اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فرز کاری با دستگاه cnc

دستگاه فرز سی ان سی یک دستگاه پرقدرت و حرفه ای محسوب می شود، اما انتخاب دستگاه برای عملیات فرزکاری متناسب با آن مهم تر است. فرایند فرزکاری یعنی استفاده از ابزار برشی برای برش دادن بخش های مختلف از قطعه کار و در نهایت شکل دهی آن. حالا ممکن است این قطعه کار یک ابزار پزشکی باشد یا ظرافت آن در حد کار روی جواهرات باشد.

عملیات فرزکاری ساده

این به عنوان ساده ترین و معمولی ترین عملیات فرزکاری دستگاه فرز سی ان سی شناخته می شود که از آن برای تولید یک سطح ساده مسطح و افقی به موازات محور چرخش اسپیندل فرز صورت می گیرد. عمق برش صورت گرفته روی قطعه کار با چرخاندن پیچ سفید عمودی نیز قابل تنظیم است و دستگاه پس از انتخاب به سرعت و فیلم مناسب شروع به کار می کند.معمولاً کسانی که در زمینه آماده سازی قطعه کار فلزی یا چوبی برای برشکاری های بعدی هستند می توانند از این ظرفیت دستگاه فرز سی ان سی بهره ببرند.

فرزکاری تخت

این عملیات از لحاظ شرایط اجرا و میزان سختی همانند عملیات فرزکاری ساده است، با این تفاوت که برش باید در یک محور عمودی انجام گیرد و روی سطح عمودی انجام می شود. برای انجام این کار می توان از دستگاه فرز سی ان سی معمولی استفاده کرده و عمق برش آن هم با چرخاندن پیچ ضربدری میز دستگاه قابل تنظیم است.شرکت هایی که در زمینه فرزکاری چهار وجه نمونه کار فعالیت می کنند، مانند شرکت های تولید کننده سیلندر خودرو می توانند از این قابلیت کمک بگیرند.

عملیات فرزکاری جانبی

در این نوع فرزکاری یک سطح عمودی مسطح در قسمت جانبی قطعه کار برش داده می شود و نیازی به محور عمودی برای قرار گرفتن ابزار برشی در جهت مستقیم سطح برش نیست. در حقیقت در این شیوه امکان حرکت دادن ابزار برشی از قسمت بالا وجود دارد و اسپیندل می تواند از بالا چرخش و سرعت لازم را برای برش فراهم کند.در این عملیات فرزکاری می توان عمق برش را با کمک چرخاندن پیچ فید عمودی مربوط به میز دستگاه تنظیم کرد.

فرزکاری دوتایی یا فرزکاری استرادل

این شیوه فرزکاری از طریق تولید یک سطح عمودی مسطح در هر دو طرف یک قطعه کار با استفاده از قرار گیری ابزار برشی در دو طرف جانبی آن انجام می شود. همانطور که در تصویر می بینید ابزارهای برشی در دو طرف کاربر قرار می گیرند و فاصله بین آنها با استفاده از یک پیچ تنظیم کننده قابل تنظیم است و می توانیم فاصله را به دلخواه تغییر داد.عملیات فرزکاری استرادل معمولا برای طراحی یک مکعب یا سطح شش ضلعی یا هگزاگونال استفاده می شود.

عملیات فرزکاری زاویه ای

فرزکاری زاویه ای شامل ایجاد یک سطح زاویه دار روی قطعه کار به غیر از زاویه های راست به صورت افقی و عمودی است و بر مبنای حرکت محور و اسپیندل دستگاه انجام می شود. در این عملیات شیار زاویه ایجاد شده ممکن است یک یا دو زاویه داشته باشد و با توجه به نوع برش ممکن است زاویه قرارگیری ابزار برشی هم تغییر کند.

فرزکاری چندتایی

در عملیات فرزکاری چندتایی امکان پردازش و آماده سازی چند سطح روی یک قطعه کار به صورت همزمان فراهم می شود و تعداد برش ها و همچنین قطر برش ها ممکن است یکسان و متفاوت باشد. این فاکتور تحت تأثیر تعداد ابزار برشی به کار گرفته شده روی آربور قرار دارد.

اهمیت استفاده از این روش به صرفه جویی در زمان ماشینکاری برمی گردد و معمولاً در کارهای تکراری با تعداد تکرار بالا مانند تولید قطعات خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.در این شیوه سرعت برش بر مبنای برش دادن قطر بزرگ محاسبه می شود و این اصلی ترین فاکتور در تعیین زمان فرز کاری محسوب می شود.

عملیات فرزکاری شکل دهی

کسانی که به فکر ایجاد شکل های نامنظم روی قطعه کار هستند و احتمالاً الگوهای برشی آنها به صورت تخت و مشخص نیست می توانند از این عملیات استفاده کنند. شکل ایجاد شده توسط این دستگاه ها ممکن است محدب یا مقعر یا هر شکل دیگری باشد و سطح تشکیل شده با استفاده از ابزارهای خاص مورد بررسی قرار می گیرد.نکته ای که در مورد این عملیات وجود دارد این است که سرعت برش آن ها معمولاً 20 تا 30 درصد کمتر از عملیات فرزکاری ساده است.

فرزکاری پایان کار

این فرز کاری معمولاً در انتهای عملیات برش و آماده سازی قطعه کار انجام می شود و برای ایجاد یک سطح صاف و صیقلی با توجه به سطح میز به کار گرفته می شود. عملیات فرز کاری پایان کار ممکن است به صورت عمودی یا افقی یا حتی زاویه دار باشد و معمولاً در انتها با تولید شیار و یا برش های کوچکی همراه است که مناسب به قرارگیری پیچ و مهره است.برای این عملیات استفاده از دستگاه فرز عمودی بهترین انتخاب ممکن است و توانایی حرکتی و برشکاری بیشتری به آن می دهد.

فرزکاری برشی

این عملیات برای ایجاد شیار های باریک یا شیارهای پهن روی قطعه کار با استفاده از یک ابزار برشی مشابه با اره به کار گرفته می شود. در حقیقت می توان از این شیوه برای جدا کردن یک قسمت کامل از قطعه کار استفاده کرد یا تنها در برخی از قسمت های آن برش های شیار مانند ایجاد کرد.

عملیات فرزکاری شیار زنی و شکاف زنی

همانطور که از اسم آن پیداست می توان از این عملیات برای ایجاد شیار و شکاف با اشکال و اندازه های مختلف روی سطح قطعه کار استفاده کرد. در این دستگاه ها امکان استفاده از یک ابزار برشی ساده یا حتی یک ابزار برشی اره مانند وجود دارد و در برخی موارد برش های آنها در قالب فرزکاری جانبی انجام می شود.

معمولاً شکاف های بزرگ و باز را با استفاده از ابزار برشی ساده ایجاد می کنند و ابزار برشی اره مانند یا ابزارهای برشی جانبی برای ایجاد شیار های کوچک مناسب هستند.

عملیات فرزکاری دنده ای

این عملیات با استفاده از یک دستگاه برش خاص انجام می شود که شکل آن در تصویر زیر آورده شده است. ابزار برشی استفاده شده در این دستگاه ممکن است از نوع استوانه ای باشد که با توجه به حرکت قطعه کار می تواند الگوهای دنده های مختلفی را روی آن پیاده سازی کند.

نکته ای که در این شیوه برشی اهمیت دارد این است که فضای دندانهای ایجاد شده روی قطعه کار کاملاً با طراحی ابزار برش کاری همخوانی دارد.هنگام استفاده از فرزکاری دنده ای باید به اندازه مساوی تیغه ها با محل برش آنها توجه شود تا نمونه کار دندان های ایجاد شده کاملاً با مصرف آن همخوانی داشته باشد.

فرزکاری هلیکال

عملیات فرزکاری هلیکال که با عنوان فرز کاری چرخ دنده های هم شناخته می شود، یک نوع ماشینکاری خاص است که برای ایجاد خطوط هماهنگ و متوازن روی سطوح صاف استفاده می شود. معمولاً ایجاد شیار های مارپیچی در اطراف قطع کار استوانه ای یا مخروطی اصلی ترین کاربرد این عملیات است و می توان میز دستگاه را به شکلی تغییر داد که مارپیچ ایجاد شده به صورت زاویه دار باشد.

با تغییراتی که در قسمت فید میز دستگاه ایجاد می شود امکان ایجاد نقشه های برشی چرخشی در قطعه کار وجود دارد و کیفیت کار را بالا میبرد. از این فرزکاری برای ایجاد چرخ دنده های مارپیچ و برش های شیاری مارپیچی روی دریل مته یا حتی روی بدنه پیچ استفاده می شود.

فرزکاری رزوه ای

عملیات فرزکاری رزوه ای برای تولید پیچ و مهره استفاده می شود و عملکرد آن تا حدود زیادی به فرزکاری هلیکال شباهت دارد. پیچیده بودن این عملیات از این جهت اهمیت دارد که هم باید فرآیند برش انجام شود و هم حرکت ابزار برشی در طول و در عمق قطعه کار در نظر گرفته شود.

هنگامی که این عملیات با استفاده از یک ابزار فرزکاری رزوه ای انجام می شود، اپراتور باید بتوانند با استفاده از قدرت حرکت میز و تغییر زاویه آن امکان تغییر عمق برش و همچنین وضعیت قرارگیری برش ها در کنار یکدیگر را داشته باشد. نکته مهمی که درمورد این شیوه فرزکاری وجود دارد این است که متوازن بودن برش ها یک اولویت بسیار مهم و تأثیرگذار است و به همین دلیل باید توجه ویژه ای به این موضوع شود.

جمع بندی

عملیات فرز کاری از لحاظ اهمیت و سختی در اجرا می تواند نقش مهمی در روند جذب سفارش و در نتیجه کسب درآمد بیشتر برای کارگاه شما داشته باشد. شما با استفاده از یک دستگاه فرز سی ان سی می توانید برش های خارق العاده ای انجام دهید که در جریان آنها صرفاً ابزار برشی تغییر داده شده است.

پس برای کار با این دستگاه ها در وهله اول شیوه های مختلف برش را بشناسید و در کنار آن نحوه استفاده از ابزارهای برشی و پیاده کردن روشهای مختلف روی قطعه کار را یاد بگیرید. ضمن اینکه به آشنایی با برنامه نویسی دستگاه سی ان سی و اصول اولیه آن می تواند در این مسیر به شما کمک کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>