اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مقدمه
یکی از دستگاههایی که وجود آن در تمامی بیمارستان ها بسیار حیاتی می باشد پمپ های تزریق می باشد که انواع مختلفی دارد. پمپ سرنگ یکی از دستگاه هایی است که به کمک آن مایعات با حجم کمتر را با دقت بسیار زیادی به فرد بیمار تزریق می کنند. همانطور که میدانید تزریق کنترل نشده برخی از داروهای خاص به بدن باعث آوردوز می شود و خطرات جانی را برای بیمار در بر خواهد داشت. دستگاهی که با آن آشنا خواهید شد به پرسنل بیمارستانی این امکان را می دهد که دارو مورد نظر را در زمان طولانی و دقت بسیار زیادی، با سرعت ثابت به بدن فرد بیمار تزریق کنند.

دستگاه

پمپ تزریق چیست؟
دستگاه کوچکی است که حدود 2 کیلو گرم وزن دارد و قابل نصب روی پایه ی مخصوص می باشد. این دستگاه قادر است از مقادیر بسیار کم 1 ml/hr تا 450 ml/hr را با دقت تمام تزریق کند. دستگاه به یک رایانه هوشمند مجهز است که با کاهش یا افزایش فشار، می تواند یک جریان پیوسته را به دقت برقرار کند. تغییر فاصله بیمار تا پمپ و یا کاهش ارتفاع ستون مایع، تغییری در جریان و سرعت تزریق ایجاد نمی کند. کوچک ترین حجم هوای داخل ست، توسط دستگاه تشخیص داده شده و به طور خودکار جریان مایع قطع می گردد. اگر ماده ای با جرم حجمی متفاوت تزریق شود دستگاه، قابلیت کالیبره شدن با ان را دارد. به طوریکه حجم ماده تزریق شده دقیقا محاسبه می گردد. هر گونه مقاومت در برابر جریان مایع، مثل انسداد رگ و یا جابجائی انژیوکت (وسیله ای که به شریان بیمار متصل می شود و از طریق ان انواع محلولهای تزریقی و داروها به بدن بیمار تزریق می شود) از رگ به زیر پوست، توسط آلارم های خاص دستگاه گزارش می شود. بعد از تزریق حجم معین از ماده مورد نظر، دستگاه به طور خودکار، جریان را قطع می نماید و در حالت kno باقی می ماند.در موارد اورژانس دستگاه قادر به فرستادن مایع با فشار مثبت به داخل رگ است، به طوریکه می تواند سرعت اینفیوژن را تا 7٫5 cc/min بالا ببرد. دستگاه قادر است تا دو ساعت بدون برق کار کند، که این مورد در مواقع جابجائی بیمار اهمیت دارد.

اصول عملکرد
سرنگ پلاستیکی حاوی مایع در قسمت نگهدارنده قرار داده می شود، یک تیوب به همراه ست نگهدارنده ‏ (Giving Set) ‏ توسط یک سوزن یا کانولا ‏ (Cannula) ‏ به رگ بیمار یا مستقیما به معده او متصل می گردد. هنگامیکه نرخ جریان مایع مشخص شد پمپ، پلانگر ‏ (Plunger) ‏ سرنگ را تحت فشار قرار داده تا مایع جریان پیدا کند. سرعت تزریق ‏(حرکت پلانگر) وابسته به قطر سرنگ و نرخ جریان تنظیم شده برای پمپ است. زمانی که پمپ در حال کار است، میزان نرخ جریان، حجم و فشار مایع دایما اندازه گیری شده و هرگاه خطایی در این پارامترها یا سایر پارامترهای دیگر رخ دهد، آلارم دستگاه اپراتور را آگاه خواهد نمود.

تزریق زیاد یا حتی کم یک دارو خاص ممکن است برای هر بیمار بسیار خطرناک باشد، سرنگ های پلاستیکی تولید شده توسط تولیدکننده های مختلف کاملا با هم یکسان نیست، به همین دلیل پمپ ها برای کار با نوع ‏ (Brand) ‏ خاصی از سرنگ ها مشخص می شود (انواع سرنگ های قابل استفاده به صورت برچسب بر روی دستگاه مشخص می گردد، در این صورت خطاهای قابل توجه در تغییرات نرخ جریان و حجم مایع زمانی که از سرنگ های غیر مجاز استفاده شود، مشخص می گردد. نتیجه استفاده از پمپ های تزریق سرنگ، کنترل فشار مایع تزریقی و ممانعت از آسیب رسیدن به رگ بیمار حین افزایش احتمالی بیش از حد فشار تزریق است. فشار بالا، با آلارم بستن و انسداد ‏ (Occlusion) ‏ تیوب تزریق، همراه خواهد بود.

واحد اندازه گیری: میلی لیتر بر ساعت ‏ (ml/h)

مقادیر نوعی و متداول:‏ 0 تا 250 میلی لیتر در ساعت ‏ (0-250 ml/h) ‏

مکانیزم داخلی دستگاه پمپ تزریق سرنگ

دستگاه

پمپ تزریق سرنگ
یک پمپ سرنگ 50 سی سی دارای rate مشخص می باشد. پمپ سرنگ مشاهده شده دارای سرعت های متفاوتی از 5 ml/h تا 250 ml/h با توجه به سرعت های مورد نیاز در مصارف مختلف می باشد. پس از تنظیم سرعت مورد نظر برای تزریق دارو زیر نظر پزشک با زدن کلید RUN تزریق آغاز می شود. سرعت های پایین پمپ سرنگ برای مسمومیت هایی که نیاز به تزریق یک دارو به صورت تدریجی و بسیار آهسته ولی با سرعت ثابت دارد به کار می رود و یا برای تزریق داروهای بیهوشی در حین عمل که باید به صورت مداوم تزریق شود به کار می رود.

مکانیزم داخلی دستگاه
حرکت مواد در پمپ سرنگ توسط Step-motor کنترل می شود. اولین قدم کنترل سرعت و حرکت و قبل از آن تشخیص نوع سرنگ و میزان حجم آن است، که این کار توسط مکانیزم اپتوکوپلر صورت می گیرد. این مکانیزم یک فرستنده مادون قرمز و گیرنده مادون قرمز دارد که ابتدا توسط یک دیود که با ولتاژ مشخصی مادون قرمز ساطع می نماید تولید می شود. این فرستنده و گیرنده بر روی یک Package قرار می گیرد که به آن Opto Coptler می گوییم. هر لحظه با توجه به اندازه سرنگ که حرکت می کند مقابل OptoCoptler قرار گرفته و جلوی انتشار مادون قرمز را می گیرد، هر پایه ی OptoCoptler معرف ارتفاع مشخصی می باشد. از طریق گیرنده که مادون قرمز دریافت نمی کند ارتفاع سرنگ محاسبه شده و نوع سرنگ تشخیص داده می شود. در داخل این Package میکروکنترلری قرار دارد که اعمال Optocoptler را کنترل می کند. مرحله بعدی تعیین سرعت می باشد که بر اساس سرعت انتخاب شده روی صفحه میکروکنترلر آن را به m/s تبدیل می کند و ولتاژ مورد نظر برای حرکت را تولید می کند. مرحله ی بعدی ایجاد فیدبک مناسب برای دستگاه می باشد. باید یک فیدبک از سرعت حرکت دستگاه داشته باشیم زیرا به هر دلیلی ممکن است مشکلی در دستگاه به وجود بیاید که تزریق دارو را متوقف کند، یا شاید موتور دچار مشکل شده است. این موارد باید توسط فیدبک تشخیص داده شده و در موارد لزوم Alarm داده شود. اینAlarm نیز توسط Optocoptler داده می شود. Alarm OCCL به معنی این است که در مسیر حرکت مایع گرفتگی وجود دارد. این دستگاه و این مکانیزم به دلیل حساس بودن Optocoptler ها آسیب پذیر می باشند. در مدل های جدید این دستگاه از پتانسیومتر برای تعیین نوع سرنگ استفاده می کنند که خطای کمتری دارد.

مورد دیگر در این دستگاه منبع تغذیه آن است. معمولا منابع تغذیه به صورت Switching استفاده می شود. در این منبع تغذیه از برش موج استفاده می شود. روی برد صنعتی پمپ سرنگ قطعاتی که معمولا آسیب می بینند قطعات قدرت هستند. به دلیل در دسترس نداشتن نقشه داخلی دستگاه سایر قطعات قابل تشخیص و تعمیر -با توجه به هزینه و وقت- نیستند و به شرکت سازنده ارجاع داده می شوند.

زمانی که سرنگ به انتها می رسد و داروی موجود در آن تقریبا به اتمام می رسد Alarm Near Empty فعال می شود و یا Alarm End در صورت اتمام کامل دارو فعال می شود.

یکی دیگر از Alarm های مهم دستگاه Alarm battery می باشد. battery در این دستگاه ها بعد از قطع برق می باشد. Alarm ها از نظر نوعی به چند دسته تقسیم می شوند:

1-Alarm که پرستار قادر به رفع آن است.

2-Alarm که مهندس پزشک باید آن را بررسی کند.

3-Alarm که شرکت سازنده باید برای رفع آن اقدام کند.

مشکلات معمول
رسیدن بیش از اندازه یا کمتر از حد لازم دارو از نگرانی های استفاده از این پمپ هاست. در بعضی از مدل ها امکان تنظیم مقدار دارو و سپس قفل آن مقدار وجود دارد که تا حدی از این مشکل می کاهد. در مواردی که این قابلیت بر روی سیستم وجود ندارد، مراقبت متناوب لازم است. سرکشی مداوم جهت اطمینان از مناسب بودن فشار سیستم نیز توصیه شده است. افزایش فشار مایع، آسیب های فراوانی ایجاد می کند.

دستگاه

ملاحظات خرید
انتخاب سیستم با توجه به سن و مشکل بیمار بسیار مهم است. معمولاً انتخاب بهترین انتخاب از بین مدل های مختلف، کار سختی است. در خرید این پمپ ها، لازم است وسایل مصرفی جانبی آن نیز در نظر گرفته شود. برخی پارامترهای مهمی که بسته به کاربرد باید در نظر گرفته شود، عبارت است از مکانیسم ایجاد فشار، محدوده و دقت جریان، حجم سیستم، زمان وارد شدن دارو، انواع آلارم ها، قفل تزریق، عمر باتری، وزن و ابعاد است.

نحوه استفاده از پمپ های سرنگ
روش استفاده صحیح از دستگاه
از قراردادن پمپ در مکانهای زیر خودداری کنید:
- در مقابل نور مستقیم خورشید یا در معرض تابش چراغ UV.

- در محلهایی که نوسان فشار هوا وجود دارد.

- در محلهایی که گازهای مخرب یا گرد و غبار وجود دارد.

- در محلهایی که لرزش وجود دارد و یا سطح به صورت ناهموار است.

- در نزدیکی بخاری یا وسایل گرم کننده دیگر.

- در معرض افشانه های آب.

- در نزدیکی رادیو و تلویزیون یا وسایل الکترونیکی با فرکانس بالا مثل تلفن همراه یا دستگاههای ELECTRO SURGERY ( الکتروکوتر جراحی).

- به دکمه های روی دستگاه فشار بیش از حد وارد ننمائید.

- این دستگاه مجهز به باتری است، به منظور جلوگیری از خراب شدن باتری لازم است هفته ای یکبار پس از آنکه با وصل کردن دستگاه به برق AC باتری را به مدت 17 ساعت شارژ کردید، دستگاه را از برق کشیده و فقط از باتری برای کار با دستگاه استفاده کنید. این عمل را چنانچه می خواهید از دستگاه برای یک مدت زمان طولانی استفاده نکنید هر سه ماه یکبار انجام دهید. در صورتی که مدت زمان کارکرد دستگاه ( زمانی که فقط از باتری استفاده می کنید) کمتر از 4 ساعت بوده و یا تعداد لامپهای شاخص قدرت باتری کمتر از 3 عدد روشن باشد باید بازرسی های لازم در مورد انرژی باتری که در دفترچه راهنمای دستگاه وجود دارد به کار گرفته شود.

- همواره از این دستگاه در محلهایی با درجه حرارتهای بین 10 تا 40 درجه سانتی گراد و رطوبت 30 تا 85% استفاده کنید.

نکات ایمنی استفاده از دستگاه
- از بکارگیری دستگاه در محلهای مرطوب و یا زمین خیس به منظور جلوگیری از اتصال کوتاه خودداری کنید.

- از بکارگیری پمپ در محل نگهداری مواد شیمیایی یا مکانهایی که گازهای بیهوشی قابل انفجار وجود دارد، خودداری کنید.

- برای بلند کردن پمپ از بارل سرنگ یا پلانجر آن استفاده نکنید.

- از پرکردن سرنگهای 50 میلی لیتری بیش از ظرفیت آنها خودداری کنید چرا که ممکن است سرنگ در محل خود به طور کامل قرار نگیرد.

- همواره از پریزهای دارای اتصال زمین (ارت) جهت اتصال دستگاه به برق استفاده کنید.

- هیچ گاه از سیمهای رابط و سه راهی جهت اتصال دستگاه به برق استفاده ننمائید.

- در صورت وارد شدن ضربه به پمپ و یا سقوط آن، از بکارگیری مجدد دستگاه قبل از تایید پرسنل سرویس خودداری کنید.

- مطمئن شوید که دو شاخه برق دستگاه بعد از شستشو و قبل از استفاده مجدد کاملا خشک باشد. ( برای اینکار از خشک کننده ها نظیر پمپ باد یا سشوار استفاده نکنید.)

- از فشار آوردن بر روی لامپ های آلارم و لامپهای نشانگر عملکرد دستگاه در هنگام شستشو خودداری کنید.

روشهای ضد عفونی کردن دستگاه
- همواره قبل از تمیز کردن دستگاه، دستگاه را خاموش و سیم آن را از برق بکشید.

- چنانچه در هنگام کار با دستگاه قطراتی از مایع تزریقی یا دیگر مواد بر روی دستگاه پاشیده شده است بلافاصله لکه ها را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

- دستگاه را با پریود مشخص با یک دستمال مرطوب تمیز کنید برای انجام این کار نکات زیر را رعایت کنید:

از غوطه ور کردن پمپ در آب خودداری کنید.
از پاک کننده های ارگانیک مانند تینر و الکل در تمیز کردن سطح دستگاه استفاده نکنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>