادیاتور می گویند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
محمد امین پهلوان قاسمی :
آیا از کنوکتورها برای سرمایش هم استفاده می شود
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>