اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چنانچه در جریان حمل کالا در اثر وقوع خطرات، خسارتی به کالاهای در حال حمل وارد شود، زیان وارده توسط شرکت بیمه جبران می گردد. بیمه نامه باربری دارای انواع زیر است:

شرط تلف کامل کالا (total loss):
در این نوع از بیمه، خسارت کلی وارد شده به کالا در یک مرحله و در اثر آتش سوزی یا غرق کامل و یا مفقود شدن روی می دهد و یا خسارت وارد شده در حدی است که هزینه تعمیر یا نجات آن بیش از ارزش کالا باشد، در نتیجه خسارت وارده تحت پوشش این نوع بیمه نامه جبران می گردد.

بیمه نامه باربری با شرایط c:
در این نوع بیمه خطرات تحت پوشش شامل موارد زیر است:

  • آتش سوزی یا انفجار
  • به گل نشستن و زمین گیر شدن
  • غرق یا واژگون شدن کشتی یا شناور
  • واژگونی یا از ریل خارج شدن وسیله حمل زمینی
  • تخلیه کالا در بندر اضطراری
  • تصادم یا برخورد کشتی یا شناور و یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب
  • فدا کردن کالا در جریان خسارت عمومی
  • به دریا انداختن کالا جهت سبک سازی کشتی

بیمه باربری با شرایط B
علاوه بر کلیه خطرات مربوط به شرایط C در این نوع از بیمه برای خطرات زیر نیز از سوی شرکت بیمه جبران خسارت صورت می گیرد:

  • زلزله، آتشفشان یا صاعقه
  • ورود آب دریا، دریاچه یا رودخانه به کشتی ،شناور،محفظه کالا، کانتینر و یا لیفت وان و یا وسیله حمل
  • تلف کلی هر بسته کامل از کالا به علت سقوط در حین بارگیری یا تخلیه از کشتی یا شناور
  • و همچنین خطرات اضافی شامل عدم تحویل، دزدی، پارگی، سائیدگی، زنگ زدگی، آبدیدگی، قلابزدگی، روغن زدگی، شکست، خراشیدگی و ضربه دیدگی، کج شدگی ریزش و خسارت ناشی از کالاهای دیگر برحسب نوع کالا با منظور نمودن درصد یا مبلغی به عنوان فرانشیز.

بیمه باربری با شرایط A
این نوع از بیمه باربری را می توان کامل ترین نوع از بیمه حمل و نقل دانست و بیشتر برای حمل کالاهای حساس و آسیب پذیر مورد استفاده قرار می گیرد و کلیه خطراتی که ممکن است در جریان حمل و نقل از مبداٌ تا مقصد نهایی اتفاق بیفتد و موجب خسارت شود را بدون کسر فرانشیز جبران می کند مگر اینکه خسارت ناشی از موارد استثناء شده در این شرط باشد.

  1. استثنائات
  2. اشعه یون ساز و آلودگی مواد رادیو اکتیو ناشی از هر گونه سوخت یا فضولات هسته ای
  3. عدم قبول ورود کالا از طرف بیمه گذار و یا ممانعت از ورود کالا توسط کشور وارد کننده کالا
  4. سوء عمل ارادی بیمه گذار که منجر به خسارت یا تلف مورد بیمه شده باشد.
  5. نشت و ریزش عادی مورد بیمه و خطرات مشابه آنها مانند کسری عادی وزن و فرسودگی و پوسیدگی
  6. تلف،آسیب یا هزینه ناشی از ناکافی و نامناسب بودن بسته بندی یا آماده سازی مورد بیمه
  7. تلف، آسیب یا هزینه ناشی از عیب ذاتی یا ماهیت مورد بیمه
  8. تلف، آسیب یا هزینه ناشی از کاربرد هر نوع سلاح جنگی که با انرژی، شکست هسته ای یا واکنش مشابه دیگر یا نیرو و ماده رادیو اکتیو کارکند.
  9. آسیب یا هزینه های ناشی از عدم قابلیت دریا نوردی کشتی یا کرجی
  10. آسیب یا هزینه های ناشی از خطرات جنگ، اعتصاب، شورش، بلوا، تروریسم مگر با توافق قبلی بیمه گر و بیمه گذار

بیمه حمل داخلی:
این نوع بیمه محموله هایی را که مبداً ، مقصد و مسیر حمل آن در محدوده جغرافیایی ایران می باشد در قبال خطرات ناشی از آتش سوزی، انفجار و همچنین تصادف، تصادم و واژگونی وسیله حمل تحت پوشش قرار می دهد. ضمناً می توان با پرداخت حق بیمه ای اضافی خطرات دیگری مانند سرقت کلی محموله، خطرات ناشی از تخلیه و بارگیری، پرت شدن محموله از روی وسیله حمل و برخورد جسم خارجی با محموله را نیز تحت پوشش قرار دهد.

قرارداد بیمه باربری بصورت OPEN COVER:
OPEN COVER نوعی قرارداد کلی بیمه برای پروژ ه های بزرگ است که در آن ارزش کل پروژه مورد بیمه - مبادی خرید- نوع وسیله حمل و دیگر موارد (مندرج در پرسشنامه بیمه باربری) در قرارداد ذکر می شود و بیمه گزار بسته به اندازه پروژه مبلغی به عنوان سپرده به بیمه گر پرداخت می نماید و با دریافت سپرده و امضاء قرارداد توسط بیمه گر چون کالا بتدریج در یک یا چند سال حمل می شود تمام حمل های تدریجی حتی اگر در زمان حمل از طرف فروشنده کالا و یا بیمه گزار به بیمه گر اعلام نشده و بیمه نامه نیز صادر نشده باشد بیمه گر خسارت احتمالی را پررداخت کند.

بیمه مسئولیت شرکتهای حمل و نقل داخلی:
شرکت ها و موسسات حمل و نقل داخلی بر اساس قانون تجارت و سایر مقررات مربوطه موظفند محمولاتی را که توسط ارسال کنندگان و یا صاحبان کالا جهت حمل به مقاصد مورد نظر به آنها واگذار می شود، صحیح و سالم به مقصد برسانند. جبران آثار وقوع خطرات متعدد در جاده های بین شهری از جمله تصادف، واژگونی ، آتش سوزی و ....جزو مسئولیت موسسات حمل و نقل می باشد. این بیمه نامه موجب ایجاد اطمینان و آسودگی خاطر برای شرکت های حمل و نقل به هنگام حمل محمولات آنها می گردد. این بیمه نامه به صورت قرارداد سالیانه تنظیم و نرخ حق بیمه آن نیز بسیار نازل می باشد

مهلت اعلام خسار :
طبق ماده 15 قانون بیمه، بیمه گذار موظف است در صورت وقوع یا احتمال وقوع خسارت، حداکثر ظرف مدت 5 روز پس از مطلع شدن مراتب را به بیمه گر اعلام نماید.

مدارک مورد نیاز برای اعلام خسارت:
در صورت وقوع یا احتمال وقوع خسارت، بیمه گذار مراتب را در اسرع وقت و طی مهلت قانونی اعلام می نماید. پس از احراز خسارت، بیمه گر جهت تشکیل پرونده و بررسی خسارت، مدارک مورد نیاز را با توجه به شرایط بیمه نامه و نوع خسارت از بیمه گذار درخواست می کند که اهم آنها عبارتند از :

  1. اسناد خرید یا فروش کالا ( بارنامه، فاکتور، لیست بسته بندی و گواهی مبدا )؛ مدارک ورود و یا خروج کالا از گمرک، مدارک مربوط به نوع ارز مورد استفاده و با توجه به نوع خسارت اسناد خاص مربوطه،
  2. حمل های داخلی: مدارک مربوط به متصدیان حمل و نقل و گزارش مقامات انتظامی و ....

نحوه و شرایط پرداخت خسارت:
بیمه گر پس از دریافت اعلام خسارت بیمه گذار، با توجه به شرایط بیمه نامه و نوع خسارت و در صورت تحت پوشش بودن آن، در صورت نیاز اقدام به بازدید از کالای مورد بیمه نموده، اسناد و مدارک لازم را از بیمه گذار دریافت می نماید. متعاقباً با توجه به دامنه خسارت و علت آن و همچنین امکان یا عدم امکان بازیافت احتمالی، طبق فرمول های رایج خسارت محاسبه میگردد. پس از محاسبه خسارت قابل پرداخت ، طبق سیاست مالی شرکت ها و پس از هماهنگی با بیمه گذار ، مبلغ خسارت در وجه بیمه گذار، نماینده قانونی و یا ذینفع وی پرداخت می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>