اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دستگاه فرز cnc

سال های انقلاب صنعتی، دوره ظهور ماشین آلات بود. ماشین آلاتی پر سرعت که در زمان کوتاهی حجم بالایی از محصولات را تولید می کردند. به مرور این تجهیزات به ربات های قدرتمند و بسیار دقیقی تبدیل شدند و تحول عظیمی در صنعت ایجاد نمودند. دستگاه CNC فرز از جمله ی این ماشین آلات پیشرفته است که از آن برای ساخت قطعات سخت و با طراحی پیچیده استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه و نحوه ی عملکرد آن می توانید در این مقاله با ما همراه باشید:

دستگاه CNC فرز چیست؟

دستگاه CNC فرز یکی از دقیق ترین ماشین آلات شکل دهی قطعات است که با استفاده از نرم افزارهای رایانه ای حرکت ابزار را کنترل می کند. CNC، کوتاه شده ی عبارت «کنترل عددی رایانه ای»، که به معنای کمترین دخالت اپراتور در فرایند تولید می باشد.

عملکرد این دستگاه به این صورت است که قطعه بر روی میز کار ثابت می شود و بازوی دستگاه در سه محور مختلف حرکت می کند. در واقع برتری دستگاه CNC فرز نسبت به دستگاه های تراش معمول، محور سوم حرکتی آن است. ضمن اینکه برنامه ی حرکتی که توسط رایانه کنترل می شود، دقت بسیار بالاتری خواهد داشت.

کاربرد دستگاه CNC فرز

کاربرد این دستگاه را نمی توان به صنعت خاصی محدود کرد. صنایع پزشکی، دفاعی، پتروشیمی، هوا فضا و... هر یک به بالاترین میزان دقت برای ساخت قطعات نیاز دارند. بسیاری از صنایع برای مصارف ویژه ای نیاز به قطعات سفارشی دارند. در علوم پزشکی برای ساخت قطعاتی نظیر استخوان مصنوعی و ایمپلنت ها از این دستگاه استفاده می شود.

دستگاه سی ان سی فرز

بسیاری از قالب های اولیه که برای ساخت پروتز اعضای مصنوعی طراحی می شود، در دستگاه CNC ساخته می شود و سپس برای تولید انبوه وارد قالب گیری تزریقی و... می شوند. اینها تنها بخشی از کاربردهای دستگاه CNC فرز برای ساخت قطعات منحصربفرد و پیچیده ی صنعتی است.

از دیگر مصارف این دستگاه می توان به ساخت قطعات اتومبیل اشاره کرد. صنعت خودروسازی همواره به قطعاتی با طراحی پیچیده نیاز دارد که اغلب آنها توسط دستگاه های CNC قابل پردازش هستند. همچنین در صنایع هوافضا برای فرزکاری قطعات بسیار سخت نظیر تیتانیم معمولا از روش فرزCNC استفاده می کنند.

یکی از مزایای مهم دستگاه CNC این است که می توان از آن برای فرزکاری انواع قطعات نظیر فلز، چوب، و پلیمرها نیز استفاده نمود. به خصوص در مصارفی که به قطعات غیر فلزی با خواص نارسانا، مقاوم در برابر خوردگی و... نیاز است، می توان از این دستگاه بهره برد.

انواع فرز CNC

دستگاه CNC فرز از نظر درجه ی آزادی حرکت در گروه های دستگاه CNC فرز سه محور، چهارمحور و پنج محور دسته بندی می شوند:

  • دستگاه فرز CNC سه محور: در این دستگاه ها ابزار برش در امتداد سه محور حول قطعه ی ثابت می چرخد. فرزکاری، ایجاد شیار، سوراخکاری و برش های لبه ای تیز از قابلیت های این دستگاه است.
  • دستگاه فرز CNC چهار محور: وجود یک محور اضافی برای فرزکاری، تمایز این دستگاه با نوع سه محور آن است. در واقع در این مدل دستگاه قابلیت چرخش حول محور X را دارد که محور A نامیده می شود.
  •  دستگاه فرز CNC پنج محور: نوع پیشرفته تر دستگاه CNC مدل 5 محور آن است. اغلب قطعات پیچیده و حساسی که برای صنایع هوافضا، پزشکی، پتروشیمی و خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرند، توسط این دستگاه به راحتی ساخته می شوند.

چرخش حول محور X که با محور A مشخص می شود و محور Y که با محور B معرفی می شود، دو محور اضافی هستند که آزادی حرکت بیشتری در این دستگاه فراهم می کنند.دستگاه CNC فرز برحسب نحوه عملکرد و متعلقات آن در سه نوع زیر شناخته می شود:

دستگاه CNC فرز عمودی 

همانطور که از نام آن مشخص است، در این دستگاه ابزار برش و اسپیندل در زاویه ای عمود بر میز دستگاه قرار دارند. وضعیت قرارگیری ابزار به این شکل امکان برش های عمودی، ایجاد حفره، شیار و سوراخکاری را در این دستگاه فراهم کرده است. این دستگاه ها در مقایسه با نمونه ی افقی آن دید کامل تر و مناسب تری از قطعه به اپراتور می دهند.

دستگاه CNC فرز افقی

در این دستگاه اسپیندل به موازات میز کار قرار گرفته است. از این رو برخلاف دستگاه CNC عمودی، این دستگاه برای سوراخکاری و ایجاد حفره کاربردی ندارد. اغلب کاربرد آن ها برای برش های سطحی و ایجاد شیار در قطعه است.شیارهایی که توسط این دستگاه در قطعه ایجاد می شود، بسیار سریع تر و دقیق تر از سایر دستگاه هاست. بیشترین کاربرد این ماشین صافکاری، مونتاژ کاری، ایجاد شیار بر روی سطح و جدا کردن قطعات از یکدیگر است. از مزایای این دستگاه می توان به سرعت بالا تر، ظرفیت و دوام بالاتر اشاره نمود.

انواع تیغه ها در دستگاه CNC فرز

انواع تیغه هایی که در دستگاه cnc فرز مورد استفاده قرار می گیرند، به شرح زیر است:

  •  تیغه فرز غلطکی
  •  تیغه فرز غلطکی پیشانی
  • تیغه فرز انگشتی
  • تیغه فرز پولکی
  • تیغه فرز اره ای
  •  تیغه فرز مدولی
  •  تیغه فرز انگشتی مدولی
  • تیغه فرز به شکل چرخ زنجیر
  • تیغه فرز جناغی
  • تیغه فرز کف تراش
  •  تیغه فرز شکل T
  • تیغه فرز پیچ تراش
  •  تیغه فرز دم چلچله ای
  • تیغه فرز فرم دهنده
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>