اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

امنیت سایبری

بر اساس قطعنامه سازمان جهانی دریانوردی امنیت سایبری برای سیستم های مدیریت حمل ونقل دریایی از ابتدای ژانویه 2021 قابل اجراست. اگرچه به گفته کارشناسان بین المللی اجرای این قطعنامه هنوز اجباری نشده است، اما وجود آن ضروری و اجرای آن به مروز زمان را به فال نیک می گیرند.مؤسسه SEASENCE با طرح پرسشی از دست اندرکاران حمل ونقل در فضای مجازی به الزامی بودن یا نبودن امنیت سایبری پرداخته که چکیده ای از آن از نظرتان می گذرد.

1- Yoshinori Kozeki، مدیر بخش عملیات بررسی، ClassNK در این زمینه گفت: اگرچه قطعنامه IMO یک الزام غیر جباری است و به صورت اختیاری عمل می شود اما به نظر می رسد کل جامعه دریایی باید نگران این موضوع باشند زیرا خطرات سایبری یک چالش جدید برای سیستم های مدیریت ایمنی است و حمل و نقل دریایی متناسب با ISM Code باید برای کنترل خطرات مختلف آماده شود.

وی افزود: در این ارتباط ClassNK طرح های خود را مهیا کرده و الزامات لازم را برای کمک به کشورهای صاحب پرچم آماده دارد ما امیدواریم بتوانیم تخصص خود را در اختیار کارشناسان قرار دهیم تا از ریسک حملات سایبری کاسته شود.

2-Vincent Lagny، رئیس امنیت سایبری، Bureau Veritas نیز معتقد است به طور کلی ذی نفعان صنعت حمل ونقل مانند BIMCO، DCSA انجمن بین المللی مؤسسات رده بندی (IACS) مجموعه قابل توجهی از قوانین و دستورالعمل ها را برای مقابله با ریسک های سایبری ارائه داده اند که این اسناد به اجرای قطعنامه IMO کمک می کند.

از سوی دیگر برخی سازمان های ملی دستورالعمل هایی را درباره مدیریت ریسک سایبری کشتی ها به اشتراک گذاشته اند و در این ارتباط باید بگویم صاحبان کشتی اجرای این قطعنامه را پیش بینی کرده اند و بسیاری از آنها خود را برای اجرا آماده کرده اند زیرا آن را به نفع صنعت حمل ونقل می دانند.

در نتیجه در سطح جهان آسیب پذیری کشتی ها از اول ژانویه مورد توجه جهانیان قرار خواهد گرفت. در واقع این الزامات باعث می شود سازماندهی لازم صورت گرفته و آگاهی خدمه بالا رفته و نظارت بر سیستم های سایبری بیشتر شود.

3-Svante Einarsson مشاور دریایی DNVGL، اعتقاد دارد آگاهی از قطعنامه IMO که از ابتدای سال 2021 اجرا می شود شروع خوبی برای امنیت سیستم های مدیریت ایمنی است.در این راستا همکاری نزدیک بین مدیران حمل ونقل، اپراتورها، صاحبان کشتی، صاحبان کالا و انجمن های طبقه بندی ضروری به نظر می رسد. همچنین در ارتباط با صدور گواهینامه ISM باید دقت بیشتری به عمل آید.

4-Ian Bramson رئیس امنیت سایبری، گروه شرکت های ABS Inc یاد آور شد: اگرچه تبلیغات زیادی درباره اجرای قطعنامه IMO صورت گرفته است اما بسیاری از مسئولان صنعت حمل و نقل دریایی و اپراتورها به تازگی به این مسأله واقف شده اند که از کجا باید شروع کنند مسلماً امنیت سایبری هر روز پیچیده تر می شود و فاکتورهای زیادی وجود دارد تا یک برنامه منسجم مدیریت ریسک سایبری تنظیم شود و باید بر اساس فنّاوری های IT چالش های نظارتی قابل اجرا برای جلوگیری از آسیب پذیری مدیریت ایمنی به کار گرفته شود.

5-Mark Milford معاون امنیت سایبری وارستیلا The North of England P&I Club در همین زمینه گفت: تحول دیجیتالی حمل و نقل دریایی در حال انجام است و توسط سازندگان روز به روز نوآور تر می شود به همین جهت راه حل های پیچیده ای دارد.هرچه تأثیرات مثبت دیجیتالی در سراسر صنعت حمل و نقل دریایی بیشتر شود مدیریت ایمنی نیز بیشتری خواهد داشت.

مسلماً صاحبان صنعت حمل و نقل دریایی از این نوع فنّاوری ها استقبال می کنند اما باید تلاش جهانی برای کاهش خطراتی که این فنّاوری ها را تهدید می کند بیشتر شود و خوشبختانه حرکت به سمت گنجاندن احتمال خطرات سایبری در سیستم مدیریت کشتی ها از مدت ها قبل در حال انجام است و قطعنامه IMO آغاز یک حرکت نوین است.

6-Colin Gillespie مدیر پیشگیری از خسارت انگلیس P&I Club، خاطر نشان ساخت: صنعت حمل و نقل دریایی آگاه است که باید از مقررات پیروی کند. امنیت سایبری موضوعی است که باید به درستی مدیریت شود به همین جهت سؤالات زیادی از سوی شرکت های حمل و نقلی مطرح می شود که باید برای آنها پاسخ مناسب داده شود، به هرحال امنیت سایبری سیستم مدیریت حمل ونقل حتماً باید مورد توجه و اقبال صنعت حمل و نقل جهانی واقع شود.

7-Lars Jensen مشاور امنیت دریایی Improsec، عنوان کرد: در ارتباط با امنیت سایبری سه دیدگاه در حال حاضر وجود دارد که عده ای به طور فعال از آن مراقبت می کنند. عده ای هنوز به طور واقعی مفهوم آن را درک نکرده و به آن نپرداخته اند اما در جریان عواقب و آسیب ها قرار دارند.

گروه سوم اقلیتی هستند که خطرات آن را به درستی احساس نکرده و شاید مسائلی مانند بحران کرونا مانع از پرداختن به آن شد ه است. به نظر می رسد اجرای قطعنامه IMO باعث می شود این گروه به یک انسجام فکری برسند اگرچه جزئیات بیشتر آن باید از سوی سازمان های مختلف مطرح شود.

8 -James E. McKee بنیانگذار و مدیرعامل Red Sky Alliance و Wapack Labs LLC، در این زمینه اظهار داشت: کل جامعه حمل و نقل دریایی همواره در معرض تهدید سایبری مداوم است و مجموعه تجزیه و تحلیل هایی که توسط Wapack انجام شده است نشان می دهد مدیریت زنجیره تامین حمل و نقل در برابر حملات سایبری آسیب پذیر است، به همین جهت اگر شرکت های حمل و نقل از قطعنامه IMO پیروی کنند می توانند به یک جمع بندی نهایی برای ضعیف تر کردن حلقه آسیب پذیری سایبری اقدام کنند.

9 -Nikos Kefalas مدیر HSSE / QA شرکت حمل و نقل LNG چین، گفت: در حال حاضر برای اجرای قانون IMO استانداردهای مشخصی وجود ندارد. همه شرکت های حمل و نقل دریایی در حال رسیدن به بلوغ فنّاوری هستند اما مدیریت امنیت سایبری به یک استاندارد جهانی نیاز دارند، ضمن اینکه باید ریسک سایبری در دریا و ساحل هر دو مدنظر قرارگیرد.

10-Costas Th. Kontes مدیر عامل V.Ships Greece Ltd تأکید کرد: صنعت حمل و نقل دریایی هنوز کاملاً آمادگی پذیرش مدیریت امنیت سایبری را ندارد زیرا آموزش و افزایش آگاهی، جدّی گرفته نشده است اگرچه تعداد محدودی از شرکت ها اقدامات پیشگیرانه ای را در ارتباط با ممیزی ها و گواهینامه ها انجام داده اند اما کافی نیست و باید استاندارد های لازم تعریف شود.

به هرحال معتقدم که امنیت سایبریِ یکپارچه در ایمنی عملیات است و این سازمان ابتکارات زیادی را برای اطمینان همه همکاران پیرامون امنیت سایبری آغاز کرده است و در حال آماده کردن یک بسته ایمنی سایبری هستیم که همزمان با اجرای قطعنامه IMO رونمایی خواهد شد.

11-Kosts Vlachos مدیر عامل LATSCO گفت: الزامات قطعنامه IMO تمامی ابعاد مدیریت ایمنی سایبری را در بر می گیرد. چالش اصلی ارزیابی تمامی خطرات شناسایی شده برای کشتی ها و پرسنل است که با تجزیه و تحلیل عمیق توسط کارشناسان و متخصصان به مدت زمان طولانی نیاز دارد. به نظر من اول ژانویه 2021 شروع بسیاری از فعالیت ها در زمینه مدیریت امنیت سایبری است که به فال نیک گرفته می شود.

12-Spyros Vlassopoulos مدیر عامل شرکت حمل و نقل یونیکMgt) Inc) با اشاره به اینکه در دوران کرونا فنّاوری های دیجیتالی بیشتر توسعه یافت، گفت: همه متخصصان حمل و نقل وظیفه دارند که از خود در برابر تهدیدات سایبری محافظت کنند و کشتی ها را از امنیت لازم برخوردار سازند. متأسفانه از ابتدای 2020 با همه گیری کرونا برخی از فعالیت ها مانند بحث امنیت سایبری کمتر مورد توجه واقع شده اند، اما خوشبختانه اجرای قطعنامه IMO این امکان را فراهم می کند که مدیریت امنیت سایبری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

13-Ulfert Gartz معاون ارشد فنّاوری اطلاعات ZEABORN Ship Management GmbH & Cie. K، نیز در پایان گفت: تهدیدات سایبری و امنیت اطلاعات امروزه با پیچیدگی های خاصی روبه رو شده اند در این ارتباط IMO نگرانی زیادی دارد مالکان کشتی نیز در حال بررسی فرآیند های خاص خود هستند. ما معتقدیم امنیت سایبری یک شبه ایجاد نمی شود بلکه تمامی دست اندرکاران حمل و نقل دریایی و بندری و کشتی ها باید آموزش های لازم را طی کرده و نسبت به افزایش آگاهی اقدام کنند این یک روند مداوم برای ارزیابی خطراتی است که صنعت حمل و نقل را تهدید می کند. اگرچه به نظر می رسد صنعت حمل و نقل دریایی برای اجرای قطعنامه IMO 2021 آماده است اما برای جا افتادن آن زمان زیادی باید سپری شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>