اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

گچ بری، هنر کنده کاری و طراحی بر روی گچ می باشد و یکی از روش های رایج در معماری خانه های ایرانی محسوب می شود. اکثر افراد گمان می کنند گچ بری تنها برای سقف قابل اجرا است، اما به منظور تزئین دیوار و ستون ها نیز می توان از این روش استفاده نمود.

در گچ بری می توان از سبک ها و الگوهای مختلف الهام گرفت و با توجه به دکوراسیون مورد نظر نسبت به انتخاب آن اقدام کرد. اگر به طراحی داخلی بناهای تاریخی دقت کنید متوجه گچ بری سقف، ستون و دیوار داخلی آن ها خواهید شد.

بقایای تاریخی که از زمان های گذشته به جا مانده اند هنر گچ کاری را به بهترین شکل به نمایش گذاشته و اصالت و زیبایی این هنر را اثبات می نمایند. گچ بری در دوره های مختلف تاریخ در تزئین انواع ساختمان ها استفاده می شد و عظمت و زیبایی معماری را برجسته می نمود.

گچبری

خانه های تاریخی اغلب دیوارهای بلندی دارند که بر روی آن ها الگوهای گچ بری با ضخامت بالا مشاهده می شود. این نوع گچبری ارتفاع دیوار را متعادل تر نشان می داد و ترفندی مناسب برای بهتر شدن طراحی داخلی به شمار می آمد.

گچ بری برای جدا کردن یکپارچگی سقف و دیوار به کار می رود و روشی مناسب برای زیبایی و تمایز این دو قسمت می باشد. با این مقدمه، در ادامه این نوشته به بررسی جزئیات بیشتر در خصوص گچ بری می پردازیم. با ما همراه باشید.

پیشینه گچ بری در ایران
اولین مردمانی که در ایران از گچ بری استفاده کردند، هخامنشیان و سپس ساسانیان بودند. پس از آن اعراب از ایرانیان این هنر را آموختند و در دوره امویان از این هنر در ساخت کاخ های خود استفاده کردند.

در دوره ایلخانی هنر گچ بری در ایران به بیشترین شکوه خود دست یافت که از زیباترین آثار گچ بری آن دوران می توان به مسجد حیدریه قزوین، مسجد جامع ورامین و محراب مسجد جامع ارومیه اشاره نمود.

در دوران حکومت تیموریان از هنر گچ بری در ساخت انواع خطوط کوفی مشجر، معقد، مزهر و مشبک و همچنین خط های نسخ، ثلث و نستعلیق استفاده های فراوانی می شده است. از مهم ترین گچ بری های این دوره می توان سر در مسجد میدان کاشان را نام برد.

اوج هنر معماری ایران در دوران صفویه بود. در این دوره هنر گچ بری نیز وارد روش های خاصی شد، به طوری که زیباترین مقرنس بندی های گچی با نقش های گل و گیاه و انواع تیغه های گچی دالبری به این دوره اختصاص دارد و به بهترین شکل اجرا شده است.

از گچ بری در کجا استفاده می شود؟

  • سقف

رایج ترین کاربرد گچ بری در سقف است که به صورت سنتی، مدرن یا پیش ساخته قابل اجرا می باشد. گچ بری های سقف شامل گچ بری سقف سالن، آشپزخانه، اتاق ها و راهروها می باشد.

  • دیوار

گچ بری حاشیه ای از انواع گچ بری های دیواری محسوب می شود. از گچ بری های دیواری علاوه بر دیوار سالن، در دیوار اتاق خواب ها و گچ بری دیوار پشت تلویزیون و شومینه نیز استفاده می شود.

  • ستون

گچ بری بر روی ستون ها نیز از گذشته رایج بوده است. انواع گچ بری بر روی ستون ها شامل گچ بری ستون گرد، گچ بری ستون مربع، گچ بری ستون آشپزخانه، گچ بری ستون وسط سالن پذیرایی و گچ بری ستون های کنار دیوار می باشد.

گچبری

مزایای گچ بری

  • در ساختمان های امروزی گچ بری و گچ کاری ساختمان جایگاه ویژه ای پیدا کرده است و از آن برای برجسته نشان دادن بنا و در هم شکستن سادگی و یکنواختی فضا استفاده می شود.
  • گچ بری با دستان هنرمند گچ بر اجرا می شود تا اثری هنری و خلاقانه به وجود آید.
  • این روش معماری برای تزئین قسمت های مختلف منزل از جمله آشپزخانه، سالن پذیرایی و نشیمن، اتاق خواب ها و راهروها قابل اجرا است و نمای آن را دگرگون می سازد.
  • گچ بری عاملی برای تقویت نقطه کانونی اتاق است، از این رو اجرای آن در خانه هایی که سقف بلندی دارند گزینه ای ایده آل برای تزئین سقف می باشد.
  • افزودن قرنیزهای گچی به سقف روشی ارزان و مقرون بصرفه برای روح بخشیدن به فضا می باشد. استفاده از این قرنیزها در سقف راهروهای طولانی ایده ای بسیار عالی است؛ زیرا آن ها نه تنها مسیر راهرو را کوتاه تر نشان می دهند، بلکه فضا را خوشایندتر نیز می کنند.

رنگ آمیزی گچ بری
گچ بری ها از قابلیت رنگ آمیزی برخوردار هستند و برای برجسته نشان دادن آن می توان از رنگ های مختلف استفاده نمود. اصولاً برای بلندتر و روشن تر به نظر آمدن سقف آن را با رنگ سفید رنگ آمیزی می کنند اما برخی رنگ های خاص نیز می توانند فضا را بزرگ تر نشان دهند.

نکته ای که در انتخاب رنگ بسیار حائز اهمیت است، توجه به نور اتاق است. با توجه به میزان نور می توانید طیف های مختلفی برای رنگ آمیزی انتخاب کنید. اگر فضای شما تاریک و کم نور و سقف اتاق کوتاه است باید رنگ های روشن انتخاب کنید.

علاوه بر آن باید به کفپوش اتاق نیز دقت شود؛ زیرا کف و سقف دو عامل مهم در زیبایی دکوراسیون داخلی به شمار می آیند. اگر کفپوش تیره است، سقف را با رنگ روشن انتخاب کنید و برعکس.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>