اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

geosynthetict

اجزای خاک مسلح

خاکریز

خاکریز باید از ویژگی های منحصر بفردی برخوردار باشد تا بتواند کارایی خاک مسلح و مقاومت آن را افزایش دهد. از جمله ویژگی هایی که خاکریز باید از آن بهره مند باشد می توان به مقاومت و پایداری آن در کوتاه مدت و طولانی مدت، خواص مکانیکی و خواص شیمیایی مناسب اشاره نمود.

خواص مکانیکی خاک فاکتورهایی نظیر اصطکاک داخلی و چسبندگی و خواص شیمیایی المان هایی نظیر خوردگی عناصر مسلح کننده و دوام و پایداری را در بر می گیرند. بهتر است خاکریزها از خاک هایی که دانه بندی متراکم دارند انتخاب شوند زیرا حجم آن ها هنگامی که در برابر نیروی برشی قرار می گیرند افزایش پیدا می کند. در خاک هایی که زهکشی آن ها خوب انجام شده، بعد از اجرای هر لایه خاکریز تنش عمودی موثری بین اجزای مسلح کننده و خاکریز منتقل شده و بدون تاخیر فاز، مقاومت برشی با بارگذاری قائم انجام می شود. 

این خاک های دانه ای هنگام اعمال بارهای معمول، رفتاری الاستیسیته پیدا می کنند، از این رو پس از اجرای خاک مسلح تغییر شکل در آن مشاهده نخواهد شد. در مقابل، خاک های ریز دانه که قابلیت زهکشی مناسب را ندارند در معرض انتقال سریع و موثر تنش قرار نمی گیرند، در نتیجه هنگام اجرا ضریب ایمنی افت پیدا می کند. همچنین رفتار الاستوپلاستیک خاک می تواند منجر به تغییر شکل پسماند شود. در این خاک ها پدیده خزش نیز به علت تنش بالای عناصر مسلح کننده ممکن است رخ دهد و خوردگی اتفاق بیفتد.

اجزای مسلح کننده
این اجزا به منظور انتقال نیرو از طرف محرک به سمت ناحیه مقاوم به کار می روند. از جمله ویژگی هایی که این اجزا حتماً باید برخوردار باشند می توان به دوام و پایداری، شکل پذیری بالا در مواقع گسیختگی و پیوستگی با مصالح خاکریز اشاره نمود.

علاوه بر آن این اجزا باید در برابر تنش های کششی، وادادگی کمی از خود نشان دهند. اجزای مسلح کننده اصولاً از متریال هایی مانند فولاد ضد زنگ، آلیاژ آلومینیوم منیزیم، فولاد گالوانیزه و مواد پلیمری ساخته می شوند. اجزای غیر فلزی که با مواد پلیمری تولید می شوند در مقایسه با اجزای فلزی عملکردی ضعیف تر دارند اما دچار خوردگی نمی شوند.

geosynthetict

اجزای پوسته

اجزای پوسته از ریزش خاک بین المان های مسلح کننده جلوگیری می نمایند و همانند پوشش برای خاک مسلح عمل می کنند. خاک مسلح انعطاف پذیری بالایی دارد از این رو بر روی خاک هایی که نشست دارند اجرا می گردد، به همین منظور اجزای پوسته نیز مستلزم به انعطاف پذیر بودن هستند. از جمله اجزای پوسته می توان به قطعات فولادی و قطعات بتنی اشاره نمود. قطعات فلزی یا فولادی از مقاومت و انعطاف پذیری بالایی برخوردارند و به شکل مقطعی از نیم بیضی می باشند.

این قطعات وزن بسیار سبکی دارند و برای استفاده در مکان هایی که حمل و نقل در آن ها به سختی انجام می شود مناسب می باشند. قطعات فلزی یا فولادی توسط پیچ به یکدیگر متصل می شوند، سپس اجزای مسلح کننده بین این قطعات قرار می گیرند. قطعات بتنی نیز همانطور که از نامشان پیداست از بتن و به صورت پیش ساخته تولید می شوند. شکل آن ها چلیپایی است و به گونه ای بهم متصل می شوند که بتوانند تغییر شکل را بدون ترک خوردگی در بتن تحمل کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>