اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


ساخت قالب با پرینتر سه بعدی


ساخت قالب با پرینت سه بعدی چگونه است؟

ساخت قالب با پرینت سه بعدی روشی مدرن و جدید برای تولید قالب های پلاستیکی است که مزایای قابل توجهی هم برای صنعت گران ایجاد کرده است. استفاده ازاین روش برای قالب سازی می تواند جایگزینی ایده آل برای روش های قدیمی مانند تزریق پلاستیک باشد.

پرینتر سه بعدی چیست ؟

قبل از پرداختن به موضوع ساخت قالب با پرینت سه بعدی لازم است یک تعریف کلی از این دستگاه داشته باشیم. پرینتر سه بعدی که به آن ساخت افزایشی یک قطعه در فرآیند تولید نیز گفته می شود دستگاهی با تکنولوژی های مختلف است که در آن پرینتر با استفاده از یک طرح کامپیوتری و یا یک اسکن سه بعدی از یک قطعه اقدام به ساخت آن به صورت سه بعدی می نماید.

فناوری های مختلفی مانند SLS، SLA و FDM از اصلی ترین فناوری های مورد استفاده در دستگاه های پرینتر سه بعدی می باشند. کاربرد پرینتر سه بعدی در قالب سازی اکثراً با استفاده از فناوری FDM صورت می پذیرد.

کاربرد پرینتر سه بعدی در قالب سازی

به دلیل مراحل طولانی و پیچیده ای که سایر روش های مورد استفاده در طراحی و ساخت قالب در صنایع مختلف داشتند، ساخت قالب با پرینت سه بعدی در مدت زمانی کوتاه با مزیت هایی که دارد، طرفداران زیادی را نیز پیدا کرده است.

از پرینتر سه بعدی برای ساخت قالب های پلاستیکی نسبتاً کوچک استفاده می شود. ساخت قالب های بزرگ با این فناوری هنوز مرسوم نشده است. با استفاده ازاین روش می توانید با سرعت بسیار بالا قالب های پلاستیکی پیچیده ای را به صورت دقیق آماده و از آن ها استفاده کنید.

طراحی یک قالب تزریق پلاستیک با پرینتر سه بعدی چگونه انجام می شود؟


طرز کار پرینتر سه بعدی برای ساخت قالب در قالب سازی کار پیچیده ای نیست. هر چند در تعریف و روی کاغذ ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. برای این کار طبق مراحل زیر اقدام نمایید:

1- در مرحله ی اول باید طرح اصلی را آماده نمایید:در قدم اول بایستی طرح اصلی قالب مورد نظر را به صورت سه بعدی آماده نمایید. برای این کار می توانید از نرم افزارهای مختلف طراحی در سیستم عامل کامپیوتری بهره ببرید. نرم افزارهایی مانند 3DMAX یا INVERTOR می توانند این وظیفه را به خوبی برای شما انجام دهند.

2- حجم مکعبی لازم برای پیاده سازی قالب را آماده نمایید:حالا باید یک مکعب در اندازه ی قابل طراحی شده آماده کنید تا طرح اصلی را روی آن پیاده نمایید.

3- طراحی اصلی را به درون مکعب انتقال دهید:برای این کار هم می توانید از نرم افزارهای تخصصی استفاده کنید و هم برخی از سایت ها صنعتی این خدمات را ارائه می دهد که از آن ها می توانید کمک بگیرید.

4- حالا فایل میکس شده ی مکعب و طرح اصلی را به پرینتر سه بعدی خود انتقال دهید.

5- در مرحله ی بعد پرینتر با ذوب مواد اولیه ی آن ها را به صورت لایه لایه روی طرح اصلی پیاده سازی می نماید. فیلامنت یا رشته ای از مواد گرمانرم حاصل از ذوب شدن مواد اولیه برای چاپ طرح به صورت لایه ای قرار گرفته و بعد از سرد شدن به حالت جامد قابل آماده و مورد نیاز صنعت گر را آماده می نماید.

مزایای ساخت قالب با پرینت سه بعدی

هرچند استفاده از پرینتر سه بعدی برای ساخت قالب در حال حاضر جانشین کاملی برای روش های سنتی نشده است اما با این حال در رده کاری خود هیچ جایگزینی نداشته و بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد. در ادامه با مزیت های استفاده از این تکنولوژی در طراحی و ساخت قالب آشنا خواهیم شد.

صرفه جویی در زمان در ساخت قالب با پرینت سه بعدی

یکی از اصلی ترین مزیت های ساخت قالب با پرینت سه بعدی صرفه جویی حداکثری در زمان اجرای طرح است. برخلاف روش های سنتی که برای ساخت یک قالب نیاز به روزها و حتی هفته ها زمان داشتید، در این روش تنها با چند ساعت کار قالب طراحی شده در دست شما خواهد بود. این مزیت می تواند استفاده از این دستگاه ها را در صنعت حتی با قیمت بالاتری که دارند کاملاً مقرون به صرفه نماید.

صرفه جویی اقتصادی در ساخت قالب با پرینت سه بعدی

برای اینکه مقایسه ی کاملی از هزینه های استفاده از پرینتر سه بعدی در ساخت قالب ها با روش هایی مانند تزریق پلاستیک داشته باشید، می بایست این مهم را از چند جنبه مورد ارزیابی قرار دهید.

در نگاه اول استفاده از پرینتر سه بعدی به دلیل مواد اولیه ی گران قیمت و استفاده از دستگاه گران قیمت ممکن است صرفه ی اقتصادی بالایی نداشته باشد اما وقتی به مسئله کمی ریزتر نگاه کنید متوجه صرفه ی اقتصادی این روش خواهید شد.

در روش ساخت قالب با پرینت سه بعدی شما در زمان بسیار کمتری و بدون نیاز به سایر متعلقات قالب خود را آماده خواهید نمود. دیگر نیازی به دستگاه های دست وپا گیر برش کاری و تراشکاری نداشته و پرینتر به صورت مستقل همه ی این فرایندها را انجام خواهد داد.

طراحی و ساخت دقیق تر

برخلاف روش های سنتی که شما تنها بعد از پایان کار می توانید درباره ی کیفیت آن نظر بدهید و در صورت نیاز به اصلاح باید همه ی مراحل را از ابتدا طی کنید، در روش ساخت قالب با پرینت سه بعدی شما از همان ابتدا می توانید در یک طرح سه بعدی کامپیوتری ریز جزئیات قالب را مشاهده نموده و نظرات و ایده های خود را روی آن پیاده سازی و نواقص احتمالی آن را نیز رفع کنید. ازاین رو قالب آماده شده در انتها بسیار دقیق تر از سایر روش های تولید خواهد شد.

امکان ایده پردازی در طرح های آماده شده

در روش های سنتی وقتی حرف از ایده و ایده پردازی می آمد، طراح با محدودیت هایی روبرو بود اما خوشبختانه کاربرد پرینتر سه بعدی در قالب سازی باعث شده تا دیگر این محدودیت ها در طراحی از بین رفته و طراح بتواند طرح مورد علاقه خود را با ریزترین جزئیات پیاده سازی کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>