اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع مارک کامپوزیت دندانانواع مارک کامپوزیت دندان موجود در بازار به دندانپزشکان این امکان را داده که برای انتخاب رزین کامپوزیت مناسب و ایده آل خود گزینه های متفاوتی در دسترس داشته باشند. انتخاب بهترین مارک کامپوزیت دندان باید بر اساس ویژگی ها، سایه های رنگ موجود، مرغوبیت و کیفیت رزین کامپوزیت انجام گیرد. رزین های کامپوزیتی که دوام طولانی تری دارند و بعد از فرم دهی و سفت شدن از لحاظ ظاهری طبیعی تر به نظر می رسند؛ جزو کامپوزیت ونیرهای مرغوب به شمار می آیند. این نوع رزین های کامپوزیت مزایای بسیار زیادی دارند؛ شامل:

• زیبایی ظاهری: زمانی که ونیرهای کامپوزیت مرغوب روی دندان ها فرم داده شده و سفت شوند؛ از لحاظ ظاهری زیبایی بی عیب و نقص و کاملاً شبیه دندان های طبیعی به نظر می رسند.

• فرم دهی سریع: بهترین نوع کامپوزیت ونیرها، رزین هایی هستند که به سرعت بعد از برخورد اشعه لیزر سفت شوند و بیمار بتواند بلافاصله بعد از جلسه درمانی برای جویدن غذاهای مختلف از آنها استفاده کند.

دندان

• انعطاف پذیری: مهم ترین ویژگی که برای دندانپزشکان در انتخاب انواع مارک کامپوزیت دندان مهم است؛ انعطاف پذیری هنگام فرم دهی رزین هاست. دندانپزشک باید بتواند به راحتی رزین های کامپوزیت را روی دندان های بیمار به هر شکلی که می خواهد در آورده و آنها را فرم دهی کند.

• سازگاری با دهان و دندان: یکی از مهم ترین مزایای انواع مارک کامپوزیت دندان مرغوب، سازگاری آن با بافت های لثه، دندانهای طبیعی و به طور کلی محیط دهان و دندان است. به طوری که بعد از کاشت کامپوزیت، بیمار احساس ناراحتی یا وجود جسم اضافی در دهان نداشته باشد.

• مقاومت در برابر سایش: با پیشرفت تکنولوژی امروزه کامپوزیت هایی به بازار آمده اند که کاملاً در مقابل سایش مقاوم هستند و در اثر برخورد با دندان های مقابل به راحتی نمی شکنند.

• قابلیت ترمیم: یکی از خصوصیاتی که کامپوزیت ونیرها را نسبت به لمینت سرامیکی متمایز می سازد؛ قابلیت ترمیم آنهاست. به طوری که اگر یکی از آنها ترک بردارد یا بشکند؛ نیازی به تعویض ندارد بلکه دندانپزشک می تواند به راحتی مجددا آنها را ترمیم نماید.

• استحکام بالا: رزین های کامپوزیت ترکیبی از مواد شیمیایی پر کننده هستند که برای افزایش استحکام باید اندازه ذرات سازنده آنها کنترل شود. انواع مارک کامپوزیت دندان به علت تکنولوژی های مختلفی که در کار تولید به کار می برند؛ استحکام متفاوتی دارند اما کامپوزیت رزین های مرغوب به علت استحکام بالا طول عمر بیشتری روی دندان ها خواهند داشت.
دندانپزشکان حرفه ای که تجربه کافی و طولانی مدت در زمینه دندانپزشکی زیبایی و کاشت کامپوزیت ونیر دارند؛ کاملا با انواع مارک کامپوزیت دندان آشنا هستند و با بررسی نحوه تولید و تکنیک فرم دهی آنها ایده ال ترین گزینه را به بیماران پیشنهاد می دهند. فرآیند کاشت کامپوزیت ونیر شامل فرم دهی کامپوزیت رزین، انتخاب رنگ و سایه، پوشاندن تمام عیوب ظاهری دندان، هم تراز کردن ارتفاع دندان ها با یکدیگر و در نهایت صفت کردن و پولیش کردن کامپوزیت روی دندان ها است.
مهم ترین خصوصیتی که انواع مارک کامپوزیت دندان را از یکدیگر متمایز می کند مواد سازنده و اندازه ذرات به کار رفته در ساخت رزین کامپوزیت است. برای اینکه بیشتر با خصوصیات متفاوت انواع مارک کامپوزیت دندان شنا شوید بهتر است شما را با مواد سازنده آنها آشنا کنیم:

میکروفیل (Microfills)
میکروفیل ها اصلی ترین مواد تشکیل دهنده رزین کامپوزیت هستند. این کلاس از کامپوزیت ونیر بیشترین زیبایی ظاهری را بعد از نصب روی دندان ها ایجاد می کند چون ظاهر آن ها مانند سطح مینای دندان شفاف و براق است. میکروفیل ها به طور متوسط کوچک ترین اندازه ذره را دارا هستند که حدود0.04 µm می باشد. به همین علت آنها نسبت به سایر رزین های کامپوزیتی، تخلخل کمتری دارند و بعد از پلیش شدن، براق تر به نظر می رسند. کامپوزیت ونیرهایی که از جنس میکروفیل هستند با گذشت زمان براقیت خود را از دست نمی دهند و نسبت به سایش در مقایسه با سایر رزین های کامپوزیت، مقاومت بیشتری دارند. همچنین میکروفیل ها دیرتر زرد می شوند و تجمع پلاکت روی آنها کمتر مشاهده می شود. به همین علت سازگاری رزین های کامپوزیت میکروفیل با بافتهای دهان و دندان بسیار بیشتر است. شفافیت کامپوزیت ونیر میکروفیل به علت بازتاب نور فوق العاده، روی دندان ها کاملا طبیعی به نظر می رسد.

معایب رزین کامپوزیت میکروفیل چیست؟
رزین های کامپوزیت میکروفیل نسبت به سایر ونیرهای کامپوزیتی کمتر می توانند برای پر کردن فضاهای خالی بین دندانها مورد استفاد قرار گیرند. معمولاً استحکام رزین کامپوزیت میکروفیل نسبت نانوفیل و میکروهیبرید کمتر است. به همین علت بهتر است فقط در لایه گذاری روی مینای دندان از رزین کامپوزیت میکروفیل استفاده شود. در صورتی که بیمار مینای دندان کافی نداشته باشد و دندانپزشک مجبور باشد لایه کامپوزیت را روی عاج دندان نصب کند؛ بهتر است از رزین کامپوزیت نانوفیل یا میکروهیبرید استفاده کند. کامپوزیت ونیرهایی که با استفاده از رزین کامپوزیت میکروفیل روی دندان ها نصب می شوند؛ فقط در صورتی که با مینای دندان پیوند مناسبی برقرار کند؛ از لحاظ زیبایی طبیعی به نظر رسیده و در مقابل سایش مقاوم خواهند بود.

میکروهیبرید (Microhybrids)
میکروهیبرید ها می توانند روی لایه عاج دندان نیز فرم دهی شوند. این نوع رزین کامپوزیت مقاومت بالایی دارد و حتی برای حمایت از لایه میکروفیل مینای دندان نیز گزینه ایده آلی به شمار می آید. اندازه ذرات میکروهیبرید نسبت به نانو فیل و میکروفیل بزرگ تر است؛ به همین علت مقاومت آن در برابر زرد شدن کمتر خواهد بود از طرف دیگر به علت داشتن ذرات بزرگ تر خواص استحکامی آن بالاتر است. میکروهیبرید ها از سه نوع کامپوزیت متفاوت ساخته می شوند و برای پوشاندن دندان هایی که تغییر رنگ داده اند بسیار مناسب می باشند.

معایب رزین کامپوزیت میکروهیبرید چیست؟
میکروهیبرید ها قابلیت فرم دهی کمتری دارند و زاویه دار کردن آن ها کمی مشکل است. رزین های میکروهیبرید در مقایسه با سایر رزین های کامپوزیت ونیر نسبت به سایش مقاومت کمتری دارد. البته نتایج زیبایی آنها از لحاظ ظاهری تقریباً مشابه با رزین میکروفیل است. گاهی اوقات از رزین کامپوزیت میکروهیبرید زیر میکروفیل در نواحی که نیاز به استحکام بالا باشد؛ استفاده می شود و یک لایه رزین میکروفیل روی آن قرار می گیرد تا کامپوزیت ونیر علاوه بر استحکام بالا نسبت به زرد شدن نیز مقاوم شود.

نانوفیل (Nanofill)
با ورود نانوتکنولوژی به تولید رزین های کامپوزیتT پیشرفت بسیار زیادی در دندانپزشکی زیبایی مشاهده شد. کامپوزیت های نانوفیل با ترکیبی از تکنولوژی فیلرهای قدیمی با ذرات نانو بسیار مستحکم تولید شدند که از لحاظ زیبایی ظاهری نیز کاملا طبیعی به نظر می رسند. در حال حاضر دو نوع رزین کامپوزیت نانوفیل در بازار موجود است. رزین نانوفیل کامل (Completely nanofilled resins) و رزین نانوهیبرید (breed nanohybrids). رزین نانو فیل کامل، ذراتی با اندازه نانو در ماتریس رزین دارند. در صورتی که نانوهیبریدها حاوی ذرات بزرگ تری اطراف ذرات به اندازه نانو می باشند. اگرچه ین مواد رزین نانوفیل ترکیب درصد های متفاوتی در انواع مارک کامپوزیت دندان دارند اما هدف تمام آنها تولید کامپوزیت ونیر مقاوم در برابر زرد شدن و با استحکام بالا است.
همانطور که پیش از این اشاره شد مواد نانوهیبرید حاوی ذراتی با اندازه نانو هستند که در ترکیب با تکنولوژی رزین های پرکننده قدیمی تولید می شوند. این نوع رزین ها ذرات بزرگ تری دارند و خواص استحکامی آنها شبیه به مواد هیبریدی می باشد. در حالی که قابلیت پولیش کردن رزین نانوفیل بسیار بیشتر است و تقریباً شبیه به رزین های میکروفیل می باشند؛ برخلاف میکروهیبریدها شفافیت فوق العاده ای دارد و از لحاظ ظاهری کاملاً طبیعی به نظر می رسد. باید توجه داشته باشید که رزینهای نانوفیل نسبت به تجمع پلاک یا زرد شدن در طول زمان به اندازه میکروفیل ها مقاوم نیستند و در مقایسه با رزین های میکروهیبرید سطح صیقلی تری دارند.
چه زمانی باید از کامپوزیت نانوفیل استفاده کرد؟
هرچند همه مواد رزین کامپوزیت نانوفیل با انواع مارک کامپوزیت دندان متفاوتی در بازار موجود است و هدف همه آنها ترمیم و اصلاح طرح لبخند بیماران می باشد اما شکل دهی و فرم دهی رزین های کامپوزیت نانوفیل کمی مشکل است و در صورتی که روی تمامی دندانهای جلو نصب شود؛ دندانپزشک باید مهارت بسیار زیادی در شکل دهی آنها داشته باشد. رزین های نانوفیل معمولا برای بیمارانی که یک یا دو دندان آنها نیاز به کامپوزیت ونیر دارد؛ مناسب اند.

انواع مارک کامپوزیت دندان

• Bisco
شرکت Bisco یکی از مشهورترین شرکت های آمریکایی تولید کننده کامپوزیت دندان است که برای حفاظت از لثه و دندان های طبیعی زیر کامپوزیت از ماده تحریک کننده سیلیکات کلسیم برای ساخت کامپوزیت ها استفاده می کند. مواد برپایه یونومر شیشه یا همان هیدروکسید کلسیم به راحتی قابلیت فرم دهی روی دندانها را دارند و استحکام و مقاومت آنها نسبت به سایر کامپوزیت ونیرها بیشتر است.
• Coltene
Coltene یکی از جدیدترین تکنولوژی های کامپوزیت ونیر را با خصوصیات نانوهیبریدی که به مینای دندان بسیار شبیه است به بازار عرضه کرده است. شرکت Coltene سابقه بسیار طولانی در ساخت ونیر های کامپوزیت دارد و توانسته است رزین های کامپوزیت را با قیمتهای مناسب که تقریباً هزینه آن نصف ونیر پرسنلین می باشد؛ تولید کند.
• DMG America
‏DMG از انواع مارک کامپوزیت دندان میکرو می باشد که ونیر کامپوزیت آن خاصیت انقباض پلیمریزاسیون و مقاومت بالایی دارند و زمانی که در برابر اشعه لیزر سفت می شوند در طول زمان مقاومت در برابر سایش و ضربه را روی دندان ها حفظ می کنند.
• DMP Dental
شرکت دی ام پی تولید کننده کامپوزیت های nanohybrid و سایه های وی تا (VITA shades) است که به راحتی روی دندان ها شکل می گیرند و تخلخل بسیار پایینی دارند. ویژگی های منحصر به فرد این نوع کامپوزیت، پلیمریزاسیون و مقاومت در برابر زرد شدن است. کامپوزیت دندان شرکت دی ام پی، به عنوان یکی از با کیفیت ترین و با دوام ترین کامپوزیت ونیر ها در بازار معرفی شده است. از دیگر مزایای کامپوزیت ونیر DMP رنگ های متنوع و فوق العاده آن هنگام کاشت روی دندان ها است که کاملاً طبیعی به نظر می رسند و قابلیت انطباق با سایر دندانهای طبیعی را دارند.
• Ivoclar Vivaden
از دیگر شرکت های تولید کننده رزین کامپوزیت نانوهیبرید می توان به ایوکلار ویوادن اشاره کرد که سفت شدن ونیرهای آن روی دندان ها بسیار سریع انجام می گیرد و تقریباً هیچ گونه دوره نقاهتی برای بیمار ندارد و مواد استفاده شده از آن بدون نیاز به استفاده از لایه های اضافی یا تجهیزات دندانپزشکی پیچیده می تواند به راحتی روی دندان شکل گرفته و به سرعت سفت شوند. همانطور که در مقاله " بعد از کامپوزیت چه بخوریم" به طور کامل توضیح دادیم؛ معمولاً رضایت بیماران از کامپوزیت دندان به علت امکان گاز زدن و جویدن هر نوع غذایی بلافاصله بعد از اتمام جلسه نصب کامپوزیت است و رزین کامپوزیت Ivoclar Vivaden با همین هدف طراحی شده است.
• Kerr
برند مشهور Kerr ابتدا کامپوزیتهای پرکننده دندان های پوسیده را تولید می کرد که به علت کیفیت مرغوب و دوام و طول عمر بالا مورد استفاده بسیاری از دندانپزشکان قرار گرفته بود. در سال های اخیر و بعد از معرفی کامپوزیت ونیر ها، شرکت کر اقدام به تولید رزین های کامپوزیت با قابلیت انطباق رنگ، مقاومت در برابر سایش و استحکام بالا کرد. سازگاری فوق العاده این رزین های کامپوزیت با بافت دندان ها و لثه و همچنین تنش برشی بسیار کم و قابلیت سفت شدن بسیار سریع از ویژگی های اساسی موفقیت کر نسبت به سایر انواع مارک کامپوزیت دندان است.
• Tokuyama Dental America
شرکت Tokuyama Dental America از شرکت های تولید رزین کامپوزیت ژاپنی است که کامپوزیت رزین های میکروفیل با 20 سایه مختلف که خواص شیشه ای مرغوبی دارند و قابلیت پولیش کردن آنها نیز برای دندانپزشکان بسیار قابل توجه است به بازار عرضه کردند. این کامپوزیت ونیر های با دوام به راحتی روی دندان ها فرم می گیرند و قیمت مقرون به صرفه ای دارند.
• SDI
‏شرکت آمریکایی SDI از زیر مجموعه های شرکت Aura در شمال آمریکا تأسیس شده است که کامپوزیت ونیر هایی با خصوصیات منحصر به فرد طراحی کرده است. از ویژگیهای ونیر کامپوزیت SDI می توان به مقاومت بالا، امکان انطباق سایه رنگ با دندان طبیعی، شفافیت شبیه به مینای دندان، فرم دهی و پولیشینگ بسیار راحت اشاره کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>