اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دستگاه cnc پنج محور

دنیای تولید به لطف پیشرفت در زمینه طراحی ماشین آلات و علوم کامپیوتری، با ابزار قدرتمندی به اسم دستگاه cnc پنج محور مواجه شده که می تواند دستگاهی فوق العاده و همه کاره باشد. این دستگاه یکی از بهترین انتخاب های ممکن برای نیازهای روز افزون و پیشرفته در صنایعی مانند مهندسی هوافضا، مهندسی پزشکی، صنایع دفاعی، علوم رباتیک و ساخت خودرو باشد. به همین دلیل سازندگان دستگاه های سی ان سی توجه ویژه ای به ماشین های 5 محور دارند.

دستگاه cnc پنج محور چیست؟

دستگاه cnc پنج محور یک نوع دستگاه خاص برای ماشین کاری است که تحت کنترل نرم افزار قرار دارد و از سیستم کنترل عددی رایانه ای برای موقعیت یابی یا همگام سازی در 5 محور مختلف بهره می برد. استفاده از نرم افزار سی ان سی در این دستگاه برای دستیابی آسان به برش های پیچیده و سه بعدی مهم و حیاتی است. طراحی خاص باعث می شود که دستگاه علاوه بر برش کاری در سه محور اصلی X، Y و Z، در دو محور دوار اضافی هم ماشین کاری را انجام دهد.

کنترل حرکت یک ابزار برشی در محورهای مختلف باعث می شود که دستگاه cnc پنج محور انعطاف پذیری فوق العاده ای در چند جهت داشته باشد. بنابراین می توانیم از این دستگاه برای برش در اکثر زوایا و حتی جهت منفی هم استفاده کنیم و طیف وسیع تری از اشکال و ابعاد مختلف را برش دهیم.

حوه حرکت دستگاه سی ان سی 5 محور به چه صورت است؟

استفاده از لفظ 5 محور برای این دستگاه ها این معنی را می رساند که دستگاه می تواند در 5 جهت مختلف و در شیوه های متفاوت، برش انجام دهد. این دستگاه ها علاوه بر حرکت در سه محور معمولی، دو حرکت دورانی خاص هم دارند که آنها را متفاوت می کند. البته نسخه های مختلفی از این دستگاه ها وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نسخه های 3 + 2 محور

دستگاه cnc پنج محور که در نسخه های 3 + 2 محور طراحی شده باشد، به صورت همزمان می تواند هر سه محور را کنترل کند و از دو محور باقی مانده برای موقعیت یابی قطعه استفاده کند. به همین دلیل می توان انتظار داشت که دستگاه در سه جهت برش های فوق العاده ای داشته باشد و از دو محور برای موقعیت یابی قطعه کار بهره ببرد.نحوه عملکرد این دستگاهها در دو بند زیر خلاصه می شود:

  • امکان استفاده از سه محور X، Y و C به صورت همزمان وجود دارد، در حالی که دو محور Y و A برای موقعیت یابی قطعه کار استفاده می شود.
  • به صورت همزمان امکان استفاده از سه محور Y، Z و A فراهم هست و می توان از دو محور X و C برای موقعیت یابی قطعه کار استفاده کرد.

نسخه های 4 + 1 محور

این مدل از دستگاه cnc پنج محور از محورهای بیشتری برای برشکاری استفاده می کند و تنها یک محور برای موقعیت یابی قطعه کار به کار می برد. به کار گرفتن چهار محور در این دستگاه به صورت همزمان قدرت مانور آن را بالاتر می برد و از طرف دیگر موقعیت یابی را صرفاً به یک محور خاص واگذار می کند. به عنوان مثال برای استفاده از این دستگاه می توان از دو شیوه زیر استفاده کرد:

  • در حالی که محور Y به تنهایی برای موقعیت یابی استفاده می شود، 4 محور دیگر (X & Z & A & C) به صورت همزمان برای برشکاری و حرکت دستگاه استفاده می شوند.
  • در این حالت می توان چهار محور X & Y & Z & A را به صورت همزمان در کنار یکدیگر به کار گرفت و تنها از محور C برای موقعیت یابی استفاده کرد.

نسخه های کامل 5 محوری

این مدل از دستگاه ها را می توان به عنوان کامل ترین دستگاه cnc پنج محور معرفی کرد که سه محور خطی و دو محور چرخشی را به صورت همزمان کنترل می کند و به نوعی موقعیت یابی را هم به کمک آنها انجام می دهد. این دستگاه ها بهترین انتخاب ممکن برای برش های پیشرفته هستند و نحوه عملکرد آنها به شیوه برنامه نویسی دستگاه بستگی دارد.

در این نسخه، محورها در 3 محور خطی (که معمولاً X، Y & Z نامیده می شوند) و دو محور چرخشی پیکربندی شده اند. محور A محور کج شدن است در حالی که محور C محور چرخش است. در چنین پیکربندی معمولاً یک سطح میز وجود خواهد داشت که قطعه کار روی آن سوار شود.

محور چرخش دستگاه

یکی دیگر از معیارهایی که در خرید دستگاه cnc پنج محور به ما کمک می کند، محور چرخش دستگاه است که تحت کنترل حرکت میز دستگاه قرار دارد. این حرکت می تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم انجام شود و تأثیر خود را روی حرکت محورهای دستگاه و در نتیجه پیچیدگی برش های صورت گرفته توسط آن بگذارد. محورهای چرخش دستگاه های پنج محور را می توان در دو گروه قرار داد:

محور A

در این حالت سطح میز دستگاه سی ان سی به سمت اپراتور یا در طرف مقابل اپراتور قرار می گیرد. بنابراین حرکت میز به صورت افقی انجام می گیرد و به ترتیب به سمت چپ یا راست حرکت می کند. بسته به مدل دستگاه سی ان سی، از این دستگاه ها برای برش دادن زاویه های کنج و زاویه های سخت استفاده می شود. این محور حرکتی به دستگاه cnc پنج محور کمک می کند که زاویه هایی با دامنه گسترده تر از 120 درجه را پوشش دهند و در نتیجه امکان برش دادن زاویه های خیلی پیچیده را فراهم می کند.

محور C

در این حالت، سطح بالای میز که قطعه کار روی آن سوار می شود، یا به طرف چپ و در جهت عقربه های ساعت یا در طرف راست و در ضد جهت عقربه های ساعت می چرخد. چرخش میز دستگاه می تواند حداکثر تا 360 درجه انجام گیرد و در نتیجه نیازی به بازگشت به حالت صفر ندارد و می تواند یک دایره کامل ایجاد کند. این محور به اپراتور اجازه می دهد تا موقعیت چرخشی مورد نظر خود را به بهترین شکل ایجاد کند و ابزار برشی را در شرایط مختلف به کار گیرد.

3 محور خطی استفاده شده در این دستگاه ها امکان موقعیت یابی حرکت خطی را به موقعیت مورد نیاز فراهم می کند. بنابراین اگر اپراتور نیاز به برش های کج داشته باشد می تواند از محورهای چرخان کمک بگیرد تا برش های پیچیده تری انجام دهد. در حقیقت، وجود دو محور چرخان در دستگاه cnc پنج محور این امکان را به ما می دهد که برش های ایده آلی داشته باشیم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>