اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع سیستم نگه داری قطعه در دستگاه cnc

هنگام کار با دستگاه پیشرفته و حساسی مانند دستگاه سی ان سی شناخت انواع سیستم نگهداری قطعه کار بسیار مهم و حیاتی است. در حقیقت عملکرد این قطعه از دستگاه جنبه مهمی از فرایند ماشینکاری سی ان سی محسوب می شود و اگر قطعه کار به خوبی روی میز دستگاه ثابت بماند می توانیم اطمینان داشته باشیم که کیفیت برش در بهترین سطح ممکن خواهد بود.

دستگاه های سی ان سی از لحاظ روش های نگهداری قطعه کار با یکدیگر متفاوت هستند و با توجه به کاربردی که دارند از سیستم های متنوعی بهره می برند.با این وجود در این مطلب به معرفی انواع سیستم نگهداری قطعه کار در دستگاه سی ان سی خواهیم پرداخت و در مورد جوانب مثبت و منفی هر کدام از آنها صحبت خواهیم کرد.

سیستم نگهداری قطعه کار با روش Gluing

در این شیوه شرکت تولید کننده یک بلوک پلاستیکی با طراحی خاص به میز کار اضافه می کند و برای ماشینکاری نمونه های اولیه و نمونه های پایلوت بهترین انتخاب ممکن است. بلوک پلاستیکی استفاده شده در این دستگاه ها تحت عنوان bakelite شناخته می شود که در اکثر دستگاه های سی ان سی چینی از این روش استفاده شده است.

این روش که نوعی کشش و چسبندگی بین قطعه کار و سطح میز به وجود می آورد یکی از محبوب ترین شیوه ها و سیستم نگهداری قطعه کار برای کارگران محسوب می شود. با استفاده از این سیستم می توانیم ماشینکاری روی مواد خالص یا ناخالص را با بهترین کیفیت انجام دهیم. معمولاً روی سطح باکلیت از یک سیستم ضد خش استفاده شده تا مانع از تأثیر آن روی قطعه کار شود.

سیستم نگهداری قطعه کاربر روش Gluing یک روش سریع و ارزان است که بسته به متریال استفاده شده امکان تغییر در آن وجود دارد. در این سیستم کار تکنسین برای نگهداری از چسب به منظور نگه داشتن فلزات یا مواد خیلی فلزی سخت است و همیشه باید روش هایی برای محافظت از نیروی چسبندگی آن در نظر بگیرد.

از جمله مزایای مثبت این روش می توانیم به نگهداری قطعات چندگانه به صورت همزمان روی میز دستگاه سی ان سی اشاره کنیم که کار اپراتورها را ساده می کند. بنابراین می توانیم آن را به عنوان سیستم نگهداری قطعه کار برای مواد پلاستیکی و آلومینیومی در نظر بگیریم. ایرادی که به این روش وجود دارد این است که احتمال جدا شدن قطعه کار وجود دارد و هنگام خارج کردن آن هم ممکن است به قطعه کار آسیب برسد.

روش پیچشی یا Bolting

پیچ ها از جمله بهترین ابزارها برای نگه داشتن قطعه کار برای ماشینکاری محسوب می شوند. دراینجا شما فقط کافی است که یک بلوک آلومینیومی ساده به سطح میز کار دستگاه سی ان سی اضافه کنید و با ایجاد چند سوراخ روی آن امکان تراز کردن و پایداری بهتر قطعه کار را به وجود بیاورید.

شرکت هایی که در زمینه ساخت دستگاه سی ان سی عمل می کنند، معمولاً از آلومینیوم خشک یا چدن برای ساخت سیستم نگهداری قطعه کار با روش پیچشی استفاده می کنند. در اینجا فقط کافی است که شما از یک فلنج استفاده کنید و روی آن چند پیچ قرار دهید تا به کمک آن قطعه کار را محکم در محل مورد نظر نگه دارید.

مهم ترین جنبه استفاده از سیستم بولتینگ یا پیچشی این است که قطعه کار بسیار پایدار است و می توانید فشار زیادی بر روی آن وارد کنید. این برای کسانی که هندسه های پیچیده ای برای برشکاری دارند یا از دستگاه سی ان سی چند کاره استفاده می کنند بهترین انتخاب است. ایرادی که در سیستم نگهداری قطعه کار پیچشی وجود دارد این است که پیچ و مهره نوعی سیستم اضافی را به وجود می آورند که ممکن است کار شما را برای کار روی قطعات بزرگ محدود کنند.

سیستم نگهداری قطعه کار به روش Vises

اپراتور ها از این شیوه برای نگهداری قطعات سنگین و بزرگ استفاده می کنند و معمولاً برای برش کاری سریع بهترین انتخاب است. در این شیوه دو فک متحرک در دو طرف میز دستگاه سی ان سی نصب می شود و قطعه کار بین این دو فک قرار می گیرد. این روش برای ماشینکاری قطعاتی که لبه های صاف دارند مفید است اما می توان برای قطعه های دارای لبه های گرد هم از آن استفاده کرد.

از آنجا که در این شیوه لازم است که بین لب ها و قطعه کار ارتباط مستقیم وجود داشته باشد ممکن است از آرواره های نرم استفاده شده باشد تا به قطعه کار آسیبی نرسد. دستگاههای مدرن از سوئیچ سریع برای حرکت و کنترل سیستم نگهداری قطعه کار استفاده شده تا اپراتور خیلی راحت کار خود را انجام دهد و بلافاصله آن را از چرخه ماشین کاری خارج کند.

مزیت بزرگ استفاده از سیستم Vises این است که شما می توانید آن را برای ماشین کاری سریع به کار ببرید و کار شما را برای ماشینکاری قطعات تکراری ساده تر می کند. همچنین این یک روش کارآمد برای ساخت قطعات با اندازه بزرگ است و شما می توانید چند ابزار را به طور همزمان روی میز دستگاه سی ان سی قرار دهید تا به یکباره ماشین کاری شوند. ایرادی که در مورد این سیستم نگهداری قطعه کار وجود دارد این است که باید هندسه منظم با سطوح موازی داشته باشد یا لازم است که فک های درنظرگرفته دارای طراحی سفارشی باشند.

سیستم نگهداری قطعه کار به روش گیره یا کلمپ

سیستم های مختلفی بر مبنای استفاده از گیره یا کلمپ برای ماشین کاری تعریف شده است. رایج ترین سیستم ها شامل گیره های ترکیبی و گیره های مشابه با انبردست و در نهایت کلمپ های سی شکل است.گیره ها از جمله راحت ترین سیستم ها برای نگهداری قطعه کار هستند که هم تنوع بالایی دارند و هم انعطاف پذیری آنها در بستن قطعه کار بسیار زیاد است. استفاده از این ابزارها به شما اجازه می دهد تا صرفه جویی جالب توجهی در مصرف انرژی داشته باشید و با کمترین مصرف انرژی بتوانید قطعه کار را به شکل های مختلف نگهداری دارد.

کسانی که قصد استفاده از کلمپ به عنوان سیستم نگهداری قطعه کار در دستگاه سی ان سی را دارند به راحتی می توانند در فروشگاه های مختلف آنها را ارزان پیدا کنند. راندمان ماشینکاری دستگاه های سی ان سی با استفاده از این ابزار ها بالا می رود و توانایی استفاده از آنها در موقعیت های مختلف بسیار بیشتر است. تنوع در طراحی این ابزارها باعث می شود که انجام عملیات های مختلف ماشین کاری هزینه چندانی نداشته باشد و کار شما را ساده تر کند.

یکی از ویژگی های جالبی که در استفاده از گیره ها به عنوان سیستم نگهداری قطعه کار در دستگاه سی ان سی وجود دارد این است که نمونه های هیدرولیک و الکترومغناطیسی آنها در بازار وجود دارد. شما به عنوان اپراتور هم می توانید از نمونه دستی این دستگاه ها استفاده کنید و هم به راحتی از ظرفیت نمونه های پیشرفته آنها برای انجام اهداف مختلف کمک بگیرید.

میزهای وکیوم یا میز خلا

میز وکیوم با تولید نیروی نگهدارنده که ناشی از تفاوت بین خلا و فشار جو است باعث می شود که قطعه کار روی سطح میز ثابت بماند. این طراحی بهترین انتخاب ممکن برای ماشینکاری روی سطوح مسطح است و معمولاً در روتر های سی ان سی به کار گرفته می شود. میز خلا بسیار دقیق، انعطاف پذیر و کارآمد است. این سیستم برای نگهداری طیف گسترده ای از مواد مختلف به ویژه موادی که امکان اتصال آنها وجود ندارد مانند کامپوزیت ها به کار گرفته می شود. همچنین با استفاده از این ابزار شما می توانید محدودیت سایر سیستم ها را به حداقل برسانید.

البته استفاده از میز خلا یا میز وکیوم نقاط ضعف خاص خود را هم دارد. این میز برای قطعات صاف مناسب است و اگر شما به فکر ماشینکاری قطعات با هندسه متنوع هستید نمی توانید از آن ها استفاده کنید. از طرف دیگر میزان فشار ایجاد شده برای قطعه کارهای کوچک ممکن است به اندازه کافی برای نگهداری آنها مناسب نباشد و این کار شما را برای ماشینکاری یکنواخت و متمرکز سخت کند.

میز مغناطیسی به عنوان سیستم نگهداری قطعه کار

میز های مغناطیسی از قدرت الکترومغناطیسی برای نگه داشتن قطعات کاری ساخته شده از فلزات مناسب است. این سیستم ها محبوب ترین انتخاب ممکن برای صنعت قالب سازی هستند، زیرا بیشترین قالب ها از جنس فولاد هستند و امکان نگهداری آنها روی میز دستگاه سی ان سی فراهم است.

نیروی مغناطیسی ایجاد شده در میزهای مغناطیسی از نوع الکترومغناطیس است و زمانی که جریان الکتریسیته برقرار می شود بلافاصله نیروی جاذبه کافی برای نگهداری قطعه کار فراهم شده و می توان از آن به عنوان سیستم نگهداری قطعه کار استفاده کرد.

در این سیستم از هیچگونه گیره فلزی یا وسایل جانبی استفاده نمی شود و به همین دلیل کار ما برای ماشینکاری قطعات سبک و سنگین راحت تر است. ایرادی که در در مورد دستگاه سی ان سی وجود دارد این است که برای فلزات استفاده می شود و کاربرد چندانی در ماشینکاری غیرفلزات مانند پلاستیک یا آلومینیوم ندارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>