اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

میلگرد ادکا که با نام اوتکا نیز شناخته می شود، یکی از پر کاربرد ترین انواع آرماتورها در سقف تیرچه بلوک می باشد. در کنار آشنایی با میلگرد ادکا، آشنایی با میلگرد ممان منفی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. آیا شما با خصوصیات این میلگردها آشنایی دارید؟ در ادامه این مطلب به بیان جزئیات در این زمینه می پردازیم. با ما همراه باشید.

میلگرد

میلگر ادکا (اتکا)
محل قرار گیری تیرچه ها در آرماتورهای بتنی و یا بر روی بال پایینی تیرهای فولادی می باشد. همین امر سبب می شود در بعضی مواقع تیرچه ها به اندازه کافی فضا برای نشیمن نداشته باشند. از این رو احتمال در رفتن آن ها در هنگام عملیات اجرایی هم چون بتن ریزی و حتی تردد افراد وجود دارد.

حال برای رفع این مشکل از آرماتورهایی با نام ادکا یا اتکا استفاده می شود. جایگاه استفاده از این آرماتورها در قسمتی است که تیرچه به تیر متصل می شود. استفاده از ادکا باید در کنار جوش تیرچه به بال تحتانی صورت پذیرد. از لحاظ ظاهری شکل این آرماتور شبیه به گردن اردک می باشد. میلگرد ادکا دارای ویژگی هایی می باشد که از جمله می توان به مواردی هم چون امکان قرار گیری آن ها بر روی هر تیرچه ای و قابلیت خم تا 180 درجه اشاره کرد.

مزایا میلگرد ادکا

  • موجب استحکام سقف و ترک نخوردن ان از محل تیر حمال می شود.
  • در هنگام از هم گسیختگی سازه، سقف به طور کامل فرو ریخته نمی شود.
  • باعث کاهش خیز سقف می شود.
  • بار وارده بر میلگردهای کششی اصلی را کاهش می دهد.
  • دامنه ارتعاشات را کاهش می دهد.
میلگرد

میلگرد ممان منفی
علاوه بر میلگرد ادکا، میلگرد ممان منفی نیز از جمله آرماتورهای پر کاربرد در سقف تیرچه بلوک به شمار می آید. عموما در طراحی تیرچه بلوک فرض بر این قرار می گیرد که تیرچه ها همراه با دهانه ساده بوده و مقدار لنگر آن ها صفر می باشد. اما در عمل این گونه نیست و به دلیل یکپارچگی دال بتنی سقف، مقداری لنگر منفی در دال ایجاد می شود.

از این رو لازم است برای تحمل این لنگر منفی اصلاحاتی صورت پذیرد. این اصلاحات باید در جهتی باشد که تیرچه دو سر مفصل در تکیه گاه ها قابلیت تحمل لنگر منفی را داشته باشد. از این رو از میلگردهای کوچکی در قسمت فوقانی دال بتنی سقف و بین دو دهانه مجاور استفاده می شود. این میلگردها نیروی کششی ایجاد شده از لنگر منفی را در قسمت بالای دال خنثی می کند.

از جمله مزایا استفاده از ممان منفی می توان به ترک بر نداشتن سقف از محل تیر، کاهش مقدار بار وارد به میلگردهای کششی اصلی، جلوگیری از فروپاشی کامل سقف در هنگام ایجاد گسیختگی، کاهش خیز سقف و کم شدن دامنه ارتعاشات اشاره کرد.

از آن جایی که میلگردهای ممان منفی در قسمت ابتدایی و انتهایی تیرچه مورد استفاده قرار می گیرند، نام سرتیرچه نیز بر روی آن گذاشته می شود. میلگردهای ممان منفی مانند میلگرد ادکا بر روی هر تیرچه ای قرار می گیرند. میلگردهای ممان منفی دارای حداقل خم 90 درجه می باشند.

کلام آخر
ما در این مقاله به بررسی نوعی میلگرد که با نام ادکا یا اوتکا معروف است، پرداختیم. همانطور که گفتیم این میلگردها برای رفع عیب و مشکل در تیرچه هایی که احتمال در رفتن آن ها هنگام اجرای عملیات وجود دارد، استفاده می شود. میلگرد ادکا سبب کاهش خیز سقف و دامنه ارتعاشات و همچنین افزایش استحکام سقف می شود.

امیدواریم این نوشته اطلاعات مورد نیاز شما عزیزان را به خوبی فراهم کرده باشد و به پاسخ تمام سوالات خود رسیده باشید. اگر تجربه استفاده از این نوع میلگرد را در سقف خانه خود داشته اید، مزایا و معایب استفاده از آن ها را با ما در میان بگذارید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>