اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

این تست معمولا برای تشخیص اختلالات و ناهنجاری های چشمی انجام می شود. ممکن است پزشک برای تایید تشخیص خود، تعیین روش درمانی مناسب و یا بررسی عروق شبکیه و خونرسانی به آنها، این تست را توصیه کند.

آنژیوگرافی معمولا برای تشخیص مشکلات چشمی زیر استفاده می شود:

ورم ماکولا (تورم قسمتی از شبکیه که باعث اختلال در بینایی می شود)
رتینوپاتی دیابتی (عروق شبکیه بر اثر دیابت آسیب می بینند و یا رگهای غیرنرمال ایجاد می شوند)
تخریب ماکولا به علت پیری
انسداد عروق چشم
جمع شدگی ماکولا (چروک شدن بخشی از شبکیه به دلیل تجمع مایع پشت آن)
سرطان چشم
آنژیوگرافی فلورسئین همچنین برای دنبال کردن تغییرات بیماری چشمی در طول مدت زمان و تعیین محدوده درمان، استفاده می شود.

چشم

آنژیوگرافی چشم چگونه انجام می شود؟

کل پروسه آنژیوگرافی کمتر از نیم ساعت طول می کشد. ابتدا در چشم های بیمار قطره گشاد کننده مردمک ریخته می شود. بعد از اتساع مردمک چشم، رنگ بی خطر فلورسئین در ورید بازویی تزریق می شود. در 10 تا 15 ثانیه ابتدایی پس از تزریق، رنگ فلورسئین در همه عروق بدن حرکت می کند و به عروق شبکیه چشم هم می رسد که باعث درخشان شدن آنها می شود.

هنگامی که رنگ فلورسنت به عروق شبکیه می رسد با یک دوربین مخصوص از آنها عکسبرداری می شود. این تصاویر در تشخیص ناهنجاریهای شبکیه و محدوده هدف دردرمان، به پزشک کمک می کند.

مراقبت های پس از آنژیوگرافی

تأثیر قطره های گشاد کننده مردمک تا چندین ساعت باقی می ماند و باعث تاری دید و حساسیت به نور می شود. به خاطر داشته باشید که عینک آفتابی با خود بیاورید و یک نفر همراه داشته باشید تا شما را به خانه برساند زیرا پس از آنژیوگرافی، شما امکان رانندگی ندارید.

عوارض

شایع ترین واکنش در هنگام تزریق رنگ، تهوع و استفراغ است. این حالت گذراست و با چند نفس عمیق از بین می رود. همچنین خشکی دهان، افزایش بزاق، افزایش ضربان قلب و عطسه هم ممکن است برای بیمار اتفاق بیفتد. وقتی به اشیاء نگاه می کنید، ممکن است تار به نظر برسند و یا یک ته رنگ خاص داشته باشند. این عارضه جانبی طی چند دقیقه از بین می رود.

پس از آنژیوگرافی، پوست بدن به مدت چند ساعت زرد رنگ می شود. همچنین رنگ ادرار به مدت 24 ساعت زرد پررنگ یا نارنجی می شود که نوشیدن مایعات فراوان توصیه می شود.
اگرچه نادر است، اما این احتمال وجود دارد که شما یک واکنش آلرژیک به رنگ فلورسئین داشته باشید. افرادی که به رنگ حساسیت دارند ممکن است دچار کهیر یا خارش پوست شوند که با آنتی هیستامین تزریقی یا خوراکی رفع می شود. به ندرت ممکن است فرد دچار مشکلات تنفسی یا سایر مشکلات جدی شود.

نکته: اگر دارو یا مکمل خاصی مصرف می کنید حتما قبل از انجام آنژیوگرافی به پزشک اطلاع دهید. در صورتی که باردار هستید یا در این مورد شک دارید، مجاز به انجام آنژیوگرافی نمی باشید.

چشم

آنژیوگرافی شبکیه و علت انجام آن
آنژیوگرافی یک شیوه تشخیصی است که در آن از دستگاهی جهت گرفتن عکس هایی از شبکیه استفاده می شود. ماده رنگی قابل حل در آب به درون سیاهرگی تزریق می شود. این ماده رنگی از سیاهرگها عبور کرده و به درون شریانهایی میرود که در سر تا سر بدن وجود دارند.

آنژیوگرافی شبکیه و علت انجام آن
آنژیوگرافی شبکیه یک شیوه تشخیصی است که در آن از دستگاهی جهت گرفتن عکس هایی از شبکیه استفاده می شود. ماده رنگی قابل حل در آب به درون سیاهرگی تزریق می شود. این ماده رنگی از سیاهرگها عبور کرده و به درون شریانهایی میرود که در سر تا سر بدن وجود دارند.
با عبور ماده رنگی از عروق خونی شبکیه,دستگاه نور آبی را به درون چشم میتاباند و چند عکس از شبکیه می گیرد. اگر عروق خونی غیر طبیعی باشند, این ماده رنگی ممکن است به درون شبکیه نشت کند و چشم پزشک می تواند محل دقیق این گونه ناهنجاریها را با تفسیر درست فلورسین آنژیوگرافی تعیین نماید.

علت انجام آنژیوگرافی چیست؟
اگر پس از انجام معاینه چشم, متخصص چشم به وجود ناهنجاریهایی در شبکیه چشم مظنون شود,ممکن است فلورسین آنژیوگرافی را توصیه نماید. غالباً این کار برای پیگیری دوره بیماری و مراقبت از نتایج درمانی صورت می گیرد. دیابت که علت اصلی نابینایی در بیماران زیر سن 55 سالگی است, می تواند باعث نشت مایع یا خون از عروق خونی شبکیه شود. در برخی موارد این گونه ناهنجاریها را می توان با لیزر درمان نمود تا از فقدان بینایی جلوگیری به عمل آید.
تخریب ماکوالا وابسته به سن سبب عمده نابینایی در بیماران بالای 55 سالگی است. چشم پزشک بدون یاری گرفتن از فلورسین آنژیوگرافی قادر نخواهد بود این گونه ناهنجاریها و موارد دیگر را تشخیص دهد.
پس از تزریق ماده رنگی فلورسین, رنگ پوست ممکن است برای چند ساعت زرد شود. هنگامی که کلیه این ماده را از خون تصفیه می کند و به خارج از بدن میفرستد. زردی پوست ناپدید می شود.
از آنجایی که کلیه ها این ماده را از بدن خارج میسازند, رنگ ادرار بیمار پس از انجام آزمایش به مدت 24 ساعت نارنجی تیره می شود.
به هنگام این عمل ممکن است حالت تهوع خفیفی برای برخی از بیماران عارض شود، اما این حالت معمولا پس از چند دقیقه برطرف می شود. به هنگام تزریق اگر ماده رنگی از ورید شکنندهای نشت کند, ممکن است چند سوختگی موضعی و لکه زرد پوستی به وجود آیند. معمولا پس از چند دقیقه سوختگی از بین میرود و لکه نیز پس از چند روز ناپدید می شود. واکنشهای آلرژیک به ماده رنگی فلورسین نادرند و در صورت بروز ممکن است باعث ایجاد دانه های قرمز و خارش شوند. این حالت معمولا با آنتی هیستامینهای تزریقی یا خوراکی درمان می شوند که بستگی به شدت علائم دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>