اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خرپا

اجزای تشکیل دهنده خرپا
خرپاها از اجزای مختلفی ساخته می شوند که این اجزا شامل یال تحتانی، یال فوقانی، اجزای قائم و اجزای قطری می باشد.

انواع سازه های خرپایی
به طور کلی سازه های خرپایی در سه دسته خرپای ساده، خرپای مرکب و خرپایی پیچیده تقسیم بندی می شوند. خرپای ساده از اتصال سه قسمت در دو گره و به صورت مفصلی به شکل مثلث ساخته می شود. در خرپای مرکب از اتصال و ترکیب دو یا چند خرپای ساده استفاده می شود. در خرپای پیچیده نیز همان گونه که از نام آن پیداست از ساختار پیچیده ای استفاده می شود.

مزایای استفاده از خرپا:
خرپاها بخشی جدایی ناپذیر از معماری مدرن هستند. به دلیل اینکه خرپا وزن زیادی را تحمل می کند این امکان را برای سازندگان به وجود می آورد که هزینه ها را تا حد امکان کاهش داده، به راحتی فواصل زیاد را با خرپاها پوشش دهند، به طور مساوی بار را روی سازه منتقل کنند، در مصرف مصالح اضافی صرفه جویی کنند و سازه هایی بسازند که تعمیر و نگهداریشان به خوبی میسر باشد.

استفاده از خرپای چوبی نیز بسیار متداول است و در برخی نقاط دنیا برای ساخت سقف از خرپای چوبی استفاده می شود. خرپای چوبی را می توان در محل به راحتی ساخت، این خرپا ارزان بوده، متریالش در دسترس است و می تواند وزن زیادی را تحمل کند. خرپای چوبی می تواند برای ساخت دهانه های بیش از 35 متر استفاده شود. خرپا سازه ای سبک است که می تواند دهانه های بزرگی را پوشش داده و وزن زیادی را تحمل کند.

خرپای فضا کار
خر پا می تواند در سه بعد استفاده شود که شکل چهاروجهی ساده ترین و رایج ترین نوع خرپای فضاکار است. در صورتی که یکی از وجه های هرم به شکل مربع باشد، هشت المان در پنج گره به یکدیگر متصل می شوند و اگر همه ی وجه ها به صورت مثلت باشند، این ترکیب از شش عنصر مجزا تشکیل شده است که در چهار گره به هم وصل می شوند.

تفاوت خرپای فضا کار و خرپای دوبعدی مسطح در این است که خرپای مسطح در دو بعد طول و عرض ساخته می شود مانند خرپاهای استفاده شده در سقف، اما خرپای فضا کار در سه بعد طول، عرض و ارتفاع به کاربرده می شود. سازه های فضا کار را می توان در ساخت مکان هایی مانند مراکز تفریحی، مراکز تجمع، ایستگاه های قطار یا فرودگاه ها، استادیوم های ورزشی و سایر مکان های این چنینی به کار برد. در ایران نیز نمونه هایی از خرپای فضا کار وجود دارد که برای نمونه می توان به خرپای فضا کار شهر آفتاب تهران اشاره کرد.

لازم به ذکر است هم اعضای خرپای مسطح و هم اعضای خرپای فضاکار بارهای کششی و فشاری را تحمل می کنند.

جنس خرپاهای فضاکار معمولاً از آلومینیوم و فولاد است، اگرچه با توجه به کاربردشان، جنس های مختلف این خرپاها مورد استفاده قرار می گیرد.

خرپا

مزایای خرپای فضاکار

  • با توجه به میل شما خرپای فضا کار می تواند در جایش باقی بماند یا برداشته شود.
  • این نوع خرپا بسیار زیباست و چه در مدت بهره برداری کم و یا بهره برداری طولانی مدت ایمن است.
  • استفاده از خرپای فضا کار موجب احساس رضایت معمار می شود چرا که امکان ایجاد هر شکل و نیمرخی وجود دارد.
  • توزیع نور در این نوع خرپا بسیار راحت و در دسترس است چرا که یک سری گره وجود دارد که می توان با قرار دادنشان در محل مناسب، نور را به خوبی توزیع کرد.
  • در این سیستم داکت های برق متناوب شهری و سیستم اطفای حریق بدون نیاز به فضای اضافه و سقف کاذب به راحتی عبور می کنند.
  • انتقال بار در خرپاهای فضاکار کاملاً مناسب و خوب است.

قیمت خرپا
قیمت خرپا با توجه به ارتفاع، ابعاد و نوع میلگرد به کار رفته در ساخت آن ها متفاوت می باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>