اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چاپ طلاکوب چیست

چاپ طلاکوب یکی از انواع چاپ به شمار می آید که بر روی کاغذ، مقوا، هدایای تبلیغاتی و به طور کلی سفارشات چاپی شما جلوه و زیبایی خاصی می بخشد. در واقع چاپ طلاکوب، نوعی چاپ داغی است که در رنگ های متفاوت از جمله طلایی، نقره ای، آبی، قرمز و غیره به شیوه لترپرس در دو صورت دستی و ماشینی انجام می شود.

اصطلاح طلاکوب به فویل استمپ نیز تلقی می شود. به این دلیل که در گذشته از ورق طلا بدین منظور استفاده می شده است ولی امروزه استفاده از انواع فویل های متالایز یا پیگمنتی که می توانند رنگ های طلایی، نقره ای، مسی و غیره را داشته باشند، بسیار رواج یافته است.

بنابراین اولین نکته قابل توجه این است که برخلاف باور بسیاری از افراد، طلاکوب صرفا یک اصطلاح متداول در صنعت چاپ ایران است و تنها مختص به رنگ طلایی نمی باشد؛ بلکه هر مشتری قادر است با توجه به نیاز خود، رنگ مورد علاقه خود را برای اینگونه چاپ انتخاب نماید.
انواع طلاکوب:

انواع چاپ طلاکوب بر اساس سیستم و عملکرد

در این نوع تقسیم بندی، چاپ طلاکوب به دو سیستم روتاری و تخت تقسیم بندی می شوند. امروزه طلاکوب چندرنگ، در ماشین های ترکیبی به صورت in-line بسیار رواج یافته است که به صورت چند سیستم Flat bed کوچک و یا با سیستم روتاری در ماشین قرار می گیرد.

کیفیت نورد در سیستم روتاری به خوبی سیستم تخت  نمی باشد، اما با این وجود برای تیراژهای بالا از آن استفاده می شود.از مزایای سیستم تخت، می توان به هزینه های بسیار مقرون به صرفه آن و استفاده از ساختاری ساده اشاره نمود.

انواع چاپ طلاکوب بر اساس نحوه الصاق

در این نوع تقسیم بندی چاپ طلاکوب به دو روش سرد و گرم تقسیم بندی می شود.

طلاکوب سرد

در چاپ طلاکوب سرد، چاپی که روی سطح ایجاد می شود، برجستگی ندارد و مشابه با چاپ افست انجام می شود. نکته قابل توجه در روش چاپ طلاکوب سرد این است که از این روش نمی توان برای سطوح بدون پوشش استفاده کرد؛ چرا که چسب فویل توسط بستر مورد نظر جذب می شود.

برای حل این مشکل می توان یک لایه پوشش اولیه روی آن سطح قرار داد، با این وجود باز هم فقط برای برخی مصارف استفاده از این روش کاربرد دارد.این روش جهت چاپ طرح های عالی و باکیفیت مناسب نبوده و تنها مزیت آن نسبت به روش چاپ طلاکوب گرم، هزینه های پایین تر آن تا میزان 50 درصد نسبت به روش چاپ گرم است.

طلاکوب گرم

در چاپ طلاکوب گرم یا حرارتی، ابتدا طرح انتخابی بر روی کلیشه پیاده شده و با اعمال فشار و حرارت از طریق کلیشه طرح مورد نظر روی سطوح اعمال می گردد. بنابراین طراحی دقیق این کلیشه و مطابقت آن با طرح سفارش داده شده از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از این کلیشه می توان کارهای با تیراژ بالا تولید کرد.

روش طلاکوب گرم از لحاظ بصری بسیار جذاب بوده و زیبایی خاصی به محصول نهایی شما می بخشد. همچنین از این روش طلاکوب جهت طراحی های خاص و لبه های شارپ و دقیق و با کیفیت استفاده می کنند.

کاربرد چاپ طلاکوب

برجسته کاری متناسب با نوع جنسی که قصد داریم روی آن چاپ طلاکوب انجام دهیم متفاوت است. به طور مثال در صورتی که قصد کار بر روی چرم طبیعی، چرم مصنوعی، گالینگور، جیر، مخمل و امثال آن را داریم میبایست از روش حرارتی استفاده کنیم. این در حالی است که برای پاپ روی کاغذ، مقوا و یا هر جنس نازکی که از الیاف سلولزی باشد به شیوه سرد با ماشین آلات لترپرس و ملخی نیز قابل انجام است.

در شیوه طلاکوب سرد شما برجستگی بر روی کار احساس نمی کنید، چراکه فشار به صورت یکدست، همچون چاپ افست بر روی فرم چاپی اعمال می گردد.اما در شیوه طلاکوب گرم فشار توسط کلیشه بر روی کار اعمال می گردد، یعنی به صورت موضعی درنتیجه قسمت هایی که بر روی آن چاپ اعمال می گردد دچار کمی برجستگی است.

روش چاپ سرد هرچند که از قیمت پایین تری برخودار است، اما به علت کیفیت پایین تر نسبت به روش گرم از استقبال کمتری برخوردار بوده است. همچنین گفتنی است که روش چاپ طلاکوب گرم در صنعت چاپ به ویژه چاپ ایران بسیار رواج داشته و تا به امروز مورد استقبال مشتریان زیادی قرار گرفته است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>