اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پلی آمید الیاف دار

پلی آمید الیاف دار یک نوع پلیمر دارای پیوند آمیدی است. پلی آمیدها هم می توانند به صورت طبیعی به وجود بیایند و هم مصنوعی. از نمونه های طبیعی پلی آمید می توان به پروتئین هایی چون پشم و ابریشم و از نمونه های مصنوعی آن می توان به نایلون، آرامید و آسپارتات اشاره کرد.

از پلی آمیدهای مصنوعی می توان به دلیل استحکام و ماندگاریشان در صنایع پارچه سازی، اتومبیل، فرش، وسایل آشپزخانه، لباس های ورزشی و تزریق پلاستیک استفاده کرد. این نوع پلیمر همچنین می تواند با الیافی مثل شیشه، کربن و آرامید ترکیب شود و پلی آمید الیاف دار را به وجود بیاورد، که از این ماده نیز در بسیاری از صنایع کاربرد دارد.

پلی آمید الیاف دار چیست؟

پلی آمید الیاف دار یک ماده ی مرکب است که از ترکیب یک ماتریس پلی آمید و الیاف به وجود می آید. ماتریس به بخشی از هر مخلوط پلیمری گفته می شود که بیشترین درصد ترکیب را به خود اختصاص می دهد.

الیاف معمولا شیشه، کربن و آرامید هستند، گرچه الیافی مثل چوب و کاغذ نیز گاهی مورد استفاده قرار می گیرند. اغلب از پلی آمیدهای الیاف دار در صنایع هوا فضا، اتومبیل، کشتی رانی و ساختمان سازی نیز استفاده می شود. نام صنعتی پلی آمید نایلون است.

کمیسیون تجاری فدرال آمریکا نایلون یا پلی آمید الیاف دار را این گونه تعریف می کند: «الیاف تولید شده ای که در آن ها ماده ی تشکیل دهنده ی الیاف یک زنجیره ی پلی آمیدی مصنوعی و طولانی است که کمتر از 85 درصد از پیوندهای آمیدی آن مستقیماً به دو گروه آلیفاتیکی متصل هستند».

نحوه ی شناسایی پلی آمیدهای الیاف دار

پلی آمیدهای الیاف دار دارای ویژگی ها و خواصی هستند که با توجه به آن ها می توان شناساییشان کرد. به طور کلی، پلی آمید یا نایلون یک ترموپلاستیک بلوری است که چگالی کم و پایداری حرارتی بالایی دارد.

پلی آمیدهای الیاف دار جزو مهم ترین و کاربردی ترین ترموپلاستیک ها محسوب می شوند زیرا مقاومت بالایی در برابر ساییدگی دارند، ضریب اصطکاکشان مناسب است و ویژگی های دمایی خوبی دارند. همچنین پلی آمید از خود مقاومت شیمیایی بالایی نشان داده و به ویژه در مقابل چربی روغن مقاوم است.

با این حال پلی آمیدهای مختلف در برخی خواص با هم متفاوتند. برای مثال پلی آمید 66 الیاف دار سفت و محکم است، در حالی که پلی آمید 12 نرم و انعطاف پذیر است.

به طور کلی می توان خواص پلی آمید الیاف دار را مقاومت زیاد در برابر دماهای مختلف، تحمل زیاد در برابر فرسایش، مقاوم در برابر حلال های آلی، مقاومت بالا در برابر ساییدگی، استحکام زیاد، خاصیت ضربه گیری مکانیکی خیلی خوب و مقاوم در برابر مواد شیمیایی دانست.

ویژگی های مشترک پلی آمیدهای الیاف دار

خصوصیات پلی آمیدهای الیاف دار بر پایه ی عواملی چون خواص مکانیکی ماتریس و الیاف استفاده شده، حجم هر دوی آن ها و طول و جهت گیری الیاف موجود در ماتریس مشخص می شوند. ویژگی های مشترک پلی آمیدهای الیاف دار در ادامه آمده است:

  • وزن کم
  • استحکام زیاد در ساختار
  • مقاومت در برابر فرسایش
  • تحمل بالا در برابر ضربه و تراکم
  • عایق الکتریکی
  •  عایق در برابر گرما
  • تحمل زیاد در برابر آتش
  •  پایداری در مقابل اشعه ی UV
  •  مقاومت در برابر مواد شیمیایی

این ویژگی ها باعث می شوند که پلی آمید الیاف دار در صنعت خودرو محبوب باشد، زیرا در این صنعت هدف این است که فلز را با مواد سبک تری که می توانند استحکام ماشین را بالا ببرند جایگزین کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>