اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آموزش پرورش و نگهداری از شترمرغ
پرورش شترمرغ یکی از حرفه های سودآور است که با الگوی اقتصاد مقاومتی کاملا مطابقت دارد چرا که علاوه بر فرآورده های گوشتی که این پرنده عظیم الجثه دارد می تواند از تخم، پر، پوست و روغن آن درآمد خوبی به دست آورد. بر اساس آمارهایی که از طرف وزارت بهداشت انتشار یافته است، ایران یکی از سه کشور مطرح دنیاست که تعداد شتر مرغ ها در آن بیشتر است.

خواص کلی گوشت شتر مرغ و فراورده های آن
گوشت این پرنده به دلیل کلسترول پایین و پروتئین عالی از نظر پزشکان برای بیماران قلبی و عروقی توصیه می شود. کسانی که از چاقی رنج می برند و نمی توانند گوشت قرمز مصرف کنند، گوشت شتر مرغ بهترین گزینه برای آنها خواهد بود. زیرا گوشت شتر مرغ، کالری کمتر، چربی بسیار پایین و ویتامین ها و مواد معدنی زیادی دارد. همچنین گوشت شتر مرغ برای افراد کم خون نیز بسیار مفید می باشد. بر اساس گزارشات آزمایشگاهی و تحقیقات پزشکی، گوشت شتر مرغ سطح استرس بدن را پایین می آورد. لذا کسانی که از افسردگی رنج می برند می توانند در برنامه غذایی خود از گوشت شتر مرغ استفاده کنند. بر خلاف گوشت قرمز سایر دام ها، گوشت شتر مرغ ناقل بیماری های انگلی بین پرنده و انسان نمی باشد.
علاوه بر گوشت، تخم شتر مرغ نیز منبع غذایی بسیار قوی و غنی است. برای طراوت و تازگی پوست، استفاده از روغن شتر مرغ به شدت توصیه می شود و هم اکنون در بسیاری از آزمایشگاه های دنیا، محصولات بهداشتی حاصل از روغن شتر مرغ تولید می کنند. پوست شتر مرغ نیز یکی از گران قیمت ترین پوست حیوانات می باشد که اگر به درستی دباغی شود می توان در صنعت چرم سازی نهایت بهره را از آن برد.
در برخی از وسایل آرایشی از مژه های بلند شتر مرغ استفاده می شود. همچنین ناخن شتر مرغ به علت مقاومت زیاد از طرف جواهر فروشان برای جلا دادن جواهرات استفاده می شود.

شترمرغ

با اصول راه اندازی مزرعه پرورش شترمرغ آشنا شوید
چنانچه تصمیم شما برای راه اندازی مزرعه پرورش شترمرغ قطعی است پس باید کسب و کار خود را به ثبت برسانید و به فکر گرفتن مجوزهای لازم از سازمان بهداشت و جهاد کشاورزی باشید. یک برنامه ریزی دقیق برای مدیریت مزرعه پرورشی طراحی کنید و به تمام قوانین و مقرراتی که در این زمینه کارساز است مثل شرایط فروش، واردات نژادهای برتر شترمرغ و فروش محصولات فرآوری شده، اشراف داشته باشید.
برای به دست آوردن چنین اطلاعاتی به اندازه کافی مطالعه کنید چون پرورش شتر مرغ ها یک تجارت خاص است و به عنوان یک پرورش دهنده، ممکن است با موقعیت های گیج کننده و غیر قابل پیش بینی، مواجه شوید. پس مطمئنا به اطلاعات بروزی احتیاج خواهید داشت. جستجو در در وب سایت های اینترنتی، استفاده از مشاوره و تجربیات افرادی که در این حرفه موفق هستند، پیوستن به انجمن های پرورش شترمرغ در اینترنت، دیدن فیلم های آموزشی و بسیاری از راهکارهای دیگر می تواند بهترین راهنما برای سازماندهی و پیشبرد اهداف پرورشی شما باشد.

اخذ وام و تسهیلات بانکی برای پرورش شترمرغ
از آنجایی که پرورش شترمرغ با طرح اقتصاد مقاومتی مطابقت دارد لذا ارگان های دولتی از قبیل سازمان جهاد کشاورزی با همکاری بسیج سازندگی در راستای تحقق این اهداف وام اشتغال زایی را برای پرورش شترمرغ پرداخت می کند و اخیرا شرایطی به وجود آمده است که می توان قطعات شترمرغ را تحت پوشش اداره بیمه قرارداد.

مجوز های لازم برای احداث مزرعه شترمرغ
برای گرفتن مجوز برای راه اندازی مزرعه شترمرغ باید با سازمانهای مرتبط از جمله سازمان دامپزشکی، معاونت امور دام و وزارت جهاد کشاورزی و سازمانهای مرتبط با پرورش شترمرغ منطقه مشورت کرده و کسب تکلیف کنید تا مجوز های لازم را به دست آورید از قبی‏

مجوز برای حمل و نقل

مجوز برای مالکیت پرندگان

احداث چاه تلفات برای دفن پرنده های مرده

بازرسی های دامپزشکی

فراهم کردن معیارهای امنیت زیستی مثل احداث حوضچه های ضد عفونی کننده تا وقتی هر وسیله نقلیه قصد ورود و خروج داشته باشد ابتدا از داخل حوضچه ها رد شود.
مساحت زمین برای پرورش شترمرغ
موقعیت و محل مزرعه پرورشی: شترمرغ ها جزو پرنده هایی هستند که قادر به پرواز کردن نمی باشند ولی در عوض علاقه بسیار زیادی به دویدن با سرعت بالا دارند پس مزرعه ایی که قصد احداث آن را دارید باید به اندازه کافی وسعت داشته باشد ضمن اینکه برای ممانعت از فرار شترمرغ ها و ورود حیوانات وحشی مثل روباه، کفتار و شغال که دشمن تخم ها و جوجه های تازه متولد شده هستند، باید دور تا دور مزرعه را با فنس های توری و سیم خاردار حصار بزنید تا علاوه بر ورود چنین حیواناتی، شترمرغ ها بتوانند با خیال راحت به چرا و تولید مثل مشغول باشند در غیر این صورت به خاطر هجوم حیوانات مزاحم شترمرغ ها دچار ترس و اضطراب می شوند که این موضوع بر سلامت و راندمان تولید آنها تأثیرات منفی می گذارد.

مزرعه پرورش شتر مرغ باید در مناطق خلوت و به دور از مکان های پر رفت و آمد و شلوغ باشد. شتر مرغ ها طبیعتی آرام دارند و قرار گرفتن آنها در مکان های پر سر و صدا باعث ایجاد ترس و استرس در آنها می شود. عواملی همچون ترس و استرس بر میزان رشد و تخم گذاری و میزان باروری تخم ها بسیار تأثیر گذار می باشد.

بهداشت و مراقبت های پرورشی: درست است که مکانیزم دفاعی بدن شترمرغ ها بسیار قوی است و خیلی کم اتفاق می افتد که آنها به یک بیماری خاص گرفتار شوند ولی این موضوع در گرو رعایت بهداشت محل زندگی آنها و تکمیل دوره واکسیناسیون از بدو ورود آنها به مزرعه است. تجربیات و گزارش های علمی نشان می دهد که جوجه شترمرغ ها به مراقبت های دائمی احتیاج دارند. رعایت بهداشت، عدم اختلاف دما در محل نگهداری، تغذیه و وزن گیری مدام آنها مهم ترین مواردی هستند که جوجه ها در چند هفته اول به آن احتیاج دارند.

بیماری ها و عفونت های متفاوتی وجود دارد که ممکن است شرایط جسمی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. کنترل شرایط ظاهری آنها برای اطمینان از عدم بیماری کفایت نمی کند چون وقتی علائم بیماری خود را نشان دهد ممکن است درمان را به تاخیر بیندازد.

جهت مدیریت صحیح گله های پرورشی به این نکات مهم توجه داشته باشید:
حصارکشی اطراف مزرعه را به صورت اصولی انجام دهید تا خطرات ناشی از شکستگی و صدماتی که در حین دویدن به آنها وارد می شود را کنترل کنید.
شرایط بهداشت محل زندگی آنها را در بالاترین حد استاندارد نگه دارید تا آلودگی های ناشی از باکتری ها و میکروارگانیسم های بستر مثل کلستریدیا و هیستوموناس که منجر به آنژیت می شوند، آنها را درگیر نکند.
برای تغذیه گله پرورشی خود می توانید از انواع میوه ها، دانه ها، علف های مغذی مثل یونجه، گیاهان و هر خوراک دیگری استفاده کنید. غذاهای آماده ای وجود دارد که مخصوص شترمرغ است و برای پروار کردن، رشد و تقویت بنیه آنها مفید است تا در نهایت از کیفیت رشد و فرآورده های محصولات گله های پرورشی خود بهره مند شوید. در اختیار گذاشتن تغذیه های صحیح یکی از ضروریات مهم برای مقاوم کردن بدن آنهاست.
عدم خشک بودن جایگاه، سایه دار نبودن در فصل تابستان، وجود کوران و برف و یخبندان در فصل زمستان هم می تواند مکانیزیم دفاعی بدن آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
بیماری های دیگری چون هجوم انگل های خارجی و داخلی، زمانی شترمرغ ها را درگیر می کند که آنها را انگل تراپی نکرده باشند.
تولید مثل: از آنجایی که شتر مرغ یک پرنده عظیم الجثه است، متعاقبا هزینه های راه اندازی، نگهداری، تغذیه، بهداشت و درمان آنها بسیار زیاد خواهد بود. پیشنهاد ما به شما این است که مزارع خود را در مقیاس های کمتری به پا کنید و برای شروع کار مناسب است که از تعداد محدودی مراقبت کنید. شاید بهره گیری از یک شتر مرغ نر با یک یا دو ماده ایده بهتری باشد تا بتوانید به تمام زیر و بم پرورش شترمرغ اشرافیت داشته باشید. اگر شرایط مناسبی برای جفت های پرورشی ایجاد کنید و شترمرغ های ماده شروع به تولید تخم کنند، بدون شک در کمترین زمان ممکن، نتیجه تلاش های خود را با تولد تعداد بیشماری از جوجه شتر مرغ ها دریافت خواهید کرد. از شروع کسب و کارهای کوچک نترسید چون برای گسترش کار پرورش شترمرغ مقدمه بزرگی است.

شرایط اقلیمی سازگار با شتر مرغ
این پرنده ها بدن بسیار مقاومی دارند. گفته می شود شتر مرغ ها تا دماهای 50 درجه بالای صفر و 25 درجه زیر صفر نیز می توانند به حیات خود ادامه بدهند. این پرنده های عظیم الجثه محیط های گرم و خشک را بیشتر برای زندگی ترجیح می دهند. قطب پرورش شتر مرغ در ایران استان اصفهان می باشد ولی در سایر استان ها نیز صنعت پرورش شتر مرغ توسعه یافته است. ایران در زمینه پرورش شتر مرغ جایگاه دوم را دارد و هم اکنون افراد زیادی در داخل به این حرفه مشغول می باشند. با توجه به نیاز روز افزون به مواد غذایی سالم، هنوز هم پرورش شتر مرغ اشباع نشده است.

درآمد پرورش شترمرغ
پرورش شترمرغ یکی از پروژه های موفق و سودآور در صنعت کشاورزی است چون ای پرنده بزرگ به راحتی می تواند هر نوع شرایط آب و هوایی و جو جغرافیایی منطقه پرورشی را تحمل کند و با آن سازگار شود.

پتانسیل اقتصادی و تجاری پرورش شترمرغ آنقدر زیاد است که می تواند برای هرکسی که وارد این حرفه می شود، به یک کسب و کار پر سود تبدیل شود نه تنها از گوشت و تخم شترمرغ بهره مند می شوید بلکه از سایر اجزای آن مثل پر، پوست، استخوان، روغن و … می توانید به سود قابل توجهی دست یابید به شرطی که سرمایه گذاری اولیه را به بهترین شکل سازماندهی کنید و به درستی از اصول و قوانین استاندارد شده پرورش آن پیروی کنید. قطعا استفاده از تکنیک ها و روش های جدید برای پرورش این حیوان عظیم الجثه می تواند مثمر ثمر باشد.

مزیت پرورش شترمرغ
سوددهی: با توجه به نواساناتی که هم اکنون در کشور حکمفرماست، قیمت محصولات غذایی از جمله گوشت بسیار زیاد است. هر پرورش دهنده ای که در ابتدای راه است می تواند تخم شترمرغ ها را با مبلغ قابل توجهی به فروش رساند. گذشته از آن، ارزش یک شترمرغ زنده تا چند میلیون برآورد شده است البته این مقادیر به نسبت میزان محبوبیتی که فرآوری های شترمرغ دارد، برآورد شده است.

رشد سریع و سهولت پرورش: تصور غلطی است اگر فکر کنید چون محصولات تولید شده شترمرغ ها مثل گوشت، تخم، پوست و … آنها گران است پس احتمال دارد شرایط و هزینه های نگهداری و پرورش آنها هم مبلغ هنگفتی داشته باشد ولی جالب است بدانید که برعکس گران بودن محصولات شترمرغ، هزینه و شرایط نگهداری و پرورش آنها به راحتی انجام می پذیرد.

بازدهی بال: یک شترمرغ ماده قادر است در هر دوره ای که جفتگیری می کند 40 عدد تخم نطفه دار تولید کند و بعد از به دنیا آمدن جوجه ها فقط 14 ماه کافی است که آنها به وزن و اندازه ایده آل برسند. این یعنی بازگشت سریع سرمایه اولیه ضمن اینکه فرآورده های گوشتی شترمرغ بیشتر است و قابل مقایسه با فرآورده های گوشت گاو نیست.

چرم: وقتی یک شترمرغ به مرحله کشتار می رسد از پوست دباغی شده آن می توانید چندین متر مربع چرم به دست آورید و به کسانی که در این زمینه فعالیت دارند و حاضرند پول خوبی پرداخت کنند، بفروشید.

پرها: از پر شتر مرغ ها هم می توانید به کسب درآمد برسید چرا که پر شترمرغ در بین طراحان لباس و دکوراسیون طرفداران زیادی دارد. از یک شترمرغ می توان 36 کیلو گرم پر به دست آورد.

معایب پرورش شترمرغ
در کنار سودآوری و مزایایی که پرورش شترمرغ دارد، معایبی به چشم میخورد که در صورت بروز ممکن است، پرورش دهندگان را در گیر خسارت های جبران ناپذیری کند، این موارد عبارتند از:

شیوع بیماری های ناشناخته که در گروه های سنی بالاتر مرگ آنها را موجب می شود.
نبود سرمایه کافی و بالا بودن هزینه تولید
عدم دسترسی به خوراکی که از کشورهای دیگر وارد می شود.
عدم موفقیت در خرید جوجه های سالم
عدم وجود مراکز فرآوری، بسته بندی و صادرات در شهرها و مناطق مختلف کشور
عدم وجود کشتارگاه هایی که مخصوص کشتار شترمرغ است.
عدم استقبال عموم مردم برای مصرف گوشت شترمرغ
عدم آگاهی و فقر فرهنگی عموم مصرف کنندگان در خصوص خاصیت های درمانی گوشت شترمرغ و موارد مشابه دیگر باعث شده است که برخی از پرورش دهندگان در شهرهای مختلف کشور، خسارت های زیادی را متحمل شوند و به خاطر ورشکستگی مجبور شدند از این شغل پر درآمد دست بکشند و به شغل دیگری مشغول باشند. بدون شک اگر تبلیغات گسترده ای در رسانه های ملی انجام بپذیرد و مصرف گوشت شترمرغ برای عموم مردم فرهنگ سازی شود، چنین مشکلاتی به وجود نمی آید.

خسارت پرورش شترمرغ
همه مشکلاتی که در پاراگراف قبلی به آن اشاره کردم دست به دست هم می دهند تا سرپا ماندن در این شغل غیر قابل پیش بینی باشد. یکی از موضوعات مهمی که می تواند بازار منطقه فروش محصولات شتر مرغ را تحت تأثیر قرار دهد، سیاه بازی دلالان فرصت طلب است.

شترمرغ

عدم نبود کشتارگاه مخصوص شترمرغ در مناطق مختلف کشور باعث تشکیل گروه دلالان شده است. اینها افرادی هستند که نهایت سوء استفاده را از پرورش دهندگان می کنند و شترمرغ های پروار شده را به قیمت خیلی پایین تری می خرند تا آنها را برای کشتار به شهرهای دیگری ببرند گذشته از این، در بسیاری از شهرهای ایران مراکزی برای تهیه سایر فرآورده های شترمرغ وجود ندارد در حالی که می توان از سایر اعضای بدن شترمرغ مثل پر، پوست، استخوان و روغن بهترین سود را به دست آورد ولی ضعف های زیادی در صنعت فرآوری کشور وجود دارد که زیرساخت های پرورش شترمرغ را تحت تأثیر قرار می دهد. مثلا پوست آن که می تواند در صنعت چرم سازی مورد بهره برداری قرار بگیرد اگر به صورت غیر اصولی دباغی شود، بلا استفاده باقی می ماند و باید دور انداخته شود.

باز پرداخت تسهیلات وام هم یکی از مشکلات پرورش شترمرغ است، مبلغ بازپرداخت بسیار زیاد است ( 50 میلیون تومان) که موعد قسط های آن هر 6 ماه یکبار سر می رسد و باید به بانک مربوطه باز گردانده شود. حالا تصور کنید که برخی از پرورش دهندگان قدرت پرداخت آن را نداشته باشند.

عدم وجود سرمایه گذارانی که می توانند نقش مهمی در توسعه این صنعت و صادرات محصولات فرآوری شده داشته باشند تنها گوشت و تخم این پرنده به فروش می رسد. اگر سرمایه گذارانی وجود داشته باشند که کشتارگاه های مخصوص راه اندازی کنند و یا کارگاه های تأسیس شوند که افراد آن به کار تهیه پوست، پر، روغن و … مشغول باشند، بدون شک زیر ساخت های این صنعت مهم تقویت می شود و موانع تولید و بهره برداری از تمام اجزای شترمرغ برداشته می شود.

جوجه کشی شترمرغ
بعد از زمین مهم ترین سرمایه گذاری شما خرید دستگاه های جوجه کشی مناسب است که نتایج مثبت در گرو خرید دستگاه های با کیفیت است. برای اینکه تعداد شترمرغ ها را افزایش دهیم نیاز داریم که جوجه کشی صحیح با درصد هچ بالا داشته باشیم که کلا به دو روش انجام می گیرد.

جوجه کشی طبیعی
جوجه کشی مصنوعی
جوجه کشی طبیعی در شترمرغ ها به این صورت است که پرنده های نر و ماده نوبتی به مدت 6 هفته روی تخم های نطفه دار می خوابند تا جوجه ها سراز تخم بیرون بیاورند. شاید جوجه هایی که به صورت طبیعی سر از تخم بیرون می آورند سر حال تر باشند ولی نشستن شتر مرغ های ماده بیشتر از 42 روز روی تخم ها موجب ضعف جسمانی آنها می شود و قادر به تخمگذاری در تعداد بالا نخواهند بود و این چیزی نیست که برای مزرعه داران مقرون به صرفه باشد پس بهتر است از دستگاه های جوجه کشی مجهز استفاده شود.

برای جوجه کشی از شتر مرغ با دستگاه جوجه کشی باید دقت داشته باشید که روند جوجه کشی از این پرنده با سایر پرندگان متفاوت می باشد. جوجه کشی از شتر مرغ در دوران ستر نیاز به دفع مداوم رطوبت دارد. در حالی که سایر پرندگان به حداقل 50 الی 60 درصد رطوبت در این دوره نیاز دارند. علت این تفاوت به ویژگی منحصر به فرد تخم شتر مرغ برمی گردد که مقدار زیادی آب دارد. همچنین دمای مورد نیاز این پرنده در دوران جوجه کشی کمتر می باشد. بنابراین اگر قصد جوجه کشی از شتر مرغ با ماشین جوجه کشی در سر دارید، از دستگاه مخصوص شتر مرغی استفاده کنید.

فواید استفاده از دستگاه جوجه کشی
با این روش شترمرغ های ماده از نشستن بر روی تخم ها فارغ می شوند و دفعات تخم گذاری آنها افزایش می یابد طوری که در فصل تخمگذاری هر شترمرغ ماده قادر خواهد بود بسته به شرایط پرورش و نژادی که دارد، 40 تا 80 عدد تخم بگذارد.
در جوجه کشی مصنوعی جوجه ها هم سن هستند و می توان آنها را از نظر بهداشت و تغذیه به راحتی مدیریت کرد.
یماریها قابل کنترل هستند.
تخم های شترمرغ بسته به نژادی که دارند از 42 روز تا 48 روز در دستگاه جوجه کشی می مانند تا سر از تخم بیرون بیاورند.

نکات مهم و مراحل جوجه کشی مصنوعی تخم شترمرغ

جمع آوری و حمل و نقل صحیح و بهداشتی تخم ها
نگهداری و ذخیره کردن تخم ها
ضدعفونی کردن
کاهش حرارت تخم ها ( در صورت بالا بودن دمای محیط)
افزایش حرارت تخم ها
چرخش تخم ها در زمان ذخیره سازی

تغذیه شترمرغ
تغذیه مهم ترین موضوع در پرورش شتر مرغ است و بیشتر از 60 درصد هزینه های کلی را در بر می گیرد.
پرورش دهندگان باید به فکر یک جیره غذایی خوب باشند که در تامین انرژی، پروتئین، ویتامین، فیبر و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد و تغذیه شترمرغ ها مفید باشد. مثل یونجه، ذرت، سویای بدون پوست و سایر افزودنی ها مثل اسید های آمینه و مخمرها به عنولن جیره غذایی خوب و با کیفیت محسوب می شوند. ممکن است بسیاری از پرورش دهندگان اهمیتی به این موضوع ندهند و ضررهای بسیاری در رابطه با عدم باروری شتر مرغ ها، تخم گذاری و تولید مثل و همچنین تلفات جوجه ها متحمل شوند.

جالب بدانید در کشورهایی مثل استرالیا و آفریقای جنوبی توجه به جیره غذایی شترمرغ ها در اولویت کارشان قرار دارد و به خوبی آن را مدیریت می کنند تا پرنده پروار، برای کشتار آماده باشد. میانگین گوشتی که از شترمرغ های پرواری به دست می آورند به 30 تا 45 کیلوگرم هم می رسد.

نکته بسیار مهمی که پرورش دهندگان باید در نظر داشته باشند این است که اجازه ندهند شترمرغ ها در خوردن غذا زیاده روی کنند چرا که باعث چاقی آنها شده و باروری آنها را تحت شعاع قرار می دهد. همچنین مصرف زیاد پروتئین، باعث استرس گرمایی در آنها می شود و پوسته تخم شترمرغ ها را خشک می کند.

پرورش دهندگان روش تغذیه را به دو دوره تقسیم می کنند
زمانیکه شتر مرغ ها پس از جفت گیری در دوره استراحت به سر می برند و به کاهش وزن احتیاج دارند و غذای آنها در این دوره، باید علوفه های خشک همراه با مکمل های ویتامینه و معدنی باشد.
دوره بعدی چند هفته قبل از تمام شدن دوره استراحت شترمرغ ها و زمانی که برای جفت گیری آماده می شوند. جیره غذایی آنها باید تکمیل تر شود و شامل علف های تازه، مکمل های پروتئینی و ذرت و غلات است.
آب
شترمرغ ها هم مثل همه حیوانات دیگر به آب احتیاج دارند و حتی دوست دارند وقتی تغذیه می کنند در کنار آن آب هم بخورند مخصوصا وقتی که غذای آنها خشک است پس بهتر است منابع آب را در محل زندگی آنها با دمای مناسب قرار دهید مخصوصا در فصل های سرد با دمای 20 درجه آب در اختیارشان بگذارید.

بیماری های شایع و علت پرکنی اجباری در شتر مرغ ها

در بعضی مواقع و برای مبارزه با انگل های خارجی مثل کنه، کک، شپش اگر با افشانه های ضد عفونی قادر به کنترل آنها نباشیم چاره ای جز پرکنی نخواهیم داشت.
برای از بین بردن انگل های داخلی مثل کرم پهن و کرم نواری باید از دارو استفاده کنیم. اگر پرندگان به بیماری نیوکاسل گرفتار شوند برای مقابله و کنترل عارضه های چون تورم روده و ادار سبز رنگ باید آنها را واکسینه کنید.

آبله: ممکن است جوجه شتر مرغ ها درگروه های سنی هفته اول تا چهارمین ماه بعد از تولدشان دچار این بیماری شوند که با استفاده از واکنسهای آبله قابل کنترل است.
انفولانزا: وقتی شتر مرغ های مولد به این ویروس آلوده شوند به راحتی آن را به تخم خود منتقل کرده و منجر به تلف شدن نطفه می شود. بهتر است این تخم ها را در مجاورت تخم های سالم قرار ندهید.
فراموش نکنید که درمان های نادرست موجب تلفات زیادی می شود حتما از یک متخصص برای مداوا کمک بگیرید.

بازاریابی و کسب کار از پرورش شترمرغ
قبل از اینکه به کار پرورش شتر مرغ بپردازید باید اطلاعات جامع و کاملی از بازار عرضه و تقاضا داشته باشید و به خوبی آن را مورد بررسی قرار دهید.
پیشنهاد می کنم در شهر و منطقه ایی که ساکن هستید یک لیست از مراکز فرآوری گوشت شتر مرغ تهیه کنید و مطمئن باشید که متقاضیان زیادی برای مصرف گوشت این پرنده وجود دارد و اینکه چه کسانی در امر خرید و فروش آن هستند.

در صورت امکان در نمایشگاه ها محلی عرضه گوشت شتر مرغ شرکت کنید و با خریداران ارتباط برقرار کنید و یا با مزرعه داران و پروش دهندگان ملاقات کنید و از نحوه بازاریابی آنها از قبیل اینکه محصولاتشان را به چه کسانی و با چه قیمتی می فروشند اطلاعات لازم را کسب کنید. این کار را به عنوان بخشی از برنامه کاری تان در نظر بگیرید.

چه کسانی خریدار گوشت شترمرغ هستند ؟
موضوع مهمی که در فروش گوشت شتر مرغ باید مورد بررسی قرار گیرد این است که شما چگونه باید آن را به بازار عرضه کنید. کیفیت و بسته بندی از موارد مهم در تهیه گوشت این پرنده است. کیفیت گوشت بسته به نوع غذایی که به شتر مرغ می دهید فرق می کند اگر جیره غذایی آنها مطلوب و مفید باشد رنگ گوشت قرمز خوش رنگ است در غیر این صورت رنگ آن به صورتی کم رنگ می زند و مطمئنا کسانی که گوشت شترمرغ را می خرند آگاهی های لازم را یاد گرفته اند.لازم می دانم یک مسئله مهم دیگر را متذکر شوم.

سعی کنید گوشت شتر مرغ را در سریع ترین زمان ممکن بفروشید حتی اگر آن را با کیفیت خوب بسته بندی کنید تا 21 روز ماندگاری دارد در غیر این صورت خیلی زود فاسد می شود ولی اگر آن را منجمد کنید تا یکسال قابل نگهداری است.

چه کسانی پوست شترمرغ را می خرند ؟
نکته قابل توجه این است که بازار پوست شترمرغ ثبات ندارد در فصل هایی از سال گران است و در فصل های دیگر هیچ خریداری ندارد. مهم ترین مسله فصل خواب پوستهای شترمرغ است که باید به درستی از آنها نگه داری کنید تا ارزش فروش داشته باشند. پوست های دباغی شده را نمک سود کرده و آنها در دمای 4 تا 10 درجه سانتی گراد حفظ کرده و هرگز منجمد نکنید. بیشترین تقاضا برای پوست پای شتر مرغ است از زانو تا نوک پای پرنده که باید به شکل درستی دباغی شوند.

فروش پر شترمرغ
فروش پرهای شترمرغ هم خالی از لطف نیست. کسانی که در کار دیزاین و دکوراسیون هستند و پرهای شتر مرغ برای طراحی های داخلی و تزیینات گیاهی و حتی برای درست کردن کلاه و لباس های محلی به کار می برند و یا کسانی هستند که از پر شتر مرغ برای درست کردن جاروی پر استفاده می کنند. جالب است بدانید پر شترمرغ خاصیت آنتی استاتیک دارد که در صنعت نقاشی اتومبیل کاربرهای بسیاری دارد.

پوسته تخم شترمرغ
شما از پوسته تخم هایی که قابل باوری نیستند و به هر شکلی نطفه در آن رشد نکرده هم می توانید سود خوبی به دست بیاروید یعنی صرفا به چشم ضرر آنها را نبینید. معمولا در روز چهاردهم تکلیف تخم های غیر بارور مشخص می شود و آنها را از دایره جوجه آوری حذف می کنند.

پیشنهاد می کنم محتویات تخم های غیر بارور را با ایجاد یک سوراخ کوچک در انتهایشان خارج کرده و ضد عفونی کنید. هستند کسانی که از پوسته خالی تخم های شتر مرغ وسایل تزیینی درست می کنند و یا روی آنها کنده کاری های به خصوصی انجام داده و به شکل لامپ یا ظروف بسیار زیبا در می آورند که مشتریان خاص خودش را دارد. حتی در بسیاری از مغازه های لوکس فروشی دنیا زیر سیگاری های گرانی وجود دارد که از پای شترمرغ درست شده است فقط کافیه خلاقیت داشته باشید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>