اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پلی اتیلن HDPE

پلیمرها محبوب ترین مواد در صنعت تزریق پلاستیک هستند. هر یک از پلیمرها ویژگی های منحصر به فردی دارند و می توانند در قالب اجسام و وسایل گوناگون به زندگی ما راه پیدا کنند.دنیای امروز نیز با آغوش باز از لوازم پلاستیکی استقبال می کند و قیمت پایین و تنوع طرح و رنگی بالای آنها این محبوبیت را دو چندان می نماید. اما پلیمرها دارای انواع بسیار زیادی هستند که برخی از آنها از سایرین محبوب ترند.

پلی اتیلن HDPE یکی از این پلیمرهای تزریقی بسیار محبوب است که می توانید آن را در جای جای خانه ی خود و در قالب اشیای گوناگون پیدا کنید. در ادامه ی مقاله بیشتر با این پلیمر پر کاربرد آشنا خواهید شد.

پلی اتیلن چه نوع ماده ای است؟

پلی اتیلن یکی از متداولترین انواع پلاستیک است که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. پلی اتیلن یکی از پلیمر های اولیه تزریق پلاستیک است.این پلیمر مصنوعی که به صورت آزمایشگاهی و توسط بشر خلق شده است، در ساخت محصولاتی همچون کیسه های پلاستیکی، نوار فیلم پلاستیکی و ظروف پلاستیکی کاربرد دارد.

این ماده دارای انواع گوناگونی است که اغلب آن ها ترکیبی از پلیمرهای مشابه اتیلن هستند که مقادیر n در آن ها متفاوت است و به همین خاطر می توان پلی اتیلن را به شکل های متنوعی از قبیل پلی اتیلن LDPE کم چگالی و پلی اتیلن HDPE پرچگالی مشاهده نمود.

پلی اتیلن ها اغلب موادی گرمانرم یا ترموپلاستیک هستند، با این حال به این خاطر که موادی مصنوعی هستند و می توان ماهیت آن ها را در آزمایشگاه تغییر دارد، تبدیل آن ها به ماده ای ترموستی کار چندان دشواری نیست.

ساختار پلی اتیلن

همانطور که گفتیم پلی اتیلن یکی از پر استفاده ترین پلیمرهای مصنوعی دنیاست که شما می توانید تقریبا آن را در بیشتر لوازم و وسایل اطراف خود مشاهده کنید. از اسباب بازی بچه ها گرفته تا جلیقه ی ضدگلوله همگی در ساختار خود دارای نوعی پلی اتیلن هستند.فکر کردن به این موضوع باعث می شود از خود بپرسیم که چنین ماده ای با این حجم از تنوع شکل و خواص چه ساختار مولکولی خاصی دارد؟

اما قطعا با پاسخ این سوال شوکه خواهید شد. چرا که این پلیمر صنعتی با وجود تمامی ویژگی های متنوعش دارای ساده ترین ساختار و فرمول شیمیایی است. در واقع پلی اتیلن چیزی جز یک زنجیره از مولکول های کربن که توسط دو هیدروژن احاطه شده اند نیست!

البته گاهی این فرمول کمی پیچیده می شود و با جایگزین شدن شاخه هایی از پلی اتیلن های دیگر به جای هیدروژن ها شکل جدیدی به خود می گیرد که یکی از انواع پلی اتیلن را به وجود می آورد. با این حال ساختار اصلی پلی اتیلن ها همین زنجیره ی ساده ای است که از کربن و هیدروژن تشکیل شده است.

انواع گریدهای پلی اتیلن

انواع گریدهای پلی اتیلن بر حسب چگالی و تعداد انشعابات هر یک از این پلیمرها تعیین می شوند. فاکتورهای چگالی، تعداد و نوع انشعابات موجود در ساختار مولکولی پلی اتیلن ها و همچنین ساختار کریستالی و وزن مولکولی آن ها تأثیر مستقیمی بر خواص مکانیکی این ماده دارند که موجب می شوند پلی اتیلن در گریدهای مختلفی دسته بندی شود. این گریدها عبارتند از:

  • پلی اتیلن (UHMWPE) با وزن مولکولی فوق العاده بالا؛
  •  پلی اتیلن (ULMWPE یا PE-WAX) فوق العاده کم وزن مولکولی؛
  • پلی اتیلن (HMWPE) با وزن مولکولی بالا؛
  • پلی اتیلن (HDPE) با چگالی بالا؛
  • پلی اتیلن (HDXLPE) متقاطع با چگالی بالا؛
  • پلی اتیلن متقاطع (PEX یا XLPE)؛
  • پلی اتیلن (MDPE) با چگالی متوسط؛
  •  پلی اتیلن (LLDPE) خطی با چگالی کم؛
  •  پلی اتیلن (LDPE) با چگالی کم؛
  • پلی اتیلن (VLDPE) با چگالی بسیار کم؛
  •  پلی اتیلن کلردار (CPE).

در این میان پلی اتیلن HDPE یا پلی اتیلن با چگالی بالا، از مهم ترین انواع گریدهای پلی اتیلن است که در فرآیند تزریق پلاستیک نیز نقش به سزایی ایفا می کند. از آنجا که در بخش های بعدی به کاربرد پلی اتیلن HDPE در تزریق پلاستیک خواهیم پرداخت پس اجازه دهید ابتدا شما را با این پلی اتیلن تزریقی آشنا کنیم.

پلی اتیلن (HDPE) چیست؟

پلی اتیلن HDPE یا پلی اتیلن با چگالی بالا نوعی پلیمر ترموپلاستیک است که از مونومر اتیلن تشکیل شده است. پلی اتیلن HDPE که با نام های آلکاتن و پلی تین نیز شناخته می شود، با نسبت مقاومت به چگالی بالا برای ساخت ظروف پلاستیکی همچون بطری های آب و نوشابه، لوله های مقاوم در برابر خوردگی، ژئوممبرانس ها و الوارهای پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی اتیلن HDPE ماده ای قابل بازیافت است و می توان آن را بارها و بارها در پروسه های تزریق مورد استفاده قرار داد. این نوع از رزین با کد شناسایی 2 شماره گذاری شده است.

کاربرد پلی اتیلن در صنعت تزریق پلاستیک

پلی اتیلن تزریقی به طور کلی خواص بسیار زیادی دارد و یک پلیمر نرم، غیرسمی، ارزان و در دسترس است. با اینکه این پلیمر تنوع بالایی دارد و هر یک از گریدهای آن دارای خواص مشخصی هستند اما می توان گفت که پلی اتیلن HDPE بهترین و مناسب تریت پلیمر برای استفاده در فرآیند تزریق پلاستیک است.

این پلی اتیلن تزریقی یک دی الکتریک بسیار خوب است و مقاومت بالای آن در برابر سایش و رطوبت موجب می شود تا برای ساخت قطعاتی همچون پوشش های محافظ لوارم الکتریکی و ظروف نگهدارنده مناسب باشد.

ترکیب پذیری دارویی شیمیایی پایین این ماده موجب می شود تا برای ظروف غذا نیز مناسب باشد. با اینکه این پلیمر در ساخت بیشتر لوازم پلاستیکی کاربرد دارد اما بیشترین میزان کاربرد آن در ساخت پوشش های عایق برای مدارهای با فرکانس بالاست.

مزایای پلی اتیلن در صنعت تزریق پلاستیک

اگر بخواهیم درمورد مزایای بی شمار پلی اتیلن HDPE صحبت کنم باید هزاران کلمه در وصف آن بنویسیم که از حوصله ی بحث خارج است. بنابراین به معرفی مهم ترین مزایای این پلیمر بپردازیم:

  • مقرون به صرفه؛
  •  فرآیندپذیری بسیار بالا؛
  • مقاومت مناسب دربرابر واکنش های شیمایی؛
  • مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه؛
  • خاصیت حلالیت خوب؛
  • مقاومت خزشی خوب؛
  •  پایداری بالا در برابر اکسید کننده ها.

معایب پلی اتیلن در صنعت تزریق پلاستیک
با وجود مزایای زیادی که پلی اتیلن را به اولین انتخاب صنایع تزریق پلاستیک تبدیل کرده است، این ماده بی عیب و نقص نیست و بروز برخی از این معایب آن را برای استفاده در برخی ابزارها نامناسب می سازند.

  • دمای ذوب نسبتا پایین
  • دمای انتقال شیشه ای بین 30 تا 130 درجه سانتی گراد
  • تخریب پلیمر در دمای بیش از 270 درجه سانتی گراد

پلی اتیلن HDPE با خواص بسیار متنوع و جالبش نیمی از بازار لوازم پلاستیکی را به خود اختصاص داده است. تقریبا به هر طرف که نگاه کنید یک وسیله از جنس پلی اتیلن پیدا خواهید کرد.قیمت و دسترسی مناسب، مقاومت خوب در برابر عوامل خارجی و تطبیق پذیری بالا در فرآیند تزریق این پلیمر را به انتخابی بسیار عالی تبدیل کرده است که می توانید برای تهیه ی قطعات پلاستیکی عایق از آن استفاده کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>