اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

- پلان و نحوه ساخت مزرعه پرورش شترمرغ، پن بندی و انواع دیوارکشی

طراحی مزرعه پرورش شترمرغ

در پلان زیر نقشه مزرعه استاندارد برای پرورش شترمرغ را مشاهده میکنید.برای ساخت مزرعه پرورش شترمرغ باید محدوده مزرعه را اصطلاحا " پن بندی " کنیم.ابعاد هر پن همانطور که در عکس مشاهده میکنید حداقل 42*6 و حداکثر 100*12 خواهد بود.در هر پن امکان نگهداری حداکثر 8مولد و یا 40جوجه پرواری است.البته توجه کنید این ابعاد، ابعاد استاندارد بوده و اگر کوچک تر باشد نیز می توان از تعداد کمتری پرنده نگهداری کرد.

دلایل پن بندی مزرعه پرورش شترمرغ به این شرح است:
1- تراکم شترمرغ ها کنترل شده می شود.
2- در صورتی که قصد گرفتن شترمرغ ها را به هر دلیل داشتید راحت تر امکان پذیر است.
3- از در گیری شترمرغ های نر جلوگیری خواهد شد.
4-کنترل مزرعه پرورش شترمرغ آسان تر خواهد بود.

5-آمارگیری تخم و جوجه برای هر پن و هر مولد امکان پذیر بوده و شناسایی پرنده های مولد خوب و بد را آسان می کند.

شترمرغ

طراحی پن مزرعه پرورش شترمرغ و محوطه گردشگاه
هر پن از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول گردشگاه است.در این محل شترمرغ ها راه میروند، میدوند و زندگی اصلی درمزرعه پرورش شترمرغ این مکان است.لازم به ذکر است طول قسمت گردشگاه بسیار مهم تر از عرض آن است.زیرا هم مولد ها و هم جوجه ها نیاز به دویدن دارند.و برای دویدن نیاز به طول زیاد دارند.این دویدن در سلامت و شادابی هم مولد ها و نیز سلامت و رشد جوجه ها بسیار تأثیر گذار است.به خصوص هنگام صبح بعد از بیدار شدن، به صورت گروهی شروع به دویدن می کنند گویی که ورزش صبح گاهی انجام می دهند.

بخش دیگر پن ها را فضای محصور تشکیل می دهد. که دارای سقف است.این فضا بین گردشگاه و راهرو است.این فضا با یک دیوار از گردشگاه جدا می شود و با یک درب به اندازه 1.5 متر با گردشگاه ارتباط دارد.ظرف غذا و آب پرنده ها و محل تخم گذاری در این قسمت قرار دارد. فضای محصور این قابلیت را دارد، هنگامی که بخواهیم پرنده ای را به هر دلیل ( واکسیناسیون، جابه جایی، درمان و …) بگیریم، پرنده را به این فضا هدایت کرده، در را میبندند تا از فرار پرنده جلوگیری شود.

همچنین پرنده را عادت می دهند در این فضا تخم بگذارد در نتیجه برداشتن تخم ها راحت تر خواهد بود.جهت پن ها باید شمالی جنوبی باشد.و در امتداد پن ها بین دو ردیف پن شمال و جنوب راهرو قرار گرفته است.

راهرو
راهرو ترجیها سقف داشته باشد.زیرا کارگر از باران و آفتاب در امان است و راحت تر می تواند کار کند.در نظر داشته باشید کارگر باید در ساعات بعد از ظهر مدام در این راهرو حضور داشته باشد.زیرا به محض تخم گذاری پرنده تخم ها باید جمع آوری شود و همچنین برای آمار گیری باید ثبت شود که هر تخم متعلق به کدام شترمرغ است. بنابراین از آنجا که ساعتهای زیادی را در این فضا سپری می کنند بهتر است سایبان داشته باشد.

برای جدا کردن پن ها از مصالح متفاوتی می توان استفاده کرد.هریک محاسن و معایبی دارد. بهترین گزینه دیوار گلی است.دیوار گلی به حدودا ارتفاع 1.6 متر اجرا می شود.دیوار گلی، به دلیل رنگ و مصالح طبیعی و ارگانیک به گله نسبت به مصالح دیگرآرامش خیلی بیشتری می دهد.همچنین احتمال تلفات ناشی از حوادثی که فنس و لوله به وجود می آورد در دیوار گلی وجود ندارد. نیز دیوار گلی باد شکن است و در مناطق خشک و کویری که باد های تند و پرغبار کویری میوزد و باعث آزار پرنده می شود، بیشتر پیشنهاد می گردد.

از ایرادات دیوار گلی می توان به این موارداشاره کرد.اول اینکه تا نزدیک پن ها نروید داخل آنها دیده نمی شود در نتیجه اگر اتفاقی و یا حادثه ای داخل یکی از پن ها اتفاق بیفتد از دور دیده نخواهد شد.از طرف دیگر ساخت دیوارهای گلی پر هزینه و زمان بر است.

از دیوارهای بلوکی نیز می توان استفاده کرد که لازم است روی آن را کاهگل کنید.زیرا همیشه پوست شترمرغ ها در اثر کشیده شدن به بلوک های زبر سیمانی زخم شده و پرها کنده می شود.

پن
برای جدا کردن پن ها از فنس هم می توان استفاده کرد.برای این کار باید در فواصل سه متر به سه متر لوله های شماره پنج کاشته شود. ارتفاع لوله ها باید 2.5متر باشد.که نیم متر آن در زمین میرود، داخل بتن کار گذارده می شود.و فنس با ارتفاع 2متر به لوله ها بسته می شود.

چشمه فنس بیشتر از 6نباشد و سیم فنس حداقل شماره 2.5باشد.فنس گالوانیزه استفاده نکنید حتی المقدور از فنس روغنی استفاده کنید.قبل از کشیدن فنس به لوله ها، دو سیم مفتولی به شماره 3.5 در ارتفاع 2متری و 1.5متری لوله ها عبور میدهیم تا فنس را علاوه بر لوله ها به مفتول ها نیز ببندیم.سیستم فنس و لوله این حسن را دارد که از ابتدای مزرعه تا انتهای آن دیده می شود که درصورت اتفاق و حادثه کاملا مشخص است که در کدام پن پرنده ای روی زمین خوابیده.

هزینه آن نیز کمتر است.اما مشکلی که دارد ایجاد خطراتی از جمله شکستن پا به دلیل گیر کردن در فنس ویا پارگی بدن ایجاد می کند.همچنین اگر استرسی در یکی از پن ها ایجاد شود به کل پن ها به دلیل این که روی همدیگر دید دارند منتقل می شود و همه شتر مرغ ها رم خواهند کرد.

دقت کنید ارتفاع فنس کمتر از 2متر نباشد.

سیستم دیگری هم هست که ترکیب دیوار و فنس است.در این روش دیواری بلوکی به ارتفاع یک متر احداث می شود و یک متر هم فنس روی دیوار کشیده می شود.این سیستم بهتر از فنس است.جزییات همه سیستمها با عکس و نقشه در روزهای آینده گذارده خواهد شد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>