اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اکثر ما اطلاعاتی هرچند کم از تب سنج یا دما سنج طبی داریم. اینکه چیست و چه کاربرد اولیه ای دارد؛ اما کمتر کسی از مردم عادی دانش دقیقی درباره ی این ابزار دارد. بسیاری هنوز تصویر لوله جیوه ای شکل از تب سنج را در ذهن خود دارند و نسل جدیدتر با نمونه های پیشرفته آن مانند تب سنج الکترونیکی یا پیشانی بیشتر آشنا هستند.

دماسنج طبی چیست
تب سنج همان وسیله ای پزشکی است که برای اندازه گیری دمای بدن اندازه گیری می شود. این تعریفی است که شما در هر کتاب یا مقاله پزشکی هم پیدا می کنید. احتمالا خودتان هم می دانید. این دستگاه جز این کاربرد دیگری ندارد؛ یعنی برای اندازه گیری دمای محیط یا تعیین دمای وسیله ای استفاده نمی شود. نمونه های قدیمی دارای ساختمان جیوه ای شکل بودند و نمونه های جدیدتر حالت الکترونیکی دارند.

دستگاه

انواع تب سنج
دومین مورد شناخت انواع تب سنج و انتخاب و خرید آن است. در اینجا ما فقط به آن ها اشاره ای می کنیم. در مقاله های بعدی به طور کامل در خصوص هرکدام از سیر تا پیاز توضیح خواهیم داد.

تب سنج جیوه ای
این نوع وسیله اندازه گیری دمای بدن به دلیل داشتن جیوه و احتمال شکستگی آن در داخل دهان و سمی بودن ماده داخلی، چند سالی است که در کشورهای اروپایی ممنوع شده است. اما به هرحال آشناترین وسیله جهت اندازه گیری میزان تب بوده که زیر بغل یا زیر زبان قرار گرفته و دمای بدن را نشان می دهد. قرار دادن آن ز

یر زبان دقیق ترین حالت اندازه گیری است.

تب سنج نواری یا پلاستیکی
این مدل را شاید خیلی از افراد هنوز ندیده باشند. یک نوار کوچک به اندازه انگشت سبابه و به باریکی آن و با جنس مخصوص که روی پیشانی قرار می گیرد. سپس می توان با تغییر رنگ، مقدار تب را از روی آن خواند. دقت آن مانند بقیه وسایل نیست و بیشتر کاربری خانگی دارد.

دماسنج لمسی
برای استفاده از این وسیله باید خیلی حساس باشید. حتماً باید قبل از به کار بردن آن را به خوبی ضدعفونی کنید. برای اندازه گیری کافی است که آن را زیر بغل، داخل مقعد، زیر زبان و داخل گوش قرار دهید.

دماسنج لیزری درون گوش
این وسیله کاربری بسیاری راحتی دارد. کافی است که آن را درون گوش قرار داده تا دستگاه تب را نشان دهد. البته حتماً باید در حالت سکون باشید. هرچند به دلیل پیچ وخم زیاد درون گوش ممکن است که دمای دقیقی را نشان ندهد؛ به ویژه در کودکان که گوش بسیار کوچکی هم دارند. برای بزرگسالان و آن هایی که بیمار هستند و روی تخت دراز کشیده اند، گزینه بسیار خوبی برای استفاده است.

دستگاه

دماسنج پیشانی
در روزهایی که بیماری خاصی در کشور شایع شده مانند بیماری کرونا و باید دمای بدن افراد اندازه گیری شود، بهترین و سریع ترین وسیله در مراکز درمانی، استفاده از دماسنج پیشانی است. وسیله ای که سه ثانیه روی پیشانی گرفته و با دقت بالا، دمای بالای بدن افراد اندازه گیری می شود. این یکی از به روزترین و گران ترین وسیله های اندازه گیری دما است که بیشتر کاربری بیمارستانی دارد تا اینکه در خانه استفاده شود.

کدام نوع تب سنج را برای اندازه گیری دمای بدن خریداری کنیم؟

سؤال اولیه افراد در انتخاب تب سنج این است که کدام مورد را خریداری کنیم؟ چه تفاوتی وجود دارد؟ در این خصوص می توان بارها صحبت کرد و مقالات بسیار متعددی نوشت؛ اما چرا خودمان را اذیت کنیم؟ اینکه کدام نوع را خریداری کنید، به کاربری شما بستگی دارد. اول از همه کاربری به دو دسته کلی خانگی و غیرخانگی (بیشتر مراکز درمانی) تقسیم می شود. برای کاربری خانگی، مسلماً استفاده از نوع جیوه ای یا پلاستیکی توصیه می شود. اول از همه اینکه هم کاربری راحت تری دارند و هم قیمتشان مناسب تر است؛ اما اگر به دنبال استفاده تخصصی هستید، مسلماً خرید نمونه های پیشانی، گوش و لمسی بیشتر توصیه می شود.

مورد بعدی که باید در نظر گرفت، سن افراد است. برای کودکان به دلیل جنب وجوشی که دارند، باید بیشتر دقت کنید. خرید نمونه های پلاستیکی بهترین گزینه است. البته از آنجا که کودکان بیشتر مریض شده و تب می کنند، می توانید نمونه های لمسی را خریداری کرده و از راه مقعد تب آن ها را اندازه بگیرید. در صورتی که فردی در خانه شما بیشتر دچار بیماری های مختلف می شود، بهتر است که حداقل یک نمونه دیجیتالی برای اندازه گیری مداوم تب خریداری کنید.

البته نمونه های بسیار پیشرفته ای هم وجود دارند که می توان از طریق بلوتوث یا وای فای و با استفاده از یک اپلیکیشن از طریق گوشی داده های به دست آمده را ذخیره کرد. این نمونه ها خیلی نادر و در حال حاضر بسیار گران قیمت هستند. اگر زیاد از تب سنج برای اندازه گیری دمای بدن استفاده می کنید و هر بار دمای بدن شما بالا و پایین می شود، تهیه این مدل هم توصیه می شود؛ اما حداقل می توانید خودتان در یک دفترچه دمای بدن خود را ثبت کنید.

یک تب سنج باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
وقتی قصد خرید تب سنج را دارید، باید چند ویژگی را در نظر بگیرید:

زمان پاسخدهی بسیار سریعی داشته باشد. نمونه های دیجیتالی موجود در بازار در مدت حدود 3 ثانیه می توانند تب بدن فرد را اندازه گیری کنند. همچنین استفاده آن هم راحت باشد. هرچند که بیشتر دستگاه های امروزی کاربری بسیار ساده ای دارند.
دقت بسیار بالایی داشته باشند. دقت نمونه های دیجیتالی روی پیشانی و جیوه ای که زیر دهان قرار می گیرند، بیشتر از همه است. البته دقت نوعی که داخل مقعد هم قرارمی گیرد، بالا است.
دنبال برندهای خوب باشید. در بازار برندهای مختلف وجود دارند که بعضی از آن ها فقط ظاهر دارند؛ نه کیفیت و نه دقت اندازه گیری دقیق.
اگر برای خانه خریداری می کنید، بهتر است تا نوعی باشد که بتوان آن را در چند قسمت مختلف بدن قرار داد؛ برای مثال، تب سنج های جیوه ای زیر بغل خیلی خوب دمای بدن را نشان نمی دهند. برای همین می توان آن را زیر زبان قرار داد.
طیف دمایی مختلف و ریزی داشته باشد. البته این مورد بیشتر در نمونه های جیوه ای یا نواری اهمیت دارد. بعضی کارخانه های سازنده، اندازه های اصلی را قرار می دهند که این می تواند باعث کاهش خوانایی دقیق مقدار دما شود.
حتماً تب سنج خود را از شرکت های معتبر یا داروخانه ها تهیه کنید. همچنین حتماً قبل و بعد از استفاده آن ها را ضدعفونی کرده و دستان خود را با آب و صابون بشویید.

نتیجه گیری

به تب سنج نباید به چشم یک وسیله بسیار لوکس نگاه کنید. اصلاً وسیله ی لوکسی نیست. این دستگاه مورد نیاز و ضروری در همه ی خانه هاست و هر کسی باید حداقل یک نمونه بسیار ساده یعنی مدل نواری آن را داشته باشد. در صورت احساس تب یا داغی بدن و آن هم در زمانی که همراه با دیگر علائم بیماری بود، استفاده از تب سنج برای اندازه گیری دما توصیه می شود. برای خرید اولین گام این است که شما با این وسیله آشنا شوید تا بدانید که حداقل قرار است که چه چیزی را تهیه کنید. در مقاله های بعدی به طور مفصل در خصوص کارکرد، انواع و دیگر موارد مرتبط خواهیم نوشت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>