اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اینسترومنت دندانپزشکی چیست؟ انواع اینسترومنت ها
وقتی وارد مطب دندانپزشکی می شوید، صدا و ظاهر، اینسترومنت دندانپزشکی یا ابزارهای دندانی کاملا ترسناک به نظر می رسند. چرخش مته یا نوک تیز ابزارهایی که حتی نمی توانید توصیف کنید می تواند لرزه به اندام شما وارد کند. این امر می تواند باعث ترس برخی از افراد از دندانپزشکی شود و هر بار که مجبور به مراجعه به دندانپزشکی می شوید یک سفر ناخوشایند برای شما به نظر می رسد.

اینسترومنت دندانپزشکی به ابزارهایی گفته می شود که دندانپزشک در حین جراحی و معاینه ی بیمار، از آنها استفاده می کند.

دستگاه

انواع اینسترومنت دندانپزشکی
با دانستن اینکه هر ابزار دندانپزشکی چه کاری انجام می دهد، ممکن است هر زمان که دندانپزشک به دهان شما نزدیک می شود، اضطراب کمتری داشته باشید. این مقاله یک راهنمای مختصر برای کمک به شما در درک ابزارهای اساسی یا همان اینسترومنت دندانپزشکی و کمک به آرامش اعصاب و آرامش ذهن شما می باشد. انواع اینسترومنت دندانپزشکی عبارتند از:

توربین دندانپزشکی
آنگل دندانپزشکی
ایرموتور
آینه دهان
پروب داس (Sickle Probe)
اسکیلر (Scaler)
سرنگ دندان (Syringe)
پروب پریودنتال (Periodontal Probe)
پروب بریول (Briault Probe)
گودکننده (Excavator)
کیورت (Curettes)
برنیشر (Burnisher)
استئوتوم (Osteotomes)
موچین (Tweezers) و …
در ادامه مقاله، دنتاطب به بررسی هر یک از اینسترومنت های دندانپزشکی میپردازد.

توربین دندانپزشکی
توربین دندانپزشکی دارای بک مته کوچک و پر سرعت است که در طی مراحل دندانپزشکی استفاده می شود. این اینسترومنت معمولاً برای از بین بردن پوسیدگی و فرم دهی دندان ها قبل از قرار دادن تاج مورد استفاده قرار می گیرد، از توربین دندان می توان در تمیز کردن و شکل دادن به کانال های ریشه یا حتی در برداشتن تاج های قدیمی یا موقتی استفاده کرد.

شاید بیشترین ترس در ابزارهای دندانپزشکی، توربین دندانپزشکی باشد. صدای آن کافی است تا برخی بیماران را به هیجان و ترس وادار کند. این توربین هوایی یا برقی در حین پاشیدن آب به دهان شما با سرعتی بیش از 250، 000 دور در دقیقه می چرخد. اگر در هنگام چرخش دستگاه، مته آب مصرف نکند، آنقدر گرم می شود که به دندان آسیب می رساند.

آینه دهان (Mouth Mirrors)
آینه دهانی یا آینه دندانپزشکی ابزاری است که در دندانپزشکی استفاده می شود. سر آینه معمولاً گرد است و متداول ترین اندازه های استفاده شده، 18 میلی متر و 20 میلی متر است. آینه دهان دارای طیف وسیعی از کاربردها، از جمله:

اجازه دیدن غیرمستقیم توسط دندانپزشک
انعکاس نور به بخش های مورد نظر
جمع شدن بافت نرم
آینه دهانی نسبت به دیگر ابزارهای دندانپزشکی کمتر برای بیماران ترسناک است، اما با این وجود ابزار مهمی است. آینه دهانی، آینه کوچکی است که به یک دسته فلزی متصل است. این اینسترومنت دو وظیفه دارد: اول، به دندانپزشک این امکان را می دهد تا مکان هایی را در دهان مشاهده کند که به طور معمول سخت با چشم دیده می شود. با این ابزار راحت تر می توان پوسیدگی دندان یا سایر مشکلات احتمالی دهان را شناسایی کرد. دوم، آینه دندان به دندانپزشک راهی آسان برای حرکت دادن زبان یا فشار دادن به داخل گونه است، بدون اینکه دست درگیر شود.

دستگاه

پروب داس (Sickle Probe)
پروب داسی که گاهی اوقات به عنوان داس دندان نیز شناخته می شود، یک پروب ترسناک با سر تیز است. در گذشته از این ابزار برای سنجش دندان برای وجود حفره استفاده می شد، اما اکنون استفاده از پروب تیز برای تشخیص پوسیدگی در محل سوراخ و شکاف دیگر توصیه نمی شود.

این اینسترومنت دندانپزشکی امروزه در یافتن علایم حفره یا بیماری پریودنتال (لثه) مفید است. این ابزار دارای دسته ای بلند است که در انتهای آن قلابی تیز دیده می شود. این وسیله در ابتدا برای کاوش در بین دندان ها و همچنین تراشیدن تارتار و پلاک استفاده می شد. اگر حفره ای در دندان وجود داشته باشد که قابل مشاهده است، دندانپزشک ممکن است از نوک تیز این وسیله برای بررسی آن ناحیه استفاده کند.

ممکن است این ابزار داسی شکل یا Sickle Probe، قرون وسطایی به نظر برسد، اما یک ابزار ضروری در دندانپزشکی است.

اسکیلر (Scaler)
در حالی که Sickle Probe در از بین بردن پلاک و تارتار در مناطق کوچک موثر است، اسکیلرها برای از بین بردن مناطق با تجمع بیشتر جرم دندانی، ضروری هستند. اکثر بیمارانی که به جرم گیری نیاز دارند با مشکلات قابل توجهی مانند بیماری پریودنتال سرو کار دارند.

هنگام خوردن یا نوشیدن، ذرات ریزی مانند قندها و اسیدها به دندان ها می چسبد و باعث تشکیل باکتری ها می شوند. این باکتری های مضر سرانجام باعث پوسیدگی دندان می شوند، این در حالیست که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، به از بین بردن این پلاک ها کمک می کند، اما گاهی اوقات جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان، نیاز است تا با اسکیلر، جرمگیری انجام شود.

سرنگ دندان (Syringe)
برای جراحی هایی که بعضاً درد ایجاد می کنند، به سرنگ نیاز است. یک ماده بی حس کننده یا منجمدکننده با استفاده از سرنگ به لثه تزریق می شود. طول این نوع سرنگ ها کمی بیشتر از یک سوزن یا سرنگ معمولی است؛ بنابراین دندانپزشک راحت تر می تواند در هنگام استفاده از ماده بیهوشی به نقطه مورد نظر دسترسی داشته باشد.

در هنگام تزریق اولیه ممکن است برای لحظه ای حس درد و ناراحتی ایجاد شود، اما به سرعت این درد توسط ماده بی حس کننده، بی حس می شود.

پروب پریودنتال (Periodontal Probe)
پروب پریودنتال ابزاری است که معمولاً انتهای بلند و نازک دارد. کاربرد اصلی این ابزار، اندازه گیری عمق اطراف دندان به منظور اطلاع از وضعیت سلامت پریودنتیم (بافت تخصصی دندان هاست، که دندان ها را احاطه و از آنها پشتیبانی می کند) است. بیشتر پروب های پریودنتال دارای نشانه هایی در سر هستند تا خوانش دقیق را انجام دهند.

پروب بریول (Briault Probe)
یک پروب briault شبیه به یک پروب پریودنتال است، اما انتهای آن تیز است. از پروب های Briault معمولاً برای تشخیص پوسیدگی در سطح مزیال (Mesial) و دیستال (در بین) دندان ها استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای تشخیص مکان های مخفی تجمع تارتار در پریودنتال استفاده کرد.

گودکننده (Excavator)
excavator معمولاً ابزاری دو سر هستند که توسط دندانپزشکان برای از بین بردن عاج دندان پوسیده استفاده می شود؛ بسته به حفره ای که نیاز است، اندازه ها و اشکال مختلف excavator مورد استفاده قرار می گیرد.

کیورت (Curettes)
کیورت ها، ابزار دستی کوچکی هستند که در دسته اینسترومنت های جراحی قرار می گیرد که برای حذف calculus لثه استفاده می شوند. کیورت ها، در اندازه ها و اشکال مختلف وجود دارد که همیشه، نوک آنها نیم دایره می باشد تا در زمان پاکسازی، آسیب کمتری به لثه برسد.

برنیشر (Burnisher)
برنیشر ابزاری یک یا دو سر در ابعاد مختلف است که به منظور صاف کردن در زمان پر کردن آمالگام یا کامپوزیت و همچنین شیارهای دندان را از مواد اضافی سطح دندان پاک می کند.

استئوتوم (Osteotomes)
استئوتوم ها ابزاری برای فشرده سازی، برش یا تغییر شکل استخوان طراحی شده است و اغلب در درمان های جراحی دندان به منظور باز کردن و گشاد کردن محل قرار دادن ایمپلنت های دندانی استفاده می شوند.

موچین (Tweezers)
از موچین برای قرار دادن و خارج کردن وسایل کوچک، مانند تکه های پنبه در دهان، مورد استفاده قرار می گیرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>