اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تونومتری (اندازه گیری فشار داخل چشم)

از رایج ترین وسایل تونومتری، تونومتر شیوتز (وسیله اى دستى که با مکانیسم ایجاد فرورفتگى در قرنیه، فشار داخل چشم را نشان مى دهد) و تونومتر اپلانیشن گولدمن (به وسیلهٔ مسطح سازى قرنیه فشار داخل چشم را اندازه گیرى مى کند) مى باشد. هرچه فشار داخل چشم بیشتر باشد، ایجاد فرورفتگى در قرنیه یا مسطح سازى آن مشکل تر است و بر این اساس دستگاه فشار داخل چشم را نشان مى دهد. فشار طبیعى داخل چشم mmhg10-20 است. باید مراقب بود موقع تونومترى بر روى کره چشم با دست فشار وارد نشود، چرا که باعث بالا رفتن فشار داخل چشم مى شود.

  • تونومتری بدون تماس (air Puff)
  • تونومتری شیوتز (Schiotz)
  • تونومتری مسطح سازی (Applanation)
  • تونومترى شیوتز (Schiotz)

چشم

این روش با وسیله ساده و قابل حمل تونومتر شیوتز انجام مى شود. روش انجام تونومترى شیوتز به این صورت است که بیمار به پشت مى خوابد، چشم او با قطره بى حسى موضعی، بى حس مى شود، تونومتر با گذاشتن برقطعه فلزى موجود در جعبه دستگاه تست مى شود (عقربه تونومتر سالم در این تست روبه روى عدد صفر قرار مى گیرد)، سپس تونومتر ضد عفونى شده (مى توان آن را با حرارت ضدعفونى کرد، ولى قبل از گذاشتن آن بر روى قرنیه کناره هاى آن باید لمس شود تا سوزاننده نباشد)، در حالى که بیمار به بالا نگاه مى کند، برروى قرنیه او به صورت عمودى قرار داده مى شود (شکل تونومتر شیوتز). هرچه فشار داخل کره چشم بیشتر باشد، قرنیه سفت تر است و میله مرکزى تونومتر بیشتر به بالا رانده مى شود و به این ترتیب عقربه حرکت بیشترى کرده به صفر نزدیک تر مى شود. عدد خوانده شده بر روى تونومتر را به کمک جداولى به میلیمتر جیوه تبدیل مى کنند (هرچه عدد خوانده شده روى تونومتر کوچک تر باشد فشار داخل چشم بیشتر است). اگر با وزنه 5/5 گرمى عقربه بر روى اعداد کوچک (کمتر از 5-3) قرار گیرد براى افزایش دقت تونومتری، وزنه هائى سنگینتر (5/7 یا 10 گرمی) به تونومتر اضافه مى کنیم و تست را تکرار مى نمائیم.

چشم

تونومترى مسطح سازى (Applanation)
روش تونومترى مسطح سازى به کمک تونومتر گلدمن روی اسلیت لامپ انجام مى شود و از روش قبلى دقیق تر است. تونومترى گلدمن به این صورت انجام مى شود که بیمار جلو اسلیت لامپ قرار مى گیرد، در چشم او قطره بى حسى موضعى و فلورسئین استفاده مى کنیم. سپس درحالى که نور آبى اسلیت لامپ نوک تونومتر مى تابانیم با مشاهده از داخل اسلیت لامپ نوک تونومتر (ضد عفونى شده) را بر روى قرنیه مى گذاریم و سپس با پیچ کنار تونومتر فشار وارده بر قرنیه را تغییر مى دهیم. تصویرى که از داخل اسلیت لامپ مشاهده مى کنیم به صورت دو نیم دایره سبز است که با چرخاندن پیچ فوق کارى مى کنیم که لبه دو نیم دایره روى هم قرار گیرند (شکل حالات مختلف در تونومترى گلدمن). در این حالت قرنیه پهن شده است و عدد روى پیج (بعد از 10 برابر کردن) فشار داخل کرده چشم را به میلیمتر جیوه نشان مى دهد. تونومترى مسطح سازى به کمک انواع دیگرى از تونومترها نیز انجام مى شود که شامل هستند بر تونوپن (قابل حمل، الکترونیک و دقیق ولى گرانتر از شیوتز)، تونومتر پرکینز (قابل حمل و مکانیکی) و پنوماتوتونومتر (در مواردى که سطح قرنیه نامنظم است مفید است).

تونومترى بدون تماس (air Puff)
دقت تونومتر مسطح سازى را ندارد ولى چون با دمیدن هوا برسطح قرنیه عمل مى کند و هیچ وسیله اى بر چشم تماس نمى یابد به بى حس کردن چشم نیست و به راحتى براى غربالگرى بیماران مى توان از آن استفاده کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>