اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تاریخچه چاپ فلکسو

فلکسوگرافی روش چاپی است با یک لوح چاپ برجسته و منعطف. این لوح به سیلندر لوح دستگاه چاپ فلکسو گرافی چسبانده می شود. روش فلکسو در واقع نوع امروزی چاپ لترپرس است.البته چاپ فلکسو همه کاره تر از روش لترپرس است چرا که با استفاده از آن می توان تقریباً انواع سطوح همچون پلاستیک، فویل، سلفون و کاغذ را چاپ کرد.

این روش به طور وسیعی جهت چاپ سطوح به کار رفته در بسته بندی مواد غذایی به کار می رود. همچنین از آن می توان برای چاپ سطح وسیعی با یک رنگ یکنواخت و یکدست استفاده کرد.

تاریخچه چاپ فلکسو

در سال 1890، اولین ماشین چاپ در لیورپول انگلستان به وسیله Bibby، Baron و پسرانش ساخته شد. دردهه 1900 چاپ خانه های اروپایی با استفاده از صفحات لاستیک چاپ و آنیلین نفت مبتنی بر جوهر توسعه یافته بودند، این شیوه چاپ "چاپ آنیلین" نامیده می شد. در دهه 1920بیشتر ماشین های چاپ در آلمان ساخته می شدند، در آلمان این فرایند "gummidruck" یا چاپ لاستیکی نامیده می شد. در آلمان همچنان امروزه به این نوع چاپ "gummidruck" گفته می شود.

در اوایل قرن بیستم، این تکنیک به صورت گسترده ای در بسته بندی مواد غذایی در ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1940مدیریت غذا و داروی آمریکا رنگ های آنیلین را جزء رنگ های نامناسب برای بسته بندی مواد غذایی طبقه بندی کرد وسبب کاهش فروش این نوع دستگاه چاپ گردید.از این رو شرکت های خصوصی تلاش کردند با استفاده از نام های جدید برای این روش، از جمله "printing Lustro" و "printing Transglo"فروش را بالا ببرند اما به موفقیت چشمگیری دست نیافتند.

حتی بعد ازآنکه مدیریت غذا و داروی آمریکا چاپ آنیلین را با استفاده از جوهر های جدید در سال 1949 تصویب کرد خرید و فروش این دستگاه های چاپ همچنان رو به کاهش بود و برخی از تولید کنندگان مواد غذایی هنوز هم حاضر به در نظر گرفتن نام چاپ آنیلین بر روی بسته بندی محصولاتشان نبودند. سرانجام نمایندگان صنعت بسته بندی به این نتیجه رسیدند که این فرایند نیاز به تغییر نام دارد.

در سال 1951، فرانکلین ماس، مدیر شرکت Mosstype، با انجام یک نظرسنجی در میان خوانندگان مجله خود با نام Mosstyper خواستار ارائه اسامی جدیدی برای این نوع فرایند چاپ شد. بیش از 200 نام، ارائه شد که در نهایت یک کمیته بنام کمیته وزن کشی وبسته بندی عبارات سه نام permatone، rotopake و flexographic که اکثریت آراء پستی را از سمت خوانندگان داشتند را انتخاب واز بین این سه نام نیز  flexographic انتخاب شد.

کاربردهای چاپ فلکسوگرافی

روش فلکسو از روش های چاپی است که همواره گسترش و پیشرفت بسیار سریعی را بر خود دیده اند. البته نباید تصور کرد که این روش تنها برای چاپ محصولاتی خاص کاربرد دارد. در واقع قابلیت این روش برای چاپ انواع مختلفی از سطوح چاپی باعث شده تا گستره وسیعی از محصولات با این روش قابل چاپ باشند.

بسته بندی مواد غذایی همانطور که اشاره شد یکی از مهم ترین میادین کاربرد این روش چاپی است. چاپ بر روی کیسه های پلاستیکی لفاف های بسته بندی، کاغذ دیواری، مجلات، ضمایم روزنامه ها، کتب و فرم های اداری از دیگر کاربردهای رایج این روش چاپی اند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>