اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کشتیرانی

بارنامه کشتیرانی در صادرات:
بارنامه کشتیرانی در صادرات معمولا دو نوع است که با نام های لگ اول و دوم آنها را می نامند و البته باید اصطلاحات کامل آنها را بدانید.

اصول و توصیه های مربوط به کشتیرانی و حمل:
برای پرداخت هزینه های دلاری مربوط به کشتیرانی ها باید این مسائل را در نظر بگیریم که حدودا در سال‌های 87 یا قبل و بعد از آن نرخی به عنوان دلار دولتی اعلام شد که برای مشتریان به صرفه تر بود.
ولی بعدها دولت متوجه شد که هزینه های آنها قابل بازیابی نیست و نرخ ارز بالا برده شد و با عنوان ارز نیمایی معروفی شد.

در حال حاضر با نرخ بانک مرکزی معامله ها انجام می شود، البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که در بخشنامه‌های مربوط به تعرفه های THC نرخ روز انجام معامله ذکر شده است.

تاریخ مبنا برای تمامی امور حساب، در کشتیرانی تاریخ حرکت کشتی است، به عنوان مثال در تاریخ 16 نوامبر کشتی حامل بار شما حرکت کرده است، که 177 دلار پرداختی باید به نرخ روز دلار در تاریخ 16 نوامبر حساب شود.

نکته بعدی این است که هزینه های مربوط به THC دارای 9 درصد ارزش افزوده یا مالیات نمی باشد و تنها به خدمات مربوط به کشتیرانی مانند صدور بارنامه اضافه می گردد.

در صورتحساب هزینه های LOCAL به غیر از هزینه های THC، هزینه ای به عنوان صدور بارنامه هم وجود دارد.

هزینه های صدور بارنامه:
هزینه صدور بارنامه برای کمتر از 5 کانتینر 387 هزار تومان است که دارای 9 درصد مالیات می باشد. ولی در صورتی که از 5 کانتینر بار بیشتری داشته باشید، 850 هزار تومان باید بپردازید.

و در صورتی که از 20 کانتینر بیشتر باشد، ماکزیمم صدور بارنامه یک میلیون تومان است که همگی دارای 9 درصد ارزش افزوده است.

تمامی هزینه های فوق در بخشنامه های مربوط به هزینه های THC در سایت گفته شده موجود است و می توانید همه آنها را دانلود و مطالعه کنید.

نحوه پرداخت کرایه حمل:
به فرض مثال قصد صادرات کالایی را به هنگ کنگ، فرانسه، مالزی یا … دارید که برای این منظور از شما درخواست می کنند که هزینه ها را به صورت دلاری پرداخت کنید و تا دو الی چهار درصد مالیات و کارمزد به آن اختصاص می یابد.

همچنین ممکن است شرکت های حمل از شما درخواست کنند که کرایه حمل را در خارج از ایران و در کشور امارات پرداخت کنید.

اغلب به دو صورت پرداخت در مبدا و پرداخت در مقصد کرایه حمل صورت می گیرد. پس این امکان وجود دارد که شما با مشتری به توافق برسید و هزینه حمل را به هزینه کالا اضافه کنید و از مشتری دریافت کرده و خودتان در مبدا کرایه حمل را بپردازید یا می توانید فقط هزینه های مربوط به کالا و … را دریافت کنید و هزینه کرایه حمل را در مقصد به عهده مشتری بگذارید.

در اسناد مانیفست بارنامه، باید ابتدا کاملا مشخص انتخاب کنید که هزینه حمل را چه زمانی می پردازید.
پس از پرداخت هزینه حمل و دریافت فیش، تمامی فیش ها و اسناد را به همراه پرداخت هزینه های دلاری به دفتر شرکت حمل ارسال می کنید و دفتر شرکت حمل موظف است که به شما بارنامه بدهد.

به دلیل اینکه هزینه های بندری و محلی به صورت ریالی پرداخت می شوند، شرکت های کشتیرانی به صورت رسمی اسناد آنها را برای شما مهر می زند و صادر می کند چرا که تمامی اطلاعات اقتصادی شما را دریافت کرده اند.

این اطلاعات شامل کد اقتصادی، شناسه ملی، شماره ثبت، آدرس، شماره تلفن، نام و نام خانوادگی است، اغلب سند هزینه های بندری را به صورت رسمی و 3 نسخه ای صادر می کنند.

اجاره کارت بازرگانی:
گاهی اوقات به عنوان یک شرکت بازرگانی قصد صادر کردن خرما به خارج از ایران را دارید که پس از بررسی‌های لازم متوجه می شود اجازه صادرات این محصول را ندارید.

برای حل این مشکل حق العمل کار، استخدام می کنند این افراد کسانی هستند که در بندرعباس برای تاجران از کارت بازرگانی خودشان به جهت پیش بردن صادرات استفاده می کنند.

این افراد تمامی امور بارچینی، گمرکی و …را انجام داده و از اطلاعات این فرد برای صدور هزینه های استفاده می کنند.

چنین افرادی در بندرعباس هستند که حاضرند کارت بازرگانی خودشان را دراختیار شما قرار دهند تا امور بازرگانی و محاسبه هزینه های حمل کالا را با اطلاعات آنها انجام دهید.

در کشورمان ایران خرید و فروش ارز جرم است و حمل دلار به صورت علنی خطرناک است و شرکت های حمل و نقل با درنظر گرفتن این مسائل سعی می کنند فاکتور رسمی به مشتری ها بدهند.

کرایه حمل جزء هزینه های شماست و شرکت حمل و نقل جمهوری اسلامی فاکتور صادر می کند.
برای ارسال کالا از بندرعباس به جبل علی فقط نیاز به یک بارنامه دارید، ولی برای صادرات به اروپا، هند یا امارات سوئیچ بارنامه هم باید داشته باشید، که می توانید از فورواردر آن را درخواست کنید، حتی درخواست نقل و انتقال پول را هم می توانید به فورواردر بدهید.

دو نوع بارنامه داریم:

  1. بارنامه لگ اول.
  2.  بارنامه لگ دوم.

بارنامه لگ اول برای خریدار شما اهمیت زیادی ندارد و پس از پایان پرداخت صورتحساب ها می توانید درخواست کنید که یک کپی بارنامه به شما بدهند. برای دریافت سوئیچ بارنامه در امارات نیاز است که بارنامه لگ اول را در ایران ریلیز کنید.

امروزه بعضی از شرکت های کشتیرانی می توانند سوئیچ بی ال را در ایران برای شما صادر کنند ولی توصیه می کنیم که این کار را انجام ندهید و سعی کنید از شرکت فورواردر بخواهید در امارات اصل این سند را دریافت کرده و برای شما ارسال کند.

با توجه به شرایط تحریم در ایران تجار و شرکت ها در کشورهای چینی، اروپایی یا … دوست ندارند که مبدا کالاهای وارداتی از ایران باشد به همین منظور با توافق طرفین کشور ثالثی را در اسناد وارد می کنند.

همانطور که می دانید کشور ایران در منطقه دارای موقعیت استراتژیک است چرا که تمامی کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، گرجستان، ترکمنستان و …. نیاز دارند که امور صادراتی و ترانزیتی خویش را از طریق آب های بندرعباس انجام دهند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>