اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

excavation

در زمان گودبرداری چه نکاتی باید در نظر گرفته شوند؟
اطلاعات مورد نیاز قبل از اجرای عملیات، توپوگرافی منطقه و زمین های اطراف می باشد تا در صورت وجود، گودال یا تپه مشخص باشد. نحوه زهکشی سطحی نیز باید بررسی شود تا امکان هجوم آب سطحی مشخص شود. آیا در آن محدوده فضای سبزی وجود دارد تا در حین آبیاری آن، آب به دیواره گود نفوذ کند.

هم چنین باید به گودبرداری های مجاور نیز دقت شود. برای مثال اگر به فاصله 6 متر از یک پروژه جدید، پروژه دیگری با عمق گودبرداری 10 متر در حال اجرا است نمی توان برای پایداری گود پروژه جدید از روش نیلینگ استفاده کرد چرا که وارد حریم همسایه می شود.

مورد دیگری که باید به آن توجه شود دسترسی های محلی و کنترل ترافیک است. برای مثال در برخی از کوچه های باریک و کم عرض شهر امکان تردد بیل مکانیکی وجود ندارد و اجرای پایدارسازی گود با محدودیت هایی رو به روست.

وجود خاک دستی و نامناسب موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود. در قسمت هایی که خاک دستی یا خاک آن محدوده مخلوط شده است، استفاده از روش نیلینگ خیلی قابل اعتماد نیست چرا که نمی توان به درستی تشخیص داد که نوع خاک و خواص آن چیست. توصیه می شود از روشی برای پایدارسازی گود استفاده شود که می توان از آن مطمئن بود. روش هایی مانند اجرای شمع که در این مواقع، شرایط بهتری را ایجاد می کند.

تأسیسات زیربنایی چون لوله های آب و گاز نیز باید بررسی شوند. اگر روش نیلینگ مورد استفاده قرار می گیرد باید به صورتی باشد که با تأسیسات برخوردی نداشته باشد و یا در حین احداث سازه باید دقت شود که آسیبی به سازه های زیربنایی وارد نشود.

بررسی عدم ورود به حریم سازه های مجاور در روش هایی مانند میخ کوبی و استفاده از مهاری، یکی دیگر از نکاتی است که در پایدارسازی گود باید بدان توجه شود.

علاوه بر مواردی که در بالا توضیح داده شد، مطالعات زیر سطحی شامل عمق و تعداد گمانه نیز از جمله موارد تأثیر گذاراند. برای مثال برخی آیین نامه ها عمق مناسب گمانه زنی و مطالعه روی خواص خاک را دو برابر عمق گود می دانند.

تعیین سطح آب زیر زمینی و نوسانات آن یکی دیگر از مواردی است که باید در پایدارسازی گود در نظر گرفته شود. این آیتم برای نواحی اطراف رودخانه بسیار مهم است. چرا که ممکن است بنا به دلایلی مانند برداشت بیش از حد آب زیرزمینی و یا خشکسالی، تراز آب زیر زمینی افت کند، اما پس از مدتی مجددا تراز آب زیرزمینی بالا بیاید و اگر این موضوع در نظر گرفته نشود و سازه برای تراز پایین تر آب طراحی شود در صورتی که این شرایط برهم بخورد و تراز آب بالا بیاید مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

موارد فوق الذکر با انجام آزمایشات آزمایشگاهی و صحرایی و مدلسازی نرم افزاری قابل بررسی و کنترل می باشند.

حین گود برداری در محیط شهری به چه مواردی باید توجه داشت؟
به منظور خاکبرداری در محیط شهری باید به حفاظت و نگهداری از تأسیسات شهری، ساختمان های مجاور، مباحث مربوط به آثار تاریخی، دفع پساب های حفاری، آبکش گود و محل تخلیه بدین معنی که پس از زهکشی آب در کجا تخلیه شود، ورود به حریم مجاور و حفظ و نگهداری درختان، قنات ها و چشمه ها مواردی هستند که ممکن است حین گودبرداری در محیط شهری با آن مواجه شد.

لازم به ذکر است در حین اجرای گودبرداری باید قوانین و مقررات مربوط به این بخش رعایت شوند. برای مثال دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان، دستورالعمل اجرایی گودبرداری را ارائه کرده و در آن شرح وظایف ناظر و کارفرما مشخص شده و سطوح خطر هم در این دستورالعمل ذکر شده است، هم چنین می بایست به مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان نیز رجوع شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>