اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بشر آزمایشگاهی چیست؟
یکی از تجهیزات آزمایشگاهی وسایل پرکاربرد در آزمایشگاه ها بشر است. بشر آزمایشگاهی یک ظرف استوانه ای شکل است که دهانه گشاد آن باعث شده تا استفاده از آن آسان شود. در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی را در خصوص بشر در اختیار شما قرار دهیم. همچنین، برای خرید بشر می توانید با رشنولب ارتباط برقرار کنید.

ویژگی های بشر آزمایشگاهی
جنس این بشرها از بروسیلیکات 3.3 می باشد. شکل ظاهری بشر، یک استوانه با کفه ی تخت است که بر روی بدنه آن درجه بندی شده است. مثلا اگر یک بشر 250 میلی لیتر باشد، درجه بندی آن به صورت 50، 150، 200 و 250 است.

دستگاه

همچنین بشرها دارای حجم و قد های مختلفی هستند:

بشر قد بلند که ارتفاع بشر دو برابر قطر بشر می باشد،
بشر متوسط که برای کارهای معمولی مورد استفاده قرار می گیرد،
بشر قد کوتاه و یا پهن (کریستالیزور) که در این نوع بشر ها، ارتفاع بشر نصف قطر بشر است و برای حرارت دادن استفاده می شود، زیرا سطح تماس زیر بشر زیاد می باشد.

بشر آزمایشگاهی چه کاربردی دارد؟

بشرها برای کاربردهای گوناگونی به خصوص در آزمایشگاه شیمی ساخته می شوند، مانند: برداشتن حجم معینی از مایعات، گرم کردن محلولات، حل کردن مواد و تهیه محلول ها، رسوب گیری، صافی، گرم کردن، تبخیر، مخلوط کردن مایعات و انتقال محلول.

انواع بشر آزمایشگاهی
بشر شیشه ای: این نوع بشرها برای برداشتن مایعات استفاده می شود، بنابراین مندرج اند. همچنین این نوع بشر ها به عنوان ظرف واکنش استفاده می شود، البته زمانی که نیاز به حرارت نباشد. آزمایش هایی مانند ph متری، پتانسیومتری و آزمایش هایی که در آن از الکترود استفاده می شود.

بشر پیرکس: این نوع بشر ها برای حرارت دادن محلول ها استفاده می شود. اگر نیاز باشد دو مایع در کوره یا بر روی شعله حرارت ببینند، بشر پیرکس مورد استفاده قرار می گیرد. شیشه های بروسیلیکاتی یا پیرکس، مقاوم در برابر فعل و انفعالات شیمیایی با حجم های مختلف می باشد.

بشر های پلاستیکی: بشر های پلاستیکی نیز مانند شیشه ای، برای برداشتن مایعات و ریختن آنها درون ظرف استفاده می شود. برای این کار هر چقدر بشر باریک تر باشد، خطا کمتر است. بشر های پلاستیکی دو دسته اند: پلی پروپیلین، دارای تحمل گرمایی پایین و PTFE، دارای پایداری شیمیایی و محدوده وسیع دمایی تا 290 درجه سانتی گراد.

بشر های فلزی: بشر های فلزی به دو دسته تقسیم می شوند:
فولاد ضدزنگ: در این نوع بشر پایداری شیمیایی و مقاومت دمایی بسیار بالا دیده می شود. به همین دلیل عموما از این رو بشر استفاده می کنند.
آلومینیوم: این نوع بشر با توجه به محلولی که در آن ریخته می شود، انتخاب می گردد.
سایر ویژگی های بشر آزمایشگاهی

همانطور که گفته شد، بشرها مندرج اند که با خطی روی دیواره آن مشخص می شود. اما این درجه بندی برای اندازه گیری حجم، دقیق نیست. بنابراین استوانه مدرج (فلاسک حجمی) بسیار دقیق تر است.

از استوانه مدرج برای تعیین حجم مایع استفاده می شود که بسیار دقیق تر از استوانه مندرج (بشر) است.

دستگاه

تفاوت استوانه ی مدرج و استونه ی مندرج (بشر)
بشر برای هم زدن، مخلوط کردن و حرارت دادن مایعات به کار می رود. اما استوانه مدرج به دلیل کمبود قطر آن برای هم زدن مناسب نیست.
همچنین برای تعیین حجم مایع از استوانه مدرج استفاده می شود.

تفاوت ارلن و بشر
ارلن نیز یکی از وسایل آزمایشگاهی مانند بشر است، اما تفاوت هایی با بشر دارد. ارلن دارای دهانه باریک تری نسبت به بشر است، بنابراین بخار کمتری از آن خارج می شود. همچنین ارلن را می توان توسط چوب پنبه و یا شیشه آلات مسدود کرد اما بشر را نمی توان.

* نکته:
نباید محلول به مدت طولانی در بشر بماند، زیرا به دلیل دهانه گشاد بشر، به سرعت تبخیر می شود.

طرز کار با بشر آزمایشگاهی

ابتدا باید بشر را به خوبی بشوییم تا مواد چسبنده از آن کنده شود. برای شست و شو دادن می توانیم از روش هایی مانند آب کشیدن با آب معمولی، کر دادن با آب مقطر و یا کردادن با محلول مورد نظر که باید در بشر ریخته شود استفاده کنیم. البته روش شست و شو بستگی به نوع کار دارد.

بعد از آن که بشر را شستیم، باید آن را به خوبی خشک کنید. بیرون آن را با یک دستمال تمیز به آرامی خشک می کنید و برای خشک کردن داخل آن، از حرارت دادن استفاده می کنید. توجه داشته باشید که نباید حرارت را به طور مستقیم به آن برخورد کند، زیرا باعث شکستگی می شود. برای این کار می توانید بشر را روی سه پایه و توری بگذاریم.
بعد از آن که خشک شد، مدتی آن را در جایی قرار دهید تا به خوبی سرد شود.

خرید بشر آزمایشگاهی
یکی از وسایل پرکاربرد در آزمایشگاه ها بشر می باشد که برای مخلوط کردن، گرم کردن و.. مواد باهم استفاده می شود. همانطور که گفته شد، بسته به نوع کار از بشر های مخصوص استفاده می کنیم.
بشر های قد بلند، قدکوتاه و پهن.
همچنین بشر ها در جنس های مختلف ساخته می شود که کاربرد های متفاوتی دارند: جنس شیشه، پلاستیکی، پیرکس و فلزی.
در این مقاله ما شما را با ویژگی های مختلف بشرها آشنا کردیم. امیدواریم مفید بوده باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>