اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دندان مصنوعی اکریلیک یا پرسلین: کدامیک بهتر است
از دست دادن دندان برای صورت ناخوشایند است، اما دندان مصنوعی می تواند ظاهری کاملا یکسان با دندان طبیعی داشته باشد. دندان های مصنوعی از مواد مختلفی ساخته می شود که شامل پرسلین، رزین اکریلیک و رزین کامپوزیت می شوند. در این بین دندان مصنوعی اکریلیک و پرسلین رایج ترین نوع هستند. انتخاب بهترین نوع برای شما باید با توجه به سایش، طول عمر و نحوه مراقبت از پروتز انجام شود.

دندان

مقایسه ای بین دندان مصنوعی اکریلیک و پرسلین:
سایش:
دندان مصنوعی پرسلین ماده مقاوم تری نسبت به اکریلیک است، بنابراین دندان پرسلین طول عمر بیشتری دارد. از آنجا که دندان پرسلین در برابر سایش مقاومت بیشتری دارد، در طولانی مدت بهتر از دندان مصنوعی اکریلیک می تواند حرکات طبیعی فک و تراز آن را حفظ کند. دندان مصنوعی اکریلیک با گذشت زمان دچار فرسایش می شوند و این امر باعث کوتاه تر شدن دندان می شود.

استحکام
دندان پرسلین مستعد شکستن و ترک خوردن است. احتمال شکستن دندان مصنوعی اکریلیک کمتر است. اگر به دندان مصنوعی جزئی نیاز دارید و دندان مصنوعی قرار است به دندان طبیعی سمت مخالف برخورد کند، بهتر است به جای پرسلین از اکریلیک استفاده کنید. دندان مصنوعی پرسلین باعث سایش شدید دندان طبیعی می شود.

از دست دادن استخوان:
برای افرادی که دچار کمبود استخوان در فک یا لثه های ناسالم هستند، دندان مصنوعی اکریلیک ترجیح داده می شود. جویدن باعث اعمال فشار روی پروتز می شود که این فشار به استخوان زیر آن منتقل می شود. فشار مداوم می تواند استخوان زیر پروتز را تغییر دهد که موجب تغییر اکلوژن فک می شود. اگر دندان مصنوعی دو فک به خوبی روی هم تراز نشوند، فشار نامتقارن باعث افزایش آسیب به استخوان می شود. دندان پرسلین این فشار را با شدت بیشتری به استخوان منتقل می کند که در این صورت انتخاب دندان مصنوعی اکریلیک بهتر است.

تمیز کردن:
دندان های اکریلیک در برابر رنگ و لکه مقاوم هستند، اما ممکن است حاوی چاله های میکروسکوپی باشند که موجب تجمع باکتری و پلاک می شوند. در نتیجه مسواک زدن و غرق کردن پروتز در محلول تمیز کننده باعث رفع کامل پلاک و باکتری ها نمی شود. باکتری هایی که روی دندان مصنوعی اکریلیک باقی بمانند می توانند به سرعت تکثیر شوند و موجب عفونت و نفس بد بو شوند. برای تمیز کردن دندان پرسلین باید مراقبت بیشتری داشته باشید زیرا در صورت وارد شدن فشار بیش از حد یا افتادن روی زمین، حتما آسیب می بینند.

سایر ملاحظات:
دندان مصنوعی اکریلیک بی صدا تر است و از این نظر بیشتر شبیه دندان طبیعی است. اما دندان پرسلین در هنگام جویدن کمی صدا می دهد. هر دو برای اطمینان از تراز بودن به معاینه توسط دندانپزشک نیاز دارند اما دندان اکریلیک سریع تر فرسوده می شود.

انواع پروتز دندان

  1. پروتز دندان متحرک
  2. پروتز دندان ثابت
  3. ایمپلنت

ایمپلنت
ایمپلنت ها پایه هایی از جنس تیتانیوم خالص هستند که درون استخوان فک گذاشته می شود و به عنوان ریشه دندان جهت نگهداری روکش هایی که جایگزین تاج دندان می شوند استفاده می شوند. این ریشه های مصنوعی پس از اینکه در استخوان محکم شدند، دندانهای جدید روی این ریشه ها نصب می گردند. درواقع روکش ها به طور ثابت توسط چسب های دندانپزشکی به ایمپلنت چسبانده می شوند و از هر نظر شبیه به دندانهای طبیعی هستند. در مواردی که برای دندانهای مصنوعی فرد گیرکافی در دهان نداشته باشد، می توان از ایمپلنت های باریک یا مینی ایمپلنت ها به عنوان محل گیر مناسبی جهت ثابت نگداشتن دندان مصنوعی استفاده نمود.

پروتز دندان ثابت
این نوع پروتز به روکش دندان مرسوم است که به دو دسته، روکش تک واحدی دندان و بریج دندان تقسیم می شود.

روکش تک واحدی دندان برای زمانی که ساختار دندان ضعیف شده و یا گاهی برای ظاهر زیبای آن و در برخی موارد هم برای بهبود نواقص در عملکرد دندان در جویدن، استفاده می شود.

از بریج دندان برای مواردی استفاده می شود که بین دو دندان چند دندان از دست رفته باشد که در اصطلاح بین دو دندان پل یا همان بریج میزنند که جزو پروتزهای ثابت هستند.

پروتز دندان متحرک
در برخی موارد نمی شود از پروتزهای ثابت استفاده کرد پس با طراحی پروتزهای متحرک که به راحتی در دهان گذاشته و برداشته می شوند به بهبود سلامت دهان کمک می شود.

دندادن

این پروتزهای متحرک سه نوع هستند:

  • پروتز دندانی پارسیل (partial prosthesis)
  • پروتز کامل دندان یا دست دندان ( denture)
  • over denture

پروتز دندانی پارسیل
(PARTIAL PROSTHESIS)
پروتز دندانی پارسیل میان مردم به دندان تکه ای مرسوم است و زمانی کاربرد دارد که بیمار یک یا چند دندان خود را از دست داده باشد. پروتز پارسیل دو نوع است:

پروتزهای پارسیل تمام آکریل
سطح خارجی پارسیل آکریلی به طور کامل از آکریل ساخته شده است (اکریل مواد جایگزین لثه در دندان مصنوعی است). در صورت احتیاج سیم های فلزی مخصوصی به عنوان گیره در آن به کار می رود.

پروتزهای کرم کبالت
پروتزی است که به عنوان درمان بی دندانی مخصوص افرادی که دندانهای خلفی خود را از دست داده اند و دندانی جهت پایه برای پروتز ثابت ندارند، یا کسانی که به هر دلیل نمی خواهند از پروتز ثابت دندان استفاده کنند مورد استفاده قرار می گرفته است.

پروتز کامل دندان یا دست دندان( DENTURE)
برای افرادی که تمام دندان های خود را از دست داده اند گزینه مناسبی است. البته با گسترش ایمپلنت استفاده از پروتز های متحرک کمتر شده ولی هنوز یکی از روش های درمانی محسوب می شود.

این پروتز ها در دو نوع معمولی و لثه نرم هستند.

پروتز دندان اوردنچر (OVER DENTURE)
این نوع پروتز در واقع یک دست کامل دندان است که بر روی پایه های دندانی و یا چند ایمپلنت می نشیند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>