اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


تزریق پلی کربنات

تزریق پلی کربنات

اگر در زمینه ی ساخت کلاه های ایمنی، شیلدهای محافظ صورت یا عینک های ایمنی فعالیت دارید، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از تکنیک تزریق پلی کربنات در ریخته گری استفاده کنید.چرا؟ چون تزریق پلی کربنات یک روش بسیار انعطاف پذیر است که به شما کمک می کند تا طرح ها و شکل های پیچیده ای بسازید. برای اینکه با این روش بیشتر آشنا بشویم، بیایید اول ببینیم خود پلی کربنات چه ماده ایست.

پلی کربنات چیست؟

از نظر ساختاری به پلیمرهای ترموپلاستیکی که در ساختار شیمیایی خود گروه کربنات دارند، پلی کربنات گفته می شود. پلی کربنات نوعی پلیمر ترموپلاستیکی محکم و قوی است.ساختار مولکولی این ماده به گونه ای است که هنگام استفاده شدن در فرآیندهای مختلف، از خود استحکام زیاد، مقاومت حرارتی خوب و ویسکوزیته ی نسبتا بالایی نشان می دهد.با این وجود، استفاده از پلی کربنات در فرآیندهای ریخته گری و شکل دهی حرارتی معمولا راحت است و همین موضوع باعث شده که در صنعت ماده ای محبوب بوده و کاربردهای زیادی داشته باشد.

تاریخچه ی استفاده از پلی کربنات

پلیمر پلی کربنات به صورت تقریبا اتفاقی در سال 1928 توسط یکی از محققان کمپانی DuPont کشف شد. این محقق که کاروترز نام داشت، به دنبال ماده ا ی پایدار می گشت تا از طریق آن نوسانات قیمت نخ پنبه ای را کاهش دهد و جای پای پنبه را در بازار محکم کند. او به همین دلیل به مطالعه راجع به رزین های پلیستری و پلی کربنات های آلیفاتیک مشغول بود تا اینکه اتفاقی پلیمر پلی کربنات را کشف کرد.

با این حال، تولید مولکول پلی کربنات در مقیاس صنعتی تا سه دهه ی بعد یعنی سال 1959 اتفاق نیفتاد. در ابتدا جامعه خیلی پذیرای این پلیمر شفاف، غیرسمی و محکم نبود، اما در نهایت خواص استثنایی این ماده باعث پیروزی آن شدند.

در دهه ی 70 میلادی بود که استفاده از پلی کربنات به عنوان ماده ای شناخته شده و قابل قبول در صنایع مختلف رایج شد. در ابتدا از این ماده در پزشکی به عنوان جایگزین پلاستیک استفاده می شد، چون استریل کردن آن آسان بود و مثل پلاستیک یک بار مصرف نبود.

همین دلیل باعث شد که پلی کربنات در صنعت مواد غذایی و بسته بندی هم مورد استفاده قرار بگیرد.امروزه در بسیاری از صنایع از این ماده استفاده می شود که از پر کاربردترین آن ها می توانیم به تزریق پلی کربنات در صنعت ریخته گری اشاره کنیم.

انواع گرید پلی کربنات

دسته بندی های مختلفی برای انواع گرید پلی کربنات وجود دارند، اما معمولا آن ها را به چهار نوع استاندارد، ضد شعله، با روکش محکم و ضد الکتریسیته ساکن تقسیم می کنند. انتخاب هر یک از این گریدها به نیاز شما بستگی داد.

گرید استاندارد

گرید استاندارد از انواع گرید پلی کربنات است که گونه های مختلفی با ضخامت ها و طرح های متنوع دارد و بیشتر از آن در هنرهای گرافیکی استفاده می شود. این گرید پلی کربنات که جذب جوهر UV خوبی دارد بسیار در صنعت چاپ کاربرد دارد. همچنین به علت عایق بودن در برابر گرما و مقاومت در برابر نوسان دما، از آن برای تزریق پلی کربنات در صنایع ریخته گری و شکل دهی گرمایی استفاده می شود.

گرید ضد شعله

این دسته برای ساخت محافظ ها و عایق های برق استفاده می شود. همانطور که از اسم این گروه از انواع پلی کربنات پیداست، مقاومت خیلی خوبی در برابر آتش از خود نشان می دهند.

گرید با روکش محکم

مقاوم بودن در برابر ضربه و خوردگی یکی از مهم ترین ویژگی های این گرید پلی کربنات است. از این گرید عمدتاً در تولید اجزای داخلی اتومبیل و بسیاری از وسایل الکتریکی مختلف استفاده می شود.

گرید ضد الکتریسیته ساکن

این دسته از انواع گرید پلی کربنات طراحی شده اند تا تخلیه ی بار الکتریکی ساکن را کنترل کنند. به خاطر همین ویژگی، این گرید بسیار در صنعت تولید وسایل برقی محبوب است.

خصوصیات پلی کربنات ها

پلی کربنات به خاطر ویژگی های متنوع خود، سازگاری با محیط زیست و قابل بازیافت بودن، ماده ای ایده آل و پرکاربرد در صنعت محسوب می شود. در این بخش ویژگی های پلی کربنات را با جزئیات بیان می کنیم:

استحکام و مقاومت بالا در مقابل ضربه - پلی کربنات ها استحکام خود را در دماهای بین 20- تا 140 درجه ی سانتی گراد حفظ می کنند و تقریبا قابل شکستن نیستند. این استحکام زیاد و مقاومت در برابر ضربه و خراش باعث ایجاد ایمنی و راحت تر کردن فرآیندهایی می شود که به عملکرد و قابلیت اطمینان بالایی نیاز دارند.قابلیت عبور نور - پلی کربنات پلاستیکی بسیار شفاف است و می تواند بیشتر از 90 درصد نور را درست مثل شیشه از خود عبور دهد.

وزن کم - این قابلیت باعث شده است که بسیاری از تولیدکنندگان قطعات مختلف به جای شیشه از پلی کربنات استفاده کنند. همچنین به خاطر سبک بودن این مواد بازده فرآیند بالا می رود، راه اندازی فرآیند راحت تر صورت می گیرد و هزینه ی حمل و نقل کاهش می یابد.محافظت در برابر اشعه ی UV - می توان پلی کربنات ها را طوری طراحی کرد که جلوی اشعه های فرابنفش را بگیرند و از اشیاء مختلف در برابر این اشعه های مضر محافظت کنند.

مقاومت شیمیایی - پلی کربنات ها مقاومت شیمیایی خوبی نسبت به اسیدهای رقیق، هیدروکربن های آلیفاتیک و الکل ها از خود نشان می دهند. با این حال این مواد در برابر قلیاهای رقیق و هیدروکربن های آروماتیک و هالوژنی مقاوم نیستند. بنابراین لازم است که هنگام تمیز کردن آن ها از پاک کننده هایی که قلیایی هستند و خاصیت خورندگی دارند استفاده نشود.

مقاومت حرارتی - پلی کربنات ها که عایق های حرارتی خوبی هستند، پایداری گرمایی خود را تا 135 درجه ی سانتی گراد حفظ می کنند. این خاصیت باعث می شود که در صنعت ریخته گری از تزریق پلاستیک پلی کربنات استفاده شود.

کاربرد پلی کربنات در تزریق پلاستیک

از بسیاری از گریدهای پلی کربنات برای تزریق پلاستیک در ریخته گری تزریقی استفاده می شود. قطعه هایی که با استفاده از تزریق پلی کربنات و ریخته گری ساخته می شوند در صنایع ساخت هواپیما، ارتباطات، برق و ساخت بسیاری از وسایل مختلف کاربرد دارند.

یکی دیگر از صنعت هایی که تزریق پلی کربنات در آن کاربرد زیادی دارد صنعت ساخت وسایل ایمنی مثل عینک ایمنی، شیلدهای محافظ صورت و کلاه ایمنی موتورها است که پلی کربنات در قالب از پیش آماده شده ی این تجهیزات تزریق می شود.

چرا از پلی کربنات در تزریق پلاستیک استفاده می شود؟

تزریق پلی کربنات یکی از بهترین روش ها برای تولید قطعات و وسایل مختلف است. نه تنها تزریق پلاستیک پلی کربنات ساده بوده، بلکه بسیار موثر و قابل اطمینان هم هست. محصولی که در فرآیند تزریق پلی کربنات تولید می شود شرایط زیر را خواهد داشت:

  • استحکام عالی
  • مقاومت عالی در برابر ضربه
  • آسیب پذیری کم تر نسبت به مواد آکریلیکی
  • مقاومت حرارتی بالا
  • شفاف بودن
  • تغییر شکل کم
  • خواص دی الکتریکی
  • جذب رطوبت کم

تزریق پلاستیک پلی کربنات چگونه انجام می شود؟

تزریق پلاستیک پلی کربنات یک فرآیند موثر است که باید در آزمایشگاه های مجهز انجام گیرد. به صورت خلاصه بخواهیم بگوییم، در این فرآیند پلاستیک پلی کربنات ذوب می شود و این ماده ی ذوب شده در یک قالب ریخته گری تزریق می شود تا از طریق آن قطعات پلی کربناتی تولید شوند.

فرآیند ذوب شدن در تزریق پلی کربنات به این صورت است که قطعه های کوچک تر پلی کربنات وارد یک مخزن حرارت داده شده می شوند و پس از مخلوط شدن در دمایی بسیار زیاد به درون قالب تزریق می شوند.پس از مدتی ترموپلاستیک مورد نظر خنک و سفت می شود. در این مرحله است که محصول شکل قالبی که در آن ریخته شده است را به خود می گیرد و قطعه ی مورد نظر تولید می شود.

پلی کربنات یک پلیمر مقاوم در برابر حرارت و ضربه است که به دلیل داشتن این خواص منحصر به فرد در صنایع زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از این کاربردهای مهم پلی کربنات در تکنیک تزریق پلاستیک است که در آن با ذوب و تزریق پلی کربنات قطعه های کاربردی مختلفی ساخته می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>