اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شیر ترموسات

یکی از راهکار های موثر در کاهش مصرف انرژی در منازل مسکونی، کنترل جریان آب داغ یا بخار ورودی به شوفاژها در زمان های مختلف است. که عموما این مساله در شوفاژهایی که شیر تنظیم دستی دارند، توسط ساکنان نادیده گرفته می شود و با گرم شدن منزل، به جای تنظیم باز و بسته بودن شیر، از طریق باز کردن پنجره ها یا کاهش مقدار لباس ها دما را کنترل می کنند.

با ورود شیر های ترموستاتیکی به بازار، وظیفه تنظیم دمای خانه و کم و زیاد کردن جریان شوفاژها به این شیرها سپرده شد و طبعا مقدار قابل توجهی از انرژی مصرفی منازل کاهش یافت. هرچند استفاده از این شیرها هنوز در فرهنگ ساختمانی ایران جا نیفتاده است.

در خانه هایی که شیر ترموستاتیکی وجود ندارد برای قطع جریان و یا کنترل مقدار جریان آب در رادیاتور، سر راه ورود آب گرم به رادیاتور، شیرمخصوصی به نام شیر رادیاتور نصب می گردد. شیر رادیاتور معمولاً دوبل رگلاژ است به این معنی که داخل شیر نیز یک قسمت تنظیم شونده وجود دارد که به وسیله آن می توان مقطع عبور آب را تنظیم نمود.

شیر رادیاتور در حقیقت یک نوع شیر بشقابی زاویه ای است. یک طرف این شیرحالت مهره ماسوره ای دارد که به رادیاتور متصل می گردد و طرف دیگر آن که از داخل به صورت دنده است به لوله ورود آب گرم وصل می شود.

در صورتی که گرما از منبع خارجی به فضا تحمیل شود، دمای هوای اتاق افزایش می یابد. در نتیجه ساکنین اتاق مجبور به باز کردن پنجره ها می شوند لذا مقدار زیادی انرژی هدر شده و مصرف انرژی بالا می رود. برای جلوگیری از این اتلاف و بهینه سازی مصرف انرژی توصیه می شود که به جای استفاده از شیردستی رادیاتور از شیر خودکار حرارتی رادیاتور استفاده شود.

به وسیله شیر ترموستاتیکی می توان درجه حرارت محلی که رادیاتور در آن نصب شده است را کنترل کرد به گونه ای که با استفاده از این شیرها می توان دمای حمام و اتاق خواب کودکان را نسبت به دمای اتاق نشیمن و اتاق های دیگر افزایش داد همچنین می توان دماهای متفاوتی برای ساختمان در روز و شب تنظیم نمود که ضمن تأمین شرایط آسایش حرارتی برای ساکنین اتاق موجب کاهش مصرف انرژی نیز می شود.

این شیر دارای یک قطعه آکاردئونی فلزی شکل است که با یک نوع گاز پر شده است. در اثر بالا رفتن درجه حرارت محل، این گاز منبسط شده و مجرای عبور آب را تنگ می کند در نتیجه مقدار دبی آب گرم ورودی به رادیاتور کاهش یافته و توان حرارتی رادیاتور و درجه حرارت هوای محل کم می شود و در اثر سرد شدن هوای محل، فشار گاز کمتر شده، قطعه آکاردئونی جمع می شود و مجرای عبور آب بازتر می گردد، در نتیجه مقدار دبی آب گرم ورودی به رادیاتور بیشتر شده و توان حرارتی رادیاتور و درجه حرارت هوای محل افزایش می یابد.

در شیر ترموستاتیکی چون قسمت فانوسه بر روی شیر قرار دارد و شیر نیز بر روی لوله رفت آب گرم و رادیاتور نصب شده است لذا هم گرمای حاصل از هدایت و هم گرمای هوای گرم شده توسط رادیاتور بر آن اثر می کند و از هوای محل کمتر تأثیر می پذیرد در نتیجه نمی تواند به خوبی دمای هوای محیط را کنترل کند.

برای رفع این مشکل و کنترل بهتر هوای محل، می توان از شیرهای ترموستاتیکی مخصوصی که فانوسه آنها جدا از شیر است استفاده کرد. فانوسه را باید در محل مناسبی بر روی دیوار نصب کرد، در این حالت ارتباط فانوسه با شیر به وسیله یک لوله مویی است. شیرهای ترموستاتیکی به وسیله دست نیز قابل باز و بسته شدن هستند. توجه شود که شیرهای ترموستاتیکی نسبت به کیفیت آب داخل سیستم و رسوب خیلی حساس هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>