اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع دستگاه چاپ فلکسو

کلیشه برجسته و منعطفی که به عنوان لوح چاپ در این روش استفاده می شود، از لاستیک قالب گیری شده یا مواد فتوپلیمری که نواحی تصویری در آنها بالاتر از نواحی غیر چاپی است ساخته شده است. روش های آنالوگ یا دیجیتال، هر دو می توانند برای ساخت این کلیشه ها به کار گرفته شوند.

فلکسوگرافی روش چاپی مستقیم است، به این معنی که به هنگام چاپ کلیشه آغشته به مرکب در تماس مستقیم با سطح چاپ شونده تصویر را بر روی آن منتقل می کند. در این حال نوردی موسوم به نورد «آنیلوکسی» مرکب را از منبع مرکب به کلیشه می رساند و کلیشه آن را بر سطح چاپ شونده انتقال می دهد. بر روی نورد آنیلوکسی حفره های وجود دارند که مقادیر مشخصی از مرکب را با خود بر روی کلیشه حمل کرده و منتقل می کنند.

بر این اساس تعداد حفره های موجود بر روی نورد آنیلوکسی بسته به نوع کار چاپی و کیفیت مورد نظر متغیر خواهد بود. در این میان اصطلاح آنیلوکس نامی بود که تا تقریباً 60 سال پیش روش فلکسوگرافی به آن موسوم بود. اصطلاح آنیلوکس در حقیقت اشاره به مرکبی داشت که قبلاً با مواد آنیلینی ساخته شده و در این روش به کار گرفته می شد.

البته چون آنلین ماده ای سمی بود تا سالها شبهاتی را حول این روش چاپ به وجود آورد تا اینکه استفاده از رنگدانه ها رایج شده و کاربرد این روش با نام جدید فلکسوگرافی آغاز شد. بنابراین نام آنیلوکس بر روی نورد آنیلوکسی به معنای استفاده از مواد آنیلینی نیست چون این مواد سال هاست که در روش چاپ فلکسو کاربرد ندارند. البته مرکب های فلکسوی امروزی بسیار روان بوده، سریع خشک می شوند و اغلب پایه آبی هستند.

انواع دستگاه های چاپ فلکسو

روش چاپ فلکسو معمولاً با دستگاه های چاپ رول انجام می شود (و در مواردی محدود با دستگاه های ورقی). دستگاه های بکار گرفته شده در این روش از لحاظ نحوه قرار گیری واحدهای چاپ در سه نوع اصلی طبقه بندی می شوند. دستگاه هایی به شکل ستونی، دستگاهای افقی و دستگاه های سیلندر مرکزی.

دستگاه های چاپ فلکسو با ساختار ستونی

در این دستگاه ها واحد های چاپ جداگانه به صورت عمودی نسبت به یکدیگر قرار دارند. در این دستگاه ها هر واحد چاپ سیلندر فشار چاپ خود را دارند. دستگاه های ستونی اولین دستگاه های طراحی شده در روش چاپ فلکسو بودند. البته رجیستر کردن رنگ ها و ثابت نگاه داشتن آن با استفاده از این نوع ماشین ها دشوار است. به همین دلیل اغلب از این ماشین ها جهت چاپ سطوح رول ضخیم و با وزن بالا که کشش آنها آسان نبوده یا کنترل انطباق تصویر در آنها مهم نیست استفاده می کنند.

دستگاه های چاپ با ساختار افقی

همانند دستگاه های ستونی این دستگاه ها نیز از واحدهای جداگانه چاپ ساخته می شوند منتهی این واحدها به صورت افقی پشت سر هم قرار گرفته اند. در این ماشین ها به علت فاصله واحدهای چاپ از هم ممکن است اشکالاتی در کنترل انطباق چاپ روی دهد. البته با استفاده از سیتم کشش رول در این دستگاه ها می توان انطباق را به هنگام چاپ تصاویر چند رنگ کنترل کرد. بخش وسیعی از دستگاه های فلکسوی افقی برای چاپ کارتن یا چاپ سریع رول های کم عرض که به برچسب تبدیل می شوند کاربرد دارند.

دستگاه های سیلندر مرکزی

بر خلاف دو نوع ستونی و افقی که واحد های چاپی در آنها مستقل اند در دستگاه های چاپ سیلندر مرکزی واحد های چاپ حول یک سیلندر فشار چاپ مرکزی قرار گرفته اند. به هنگام چاپ در این دستگاه ها سطح چاپ شونده با چرخیدن به دور سیلندر فشار چاپ کشیده نمی شود، به همین دلیل این نوع دستگاه ها انتخاب مناسبی برای چاپ سطوح چاپ شونده نازک همچون پلاستیک ها هستند که در دیگر دستگاه ها کش می آیند.

کنترل انطباق در این دستگاه ها آسان تر است. قطر سیلندر فشار در برخی از انواع این دستگاه ها به بیشتر از 2 متر می رسد طوریکه می توان 8 واحد چاپ را حول آن قرار داد. تنها عیب این نوع دستگاه ها آن است که با استفاده از آنها تنها می توان بر یک سمت رول چاپ داشت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>