اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی
 
گفتگو آنلاین
 
دانلود زینگ
خانه دانلود اپلیکیشن زینگ آشنایی با زینگ فروشگاه خدمات اطلاعاتی همکاری با ما تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

گفتگو آنلاین

دانلود زینگ

جستجو

دانلود اپلیکیشن زینگ

بارنامه، که به اختصار BL یا BOL خوانده می شود (از عبارت انگلیسیBill Of Lading)، سندی است که توسط شرکت حمل صادر می گردد. صدور این سند به معنی این است که کالایی مشخص در محلی مشخص برای ارسال به مقصدی مشخص تحویل گرفته شده است.

از بارنامه در قوانین ایران تعریف دقیقی نشده است، اما در بند 1 ماده 383 قانون تجارت به صدور بارنامه اشاره گردیده است. در ماده 46 قانون مالیات های مستقیم مصوب سال 1381 تسریع گردیده است که موسسه های حمل و نقل مسئول تنظیم دقیق بارنامه هستند و باید هویت و نشانی صحیح صاحب کالا و سایر اطلاعات مربوط را در آن درج نمایند و نسخ کافی اوراق مذکور را حداقل تا پنج سال از تاریخ صدور نگهداری کنند. لذا می توان بارنامه را به شرح ذیل تعریف نمود:

"بارنامه " اوراق بهاداری است که از طرف موسسه حمل و نقل صادر و مشخصات کالا و نام و آدرس گیرنده و فرستنده کالا و میزان کرایه و مشخصات تعداد و وزن کالا در آن قید می گردد.

انواع بارنامه رایج در حمل ونقل

  • بارنامه حمل با کامیون
  • بارنامه حمل با کشتی
  • بارنامه حمل با هواپیما
  • بارنامه حمل با قطار
  • بارنامه حمل سراسری؛ حمل با کامیون قطار کشتی
  • بارنامه حمل مرکب؛ حمل با کامیون کشتی قطار

بارنامه حمل با کامیون (برای جابه جایی کالا در داخل کشور  - بارنامه جاده ای داخلی)
این نوع بارنامه توسط دولت چاپ و طی مقررات از طریق سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در اختیار موسسات و شرکت های حمل ونقل قرار داده می شود. بارنامه جاده ای داخلی دارای شش نسخه می باشد که توزیع نسخ آن به شرح ذیل است.

  • بارنامه مخصوص گیرنده کالا (نسخه تمبردار)
  • بارنامه مخصوص سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای
  • بارنامه مخصوص راننده
  • بارنامه مخصوص فرستنده کالا
  • بارنامه مخصوص شرکت یا موسسه حمل و نقل

اطلاعات مندرج در بارنامه جاده ای داخلی:

  • اطلاعات عمومی: شماره بارنامه، سریال بارنامه
  • اطلاعات فرستنده و گیرنده: نام و نام خانوادگی و آدرس فرستنده، نام و نام خانوادگی و آدرس گیرنده
  • اطلاعات راننده: نام نام خانوادگی راننده، شماره شناسنامه و کد ملی راننده، محل سکونت، شماره گواهینامه، محل صدور و شماره کارت هوشمند، دفترچه کار راننده اول و راننده دوم
  • اطلاعات خودرو: شماره پلاک وسیله نقلیه، سری پلاک، محل شماره گذاری، نوع بارگیر، کارخانه ساخت، شماره کارت هوشمند ناوگان
  • اطلاعات بار: نام محموله، وزن، نوع بسته بندی، تعداد بسته، مبدأ بارگیری، مقصد تخلیه
  • اطلاعات مالی: مبلغ کل کرایه، پیشکرایه، باقیمانده کرایه، حق پایانه، کمسیون دریافتی، حق بیمه پرداختی

ضمناً مهر و امضاء موسسه حمل ونقل در بارنامه درج و بارنامه می بایست به امضاء راننده و گیرنده کالا نیز برسد.


بارنامه حمل بین المللی با کامیون

اینگونه بارنامه ها که تابع کنواسیون حمل و نقل (CMR) صادره می شود راهنامه بین المللی (CMR) نامیده می شود. در بارنامه CMR (گیرنده محل تحویل کالا محل و تاریخ بارگیری حمل کننده فرستنده مشخصات کالا و شماره ترانزیت کامیون و نام راننده و مشخصات کالا شامل وزن، تعداد، نوع کالا، تعداد بسته ها، نوع بستته بندی و علامت و شماره ها قید می گردد. CMR می بایست به مهر ورود و خروج کشور مقصد ممهور گردد.

علاوه بر صادرکنندگان بارنامه، متقاضیان آن اعم از فرستندگان و گیرندگان یا رانندگان نیز می بایستی مقررات حاکم و ناشی از آن را رعایت نمایند که برخی از مقررات مرتبط به هر یک از آنان عبارت است از:

الف: صادرکنندگان (شرکت یا مؤسسه حمل و نقل)

  1. تنظیم یا تکمیل مندرجات بارنامه، به ویژه لحاظ نمودن کرایه حمل برابر قرارداد حمل؛
  2. صدور بارنامه از مبدأ قانونی شرکت به سایر نقاط کشور؛
  3. اخذ پروانه عبور برای بارهای ترافیکی و نیز صدور بارنامه جهت آنان؛
  4. صدور بارنامه تحت پوشش بیمه مسؤولیت حمل (مسؤولیت مدنی حمل کنندگان)

ب: فرستندگان

  1. اعلام مشخصات مرسل الیه و آدرس دقیق و صحیح محل بارگیری؛
  2. اعلام مشخصات گیرنده کالا و آدرس دقیق و صحیح محل تخلیه؛
  3. اعلام مشخصات کالا از نظر تعداد، وزن، ارتفاع، طول، عرض، نوع بسته بندی و…
  4. بارگیری به موقع ناوگان و اعزام آن به منظور جلوگیری از خسارتهای احتمالی.

ج: گیرندگان

  1. تخلیه به موقع ناوگان به منظور جلوگیری از پرداخت حق توقف؛
  2. پرداخت کرایه کل درج شده در بارنامه صادره توسط شرکت یا مؤسسه حمل و نقل به راننده کامیون، کامیونت یا تریلر حامل کالا

د: رانندگان

  1. نگهداری از بارنامه صادره جهت اخذ کرایه حمل در مقصد؛
  2. حضور به هنگام بارگیری بار؛
  3. عزیمت سریع پس از بارگیری در مبدأ برای به موقع رساندن کالا به مقصد؛
  4. حفظ و نگهداری از محموله بارگیری شده از زمان بارگیری تا زمان تخلیه؛
  5. حضور به هنگام تخلیه بار در مقصد باربری

در نهایت توصیه می گردد برای آشنایی با وظایف شرکت های باربری و مقررات صدور بارنامه،  ضوابط تهیه، تنظیم و استفاده از بارنامه جاده‌ای را که توسط سازمان راهداری منتشر شده است مطالعه نمایید.

نظر شما
او ری موسوی:
مدت زمانی که راننده پس از بارگیری و دریافت بارنامه مجاز است تا محموله را به مقصد برساند چقدر است؟
سعید آذری:
اگر بارنامه فاقد آدرس دقیق محل تخلیه باشد و راننده در مقصد سردرگم گردد و صاحب بار در مقصد حاضر و احراز هویت نگردد تکلیف راننده چیست؟ آیا نباید راننده بدلیل حفظ سلامت اصل بار و مسئولیت بار آنرا به باربری صادرکننده بار عودت و تحویل دهد؟ جواب این سوال خیلی حیاتیست.
پاسخ زینگ:
بارنامه های قانونی که مورد پذیرش سازمان راهداری است، حتما به طور دقیق شامل آدرس، تلفن و نام تحویل گیرنده می باشد. راننده موظف است طبق قانون بار را به فرد مشخص شده تحویل دهد. در غیر این صورت باید با هماهنگی های دیگری با فرد فرستنده یا شرکت باربری و ... که در قانون پیش بینی نشده است، رفع اختلاف نمایند.

م.ه:
اگر راننده بارنامه را در شهر دیگری غیر از شهری که بارگیری کرده تهیه نماید. مرتکب خلاف شده است؟ مجازاتش چیست؟
مرتضی ظهرابی:
با سلام .من راننده نیسان هستم و در یک وانت تلفنی مشغول کار بودم . یک سوال دارم می خواستم بدانم مگر وانت تلفنی حق چاپ بارنامه جاده ای را دارد .چون بارنامه ای که به ما میده رو کاغذ عادی و بدون هیچ گونه تمبر یا سریال دولتی است لطفا راهنمایی کنید ممنون
پاسخ زینگ:
شرکت های حمل و نقل سبک بین شهری مجوز صدور بارنامه بین شهری برای وانت ها دارند. ولی بارنامه جزو اوراق بهادار و رسمی است و دارای شماره سریال و مهر برجسته می باشد.

سجاد بادفر :
بارنامه جعلی چه بارنامه ای میباشد؟
پاسخ زینگ:
بارنامه ای است که اطلاعات غلط در مورد بار در آن درج شده باشد بارنامه جعلی نام دارد. برخی مشتریان برای فرار از مالیات یا مخفی کردن جنس محموله، جنس محموله را به دروغ به شرکت باربری اعلام میکنند. در این مورد هم فرستنده، هم شرکت باربری (که بدون اطلاع از ماهیت کالا بارنامه را صادر میکند) و هم راننده ای که بار را تحویل میگیرد، متخلف محسوب می شوند. پلیس راه خودروی متخلف را توقیف کرده و موارد حقوقی نیز توسط مراجع ذیصلاح رسیدگی میشود.

:
باسلام خسته نباشی آیا میشه تو بارنامه نوشت تازمان تسویه بار امانت میباشد؟ باتشکر از همکاری حضرت عالی
پاسخ زینگ:
بار تحویل داده شده به راننده از لحاظ قانونی "امانت" محسوب میشود و برای همین بیمه ی خیانت در امانت نیز به آن تعلق میگیرد. نیازی به درج "امانت" در متن بارنامه نیست و راننده فقط بر اساس شرایط درج شده در بارنامه، بار را تحویل صاحب امانت می دهد.

..:
سلام،یک سوال، اگر بار مورد نظر را جهت حمل به مقصد، با خود راننده کامیون هماهنگ کنیم و بارنامه بگیرد، احیانأ حادثه ای رخ دهد، بیمه و شرکت صادر کننده بارنامه جوابگو خواهند بود؟ (برای وصول ضرر و زیان رسیده به صاحب کالا که همان گیرنده محسوب میشود) ممنون میشم که جواب روشن و نتیجه گیری کاملی بدهید.
پاسخ زینگ:
سلام. چنانچه بارنامه به صورت قانونی و با اطلاعات صحیح صادر شده باشد و ارزش واقعی کالا نیز در آن درج شده و حق بیمه آن به صورت صحیح محاسبه شده باشد، در صورت بروز خسارت، میزان خسارت وارده به کالا را کارشناس شرکت بیمه مشخص می نماید (که البته حداکثر برابر با سقف ارزش اعلام شده در بارنامه است) و شرکت بیمه به صاحب کالا پرداخت می نماید. شرکت صادر کننده بارنامه مسئولیتی در مورد پیگیری خسارت ندارد و صرفا به علت آشنایی سه طرفه با صاحب بار و راننده و شرکت بیمه، ممکن است برای رفع مشکل هماهنگی و وساطت نماید. بارنامه اصولا باید قبل از بارگیری صادر شود. در صورتی که قبل از صدور بارنامه، بار را به راننده می سپارید، باید به راننده اعتماد داشته و از صدور بارنامه اطمینان حاصل نمایید.

امیری:
سلام. درصورت تاخیر رساندن بار به مقصد صاحب بار چگونه می تواند از ضرر و زیان رسیده شکایت کند؟
پاسخ زینگ:
در صورتی که تأخیر در تحویل بار باعث فساد و آسیب به محموله باشد، دریافت خسارت از طریق بیمه قابل پیگیری است. در غیر این صورت شکایت از راننده با هماهنگی با باربری صادرکننده بارنامه، از طریق انعکاس شکایت به سازمان راهداری قابل پیگیری است.

علی افتخاری:
سلام خسته نباشید ببخشید امروز به ما اطلاع دادن با کد ملی پدرم بارنامه صادر شده میلیاردی کالا وارد شده در حالی که پدرم ۱۵ ساله از کارت پیله وری استفاده نکرده وبه گمرک نرفته چکار کنیم میشه راهنمایی کنید
پاسخ زینگ:
شما میتوانید از اداره دارایی لیست افرادی که به نام شما معاملاتی را ثبت کرده اند را دریافت کرده و علیه آنها شکایت ثبت نمایید. بدیهی است که رسیدگی به شکایت نیازمند طی مراحل قانونی و ارائه اسناد و مدارک از طرفین شکایت است.

پرویزنیازی:
اگر راننده بار را سالم به محل تحویل دهد و گیرنده از دادن کرایه امتناع کند تکلیف راننده چیست؟
پاسخ زینگ:
تحویل بار همانند همه فعالیت های تجاری است. نقد کردن وجه بر عهده خود راننده است همان طور که گرفتن پول از خریدار بر عهده فروشنده‌ی یک مغازه است. در صورت کلاهبرداری و عمل نکردن طرفین به شرایط معامله، قابل شکایت و پیگیری است.

سعید تیزرو:
با سلام. اگر کسی بار به باربری داده باشد و عکس بارنامه را برای گیرنده فرستاده باشد و بعد از آن فرستنده با گیرنده به مشکل بخورند، شخص فرستنده می تواند بار را از باربری تحویل بگیرد و بار را نفرستد؟ مرسی
پاسخ زینگ:
سلام. بارنامه سند مالکیت کالا نیست و فقط سند ارسال تحویل سالم محموله به راننده است. گیرنده نمیتواند به صرف داشتن بارنامه، ادعای مالکیت کالا را داشته باشد.

علی فتاحی 3882:
آیا وانت بار بارنامه میخواهد؟
پاسخ زینگ:
حمل بار با وانت به صورت بین شهری بارنامه نیاز دارد. درون شهر نیاز ندارد.

فردین عباسی:
سلام من جدیدأ مسئول ارسال بار به نقاط کشور هستم.از باربری درخواست تریلی میکنم.میخواهم بدانم : ۱-کد رهگیری راننده بایست ثبت شود؟ ۲-شماره بیمه نامه در بارنامه باید ثبت شود؟ ۳-میزان دریافت کمیسیون باربری چقدر وتخلف آن چگونه است؟ لذا رانندگان برای بارگیری بیایند ابراز ناراحتی از باربری ومیزان دریافت کمیسیون چه جوابی بدهم؟ ممنونم راهنمایی لازم کنید تا من در کارم موفق و بدون تخلف کار کنم.
پاسخ زینگ:
اطلاعات ضروری برای صدور بارنامه با رنگ قرمز در همین مطلب مشخص شده است. اگر از نرم افزارهای استاندارد برای صدور بارنامه استفاده کنید، گزینه های اجباری را خود نرم افزار برای شما مشخص میکند. میزان کمیسیون بر اساس قوانین کلی و یا قوانین خاص محلی (مثلا در پایانه های نوبتی و اعلام باری) ممکن است متفاوت باشد و شما باید میزان قانونی آن را به طور مرتب از طریق بخشنامه های مرتبط با محل فعالیت خودتان جویا شوید.

کاوس شریفی:
شرایط تاسیس دفتر صدوربارنامه را میخاستم.
پاسخ زینگ:
جدیدترین قوانین و دستورالعمل ها را از وب سایت سازمان راهداری در آدرس زیر دریافت نمایید:
http://rmto.ir/Pages/The_Rules.aspx

پ.گ:
باسلام و خسته نباشید بارنامه که برای حمل بار توسط وانت داده شده و فاقد مهر و امضا موسسه حمل و نقل باشد ایا قابل ارائه به دادگاه خواهد بود؟ چگونه میتوان جعلی بودن این بارنامه را برای دادگاه روشن نمود؟ سپاسگزارم که زودتر پاسخ دهید
پاسخ زینگ:
بارنامه قانونی دارای مهر و شماره سریال است. اگر برگه دیگری در دست دارید که به اسم بارنامه به شما تحویل داده شده است، دادگاه باید با بررسی همه مدارک و شواهد، در مورد آن اظهار نظر کند.

طاهری:
سوال: چطور میشود برای گیرنده بار درشهرستان، به جای آدرس دقیق، کد درست کرد؟
پاسخ زینگ:
کدپستی برای اشخاص حقیقی و شرکت ها و کد انبار برای بارهای گمرکی کارکرد موردنظر شما را دارد.

پ/ن:
با سلام بارنامه های صادره که ابطال گردیده به رنگ قرمز میباشد چرا بعضی از انها به رنگ آبی هستند؟ یعنی ابطال نشده اند؟
ی.ن:
باسلام من تو یه شرکت ساخت اسکلت فلزی کار میکنم که صاحب شرکت هر چه ورق آهن که از شهر های دیگه خریداری کرده بارنامه را قبلا به اسم من و جدیدا هم کد ملی من را به عنوان گیرنده بار معرفی کرده. لطفا راهنمایی کنید مالیات و دارایی و هر نوع مشکل دولتی دیگر متوجه من نمیشه؟
پاسخ زینگ:
حمل و نقل در مواردی شامل مالیات بر ارزش افزوده می گردد. برای مشاهده جزئیات به مطلب زیر مراجعه نمایید:
محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در باربری

صالح محسنی:
سلام آیا حمل بار با ماشین سواری (مثلا200کیلو) نیاز به بارنامه دارد؟ از لحاظ قانونی بدون بارنامه مشکل دارد یا خیر؟
پاسخ زینگ:
حمل بار با خودروی شخصی چنانچه نیازمند بارگیری به شکل غیر عادی یا ابعاد غیرعادی باشد و یا به دلیل وزن زیاد، تغییر قابل توجهی که باعث خطر در عملکرد خودرو بشود ایجاد بکند، ممنوع است. ضمن اینکه در مبادی گمرکی هر نوع حمل بار حتی توسط عابر پیاده نیز مشمول قوانین گمرکی است و ارتباطی با نوع خودرو یا نوع بارگیری ندارد.

مهران احمدی:
آیا بارنامه ای که توسط وزارت راه به شرکتها یا موسسات داده میشود سند رسمی است یا عادی؟
پاسخ زینگ:
بارنامه جزو اوراق بهادار رسمی بوده و دارای شماره سریال و قابل پیگیری قانونی است و شرکت باربری صادر کننده نیز موظف است تا 5 سال یک نسخه از بارنامه صادر شده را نگهداری نماید.

یاسین حاجبی پور:
آیا برای مسافت ۸۵کیلومتری باید برای کامیونت بارنامه صادربشه که پلیس جریمه نکنه؟ برای چه مسافتی بارنامه لازم هستش؟
پاسخ زینگ:
بارنامه برای عبور از تمام گذرگاه هایی که پلیس راه دارد ضروری است. طبعا پلیس راه از مبدأ و مقصد شما باخبر نیست و صحت ادعای شما بر اساس بارنامه قابل اثبات است.

سیدمحمد حسینی:
باسلام من صاحب مغازه پوشاک هستم مقداری بار برگشتی به تهران داشتم که تحویل باربری دادم برای برگشت حالا بار گم شده و باربری هم ادعا کرده که مسئولیت بار گم شده به عهده ی ما نیست و فقط زمانی که بار در اثر آتش سوزی یا تصادف از بین برود مسئولیت آن بر عهده ی باربری می باشد.. صحت این مطلب چگونه است...لطفا مرا راهنمایی کنید.. اگر قوانینی در این مورد هست ارایه بدید
پاسخ زینگ:
اگر بارنامه دریافتی شما دارای بیمه سرقت باشد از طریق بیمه قابل پیگیری است. در غیر این صورت چنانچه موجودی بار شما در بارنامه دقیق درج شده باشد و بار تحویلی مطابق بارنامه نباشد، در هنگام تحویل باید صورتجلسه تنظیم گردد و شکایت ثبت شود. در غیر این حالات اگر صورتجلسه ای تنظیم نشده است و شما تحویل صحیح بار را امضا کرده و بعدا متوجه کمبود کالا شده اید، شکایت شما ارتباطی با سازمان راهداری و بارنامه ندارد و صرفا باید شکایت شخصی برای طرح در دادگاه تنظیم نمایید. ضمنا در نظر داشته باشید که هرچند از نظر قانونی شرکت صادر کننده بارنامه مسئولیت دارد، ولی در عمل چون شرکت های صادرکننده عموما رانندگان مستقل در اختیار ندارند و از میان رانندگان غریبه برای شما راننده پیدا میکنند، اگر راننده زیرمجموعه آن شرکت نباشد، عملا توانایی خاصی در پیگیری شکایت شما ندارند و بهتر است که خودتان و راننده موضوع را پیگیری نمایید.

آرمین توکلی:
آیا بارنامه ای که کد ملی گیرنده در آن ثبت شده در اداره مالیات ثبت میشود؟
پاسخ زینگ:
بله. لطفا اینجا کلیک کنید: نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در باربری

سعید حسن نژاد:
با سلام باری تحویل داده شده به باربری و همون باربری مبدا هم تحویل داده به باربری نماینده خود در شهرستان و نماینده باربری جنس فوق را به مشتری تحویل نداده و ادعا میکند 30 درصد بابت تخلیه بار هست که از مشتری میگیریم و مشتری باید بیاید از دم در باربری جنس را تحویل بگیرد و باربری موظف نیست دم در تحویل بدهد. حالا شما بفرمایید چطور میشود مشکل را حل کرد؟ امتناع در دادن بار به مشتری و مرجع رسیدگی به چه شکل است؟ ممنون
پاسخ زینگ:
راننده موظف است بار را در آدرس درج شده در بارنامه تخلیه نماید و امضای خریدار را دریافت نماید و هیچ هزینه ای علاوه بر هزینه درج شده در بارنامه قانونی نیست. چنانچه بارگیری در مبدأ یا مقصد نیازمند استفاده از تراک یا کارگرانی باشد که متعلق به خود شما نیستند، هزینه را راننده پرداخت میکند و قبض انبار (هزینه های متفرقه بارگیری و تخلیه) را در مقصد از مشتری میگیرد. چنانچه شما آدرس صحیح و کاملی از محل تخلیه بار در بارنامه درج نکرده باشید و گاراژ باربری به عنوان مقصد درج شده باشد، از نظر قانونی حق با شرکت باربری است.

علیرضا صدری:
با سلام. اگر بنده یه بارنامه رو فرستندش رو خودم زده باشم و گیرنده هم خودم و بار رفته در جایی خالی شده و طرف الان پولش رو نمی ده آیا من می توانم اقدام قانونی بکنم؟
پاسخ زینگ:
با توجه به اینکه نام شما به عنوان دریافت کننده درج شده است، مسئولیت پرداخت با شماست. چنانچه فاکتور فروشی به نام فرد دریافت کننده دارید، از راه هایی غیر از مسیر باربری و راهداری، می توانید طلب خود را پیگیری کنید.

ز:
سلام . باری را از اصفهان تحویل باربری داده اند . اما ابتدا بار را به تهران و سپس به شهرستان ما که نزدیک اصفهان هست ارسال کرده اند و هزینه را چندین برابر محاسبه کرده اند بدون هماهنگی با گیرنده بار. آیا قابل شکایت و رسیدگی است؟ چونکه بار را در اصفهان تحویل داده ایم و قرار بر ارسال به تهران نبود.
پاسخ زینگ:
اگر بارنامه قانونی تهیه کرده اید، کرایه حمل به طور مشخص در آن درج شده است. اگر بارنامه ندارید، پیگیری قانونی شما ارتباطی به سیستم باربری ندارد و باید از طریق طرح شکایت در دادگاه اقدام نمایید.

سعید موجودی:
سلام و خسته نباشی. من از دزفول بار سبزیجات به مقصد شیراز حمل کردم ولی موفق به وصول کرایه نشدم. راهنمایی بفرمایید. تشکر
پاسخ زینگ:
حمل بار مثل فروش کالا و راننده مثل مغازه دار است. وظیفه نقد کردن دستمزد، بر عهده خود راننده است و معمولا تحویل بار به ازای تسویه حساب صورت میگیرد. بارنامه کمکی به نقد کردن دستمزد نمیکند. هرچند که در صورت شکایت قانونی، وجود بارنامه مدرک مناسبی برای نشان دادن طلبکاری است.

کامل رادفر :
بنده ترخیص کارم و برای هر کامیون مبلغ ناچیزی دریافت میکنم اکنون برای صدور بارنامه کد ملی فرستنده و گیرنده الزامی میباشد. صاحب بار شخصی خارجی است و کد ملی ندارد. منی که برای ترخیص 1بار حدود 100000هزار تومان دستمزد میگیرم چکار باید بکنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
پاسخ زینگ:
باری که در بندر ترخیص می شود، در مراحل بعدی حمل و نقل، بار داخلی محسوب می شود و حتما باید فرستند و گیرنده داخلی داشته باشد. با توجه به اینکه هزینه ها و مالیات های متفرقه بر اساس عرف بر عهده خریدار می باشد، شما می توانید با توافق با گیرنده ی بار، کد ملی وی را به عنوان فرستنده نیز درج نمایید.

حبیب اباد:
با سلام باری رو از شهرستان به تهران از طریق باربری فرستادیم و قرار بوده به جای باری که خالی میکنه ی بار دیگری بزنه و برگرده. راننده بار رو خالی میکنه ولی بدون گرفتن رسید یا امضا به بهونه این که بار اماده نبوده برمیگرده و حالا خبری از گیرنده بار هم نیست. ایا دست ما به جایی بنده؟؟؟ خواهش میکنم جواب بدین . ممنون
پاسخ زینگ:
راننده موظف است تحویل صحیح کالا را به امضای گیرنده بار برساند. چنانچه راننده رسیدی برای تحویل بار ندارد، می توانید از طریق شرکت صادر کننده بارنامه شکایت خود را پیگیری نمایید.

خلیل الماسی :
بار من که بصورت خرده بار از طریق یکی از باربری های اصفهان حمل شده علیرغم بسته بندی کامل و تحویل سالم جنس بدلیل بی دقتی در حمل دچار صدمه شده و باربری پاسخگو نیست از چه طریقی می توانم شکایت کرده و خسارت خود را دریافت کنم
پاسخ زینگ:
در زمان تحویل گرفتن بار در مقصد، تحویل گیرنده موظف است سلامت کالا را بررسی نموده و سپس رسید دریافت صحیح بار را امضا نماید. در صورتی که شما صحت دریافت بار را امضا کرده باشید، از طریق بارنامه و شرکت باربری نمیتوانید ادعای خسارت بکنید و باید از مسیر دادگاه و با ارائه دلایل تکمیلی مستند شکایت کنید

مهدی فیاضی:
عرض سلام و خسته نباشید در صورت اتمام معاینه فنی آیا امکان صدور بارنامه وجود دارد؟؟ (به هر شکلی) سپاس گذارم ...
پاسخ زینگ:
سیستم استعلام معاینه فنی به صورت اتوماتیک به سیستم صدور بارنامه متصل است. کلیه صلاحیت های راننده و خودرو از طریق سیستم های متصل به کارت هوشمند راننده و کارت هوشمند ناوگان به صورت اتوماتیک بررسی می شود.

فایزه داورزن:
با سلام. در صورتی که برای یک مبدا و مقصد مشخص بارنامه صادر شده باشد ولیکن راننده کامیون در مسیری خارج از جاده اصلی تصادف کند می توان خسارت بار را از بیمه دریافت نمود؟
پاسخ زینگ:
مسیر درج شده در بارنامه در قانون بیمه ذکر نشده و لذا ارتباط روشنی با موضوع بیمه‌ی بار ندارد. اگر کارشناس بیمه بخاطر این مورد از تعیین خسارت استنکاف نماید می توانید درخواست تجدید نظر برای بررسی در هیأت تجدید نظر را مطرح نمایید.

حمید:
در قانون مسئولیت درج اطلاعات صحیح داخل بارنامه از قبیل فرستنده و گیرنده بار به عهده چه کسی میباشد؟
پاسخ زینگ:
صحت اطلاعات شخصی و آدرس مربوط به فرستنده، گیرنده و ارزش بار بر عهده فرستنده می باشد. شرکت صادر کننده بارنامه باید نوع محموله و وزن آن را مجددا بررسی و سپس بارنامه صادر نماید (که در عمل این مورد به دلیل اینکه بسیاری از بارنامه ها قبل از بارگیری صادر می شود، غیر ممکن است مگر برای افرادی که صاحبان ناوگان هستند و بارنامه را خودشان بعد از بارگیری صادر می نمایند). صحت کد ملی یا شناسه ملی و همچنین مجوزهای راننده به صورت اتوماتیک توسط سیستم صدور بارنامه چک می شود. چنانچه فرستنده متوجه بشود که اطلاعات درج شده در بارنامه مطابق با اطلاعات اعلام شده از طرف خودش نمی باشد، نباید بار را تحویل راننده بدهد.

مهرابی:
یک سوال دارم . یه شرکتی از شهر دیگه میخواد برامون بار بفرسته.. با این بهانه که تحویلشون درب کارخونه فروشنده است، در بارنامه فرستنده و گیرنده هر دو رو به اسم خریدار میزنه. به نظرتون این درسته؟ و یا از نظر مالیاتی بعدا مشکل پیش نمیاد؟
پاسخ زینگ:
با توجه به اینکه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده حمل، بر عهده صاحب کالا (خریدار) می باشد، از نظر مالیات نکته خاصی ندارد. ولی از نظر قانون تنظیم بارنامه، با توجه به اینکه نام شما به عنوان فرستنده درج می شود، در صورتی که مغایرتی در کالای تحویلی یا تعداد به وجود بیاید، بارنامه که می توانست به عنوان یک سند قانونی مورد استفاده واقع شود، کارایی نخواهد داشت و بررسی شکایت احتمالی شما موکول به ارائه سایر اسناد خرید کالا خواهد بود.

المیرا عزیزخانی:
پدر من با کامیون حمل اسباب خانه تصادف کرده و کامیون دچار واژگونی شده. مقصر پدر من که راننده پراید بوده شناخته شده. آیا خسارت بار کامیون به عهده پدر من می باشد.ممنون میشم راهنمایی کنید
پاسخ زینگ:
خسارت محموله بر عهده شرکت بیمه کننده ی بار می باشد که البته جزئیات آن منوط به قرارداد فیمابین شرکت باربری و شرکت بیمه می باشد و ارتباطی با شما ندارد. بیمه شخص ثالث خودروی شما صرفا به خسارت وارد شده بر خود کامیون تعلق می گیرد.

موسی سیدی:
من راننده سواری با کامیون بابار گوشت تصادف کردم مقصر هم من هستم نصف گوشت خراب شده بیمه مالی من هم هفت میلیونه آیا گوشت خراب شده خسارتشو من باید بدم یا بیمه بارنامه
پاسخ زینگ:
خسارت بار را بیمه باید پرداخت بکند. فقط خسارت خودروی شخص ثالث از طریق بیمه نامه شما پرداخت می شود.

علی شرفی :
با سلام ببخشید مسافت چقدر باید باشد بین خریدار و فروشنده که نیاز به بارنامه رسمی باشد؟ ممنون از شما
پاسخ زینگ:
بارنامه سند رسمی تحویل کالا به باربری و راننده است. اگر شما میخواهید بار خود را با اطمینان خاطر حتی به خیابان مجاور بفرستید، از نظر قانونی تنها سندی که مالکیت و امانت را اثبات میکند، بارنامه (و بیمه نامه) است و قابل صدور است و از نظر قانونگذار برای جلوگیری از تخلفات و اختلافات، صدور بارنامه برای هر باری ضروری است. اما از نظر اجبار قانونی، برای بارهای بین شهری که پلیس راه دارند، صدور بارنامه اجباری است.

محمدعلی مقصودی:
بادرود. یه سوال داشتم ازخدمتتون. تقریبا تمامی محموله های کالا تحت عنوان پس کرایه و تحویل در مقصد می باشد چنانچه گیرنده باری در مقصد با خود را مطابق بارنامه و صحیح و سالم دریافت کرد ولی از پرداخت کل یا بخشی از کرایه مندرج در بارنامه امتناع کرد مسئولیت وصول پسکرایه مندرج در بارنامه بعهده چه کسی است؟؟؟
پاسخ زینگ:
مسئولیت وصول کرایه مانند یک مغازه داری که جنس خود را می فروشد بر عهده خود راننده است که معمولا در صورت سوء ظن به خوش حسابی، کرایه قبل از تخلیه دریافت می شود. چنانچه مشتری محموله را تحویل گرفت و مبلغ کرایه را پرداخت نکرد، مانند مشتری مغازه ای است که جنسی را دزدیده باشد. در این صورت راه قانونی برای دریافت کرایه، شکایت به مراجع قضایی و ارائه اسناد لازم از قبیل بارنامه و همچنین رسید تحویل کالاست و اگر رسید تحویل نیز دریافت نکرده اید طبعا مراجع قضایی به دنبال مستدلات دیگری خواهند بود.

محمدعلی مقصودی:
درود.ابتدا عذرخواهی میکنم متنم یه مقدار طولانیه.من قبلا هم طرح سوال کردم وممنونم از پاسختون.من مدیر عامل یه شرکت حمل ونقل داخلی هستم.کلیه کرایه های شرکت بعنوان پسکرایه پرداخت میشه.ما بابت هربارنامه تمبر باطل کرده وبارنامه اسناد رسمی هست وحق عضویتبهانجمن صنفی بابت هربرگ پرداخت میکنیم.قبلا اگر پسکرایه درمقصد وصول نمیشد بارنامه بعنوان سند رسمی وصول کرایه درمقصد تلقی شده ونزد محاکم قضایی قابلیت اجرایی آنی داشت.اخیرا فرستنده بار خودش اقدام به تهیه ماشین کرده وپس ازبارگیری به شرکت اینجانب مراجعه ودرخواست صدور بارنامه کرد.بارنامه صادر شده ولی وقتی بار درمقصد وصول گردیده گیرنده بار با بهانه اینکه این کرایه بیش ازحد معمول هست بخشی ازکرایه رو پرداخت نکرده.به لطف سازمان راهداری راننده سریع باسامانه ۱۴۱ تماس گرفته وثبت شکایت ازشرکت حمل ونقل کرده ونه گیرنده بار؟؟؟جالب اینکه درتماسهای اینجانب باسازمان راهداری جواب شنیدم که طبق قانون تجارت مسول وصول کرایه درمقصد شرکت حمل ونقل بوده نه راننده!!!چون شرکت اقدام به تهیه ماشین کرده مسول وصول کرایه نیز در مقصد شرکت می باشد.بنده قانون تجارت رامطالعه کرده واصلا همچین بند قانونی نیافتم.آیا سازمان راهداری با توجه یه بخشنامه داخلی میتواند همچین اجهافی در حق شرکت های حمل ونقل نماید؟؟اگر این قانون فراگیر شود چه تضمینی بابت وصول کرایه درمقصد وجود دارد واگر گیرنده از پرداخت کرایه سرباززند شرکت حمل ونقل در قبال کمیسیون جزئی باید مسود پرداخت کل کرایه گردد چرااا؟؟؟! ممنون میشم راهنمایی درستی در این مورد بفرمایید.ممنونم
سایه روشن:
با سلام،،سوالم اینه چه مدت زمان طول میکشه که پیمایش و مسافت و کلا بارنامه در سیستم جامع کارت هوشمنده باری ثبت شود؟ ممنون از شما
علی اجباری:
سلام آیا کد‌ملی که وارد بارنامه‌ میشه به اداره مالیات‌ و دارایی هم ارسال میشه، مثلا بدهی‌ مالیاتی میخوره که مالیات باری‌ که خریدی و بدی؟
پاسخ زینگ:
کدملی به اداره مالیات منعکس می شود. مالیاتی که به حمل و نقل تعلق میگیرد ربطی به ارزش کالا ندارد. مالیات خدمات حمل و نقل را از آدرس زیر مطالعه نمایید: https://www.zingapp.ir/content/?id=2447

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
نماد اعتماد الکترونیک logo-samandehi گواهی شامد ثبت نرم افزار
نماد اعتماد الکترونیک نشان ملی ثبت گواهی شامد ارشاد

         

© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به داده پردازان هومان پویان می باشد.


مخفی کردن >>