اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کاربرد دستگاه cnc در صنایع پزشکی

کاربرد دستگاه cnc در صنایع پزشکی یکی از مهم ترین مواردی بود که به پیشرفت دستگاه تراش سی ان سی و دستگاه فرز سی ان سی کمک کرد. در حقیقت نیاز به طراحی دقیق و کار بدون خطا روی دستگاه ها و تجهیزات حوزه پزشکی باعث شده بود که نقش کامپیوترها و نرم افزارها در کنترل دستگاه های سی ان سی بیش از بیش خودنمایی کند. به همین دلیل تولید کنندگان دستگاه های سی ان سی توان زیادی برای پیشرفت آنها به کار گرفته اند.

مروری بر کاربرد دستگاه cnc در صنایع پزشکی

وقتی که از کاربرد دستگاه cnc در صنایع پزشکی صحبت می کنیم منظور ما فقط به تولید تجهیزات ساده مانند تیغ جراحی یا موارد مشابه آن ها نیست. بلکه ظرفیت دستگاه های سی ان سی به حدی بالاست که حتی می تواند قطعات بسیار پیچیده و پیشرفته در دستگاهها و ابزارهای حوزه پزشکی را تولید کند و از خطای احتمالی آن جلوگیری کند.

اگرچه امروزه بسیاری از کارشناسان و حوزه پزشکی نقش پرینترهای سه بعدی یا همان چاپ سه بعدی در تولید پروتزهای مفصلی و حتی دندان های مصنوعی را غیر قابل انکار می دانند، اما کاربرد دستگاه cnc در صنایع پزشکی بسیار وسیع تر و چشمگیر تر است.

در حقیقت این دستگاه ها از تولید تجهیزات ساده مانند تیغ جراحی تا ایمپلنت دندان گرفته تا تجهیزات پیشرفته مانند دستگاه ها را تولید می کنند و روند تولید آن ها را سرعت بخشیده اند.اما اگر بخواهیم مناسب بودن کاربرد دستگاه cnc در صنایع پزشکی را بررسی کنیم می توانیم چند جنبه آن را در نظر بگیریم:

نیاز به دقت بالا در تولید برخی از تجهیزات پزشکی

برخی از تجهیزات پزشکی در دنیای امروز چنین حساس و پیچیده شده اند که تولید آنها به کمک دستگاهی غیر از دستگاه سی ان سی امکان پذیر نیست و باید نقش انسان ها در تولید آنها به حداقل برسد. اگر در حال حاضر کار دستگاه های پیشرفته ای مانند دستگاه لیزر در عمل جراحی چشم یا حتی کار دستگاه لیزر در درمان سنگ کلیه را ببینید متوجه می شوید که دقت در این دستگاه ها تا چه اندازه اهمیت دارد.

بنابراین در وهله اول کاربرد دستگاه cnc در صنایع پزشکی مربوط به تولید تجهیزات بسیار دقیق و با میزان صحت بالاست که می تواند در انجام فرایندهای پزشکی نقش مهمی داشته باشند. البته این نکته نباید فراموش شود که خود تجهیزات پزشکی هم مجهز به نرم افزارهای کامپیوتری هستند که بخش مهمی از صحت و دقت عملکرد آنها را تحت کنترل دارند.

تنوع در مواد اولیه به کار گرفته شده در تجهیزات

فقط کافی است برای چند دقیقه در مطب دندانپزشکی حضور داشته باشید و استفاده از متریال های مختلف مانند استنلس استیل، رزین کامپوزیتی، آلیاژهای فولاد، آلیاژهای آلومینیوم، تجهیزات چوبی و موارد مشابه آن ها را ببینید. این یک بخش از حوزه پزشکی است و اگر همه حوزه ها را در نظر بگیرید تنوع متریال به کار گرفته شده در آن ها چنان بالاست که نیاز به دستگاه های فوق پیشرفته برای آماده سازی آنها دارند.

کاربرد دستگاه cnc در صنایع پزشکی این اجازه را به تولیدکنندگان می دهد تا روی مواد مختلف از مواد اولیه مختلف کار کنند و امکان تولید آنها را در اندازه ها و ابعاد مختلف داشته باشند. همانطور که ما در مورد به کارگیری دستگاه سی ان سی فلزات در مورد آلیاژهای آهنی و غیر آهنی صحبت کردیم، در مورد همه متریال های بکار گرفته شده در حوزه پزشکی این قوانین وجود دارد و دستگاه تخصصی برای آنها در نظر گرفته شده است.

طراحی پیچیده و سه بعدی

موضوع دیگری که کاربرد دستگاه cnc در صنایع پزشکی را توجیه می کند، نیاز به طراحی پیچیده و سه بعدی در مورد اکثر تجهیزات پزشکی و لوازم مورد استفاده در حوزه های پزشکی است. به عنوان مثال، حتی برای تولید یک ایمپلنت دندان ساده هم دستگاه باید انواع حرکت های طولی و عرضی و حرکت های ترکیبی سه بعدی را انجام دهد تا بتواند یک ایمپلنت ساده و در عین حال پیچیده را برش دهد. اما این فقط یک نمونه ساده از تجهیزات پزشکی است و ما با تنوع بالایی از محصولات در این حوزه مواجه هستیم.

بنابراین طبیعی است که افراد فعال در حوزه تولید تجهیزات پزشکی و لوازم پزشکی به فکر استفاده از دستگاه سی ان سی باشند تا نیاز آنها را پاسخ دهد. کاربرد دستگاه سی ان سی به ویژه دستگاه سی ان سی چند کاره این امکان را به تولیدکنندگان می دهد که برای هر کدام از نیازهای خود پاسخ مناسبی داشته باشند و در زمینه تولید تجهیزات مورد نیاز بازار به خود کفایی برسند.

رنیاز به سرعت بالا در تولید

یکی دیگر از بهانه هایی که می تواند به کارگیری دستگاه سی ان سی در صنایع پزشکی را توجیه کند، بالا رفتن سرعت تولید با وجود این دستگاه ها نسبت به شیوه های سنتی است.

کاربرد دستگاه cnc در صنایع پزشکی شامل نمونه های مختلفی از این برنامه نویسی هاست که می توان همه آنها را در حافظه دستگاه نگهداری کرد. بنابراین زمانی که ما نیاز به بالا بردن سرعت تولید داریم می توانیم از همان برنامه های ذخیره شده استفاده کنیم و قطعات پزشکی را با سرعت بیشتری تولید کنیم. این موضوع باعث می شود که کارایی شرکت های تولید کننده تجهیزات پزشکی نسبت به شیوه های سنتی به سطح بالاتری برود.

کاهش دخالت انسانی با کاربرد دستگاه cnc در صنایع پزشکی

در نهایت کاربرد دستگاه cnc در صنایع پزشکی با امتیاز بزرگ دیگری همراه است که آن هم کاهش دخالت انسانی در تولید تجهیزات پزشکی است. معمولاً خطای انسانی مهم ترین و اصلی ترین عامل تولید است که در مورد صنایع حساس مانند تولید تجهیزات پزشکی بیش از پیش خودنمایی می کند. بنابراین عملاً حذف این عامل خطا می تواند میزان صحت و دقت در تولید تجهیزات را بالا ببرد.

این موضوع می تواند بهانه خوبی برای کاربرد دستگاه cnc در صنایع پزشکی و به طور ویژه تولید برخی از تجهیزات خاص باشد. اگرچه باز هم دخالت انسان در مرحله برنامه نویسی و طراحی دستگاه وجود دارند اما باید بپذیریم که وجود نرم افزار میزان این خطا را به حداقل رسانده و کیفیت قطعات تولیدی را در سطح مطلوبی قرار می دهد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>