اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آموزش جوجه کشی شترمرغ
اولین گام جهت شروع جوجه کشی شترمرغ جمع آوری و نگهداری تخم شترمرغ هاست. باید توجه داشت که تخم ها با نهایت دقت جمع آوری شود و پس از تمیز کردن و ضدعفونی آن ها را در محل انبار تخم های نطفه دار قرار دهید. توجه داشته باشید مکان مورد نظرجهت نگهداری تخم ها بایستی مانند محل پرورش شترمرغ ها دارای شرایط کاملاً بهداشتی بوده و دارای دما و رطوبت کنترل شده باشد.

معمولاً دمای 20 -15 درجه سانتیگراد جهت انبارداری تخم شتر مرغ مناسب است. البته این دو فاکتور می توانند با توجه به خصوصیات فیزیکی تخم ها از جمله ضخامت پوسته و اندازه تخم و هم چنین مدت انبارداری و در مقاطع زمانی مختلف فصل تولید، متفاوت باشد. اما فاکتورهایی که در کلیه حالات ثابت است موارد مربوط به بهداشت محل، رعایت کامل مسائل ایمنی، جلوگیری از ورود هر گونه موجودات اعم از حشرات، جوندگان و … به محل نگهداری و مواردی از این قبیل می باشد.

در یک حالت طبیعی در زمان انبار کردن قبل از جوجه کشی بایستی در طول روز حدود 4 بار تخم شتر مرغ چرخانده شوند. چرخش تخم ها به تبادلات غذایی بین سفیده و جنین و تبادلات کاری بین محیط خارج و داخل تخم کمک می نماید. پس از گذشت حداکثر 10-8 روز از ورود تخم ها به انبار آن ها را جهت شروع مرحله جوجه کشی به دستگاه جوجه کشی شترمرغ وارد کرد. توجه داشته باشید که پس از گذشت این مدت و در صورت نگهداری بیش از حد تخم ها در انبار این امر می تواند منجر به کاهش قدرت جوجه در آوری تخم ها و در مواردی مرگ جنین گردد.

شترمرغ

دما و رطوبت موردنیاز جوجه کشی شترمرغ
پس از قرار دادن تخم ها در دستگاه های جوجه کشی ستر، رطوبت و دمای دستگاه بر روی حالت مطلوب تنظیم می شود. در این مورد دمای لازم معادل 37.2 - 35.8 درجه سانتی گراد و میزان رطوبت مطلوب معادل 16 تا 22 درصد است. باز هم بایستی توجه داشت تمامی این اعداد با توجه به خصوصیات فیزیکی و ظاهری تخم ها مانند ضخامت پوسته، اندازه، تعداد و اندازه سوراخ های موجود روی تخم و همچنین تعداد تخم های موجود در دستگاه ها می توانند تغییر کنند.

تنظیم رطوبت جوجه کشی شترمرغ
جهت تنظیم رطوبت مورد نیاز در جوجه کشی از عمل وزن کشی برای پیدا کردن عدد مناسب درجه رطوبت کمک می گیریم. به این ترتیب که در ابتدای دوره قبل از ورود تخم ها به دستگاه برای هر تخم شترمرغ یک کارت جوجه کشی در نظر می گیریم. سپس وزن ابتدایی را بر روی آن درج می کنیم. هر هفته یکبار این عمل را انجام می دهیم به طور متوسط در پایان هر هفته باید (1.5تا 2درصد) حدود 30 گرم از وزن تخم شترمرغ ها کاسته شده باشد. در صورتی که وزن بیشتری کم کرده بود نشانگر این است که باید مقداری حدود 5 درصد رطوبت را بالا ببریم و اگر وزن به اندازه کافی کم نشده بود مقدار رطوبت را حدود 5 درصد می کاهیم.

زمان هچر در جوجه کشی شترمرغ
تخم ها حدود 40-38 روز در دستگاه ستر قرار گرفته و پس از گذشت این مدت و نزدیک شدن به انتهای مراحل رشد جنین چرخش تخم ها در درون دستگاه متوقف شده و پس از نوک زدن جوجه به کیسه هوایی داخل تخم آن ها را به دستگاه هچر منتقل کرده و منتظر شکستن پوسته خارجی و خروج جوجه از تخم میشویم. بعد از گذشت حدود 42 روز از زمان جوجه کشی تخم ها حدود 15-11% افت وزن خواهند داشت و در نتیجه کنترل وزن تخم ها در طول دوره می تواند به پیش بینی مراحل جوجه کشی شترمرغ کمک نماید.

پس از گذشت روز 38 بایستی تخم ها تحت کنترل دقیق قرار گیرند تا روند نوک زدن جوجه ها به کیسه هوایی دقیقاً کنترل گردد. زیرا پس از طی این مدت و با اتمام اکسیژن موجود در تخم، جوجه ها با نوک زدن به کیسه هوایی اکسیژن مورد نیاز را تا زمان خروج از تخم تامین می کنند و گاهی ضعف ذاتی جوجه ها و یا قرارگیری ناصحیح جوجه ها در تخم مانند برگشتگی احتمالی یا وضعیت نامطلوب پا و سر مانع از نوک زدن جوجه به کیسه هوایی می گردد که ادامه این وضع می تواند منجر به خفگی جوجه ها در تخم گردد لذا اطلاع از این حالات و کمک به موقع به جوجه ها می تواند مانع از مرگ آنها گردد.

6 نکته مهم در جوجه کشی شترمرغ
جهت اخذ بهترین نتیجه و درصد جوجه درآوری مطلوب همیشه نکات زیر را مد نظر داشته و نسبت به اعمال آن ها نهایت دقت را به عمل آورید:

1) جمع آوری و حمل و نقل دقیق تخم ها

2) دقت در انبارداری تخم ها در شرایط مطلوب

3) دقت کافی در ضدعفونی تخم ها جهت پیشگیری از آلودگی های احتمالی

4) چرخاندن تخم ها

5) اعمال رطوبت و دمای مطلوب در هنگام انبارداری و در دستگاه ها

6) اطمینان از عملکرد مطلوب دستگاه ها و کنترل مداوم آن ها در طول مدت جوجه کشی شترمرغ

شترمرغ

12 نکته مهم جوجه کشی شترمرغ با دستگاه
در ادامه جهت کسب بهترین نتیجه در امر جوجه کشی موارد زیر را به دقت تحت کنترل داشته و اعمال نمایید:

1- نگهداری تخم ها در دما و رطوبت مناسب و در شرایط بهداشتی کامل

2- قراردادن تخم ها در اتاق پیشگرم جهت گرم کردن اولیه تخم ها پیش از ورود به ستر

3- کنترل دقیق دستگاه ها از لحاظ کارکرد و دما و رطوبت مناسب

4- ضدعفونی دقیق و کامل دستگاه ها پیش از ورود تخم ها

5- کنترل دقیق دما و رطوبت در طول دوره جوجه کشی شترمرغ و جلوگیری از نوسان شدید دو فاکتور مذکور

6- وزن کشی دقیق و مستمر در طول دوره جوجه کشی شترمرغ جهت اطلاع از روند جوجه کشی

7- انجام کندلینگ در روز 14 و 32 جوجه کشی جهت اطلاع از روند رشد جنین

8- توقف چرخش تخمها پس از روز 38

9- انتقال تخم ها به هچر و کنترل روند هچ

10- ضدعفونی کامل بند ناف جوجه ها و انتقال به اتاق پس از هچ و انجام مراقبتهای اولیه پیش از انتقال آنها به سالن اصلی

11- تهویه و حرارت مناسب در سالن محل استقرار دستگاه جوجه کشی

12- تامین و در دسترس گذاشتن کلیه قطعات یدکی نظیر فیوزها، المنتها، رطوبت سنجها و..

سود جوجه کشی شترمرغ
جوجه کشی شترمرغ، زمینه ای بسیار پرسود برای فعالیت است که اگر قصد ورود به حوزه جوجه کشی را دارید، می توانید به شکلی جدی روی آن فکر کنید. البته سود جوجه کشی شترمرغ را از دو جنبه می توان مورد بررسی قرار داد. نخستین جنبه، مسئله ی زمان است. واقعیت این است که گرانتر بودن دستگاه های مولد جوجه شترمرغ در مقایسه با سایر مولدها و همین طور مدت زمان رسیدن جوجه ها به سن بلوغ (حدوداً دو سال و نیم)، باعث می شود که سرعت بازگشت سرمایه در این حوزه، قدری کندتر باشد. اما این کُندی بازگشت سرمایه، با حاشیه سود بسیار مناسب، قابل جبران است. خوب است بدانید که نسبت منفعت به هزینه (B/C) در جوجه کشی شترمرغ، بسیار بالاست که این امر، دلایل مختلفی دارد.

نخست آنکه رشد جوجه شترمرغ ها، فرایندی آسان و کم دردسر است که همین موضوع به کاهش چشمگیر هزینه های نگهداری از آنها منجر می شود. شترمرغ ها، قدرت زیستی بسیار بالایی دارند و می توانند شرایط سخت را به خوبی تحمل کنند. پرهای آنها در تابستان شبیه به نوعی عایق عمل می کند که میزان گرمای ناشی از تابش مستقیم نور خورشید را به حداقل می رسانند و در زمستان نیز بدن آنها را به خوبی گرم می کنند. به همین دلیل برای جوجه کشی شترمرغ به سرمایه گذاری های سنگین برای استقرار سیستم های گرمایشی و سرمایشی پیشرفته نیازی نیست. نکته بعد اینکه شترمرغ، به سازوکارهای محافظتی آن چنانی نیازی ندارد. قدرت شنوایی خارق العاده و همین طور چشمان تیزبین آن که تا شعاع 12 کیلومتری را می توانند رصد کنند، به آنها در محافظت از خوشان در مقابل تهدیدهای بالقوه ی طبیعی کمک می کند. قدرت پاهای بلند شترمرغ، امکان نبرد مؤثر با شکارچیان و بعضاً فرار موفقیت آمیز از دست آن ها را برای این پرنده مقدور می سازد. مجموعه این قابلیت ها، هزینه رشد و نگهداری شترمرغ را در مقایسه با سایر پرندگان، به حداقل می رساند.

اما اصلی ترین دلیل سود بالای پرورش و جوجه کشی شترمرغ، محصولات متنوعی هستند که از این پرنده مشتق می شوند. گوشت شترمرغ، گوشتی لذیذ، با ارزش غذایی بالا و چربی کم است که مقادیر زیادی آهن و پروتئین دارد. تخم شترمرغ با حدود دو کیلوگرم وزن، معادل با تقریباً 25 تخم مرغ است و هر شترمرغ در یک فصل می تواند بین 15 تا 45 تخم بگذارد. جالب اینکه حتی پوسته های تخم شترمرغ نیز در زمینه هایی مثل ساخت زیورآلات کاربرد گسترده ای دارد. پرها و پوست شترمرغ نیز، بسیار ارزشمند هستند و مشتریان پروپاقرصی دارند. پرهای ارزشمند و بادوام شترمرغ را معمولاً وقتی که وزن پرنده به 60 کیلوگرم رسید، برداشت کرده و از آن ها در تولید گردگیر و همچنین برای طراحی دکوراسیون منزل استفاده می کنند. پوست شترمرغ نیز برای استفاده در ساخت کیف، فرش، انواع البسه و چکمه، تقاضای بسیار بالایی دارد. مجموعه این ویژگی ها، شترمرغ را به یک پرنده بسیار ارزشمند و پرطرفدار تبدیل می کند که هم جوجه کشی آن و هم پرورش آن می تواند، سود سرشاری را حاصل کند.

با کاهش هزینه ها و کوچک شدن مخرج کسرِ B/C و بزرگ شدن صورت این کسر به دلیل منافع سرشار ناشی از مشتقات شترمرغ، مقدارِ کل کسر، افزایش چشمگیری می یابد و با همین حساب کتاب ساده، می توان پی برد که جوجه کشی و پرورش شترمرغ، بالأخص در درازمدت، چقدر می تواند پرسود باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>