اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قالب صنعتی

امروزه از روش ریخته گری تزریقی برای ساخت انواع قطعات صنعتی استفاده می شود. ریخته گری یا همان دایکاست نوعی ریخته گری تحت فشار است که فلز مذاب را تحت فشار به داخل قالب تزریق می کنند. با استفاده از این روش فلز مذاب به تمام بخش های قالب تزریق شده و شکل قطعه مورد نظر را به خود می گیرد.

ریخته گری تزریقی چیست و چگونه انجام می شود؟

ریخته گری تزریقی یا همان دایکاست به این صورت است که فلز ذوب شده با فشار به داخل قالب قطعه هدایت می شود. این کار بعد از بسته شدن قالب قطعه و به وسیله یک پمپ و توسط فشار و یا سیستم تزریق انجام می شود. در حالی که پیستون مواد مذاب را به داخل قالب تزریق می کند هوای داخل قالب نیز از طریق سوراخ های هواکشی که بر روی قالب قرار گرفته است خارج می شود.

پیستون فلز مذاب را به داخل قالب تزریق می کند در این روش مواد مذاب بیشتری به داخل قالب تزریق می شود تا عمل سر بارگیری برای پر کردن حفره های قالب انجام شود و تمام بخش ها و حفره های قالب کاملاً پر از فلز مذاب شوند. در نهایت قالب را سرد می کنند و بعد از باز کردن قالب قطعه مورد نظر را از قالب جدا می کنند.در پایان قالب را که سرد شده است مجدد روغن کاری کرده و داخل حفره های آن را تمیز می کنند تا برای تکرار عملیات آماده شود.

مزایای تولید قطعه با استفاده از روش ریخته گری تزریقی

  • با استفاده از روش ریخته گری تزریقی می توان اشکال و قطعات پیچیده را به راحتی تولید کرد.
  • با استفاده از این روش و به دلیل اینکه فلز مذاب توسط فشار به داخل قالب تزریق می شود می توان قطعه هایی با ضخامت دیواره کم را نیز تولید کرد.
  • قطعات صنعتی تولید شده به روش ریخته گری دارای سطح بهتری بوده و نیاز به ماشین کاری و پرداخت بعد از ریخته گری ندارند.
  • قالب های تولید قطعه در این روش قبل از اینکه فرسوده شوند می توانند هزاران قطعه صنعتی را تولید کنند به همین دلیل استفاده از روش ریخته گری و استفاده از این نوع قالب ها به شدت مقرون به صرفه است.
  • این روش نسبت به روش های دیگر برای ساخت قطعات بهتر و کارآمد تر بوده و با استفاده از این روش می توان قطعات ظریف تری را تولید کرد.
  • قطعات صنعتی تولید شده با این روش نسبت به قطعات مشابه که با روش های دیگر تولید شده اند دارای مقاومت بیشتری می باشند چرا که فلز مذاب با فشار متراکم شده و سپس سرد می شود محفظه های هوای کمتری خواهد داشت و مقاومت بالاتری خواهد داشت.

روش ریخته گری تزریقی دارای معایبی نیز می باشد. ایرادات این روش عبارت اند از:

  • وزن قطعه تولید شده در این روش محدود است و خیلی کم پیش می آید که بیش از 25 کیلو گرم باشد. اکثر قطعات تولید شده به این روش کمتر از 5 کیلو گرم می باشند.
  •  با توجه به اینکه قبل از عمل ریخته گری تزریقی باید در ابتدا قالب این قطعه ساخته شود و سپس ماشین تزریق برای اینک را آماده شود استفاده از این روش برای تولید تعداد کمی قطعه مقرون به صرفه نیست و این روش تنها برای تولید قطعه در تعداد بسیار بالا صرفه اقتصادی خواهد داشت.
  • نوع فلزات استفاده شده برای این روش محدود است و فقط فلزاتی را می توان ذوب و استفاده کرد که نقطه ذوبی در حد آلیاژ مس داشته باشند.

کاربرد روش ریخته گری تزریقی در چیست؟

روش ریخته گری تزریقی عمدتاً برای تولید قطعات با تیراژ بالا است به همین دلیل عمده صناعی که از این روش استفاده می کنند صنایع بسته بندی، درب فلزی بطری ها، تولیدی های اسباب بازی، تولید میز و صندلی، تولید قطعات مکانیکی و تولید قطعات ماشین و خودرو است.امروزه از روش ریخته گری برای تولید قطعات در مقیاس انبوه استفاده می شود و به همین دلیل یکی از رایج ترین روش های تولید قطعه در دنیا است که کاربرد های بسیاری نیز دارد.

امروزه در صنایع بزرگ از روش ریخته گری تزریقی برای تولید بسیار از قطعات استفاده می شود با توجه به گسترش پلاستیک و استفاده روزافزون از آن روش های تولید قطعات پلاستیکی نیز دچار تغییر شده است و یک از بهترین و مطرح ترین روش های تولید قطعات پلاستیکی استفاده از تکنولوژی ریخته گری می باشد.

در این روش از مواد پلاستیکی خاص برای تولید قطعات و بخش های خاص استفاده می شود. قطعات پلاستیکی تولید شده در بخش های مختلف مانند تولید لوازم خانگی، تولید لوازم برقی، تولید قطعات خودرو، تولید قطعات و ابزار های پزشکی، تولید ظروف پلاستیکی و ظروف بسته بندی و تولید ظروف حمل و نگهداری مواد شیمیایی استفاده می شود.

استفاده از قالب ترموپلاستیک در روش ریخته گری تزریقی

ترموپلاستیک ها به گروهی از مواد گفته می شوند که بر اثر حرارت دیدن نرم می شود و وقتی با کم شدن مقدار گرما مجدد سخت و سفت می شوند. این گروه از مواد در اثر گرما تغییر شیمیایی در آن ها به وجود می آید. پلاستیک ها چند بار مصرف از این نوع قطعات هستند که با این روش تولید می شوند.این پلاستیک ها بعد از اینکه شکل یک قطعه خاص را به خود گرفتند دوباره طی فرآیند بازیافت خرد شده و مجدد حرارت و گرما به سطح آن ها تابیده می شود و از آن ها برای تولید قطعات پلاستیکی دیگر استفاده می شود.

استفاده از قالب ترموست در روش ریخته گری تزریقی

گروه مواد ترموست یا مواد سخت گرما از جمله موادی هستند که با حرارت دیدن سخت تر خواهند شد. در این مواد بر اثر گرما تغییرات شیمیایی در آن ها صورت می گیرد. در این روش هم قالب و هم مواد سرد هستند و سپس قالب را گرم می کنند و به آن حرارت می دهند تا مواد داخل قالب شکل قالب را به خود گیرند.

مواد ترموپلاست معمولاً در دمای 170 درجه سلسیوس تولید می شود. خصوصیت اصلی مواد ترموپلاست این است که بعد از اینکه شکل قطعه مورد نظر را به خود گرفتند و سرد شدند دیگر قابل بازیافت نبوده و حتی در هیچ نوع ماده حلالی نیز حل نمی شوند. این نوع مواد بعد از گرم و سرد شدن تغییرات شیمیایی در آن ها رخ می دهد که دیگر قابل استفاده مجدد نخواهند بود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>