اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

توجه

وب سایت زینگ هیچ فعالیتی در زمینه نقل و انتقال پول ندارد و این مطلب صرفا جهت آگاهی شما بازنشر شده است. لطفا در مورد انتقال وجه با ما تماس نگیرید.

واردات

واردات غیر بانکی:
منظور از واردات غیر بانکی چیست و چه مدل وارداتی را شامل می شود؟ آیا به هزینه و واردکننده بستگی دارد یا کالایی که قرار است وارد کنیم؟

واردات غیر بانکی:
واردات غیر بانکی متولد تحریم ها و تورم های اقتصادی هستند. قبل از آن شما برای واردات باید به بانک عاملی که در آن حساب داشتید مراجعه می کردید. به عنوان مثال به بانک تجارت مراجعه کرده و بر اساس پیش فاکتوری که ارائه می کردید درخواست های خود را اعلام کرده و می گفتید: قصد دارید محصولی را از یک صادرکننده خارجی خریداری کنید.

طبق پیش فاکتور شما که به عنوان مثال 100 هزار دلار بود، باید درخواست می کردید که این 100 هزار دلار به حساب شخص صادر کننده خارج از کشور واریز شود.

این را به بانک عامل خود معرفی و اعلام می کردید، سپس بانک عامل این موضوع را با بانک مرکزی مطرح می کرد و در نهایت در صورت تایید بانک مرکزی، این ارز به حساب شخص صادر کننده که در هر کشور خارجی بود، واریز می شد.

مقدور نبودن واریز های بانکی:
اما به علت مشکلات تحریمی و بلوکه شدن حساب هایی که به نحوی ارتباط آنها با موجودیت بانک مرکزی ایران مشخص شده بود، به وجود آمد. در نتیجه بانک مرکزی خلاقیت به خرج داد و آن هم این بود که شما می توانید به صورت غیر بانکی صادرات و واردات خود را انجام دهید.

در این صورت بانک مرکزی فقط وظیفه نظارتی داشت، به جهت آن که خود بانک قادر به جابه جایی پول نبود، در نتیجه به شخص صادر کننده ای که ارز داشت اعلام می کرد که برای شخص واردکننده ارز جابجا کند.

نقش صرافی ها:
در این روش غیر بانکی که گفته شد باید بین صادر کننده و وارد کننده پلی ایجاد شود، که بتوانند هر دو یکدیگر را پیدا کنند. لازم به ذکر است که سامانه نیما به صورتی نیست که هر دو نفر از طریق سامانه سرچ کرده و یکدیگر را پیدا کنند.

به گونه ای نیست که شخص صادرکننده و واردکننده به صورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط باشند. در سامانه نیما نفر سوم وجود دارد که صرافی ها هستند.

صرافی های مجاز بانک مرکزی هم که مورد تایید بانک مرکزی هستند، فقط می توان از طریق آن ها اقدام کرد و گفته شد که هر صرافی، صرافی مورد تایید و مجاز بانک مرکزی نیست. تمام معاملاتی که در سامانه نیما اتفاق می افتد، یک طرف آن صرافی ها هستند که ارز را از شخص صادرکننده خریداری کرده و به شخص وارد‌کننده می فروشند.

انتقال ارز توسط بانک مرکزی:
همچنان بحث انتقال ارز توسط بانک مرکزی وجود دارد، اما در حساب های خاص، بانک های خاص و همچنین ارز های خاص! برای مثال می توان اشاره کرد که بانک های ایرانی که می توانند ریال را در عمان و در شهر مسقط یا روپیه در هند و یوان در چین را جابجا کنند.

در گذشته گفته شد که اگر شما نتوانید از طریق بانک مرکزی ارز دریافت کنید، باید به شخص صادرکننده مراجعه کنید. البته باید از طریق صرافی ها اقدام کنید و گفته شد که شما هیچ وقت به صورت مستقیم با شخص صادر کننده در ارتباط نیستید.

چگونگی خریداری ارز توسط صرافی از صادرکننده:
صرافی ها همیشه در سامانه نیما یک طرف معامله هستند و دو نوع معامله انجام می دهند یکی از معاملات آن ها خرید ارز و دیگری فروش ارز به بانک ها و اشخاص وارد کننده می باشد.

برای ثبت سفارش بازرگانی شخص وارد کننده برای تامین ارز خود باید به صرافی ها مراجعه کند اما قبل از آن باید مدارک خود را به بانک مربوطه و بانک عامل خود ارائه دهد. تمامی مدارک مربوط به نوع کالا، میزان محصول، مبلغ فاکتور و همچنین بر اساس چه ارزی است و تمامی شرایط به بانک مربوطه ارائه می شود.

بانک مربوطه موارد را به بانک مرکزی ارائه می دهد. زمانی که بانک مرکزی مورد بررسی قرار داد و از طرف آنها صحت آن مشخص شده و تایید شد، مقدار ارزی که شخص وارد کننده نیاز دارد از طریق سامانه نیما برای صرافی ها به نمایش در می آید. در آن موقع صرافی ها می توانند به شخص وارد کننده ارز خارجی بفروشند.

عدم ارتباط مستقیم صرافی با وارد کننده:
در ابتدا صرافی به صورت مستقیم با شخص وارد کننده در ارتباط نیست. بانک عامل وارد کننده را به صرافی معرفی می کند که شما می توانید در سامانه نیما ارز واردات غیر بانکی را به این اشخصا بفروشید.

می توان نتیجه گرفت شخص وارد کننده با بانک عامل در ارتباط است و بانک عامل پس از بررسی و تایید مدارک و صحت ادعای وارد کننده او را به صرافی معرفی می کند تا از طریق سامانه نیما به آن فرد ارز بفروشند. پس حتی در معاملات غیر بانکی نیز بانک های عامل نقش دارند.

البته خود بانک عامل به علت اینکه تحریم است و نمی تواند ارز را انتقال دهد، فقط نقش نظارتی دارد و از صرافی ها استفاده می کنند.

سامانه جامع تجارت:
صادرکننده و وارد کننده هرگز مستقیما وارد سامانه نیما نمی شوند. آنها به سامانه جامع تجارت وارد می‌شوند. یعنی یک سامانه دیگری وجود دارد که شما به عنوان شخص تاجر پس از آنکه کارت بازرگانی خود را دریافت کردید، خودتان را در سامانه جامع تجارت معرفی می کنید. احراز هویت شده و تایید کارت بازرگانی خود را دریافت می کنید.

روش کار سامانه جامع تجارت:
شما چه صادر کننده و چه وارد کننده باشید، باید گزارش واردات و صادرات خود را در این سامانه وارد کرده و اعلام کنید.

زمانی که مجوزهای نقل و انتقال را دریافت کرده و توانستید محصول و کالای خود را صادر کنید و گزارش خود را در سامانه جامع تجارت بارگذاری می کنید، در این هنگام خود سامانه گزارش شما را مورد بررسی قرار داده و تعهد ارزی شما را محاسبه می کند.

در این صورت شما باید تعهد ارزی خود که شامل 95 درصد از ارزش معامله خود بوده را در سامانه جامع تجارت معرفی کنید.

در نتیجه نه صادر کننده و نه وارد کننده هیچ یک در سامانه نیما نیستند. سامانه جامع تجارت به سامانه نیما لینک است. در طرف دیگر صرافی ها قرار دارند که آنها هم در سامانه سنا هستند. پس سامانه سنا و سامانه جامع تجارت هردو باهم سامانه نیما را تشکیل می دهند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما

توجه

وب سایت زینگ هیچ فعالیتی در زمینه نقل و انتقال پول ندارد و این مطلب صرفا جهت آگاهی شما بازنشر شده است. لطفا در مورد انتقال وجه با ما تماس نگیرید.

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>