اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سازه بتنی

ستون در ساختمان هایی با اسکلت بتنی و فلزی، عضو انتقال دهنده بار طبقات بالای خود به فونداسیون یا سقف زیر خود است. ارتفاع سقوط بتن هنگام بتن ریزی ستون از 1.2 متر بیشتر نباشد، زیرا باعث تفکیک دانه بندی بتن می گردد. بهترین مقطع برای ستون دایره می باشد. مقاومت فشاری، خمشی و پیچشی ستون ها از طبقات پایین به سمت بالا کمتر می شود.

ستون در ساختمان هایی با اسکلت بتنی و فلزی، عضو انتقال دهنده بار طبقات بالای خود به فونداسیون یا سقف زیر خود است. ارتفاع سقوط بتن هنگام بتن ریزی ستون از 1.2 متر بیشتر نباشد، زیرا باعث تفکیک دانه بندی بتن می گردد. بهترین مقطع برای ستون دایره می باشد. مقاومت فشاری، خمشی و پیچشی ستون ها از طبقات پایین به سمت بالا کمتر می شود.

حداقل تعداد میلگردهای طولی در قطعات فشاری با مقاطع مربع یا مستطیل چهار عدد، با مقاطع مثلثی سهعدد و با مقاطع دایره شش عدد می باشد.در ستون هایی با مقاطع دایره به جای خاموت از میلگرد دورپیچ از نوع ساده استفاده می کنند، که قطر آن ها نباید از 6 میلی متر کمتر باشد.

هنگام اجرای آرماتوربندی ستون ها از تمیز بودن سطح میلگردها از هر نوع آلودگی باید اطمینان حاصل گردد.قطر میلگردهای اصلی و تعداد خاموت های بکار رفته در ستون ها باید کنترل شود. صفحات اتصال یا همان پلیتهای انتظار در جای خود نصب گردند.

قالب بندی ستون های بتنی

  • پس از کنترل های نهایی آرماتور بافته شده ستون ها، مرحله قالب بندی ستون هااجرا می گردد.
  • برای قالب بندی ستون ها از قالب های چوبی، فلزی و پلاستیکی استفاده می کنند.
  • ضخامت قالب های فلزی 3 تا 4 میلی مترو ضخامت قالب های چوبی 2 سانتی مترمی باشد.
  • قالب های فلزی با پین به هم متصل شده و برای یک پارچه کردن قالب های چوبی ستون، با مقطع مربع یا مستطیل از یوغ فلزی یا چوبی استفاده می کنند.

تنظیم ارتفاع ستون بتنی

  • پس از قالب بندی، ستون ها با استفاده از جکهای تنظیم شاقول می شوند.
  • چنان چه ارتفاع ستون از 3 متر بیشتر باشد، در دومرحله قالب بندی و بتن ریزی می شود.
  • در ستون های بتنی مرتفع با کاربری های خاص از قالب های بالارونده استفاده می شود.

بتن ریزی ستون ها

مرحله بتن ریزی ستون ها، مهم ترین مرحله اجرای ستون های بتنی می باشد، زیرا ستون ها با بتن ریزی جهت بارگذاری سقف و ستون طبقات بالا آماده می شوند.روند بتن ریزی برای تمامی اعضای ساختمان های بتنی باید طوری باشد که بتن در هنگام ریختن و جای گرفتن حالت خمیری خود را حفظ کند و به راحتی به فضاهای بین میلگردها راه یابد.

در بتن ریزی ستون ها تا حد امکان باید ارتفاع سقوط آزاد بتن را کمنمود، زیرا هنگام سقوط بتن دانه های آن تفکیک شده و دانه بندی بتن مفهوم خود را از دست می دهد. ارتفاع مصوب شده در مبحث نهم مقررات ملی، برای جلوگیری از جداشدن اجزاء بتن 1.2 متر می باشد.

پس از بتن ریزی مرحله نخست ستون ها، از وسایل مناسب جهت تراکم استفاده می شود، به گونه ای که ارتعاش در حجم بتن ایجاد شده و باعث پر شدن تمام نقاط ستون گردد و تمامی میلگردها توسط بتن احاطه گردند.در بتن ریزی مراحل بعدی قسمتی از ویبراتور باید در لایه زیرین که هنوز حالت خمیری دارد فرو برود.ویبراتور باید تا حدامکان به صورت قائم وارد بتن گردیده و به آرامی از آن بیرون کشیده شود تا حباب هوا داخل بتن باقی نماند.

در کارهای کوچک و محدود و مخلوط های بتن روان می توان با کسب اجازه از مهندس ناظر از میله فولادی یا وسایل مشابه برای تراکم بتن استفاده کرد.میله باید به راحتی به انتهای قالب برسد و از بین میلگردها عبور کند.تراکم بتن می باید پیش از گیرش سیمان صورت بپذیرد.مدفون کردن لوله های آب، فاضلاب، بخاری و گاز در بتن ستون ها ممنوع است.

قالب برداری ستون های بتنی

قرار دادن لوله های پلاستیکی داخل ستون ها و دیوارها برای عبور میل مهارهای قالب به شرط پر کردن آن ها با ملات ماسه سیمان پس از قالب برداری مجاز است.قالب برداری ستون های بتنی به دمای محیط بستگی دارد و چنان چه در فصول گرم بتن ریزی صورت گرفته باشد، روز بعد از بتن ریزی قالب برداری امکان پذیر است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>