اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


قالب صنعتی

معرفی مواد اولیه در تزریق پلاستیک

مواد و ابزارهای بسیاری در فرآیند تزریق پلاستیک دخیل هستند. تمامی این ابزارها به گونه ای انتخاب می شوند که محصول نهایی از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار باشد.رزین پلاستیک یکی از مهم ترین مواد در فرآیند تزریق است که نقش اصلی این فرآیند را برعهده دارد و درواقع این رزین ها هستند که در نهایت تبدیل به محصول می شوند.

رزین ها موادی پلیمری هستند که با ساختار جذاب و جالب خود به تولیدکنندگان اجازه می دهند که انواع و اقسام لوازم پلاستیکی را تولید کنند. اگر با پلیمرها آشنایی ندارید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا با پلیمرها و انواع مواد اولیه در تزریق پلاستیک آشنا شوید.

پلیمر چیست؟

پلیمر نوعی ماده ی درشت مولکول است که از مولکول های بسیار بزرگ و زیرواحدهای تکرارشونده ساخته شده است. نوع طبیعی و مصنوعی این ماده به دلیل ویژگی های متنوع خود به وفور در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گیرند.

پلیمرها در همه جا پیدا می شوند، از پلاستیک های مصنوعی همچون پلی استراین گرفته تا پلیمرهای زیستی طبیعی همچون DNA و پروتئین ها همگی پلیمرهایی هستند که نقشی اساسی را در زندگی ما انسان ها ایفا می کنند.

در فرآیند تزریق پلاستیک از کدام پلیمرها استفاده می شود؟

فرآیند تزریق پلاستیک با استفاده از پلیمرهای صنعتی یا مصنوعی انجام می شود. اما تمامی انواع پلیمر صنعتی برای تزریق پلاستیک مناسب نیستند. واکنش هر یک از پلیمرها به گرمایش و ذوب در این انتخاب تأثیرگذار است.

با این حال بیشتر فعالان صنعت تزریق از پلی اتیلین ها به عنوان یکی از اصلی ترین مواد اولیه در تزریق پلاستیک استفاده می کنند. در دسترس بودن، طرز استفاده ی ساده تر و ویژگی های مناسب پلی اتیلین، آن را به یکی از بهترین مواد اولیه ی تزریق پلاستیک بدل کرده است.امروزه 80 تا 90٪ مواد مورد استفاده در فرآیند تزریق از خانواده پلی اتیلین هستند. البته مشتقات نایلون، پلی پروپلین و PVC نیز جزو پلیمرهای محبوب برای تزریق پلاستیک هستند.

چرا در تزریق پلاستیک از پلیمرها استفاده می شود؟

پلیمرهای صنعتی به دلیل ویژگی های جالب از جمله شکل پذیری، مقاومت، میزان سختی، خاصیت ارتجاعی، قیمت مناسب و... به عنوان مواد اولیه در تزریق پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرند. از سوی دیگر پلیمرها در انواع گرمانرم  و گرماسخت یافت می شوند که تنوع محصول نهایی را افزایش خواهند داد.

ساختار پلیمرهای اولیه تزریق پلاستیک

پلیمرهای اولیه تزریق از مولکول هایی به نام منومر به جود آمده اند. منومرها که نوعی مولکول ساده ی آلی هستند، در اثر فشار، حرارت و فعالیت کاتالیزورها پیوند مولکولی دوگانه ی بین اتم های کربن خود را از دست می دهند و یک پیوند کووالانسی بین آن ها شکل می گیرد.

با این اتفاق اتم های کربن موجود در دو سر مولکول یک الکترون آزاد خواهند داشت که می تواند با هر عامل آزاد دیگری واکنش نشان دهد. این مولکول جدید «مر» نام دارد. "مر"ها با متصل شدن به یکدیگر و تشکیل یک زنجیره، ماده ی پلیمر را تشکیل می دهند که به عنوان ماده اولیه تزریق پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد اولیه تزریق پلاستیک

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، پلیمرها دارای تنوع بسیار بالایی هستند و همین موضوع آن ها را به یکی از محبوب ترین مواد اولیه در تزریق پلاستیک بدل کرده است. موارد زیر چندمورد از پرکاربردترین مواد اولیه در تزریق پلاستیک هستند:

ABS

ABS ها یکی از انواع پلیمرها هستند که به عنوان مواد اولیه در تزریق پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرند. این پلیمرها بسیار مقاوم و ارزان قیمت هستند، اما در مواجهه با مواد شیمیایی از آسیب پذیری بالایی برخوردارند. اغلب ABSها در ساخت قطعات الکترونیکی مثل کلید کیبوردها، آداپتورهای شارژر و محافظ های پلاستیکی سوکت استفاده می شوند.

Nylon 

نایلون ها نیز از خانواده ی پلیمر ها و از مواد اولیه در تزریق پلاستیک به شمار می آیند. این مواد دارای مقاومت شیمیایی و استحکام بسیار بالا هستند و نوعی جاذب برای رطوبت اند. نایلو ن در ساخت لوازم خودرو و چرخ دنده های پلاستیکی مورد استقاده قرار می گیرند.

HDPE

Polyethylene High Density با نام اختصاری HDPE نوعی پلیمر با قابلیت مقاومت در برابر ضربه است که به شما اجازه می دهد جزئیات دقیقی را روی آن پیاده سازی کنید. این پلیمر استحکام چندان بالایی ندارد و اغلب در ساخت قطعات پزشکی و لوازم مصرفی استفاده می شود.

(Delrin (POM

درلین از دیگر مواد اولیه در تزریق پلاستیک است که می تواند در هنگام تزریق تاب بردارد. این ماده ی پلیمری استحکام و سختی بسیار بالا و خاصیت خودروان کنندگی دارد و بیشتر در تولید محصولات پلاستیکی منزل و قطعات مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

(Polycarbonate (PC

پلی کربنات ها پلیمرهایی بسیار مقاوم دربرابر ضربه و گرما هستند. با اینکه این مواد اولیه در تزریق پلاستیک مستعد ترک برداشتن هستند اما در ساخت لوازم مصرفی همچون سی دی و چراغ اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرند.

ABS/PC

این پلیمرهای ترکیبی همچون پلی کربنات ها دارای مقاومت زیادی دربرابر گرما و ضربه بوده و همچون ABSها در برابر مواد شیمیایی آسیب پذیر هستند. این پلیمرها به عنوان مواد اولیه در تزریق پلاستک هایی همچون لوازم یدکی خودرو و محفظه های لوازم برقی کاربرد دارند.

(PEI (Ultem

PEI نوعی پلیمر ترموپلاستیک با عملکرد بالاست که مقاومت بسیار خوبی در برابر گرمای شدید و آتش سوزی دارد. هزینه ی تهیه ی این پلیمرها زیاد است و اغلب در صنایع هوافضا و پزشکی کاربرد دارند.

PEEK

این پلیمر نیز شباهت بسیار زیادی به PEIها دارد. با این تفاوت که به جای مقاومت در برابر آتش سوزی از خواص مکانیکی بسیار خوبی برخوردار است. PEEK نیز به عنوان مواد اولیه در تزریق پلاستیک لوازم به کار رفته در صنایع پزشکی و هوافضا مورد استفاده قرار می گیرد.

Polystyrened

پلی استایرن ها یکی از ارزان ترین انواع ترموپلاستیک ها هستند که به مواد غذایی واکنش نشان نمی دهند. به همین دلیل برای ساخت ظروف پلاستیکی آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند.

Polypropylene

پلی پرولین ها دارای مقاومت شیمیایی بالا هستند و همچون پلی استایرن ها در ساخت لوازم بسته بندی و لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوت اصلی این دو پلیمر این است که پروپرولین ها انتخاب بهتری برای ظروف نگهدارنده ی مایعات هستند.

کاربرد فایبر گلاس در تزریق پلاستیک

فایبرگلاس ها موادی هستند که به خودی خود در فرآیند تزریق پلاستیک جایی ندارند. اما می توان از آن ها به عنوان تقویت کنند ی پلاستیک استفاده کرد. با تزریق فایبرگلاس به درون پلاستیک، محصول نهایی از هر جهت متسحکم تر از محصولات پلاستیکی ساده خواهد بود و در برابر فشار، ضربه و ترک برداشتن بهتر عمل خواهد کرد.

در فرآیند تزریق پلاستیک از چه نوع رنگی استفاده می شود؟

کلرانت ها یا رنگ دهنده های پلاستیک، نوعی ترکیبات شیمیایی رنگی هستند که برای رنگ کردن پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرند. این ترکیبات که به صورت رنگ یا رنگدانه در دسترس هستند و انتخاب نوع آن ها اغلب به نوع رزین پلیمری وابسته است.این رنگ ها اغلب برای رنگ آمیزی پلیمرهایی از قبیل پلی کربنات ها، پلی استایرن ها و پلیمرهای آکرلیک استفاده می شوند.

پلیمر ماده ای بسیار متنوع و کاربردی است که در بخش های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از پلیمر به عنوان یکی از مواد اولیه در تزریق پلاستیک، دست تولیدکنندگان را برای تولید محصولات پلاستیکی گوناگون باز می گذارد و به آن ها اجازه می دهد با استفاده از هریک از انواع پلیمر یک محصول بسیار کارآمد و باکیفیت را تولید نمایند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>