اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اسپاچولا چیست و چه کاربردی در پزشکی دارد؟
انجام آزمایشات تشخیصی در سراسر دنیا نیازمند جمع آوری صحیح و دقیق نمونه است. انجام تست های تشخیصی سرطان دهانه رحم نیز از این قاعده مستثنی نیست. امروزه سرطان دهانه رحم را می توان چهارمین سرطان شایع در زنان محسوب کرد. این درحالی است که با پیشرفت علم و انجام آزمایشاتی مانند تست پاپ اسمیر می توان تغییرات غیرطبیعی سلول های دهانه رحم را بررسی کرد. این تشخیص زودهنگام سلول های غیرطبیعی، در توقف پیشرفت احتمالی سرطان دهانه رحم بسیار حائز اهمیت است. اما نمونه برداری نامناسب می تواند سبب بروز نتایج کاذبی شود که پزشک را به اشتباه انداخته و سلامت بانوان را نیز به شدت تحت تأثیر قرار می دهد.

دستگاه

نمونه برداری صحیح مستلزم استفاده از ابزار مناسب است به گونه ای که خطر بروز هرگونه آسیب، جراحت و یا عفونت در دهانه رحم کاهش یابد و همچنین نمونه به صورت کامل برداشته شده و به لام منتقل گردد. اسپاچولای پزشکی یکی از تجهیزاتی است که برای نمونه برداری از دهانه رحم، انتقال نمونه به لام و انجام آزمایشات تشخیصی از جمله تست پاپ اسمیر مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مقاله تصمیم داریم تا ابتدا به طور کلی توضیح دهیم اسپاچولا چیست و سپس نکاتی را ذکر کنیم که به کمک آن بتوانید یک اسپاچولای مناسب را انتخاب نمایید.

اسپاچولا چیست و کاربرد آن چگونه است؟
شاید برای شما هم این پرسش به وجود آمده باشد که اسپاچولا چیست و دقیقا برای چه نوع آزمایشاتی به کار برده می شود؟

همانطور که گفته شد اسپاچولای پزشکی یکی از پرکاربردترین ابزارهایی است که به منظور انجام تست های تشخیص سرطان دهانه رحم مانند تست پاپ اسمیر مورد استفاده قرار می گیرد. حین انجام آزمایش پاپ اسمیر، ابتدا مجرای واژن با استفاده از یک اسپکولوم باز شده و سپس با استفاده از اسپاچولای پزشکی، سلول های دهانه رحم جمع آوری می شوند. سپس این سلول ها به لام انتقال یافته و جهت بررسی هرگونه اختلال، تغییر شکل و ناهنجاری زیر میکروسکوپ بررسی خواهند شد.

دستگاه

با توجه به آمارهای ارائه شده، آزمایشاتی که بر روی نمونه های گرفته شده از دهانه رحم انجام می شوند، اغلب با نتایج کاذب منفی همراه هستند. علت اصلی این مسئله، عدم نمونه گیری دقیق از منطقه تحول (ناحیه انتقالی) است که اکثر بدخیمی ها در آن ایجاد می شود. نمونه گرفته شده از دهانه رحم باید حاوی اپیتلیوم سنگفرشی و سلول های غدد درون رحم باشد. این مسئله نشان می دهد که اسمیر از منطقه ای گرفته شده است که به اندازه ی کافی عمیق بوده است. اگر اسمیر حاوی سلول های درون رحمی باشد، احتمال تشخیص ناهنجاری ها به طور قابل توجهی بیشتر است.

به همین دلیل است که استفاده از یک ابزار مناسب برای نمونه گیری از دهانه رحم اهمیت زیادی دارد. اسپاچولای پزشکی ابزاری است که یک طرف آن دهانه U شکل و طرف دیگر دارای یک سطح صاف است که به کمک قسمت U شکل می توان از دهانه رحم نمونه گیری کرد. پس از قرارگیری اسپاچولا در دهانه رحم، آن را 360 درجه می چرخانند تا نمونه برداری به طور صحیح صورت گیرد.

پس از اینکه متوجه شدید اسپاچولا چیست و چگونه مورد استفاده قرار می گیرد، باید به این نکته توجه داشته باشید که اسپاچولای پزشکی در انواع مختلفی تولید و عرضه می شود و هنگام انتخاب این ابزار حتما باید نکاتی را مد نظر قرار داد تا هم نمونه به طور کامل و صحیح برداشته شود و هم بیمار آسیب نبیند. در ادامه برخی از مهم ترین نکات انتخاب یک اسپاچولای پزشکی را بیان خواهیم کرد.

نکات قابل توجه هنگام انتخاب اسپاچولای پزشکی
• جنس: اسپاچولای پزشکی اغلب در دو نوع چوبی و پلاستیکی تولید و عرضه می شود. اما نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که استفاده از اسپاچولای چوبی ممکن است در دست یابی به نتایج دقیق اختلال ایجاد کند. از آنجا که اسپاچولاهای چوبی متخلخل هستند، تنها حدود 20٪ سلول های لایه برداری شده، به لام آزمایش منتقل خواهد شد. این گونه معایب در اسپاچولای پلاستیکی وجود ندارد. همچنین اسپاچولای پلاستیکی از انعطاف بیشتری نیز برخوردار هستند و این مسئله باعث کاربری راحت تر از این ابزار می گردد.

دستگاه

• طراحی مناسب: نمونه گیری از دهانه رحم ممکن است برای اغلب بانوان ناخوشایند باشد. علاوه بر این موضوع، استفاده از برخی ابزارهای نمونه گیری نیز ممکن است باعث بروز جراحت، خونریزی و احساس درد شود. یک اسپاچولای پزشکی باید به گونه ای طراحی شده باشد که از چنین مشکلاتی جلوگیری کند. به همین دلیل توصیه می شود از اسپاچولایی استفاده کنید که دارای لبه های مدور و بدون زائده بوده و فرایند نمونه گیری را آسان تر کند.

• سطح آجدار: یکی از نکات مهمی که ممکن است اغلب در انتخاب اسپاچولای پزشکی نادیده گرفته شود، آجدار بودن سطح اسپاچولا است. این مسئله به بهتر برداشته شدن نمونه کمک بسیاری می کند و بنابراین نتایج آزمایشات نیز قابل اعتمادتر خواهند بود.

• طول مناسب: یک اسپاچولای پزشکی باید دارای طول و ابعاد مناسبی باشد. این مسئله سبب می شود تا دسترسی به محل مورد نظر بهتر صورت گرفته و نمونه برداری از دهانه رحم دقیق تر انجام شود.

جمع بندی

همانطور که گفته شد، نمونه گیری صحیح اولین قدم برای دست یابی به نتایج درست و قابل اطمینان است.

امروزه سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در بین زنان محسوب می شود. این در حالی است که با انجام آزمایشات تشخیصی، می توان پیش از وخامت بیماری، تغییر شکل و ناهنجاری های سلول های دهانه رحم را تشخیص داد و به کند کردن روند بیماری کمک شایانی کرد. نکته ی حائز اهمیت در این مورد، استفاده از یک ابزار مناسب جهت نمونه گیری صحیح است. اسپاچولای پزشکی از جمله ابزارهای پرکاربردی است که برای نمونه گیری از دهانه رحم مورد استفاده قرار می گیرد اما هنگام انتخاب این ابزار حتما باید نکاتی را در نظر داشت تا هم نمونه ی گرفته شده حاوی سلول های لازم باشد و هم مراجعه کننده حین نمونه گیری آزرده نشود.

برای مشاهده منبع مقاله در وب سایت پل ایده آل پارس اینجا کلیک کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>