اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مشکلات پرورش شتر مرغ
پرورش شتر مرغ از آن دسته از حرفه هایی محسوب می شود که در کنار مزیت هایی که دارد، اگر به شکل اصولی عملی نشود، ممکن است خسارات و شکست های بزرگی را به وجود آورد. در ابتدای کار برای پرورش شتر مرغ به شکل صنعتی، می بایستی پروسه ای طولانی و البته پر ماجرا برای اخذ مجوز های لازم از سازمان ها و ادارت مختلف، طی نمایید.

هر شغل و حرفه ای سختی های خود را دارد. پرورش شترمرغ نیز از این قضیه مستثنی نبوده و سختی های خود را دارد.

نکات قبل از پرورش شتر مرغ
قبل از اقدام برای پرورش شتر مرغ باید به برخی از مهم ترین نکات این صنعت توجه داشته باشید. با ما همراه شوید تا از عوامل مختلف در جهت پرورش این پرنده که از معایب پرورش شتر مرغ نیز به شمار می رود، آگاه شوید.

شترمرغ

زمین
یکی از مهم ترین و اولین نکات در پرورش شتر مرغ، تهیه یک زمین مناسب است. زمینی که برای این کار در نظر می گیرید، باید فضایی کافی برای تحرک آزادانه شتر مرغ ها را داشته باشد.

هر گله های مولد نیاز به فضایی حدودا 200 تا 250 متر مربع دارد، که البته تهیه و مدیریت چنین متراژی یکی از بزرگ ترین معایب پرورش شتر مرغ به شمار می رود.

مکان
در هر کجا که بخواهید دامداری خود را افتتاح نمایید، می بایستی فاصله ی قانونی 2 هزار متر تا 5 هزار متری از مناطق مسکونی را رعایت کنید.

باید به این نکته توجه کنید که جوجه های شتر مرغ بسیار ترسو و آسیب پذیر هستند و باید از ایجاد هر گونه سر و صدایی اجتناب کنید. پس مکانی آرام و به دور از سر و صدا برای نگهداری این پرنده، پیدا کنید.

وجود زمین هایی در نزدیکی جاده، با ایجاد صدای بوق احتمالی کامیون ها و ماشین ها، آرامش و راحتی زندگی پرنده های شما را تهدید می کند که در نهایت موجب خساراتی به پرورش شتر مرغ می شود.

پیش از تأسیس مزرعه پرورش شتر مرغ، می بایستی به اطراف مزرعه به خوبی توجه کنید. برای مثال نباید در آن حوالی، مرغداری وجود داشته باشد. چرا که با وزش باد به سمت مزرعه پرورشی شما، احتمال مواجهه با بیماری های موجود در مرغداری بسیار زیاد است.

ایجاد شرایط ایده آل برای پرورش شتر مرغ، سخت و نیاز به سرمایه و هزینه اولیه بسیار بالایی دارد که همین سختی کار از معایب پرورش شتر مرغ محسوب می شود.

نگهداری
دور تا دور زمینی که می خواهید در آن پرورش شتر مرغ انجام دهید، باید محدود شود. برای این کار راه های مختلفی وجود دارد.

مثلا می توانید اطراف زمین خود را فنس کشی کنید که البته هزینه جداگانه برای شما به همراه خواهد داشت. راه دیگری که وجود دارد، دیوار کشی است. اما باید به هزینه های مربوط به بلوک، آهن، سیمان و همچنین کارگر با توجه به مکانی که دارید، توجه کنید.

شتر مرغ ها تا 7 ماهگی آزاری نمی رسانند؛ اما وقتی وارد 8 یا 9 ماهگی می شوند، کنترل آن ها بسیار سخت و دشوار می شود. شتر مرغ های نر به دلیل رشد بیضه ها، لگد می زنند که این لگد های محکم و خطرناک، خسارات جانی برای مولد ها و کارکنان محسوب می شود. در این شرایط، شتر مرغ ها پر ریزی می کنند و می بایستی محل نگهداری نر ها و ماده ها را از یکدیگر جدا کرد.

در بسیاری از موارد، دعوا و ستیزه هایی که بین شتر مرغ ها صورت می گیرد، حتی در هنگام غذا دادن، برای کارکنان مزرعه امری دشوار، پر خطر و از معایب پرورش شتر مرغ است.

بلوغ دیرهنگام
سایر پرنده ها در مدت زمان بسیار کوتاهی به سن تخمگذاری و بلوغ می رسند. اما شترمرغ ها زمان زیادی باید طی کنند تا به سن بلوغ برسند. مخصوصا شترمرغ نر در سن 2 الی 3 سالگی بالغ می شود و می تواند جفت گیری کند. بنابراین براین تشکیل گله های مولد باید چند سال صبر کرد و یا شترمرغ بالغ خریداری نمود.

تغذیه
این پرندگان با توجه به جثه ای که دارند، مصرف خوراک آنها نیز در طول روز زیاد می باشد. به طوریکه یک شترمرغ بالغ در طول روز نزدیک به 3 کیلوگرم غذا مصرف می کند. تأمین و نگهداری روزانه این حجم از غذا برای تعداد زیادی شترمرغ کار آسانی نخواهد بود.

شترمرغ

واکسن
بایستی در برابر بیماری ها شترمرغ ها واکسینه شوند. در غیر اینصورت تلفات در بین جوجه ها بسیار بالا خواهد بود. واکسن جوجه های شتر مرغ در دو مرحله اعمال می شوند. مرحله اول در یک روزگی جوجه شتر مرغ که به صورت خوراکی، چشمی و تزریقی داده می شود.

مرحله دوم واکسن نیز در سه ماهگی تکرار می شود. معمولا واکسن های استفاده شده از کیفیت پایینی برخوردارند. چرا که واکسن های مرغوب وارداتی در بازار، با توجه به وضعیت موجود، بسیار سخت به دست آمده و همچنین قیمت گزافی را برای تهیه آن ها باید پرداخت کنید. مشکلاتی که در زمینه تهیه واکسن و بودجه آن وجود دارد، از دیگر معایب پرورش شتر مرغ محسوب می شوند.

حمل و نقل
همانطور که به آن اشاره کرده بودیم، شتر مرغ ها پرنده هایی بسیار حساس هستند و هرگونه صدای بلندی آرامش آن ها را خدشه دار می کند. حمل و نقل برای شتر مرغ ها استرس بالایی ایجاد می کند. حتی زمانی که تراکتور های میکس علوفه و غذا یا ماشین های حمل خوراک وارد مزرعه دامداری می شوند، موجب استرس و وحشت این پرنده های حساس می گردند. در شرایط استرس زا، به علت پریشانی و دوییدن شتر مرغ ها، و به هم خوردن آن ها به یکدیگر یا برخورد آن ها به میله های حفاظتی، پای آن ها گیر کرده و موجب تلفاتی چون شکستگی پا برای شتر مرغ ها، می شود. قلم پای شتر مرغ ها معمولا دارای حفره های متعدد، تو خالی و بدون مغز است.

از طرفی دیگر شترمرغ های ماده در هنگام تخمک گذاری از کلسیم موجود در مغز استخوان هایشان استفاده می کنند که موجب ایجاد حباب های کلسیمی در مغز استخوان می شود. به همین دلیل پاهای شتر مرغ ها بسیار شکننده هستند.

در صورتی که پاهای شتر مرغ بشکند، باید ذبح شود. مگر آن که مولد بسیار با ارزشی باشد که با مشورت دامپزشک مربوطه، به معالجه آن بپردازند.

فروش و سود
بازاریابی گوشت شتر مرغ ممکن است کمی سخت باشد.گوشت شتر مرغ نسبت به گوشت گاو و گوسفند طرفدار کم تری دارد که همین علتی برای سخت تر به فروش رفتن آن است. البته گوشت شترمرغ صادرات بسیار خوبی به کشورهای منطقه دارد. گوشت شتر مرغ در هنگام مصرف حتی یک گرم چربی هم نباید داشته باشد و پوست آن نیز باید کاملا از روی گوشت جدا شود. کوچک ترین تاندون یا استخوانی نباید بر روی گوشت مصرفی باقی بماند.

حرفه پرورش شتر مرغ، بالا و پایین و نوسان های زیادی دارد که همین نوسانات، نبود ثبات از دیگر مشکلات و چالش های پیش روی این صنعت می باشد.

روند جوجه کشی سخت تری دارد
در ابتدا بایستی ذکر نمود که جوجه کشی از شترمرغ با دستگاه های معمولی امکان پذیر نیست. برای انجام این کار لازم است که حتما از یک دستگاه جوجه کشی شترمرغی استفاده شود. جوجه کشی شترمرغ در مقایسه با دیگر ماکیان به زمان بیشتری نیاز داشته و از حساسیت بیشتری برخودار است. بنابراین افراد کم تجربه در این زمینه ممکن است راندمان هایی مطلوبی دریافت نکنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>